גם אני הילה צור: הסרט הזה מזעזע ואתן חייבות לצפות בו

גם אני הילה צור | צילום: יח"צ
גם אני הילה צור | צילום: יח"צ

זהו סרט מצמרר שמתפוצץ מטריגרים ויש אנשים שניסו למנוע את שידורו, אבל את הסרט "גם אני הילה צור" שישודר הערב (שלישי) ב"המקור" (רשת 13) כל אדם בישראל חייב לראות. שיר שחף צפתה לפני כולם

88 שיתופים | 132 צפיות

בשנה שעברה חשפה הילה צור באומץ רב את הטרגדיה האיומה שעברה והתוודתה: במשך שנים, מגיל עד 4 ועד 19, היא עברה התעללות מינית מתמשכת על ידי אחיה הגדול. בסרט "סוד התמונה המושלמת" של ענת גורן ואביגיל קוש ("המקור", רשת 13), הילה סיפרה על התמודדות הקשה עם אותו סוד אפל, לכאורה, שנשאר במשפחתה בשל בקשת הוריה שלא להתלונן.

>> הילה צור בשבוע האופנה: "זה יכול לקרות בכל מקום ובכל משפחה"

עם השנים אחיה נהיה טייס ורופא וחי את חייו ללא כל קלון ואילו הילה נאלצה להתמודד עם הטראומה לבדה. לפני מספר שנים, אחיה אף עבר לגור בשכנות להילה – אך כשזה קרה, הילה החליטה שלא עוד. היא רצתה להתלונן אבל, תיראו מופתעות, החוק לא אפשר לה.

הפעם הילה משמשת מנטורית ומלווה את אותן נשים המעיזות לעשות כמוה, ולחשוף את התוקף שלהן – ואפילו להתעמת איתו לראשונה פנים אל פנים כמו שעשתה היא

 

בישראל קיים חוק ההתיישנות על עבירות מין: במקרים של עבירות מין חמורות משך זמן ההתיישנות המקסימלי הוא 15 שנה, ובעבירות מין במשפחה שבוצעו בקטין – יכול הנפגע או הנפגעת להתלונן בטרם הגיעו לגיל 38. מה שאומר שאם "נזכרת מאוחר", התוקף שלך ימשיך להסתובב חופשי. בטח יצא לכן כבר לשמוע משפטים בסגנון "למה לא התלוננת?" או "למה נזכרת עכשיו?", הם הפכו לצערי לשגורים כאילו זה הגיוני לשפוט אישה שעברה התעללות מינית כנערה, ובמקרים רבים גם כילדה.

נאלצה להתמודד עם הטראומה לבדה. הילה צור מתוך "גם אני הילה צור" | צילום: "המקור", רשת 13
נאלצה להתמודד עם הטראומה לבדה. הילה צור מתוך "גם אני הילה צור" | צילום: "המקור", רשת 13

>> קרב נקניקיות: למה ירון לונדון לועג לנשים? התשובה פשוטה

במדינות אחרות, כמו בריטניה וארצות הברית, כבר הבינו את המורכבות של התעללות בגילאים הללו וחוק ההתיישנות שונה, אבל בישראל כמו בישראל, נותרנו מאחור. ואז הגיעה הילה.

הסרט עשה הד ציבורי רב והפך את הילה לסמל המאבק בחוק ההתיישנות. הילה ויוצרות הסרט הגיעו לכנסת והעידו בוועדות שונות, ויחד עם חברות הכנסת אפרת רייטן ופנינה תמנו פעלו למען הגשת הצעת חוק שתאפשר לשנות את ההתיישנות על עבירות מין. מה שהילה לא ידעה, זה שבמהלך המאבק הציבורי הראוי לשבח שלה ושל גורן וקוש, הגיעו למערכת המקור פניות רבות של נשים שעברו התעללות דומה.

