תרבות ופנאי

גל גדות מול נטלי פורטמן – מי גיבורת העל שתכבוש את המסך?

פרטמן וגדות. מי המנצחת? | צילום נטלי פורטמן: . Alberto E. Rodriguez/Getty Images for Disney. צילום גל גדות: Kevin Winter/Getty Images
פרטמן וגדות. מי המנצחת? | צילום נטלי פורטמן: . Alberto E. Rodriguez/Getty Images for Disney. צילום גל גדות: Kevin Winter/Getty Images

מצד אחד גל גדות בתפקיד וונדר וומן. מצד שני נטלי פורטמן שחוזרת בתור הגרסה הנשית של ת'ור. מי מנצחת בקרב האמזונות? בואו לגלות

88 שיתופים | 132 צפיות

הפמיניסטיות באקסטזה, והן לא לבד. בסוף השבוע האחרון נערך כמדי שנה כנס קומיק-קון בסן דייגו. בין אם אתן מעריצות מושבעות של סרטי קומיקס ובין אם אתן בטוחות שזה "הכנס הזה של הגיקים שפעם גל גדות ביקרה בו", את החדשות האחרונות היה קשה לפספס: נטלי פורטמן היא גיבורת העל הבאה שתכבוש את העולם, או לפחות את מסכי הקולנוע.

שנתיים לאחר צאתו של "וונדר וומן" למסכים, נראה שגם במארוול רוצים גל גדות משלהם. האולפנים חשפו בכנס את תוכנית העל שלהם לשנים הקרובות, שבמסגרתה, בין היתר, תשוב ג'והנסון לגלם את דמותה של האלמנה השחורה, אנג'לינה ג'ולי תהפוך לגיבורת-על בגיל 44, וכמובן, פורטמן תחזור ליקום הקולנועי של מארוול בתפקיד ג'יין פוסטר בסרט "ת'ור: אהבה ורעם".

התמונות של פורטמן אוחזת בפטיש מיולניר, כלי הנשק של אל הרעם תור, לא רק כבשו את הטוויטר אלא היו הדימוי המושלם: גיבורה נשית, עדינה למראה מחד אך עדיין עוצמתית ובטוחה, היא זו ששולטת עכשיו במשחק, בבמה, בנשק עצמו. 

הדימוי לא עומד לבדו. פורטמן, שכבר גילמה בעבר את דמותה של ג'יין פוסטר, חוזרת ליקום הקולנועי של מארוול לאחר סכסוך עבר עם האולפנים, שהבטיחו כי בסרט החדש היא לא תהיה עוד דמות משנה אלא ממש תציג את הגרסה הנשית של תור. אפשר רק לדמיין שבדומה לגל גדות שלנו גם היא תהפוך בקרוב לאמזונה שרירית. 

הדימיון בין פורטמן לגדות כמובן לא נגמר פה. מעבר לדמויות של וונדר וומן ופוסטר, נדמה ששתי הכוכבות חולקות לא מעט במשותף, כולל אג'נדה פמיניסטית מעוררת השראה, סטייל לוהט וכמובן – שורשים ישראלים. המעריצים ברשת כבר משווים בין השתיים ומנסים לברר מי תעשה זאת יותר טוב. 

לרוב אנחנו לא בעד השוואות בין נשים, אבל הפעם לא יכולנו שלא להצטרף, בידיעה ברורה שבתחרות הזו הניצחון האמיתי הוא של כולנו, של הקהל, שבקרוב יזכה לא באחת אלא בשתי גיבורות-על שיביאו למסך עוצמה נשית בשיאה. אז מי מהן תהיה הכוכבת של השנה הבאה? זה הזמן לבדוק. 

#1 ג'יין פוסטר מול וונדר וומן: מי הדמות שתמגנט אתכן למסך?

לינדה קרטר היא אולי הוונדר וומן המקורית משנות ה-70, אבל אין ספק שגל גדות שלנו מתאימה כמו כפפה ליד לדמותה של גיבורת העל, במיוחד בגרסת שנות ה-2000 שלה. 

גדות הופיעה לראשונה כוונדר וומן ב"באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" ב-2016 ומאז היא מצליחה לשלב בין איכויות של אמזונה שרירית למשהו נינוח, מלא אישיות, אפילו אנושי, למסך ומחוצה לו. לא פלא אם כן שהעולם כולו מחכה ל"וונדר וומן: 1984" שעתיד לצאת בקיץ 2020. 

פורטמן, כאמור, כבר גילמה בעבר את דמותה של ג'יין פוסטר, האסטרופיזיקאית המבריקה שמתאהבת בגיבור העל ת'ור, למורת רוחו של אביו אודין. בניגוד לוונדר וומן, פוסטר היא בת אדם אנושית, אנושית מדי. הוכחה לכך מגיעה כשהיא חולה בסרטן והופכת לחלשה ורזה מאוד. כשת'ור מאבד את היכולת להשתמש בכלי הנשק האייקוני שלו, פטיש מיולניר, פוסטר היא שתופסת את מקומו. ברגע שהיא אוחזת בפטיש כל גופה עובר טרנספורמציה – מאישה חלשה ופגיעה היא הופכת לחזקה ובריאה מאי-פעם עם שיער בלונדיני גולש ומסכה שמסתירה את פניה ואת זהותה. מטפורה לכך שלפעמים אישה שנלחמת בגבורה במאבקי החיים, באכזבות ובשברנות הלב היא היא גיבורת-על אמיתית? אולי.

מה שבטוח הוא שבסרט החדש נזכה להכיר צד חזק, נועז ואמיץ יותר של ג'יין פוסטר, מי שהתחילה כעוד דמות משנה. ובכל זאת, פורטמן כנראה תצטרך לבלות לא מעט בחדר הכושר עד שתגיע לרמת ההירואיות של וונדר וומן גל גדות, או לפחות עד שתעלה 7 קילו של מסת שריר. 

המנצחת: גל גדות בפער.

#2 סטייל

פורטמן מסתובבת על השטיחים האדומים של הוליווד מאז פרצה בגיל 13 בתפקיד המהפנט של הילדה מתילדה בסרט "לאון", ונדמה שההתבגרות האופנתית שלה היא אחת מהיפות שנראו אי-פעם. הצצה מהירה בחשבון האינסטגרם של פורטמן תבהיר שביומיום היא לא עובדת ב"להיות פאשניסטה" להבדיל מכוכבות אחרות, ובכל זאת, בין אם מדובר בשטיח האדום בקאן, בגלובוס הזהב או באוסקר, פורטמן יודעת את העבודה. הקו של הכוכבת תמיד אלגנטי, קלאסי ונקי, והיא אוהבת במיוחד לשלב את הזוהר של הוליווד הישנה עם טאץ' גלאם עכשווי, ולא מעט דגמים של דיור, בית האופנה שהיא הפרזנטורית שלו. 

אם תגידו שזה לא חוכמה ופורטמן יכולה ללבוש כל מה שהיא רוצה ועדיין להיראות נהדר, כנראה לא לגמרי תטעו, אבל הוכחה לשיק המושלם שלה קיבלנו דווקא כשהייתה בהיריון. פורטמן היא ללא ספק אחת הכוכבות עם סטייל ההיריון הכי שיקי שראינו. זכורה במיוחד ההופעה שלה בפרס גילדת שחקני המסך 2017 עם שמלה לבנה בעלת שרוולים תפוחים של דיור וכן ההופעה שלה בטקס פרסי גלובוס הזהב באותה שנה, אליו הגיעה פורטמן עם לוק בהשראת ג'קי קנדי שאותה גילמה על המסך, שמלה צהובה ובלתי נשכחת של פראדה וינטג', תכשיטים של טיפאני וזוהר של הריונית קורנת ויפהפייה. 