הערב (9 באפריל), ישודר ברשת 3, הסרט "גם אני הילה צור", סרט דוקו-אקטיביסטי מצמרר החושף את הסיפורים הללו. הפעם הילה משמשת מנטורית ומלווה את אותן נשים המעיזות לעשות כמוה, ולחשוף את התוקף שלהן – ואפילו להתעמת איתו לראשונה פנים אל פנים כמו שעשתה היא. גם מאחורי הסרט הזה עומדת ענת גורן, ושידורו נדחה מפני שגורמים שונים ניסו למנוע את עלייתו למסך.

"גם אני הילה צור", שלישי ברשת 13

הם ניסו למנוע את שידור התחקיר, אבל בית המשפט אישר לחשוף הכול.בשלישי – הפרויקט המדובר של ענת גורן: חמש נשים יוצאות לעימות עם מי שהרס את חייהן."גם אני הילה צור", שלישי ברשת 13

Posted by ‎המקור‎ on Thursday, April 4, 2024

אני מודה, הכותרת "דוקו אקטיביסטי" היא כותרת מפוצצת ומלאת ציפיות, שחששתי שאתאכזב ממנה, אבל מדובר לא רק ביצירה נוגעת ללב, עשויה היטב ומצמררת – אלא גם במסמך תיעודי שהוא בגדר חובה.

הראש והלב של כולנו מוסחים על ידי המלחמה והחטופות והחטופים, ויש גבול לזוועות שאפשר להכיל. אבל המציאות המרה היא שקיים במדינה שלנו חוק איום המאפשר לעבריינים ופדופילים להסתובב באופן חופשי. זה צריך להרעיד את המדינה

 

זוהי יצירה נשית על טהרתה (העורכת, היוצרת וגם איך לא, הגיבורות), שמראה כוח התמודדות מפעים מהו אל מול טראומות קשות לכתיבה. מתוך הסיפורים שישודרו הערב בסרט, יובא סיפורן של שתי אחיות מדהימות, שעברו במשך שנים גילוי עריות ותקיפה מצד אביהן. האחיות מחליטות לחשוף את אביהן ולהתמודד גם מול אמן ששתקה במשך שנים על אף שידעה על המעשים הקשים. וזה לא המקרה היחיד, בסרט נחשפת גם אימא שגילתה כי בתה עברה התעללות מינית מצד אחיה (הדוד של הקורבן) בזמן שזו עבדה, והייתה בטוחה כי ילדתה מוגנת בקרב המשפחה.

הסיפורים מזעזעים וקשים, אך חשוב מאוד לתת להם במה ולשמוע את זעקת הקורבנות שמחליטות לשבור את השתיקה.

"גם אני הילה צור" | פרויקט מיוחד של ענת גורן, שלישי ברשת 13

שנה אחרי שחשפה את אחיה: הילה צור סוחפת אחריה שורה של נשים אמיצות – לעימות מול האנשים שפגעו בהן בילדותן."גם אני הילה צור" | פרויקט מיוחד של ענת גורן, שלישי ברשת 13

Posted by ‎המקור‎ on Thursday, March 28, 2024

>> לעמית סוסנה יש יותר אומץ מאשר לכל הממשלה הזו יחד. טור זעקה

לצערי הרב, זו לא תקופה אידיאלית לשדר סרט מסוג זה. הראש והלב של כולנו מוסחים על ידי המלחמה והחטופות והחטופים, ויש גבול לזוועות שאפשר להכיל. אבל המציאות המרה היא שקיים במדינה שלנו חוק איום המאפשר לעבריינים ופדופילים להסתובב באופן חופשי. העובדה הזאת צריכה להרעיד את המדינה. הצפייה בסרט היא לא רק לנשים (תמיכת בני הזוג של כל הנחשפות בסרט הזה, וגם של בן זוגה של הילה צור בסרט הקודם, מוכיחה כמה המעורבות חשובה ועוזרת). זהו פרויקט חשוב שבא להבהיר כמה החוק הזה אכזרי והורס חיים.

אני ממליצה לכן מראש להכין את הטישו ואת הלב כשאתן צופות במסמך המטלטל הזה, ומקווה שלמישהו יהיה אכפת מספיק כדי להפוך את הטראומות הנוראיות האלה למעשה. כך נאפשר להילה צור, ולכל הנפגעות, לשנות את החוק ואת המציאות שלנו.