פורטמן. קורנת ויפהפייה | צילום: Christopher Polk/Getty Images for TNT
פורטמן. קורנת ויפהפייה | צילום: Christopher Polk/Getty Images for TNT

אם אצל פורטמן הקלאסית אין יותר מדי הפתעות, כל תמונה של גל גדות משטיח אדום מעבר לים גורמת לכולנו להתרגש מחדש, לא לגמרי שלא בצדק, ובכל זאת בואו לא נשכח שעד לפני כמה שנים הבחורה הייתה הפרזנטורית של רשת קסטרו, לא בדיוק ה-מקום ללמוד על שיק וסטייל, עם כל הכבוד לסייל הקיץ החביב. 

גל גדות בשמלה שלא עושה איתה חסד | צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images
גל גדות בשמלה שלא עושה איתה חסד | צילום: Pascal Le Segretain/Getty Images

אל הפרמיירות הראשונות שלה בסדרת סרטי "מהיר ועצבני" הגיעה גדות בשמלות שמזכירות יותר את דיוטי מוטי מאשר את הוליווד, ואין ספק שמאז היא עשתה דרך ארוכה. היום הכוכבת הישראלית עובדת בצמוד לסטייליסטית אליזבת סטיוארט, שבין היתר מלבישה כוכבות על כמו ג'וליה רוברטס וג'סיקה צ'סטיין, ובכל זאת לפעמים עדיין בורח לה שוק רמלה-לוד, כולל ההופעה האחרונה בתצוגה של דיור, אליה הגיעה עם שמלה מקושקשת לחלוטין של בית האופנה שלא בדיוק עשתה איתה חסד. וזו פאקינג גל גדות, צריך כישרון אמיתי בשביל לייצר בגד שלא עושה איתה חסד! נו, כנראה שאפשר להוציא את הילדה מראש העין, אבל אי אפשר להוציא את ראש העין מהילדה. 

המנצחת: נטלי פורטמן בנקודות.

#3 פ' זה בשביל פמיניזם: האג'נדה של הכוכבות הגדולות 

גם פורטמן וגם גדות הן שתי כוכבות שמקפידות לנצל את מעמדן לטובה, מתחזקות אג'נדה פמיניסטית ולא מהססות לומר בקול את מה שהן חושבות.

"השקר בהוליווד הוא שאם את עושה סרט שמתויג כפמיניסטי, מצפים שהגיבורה תהיה איזו גיבורה מטורפת שמחסלת את כולם ותמיד מנצחת. זה לא פמיניזם, זה מאצ'ואיזם. סרט על אישה חלשה ופגיעה יכול להיות פמיניסטי לא פחות אם הוא מראה לצופים דמות אנושית, אמיתית שאפשר להזדהות איתה והיא מעוררת בהם אמפתיה", אמרה פורטמן בריאיון למגזין Elle בשנת 2013, בציטוט שמסכם היטב את גישתה לפמיניזם ובכלל. 

פורטמן היא לא רק פמיניסטית אלא גם טבעונית אדוקה, פעילה למען איכות הסביבה, נאבקת נגד העוני במדינות העולם השלישי ועוסקת בעוד שלל מטרות חשובות שגורמות לנו להרגיש קצת פחות טוב עם עצמנו. תקראו לה צדקנית, אבל הכוכבת מעולם לא חששה להביע את דעתה, גם בנושאים שנויים במחלוקת.

ובעיקר זכורה היטב ההתבטאות שהפכה אותה מכוכבת אהובה מאוד בישראל, "אחת משלנו", לפרסונה נון גרטה. ב-2018 ביטלה פורטמן את הגעתה לישראל לטקס בראשית, בו הייתה אמורה לזכות בפרס. היה זה רגע אחרי סדרת אירועים שנויים במחלוקת שנקט צה"ל בסמוך לגדר המערכת ברצועת עזה ורה"מ נתניהו היה אמור לנאום בטקס. כל אלה גרמו לפורטמן לוותר על הביקור, הטוקבקיסטים מיהרו להיות טוקבקיסטים ותקפו אותה, והשאר ידוע. 

"ההחלטה שלי לא להגיע לישראל עוותה על ידי כל כך הרבה, עכשיו הגיע הזמן שאדבר בשם עצמי. בחרתי לא להשתתף כי אני לא רוצה להצטייר כמי שתומכת בנתניהו. באותה נשימה, אני לא חלק מתנועת ה-BDS ולא תומכת או מעודדת אותה. כמו ישראלים ויהודים רבים ברחבי העולם אני יכולה להיות ביקורתית כלפי ההנהגה הישראלית מבלי לרצות להחרים את האומה כולה. אני מוקירה את המורשת הישראלית שלי – חברים ומשפחה, אוכל, תרבות". כתבה פורטמן בפוסט חריף באינסטגרם ושוב הציגה עמדה מורכבת, אולי אפילו מורכבת מדי לעידן ה-140 תווים. 

לעומת פורטמן, נדמה שגדות מתרחקת משערוריות כמו מאש, היא ידעה להפוך לנערת הפוסטר של המאבק הפמיניסטי של השנים האחרונות בזכות גינויים נגד הארווי ויינשטיין, המפיק ברט ראטנר שהואשם בהטרדות מיניות וכמובן האמירה האייקונית והקולעת שלה על כך ש"מי מאיתנו שהוא לא פמיניסט, הוא פשוט סקסיסט".

ובכל זאת, כשהיא כבר בעלת מעמד מבוסס בהוליווד, אפשר לתהות האם גדות היא באמת לא יותר מנערת פוסטר? אם תרצו האג'נדה שלה מתאימה בול לעידן האינסטוש – סוחטת לייקים, לא מעוררת יותר מדי התנגדות ובעיקר תחליק טוב בגרון ללמעלה מ-30 מיליון עוקביה. אי-אפשר לזלזל בכך, הפמיניזם של גדות בולט ונוכח, אך נדמה שהוא נעדר כל מורכבות ממש כמו עוד סרט של "וונדר וומן". החיים, לצערנו, הם לא תמיד סרט גיבורות-על והגיע הזמן להפסיק ללכת על בטוח. הפעם גדות לגמרי יכולה להרשות זאת לעצמה. 

המנצחת: נטלי פורטמן. 

#4 היא משלנו 

עם כל הכבוד להישגים קולנועיים, לוקים על השטיח האדום או חוזים בסך מיליוני דולרים, אין תענוג גדול יותר מלראות אחת משלנו עושה את זה בענק בהוליווד. וכן, ההגדרה "משלנו" מעולם לא הייתה רחבה יותר.

במשך שנים נחשבה פורטמן לייצוא המוצלח ביותר שלנו להוליווד. כמה אהבנו לקרוא שהיא בעצם נולדה כנטע-לי הרשלג (תודו שזה נשמע כמו שם של מי שלמדה אתכן במגמת תיאטרון בתיכון), שהיא נכדה לניצולי שואה, שהיא חובבת חומוס ושהיא אפילו העבירה סמסטר במסגרת חילופי סטודנטים בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית. 

אז אפשר לתהות האם נטלי פורטמן היא באמת ישראלית או לא (תשובה: לא), אבל לשמחתנו גם נטלי מצידה מעולם לא היססה להעניק לעם היושב בציון מעט מהזוהר והקפידה לציין תמיד כמה היא מחוברת למורשת הישראלית שלה, עניין שהגיע לשיא יצירתי כאשר הפכה את הרומן של עמוס עוז "סיפור על אהבה וחושך", לסרט באורך מלא. 

אבל ההוכחה האמיתית כמובן לישראליותה האסלית, הדוגרית והבלתי מוטלת בספק של פורטמן היא העובדה שהיא מקללת בדיוק כמו ישראלים. בתוכנית "סטודיו למשחק" חשפה פורטמן שהקללה האהובה עליה היא כוס אמק, בהמשך בסרטון ויראלי אחר היא לימדה את העולם כולו מה זה "חי בסרט", "לזרום" ו"באסה".

הבאסה האמיתית כמובן הגיעה כשגל גדות כבשה את הוליווד ולא היינו צריכים להסתפק בפירורי פורטמן. אז תודה נטלי על הכול, אבל יש לנו כוכבת מתיכון בגין בראש העין באוסקר ובאמת שאנחנו לא צריכים יותר.

ישראליותה של גדות לא מוטלת בספק והיא מבקרת כאן בהזדמנויות רבות עם הבעל ירון ורסנו והבנות מאיה ואלמה. רק ביוני האחרון ביקרה גדות בארץ במסגרת השקה של ריבוק והודתה שהיא "בגעגועים תמידיים לישראל". אם בעבר העברית של פורטמן העיפה אותנו, הרי שגדות היא מי שהעניקה למבטא הישראלי ה-בואו נודה-קצת עילג, טונות של סקס אפיל והעניקה תקווה לכל מי ששבר שיניים בבגרות באנגלית.

לעיתים גדות הולכת צעד אחד רחוק מדי עם הישראליות, כך למשל בתוכנית של ג'ימי פאלון חשפה את חיבתה לשוקולד פרה. כאילו, בואי, טוב שלא סיפרת שהמאכל האהוב עלייך זה חומוס אחלה או תבשיל כפרי של טבעול. זה אומנם טעם של בית, אבל לפעמים הבית הוא פשוט המקום הזה שבו את מחממת צוהריים במיקרו. אבל נו, ככה זה ישראליות אסליות. הכול לפרצוף, כלומר חוץ מביקורת על ביבי. 

המנצחת: עבורנו כל בנות ישראל הן מנצחות ללא עוררין. 

#5 סוד קטן ואפל

בלי סקס, סמים או אלכוהול: גם פורטמן וגם גדות מתחזקות תדמית של כוכבת כיאה ל-2019: הן מהוגנות, אהובות ובלי יותר מדי שערוריות. פורטמן אפילו הלכה עד הסוף ועשתה תואר בפסיכולוגיה באוניברסיטת הארוורד, למקרה שקריירת המשחק לא תלך או סתם כדי לשמח את לב היידשע מאמא הקולקטיבי של כולנו. 

אבל מה לגבי חיים אישיים? היום פורטמן מתחזקת חיי משפחה למופת עם בן הזוג בנג'מין מילפייה והילדים אלף ועמליה (שנשמעים כאילו נולדו בחדר הילדים בנהלל ולא לכוכבת הוליוודית, אבל שיהיה) אבל בעברה הייתה שוברת לבבות לא קטנה. נראה שגם בכל מה שקשור למדעי האהבה פורטמן היא סטודנטית מצטיינת. השחקנית המוכשרת יצאה עם שלל גברים לוהטים, כולל הקומיקאי אנדי סמברג, הזמר דבנדרה בנהארט, ג'ייק ג'ילנהול, גאל גרסיה ברנאל, והשיא: לירון לבו שלנו, אותו הכירה פורטמן על סט הסרט "אזור חופשי" של עמוס גיתאי. כלומר, אשכרה יש אדם בעולם הזה שגם שיחק בטלנובלה "נשות הטייסים" וגם יצא עם נטלי פורטמן. מדהים. 

גדות לעומתה נשואה כבר נצח לבעל ירון ורסנו, מה שגרם לנו לתהות האם יכול להיות שאין לה שום סוד אפל ומטונף בעברה? דבר שהוא כשלעצמו די מטונף. אנחנו רק נניח שאחד כזה עוד עתיד להתגלות ביום מן הימים. 

הכי קרוב לשערורייה שגדות הסתבכה בה הוא למעשה שערורייה של המדינה, שב-2007 חשבה שהדרך הטובה ביותר לקדם תיירות בישראל היא עם תמונה של צעירה בביקיני, במקרה הזה גל גדות שהצטלמה בסדרת צילומים חושפניים במיוחד למגזין מקסים. מאז הפכה גדות לכוכבת ענק ואין סיכוי שתצטלם ככה שוב, והתיירות בישראל? כנראה גם התקדמה, אבל לא בטוח שבגלל זה. 

כרזת הפרסומת לישראל בכיכובה של גל גדות
כרזת הפרסומת לישראל בכיכובה של גל גדות

לשמחתנו האינטרנט זוכר הכול ולפני כשנתיים צץ הסרטון של גדות עושה ליפסינק לשיר Lie של נוי אלוש וסער בדישי, ובו רואים את גדות הרבה לפני שהפכה לכוכבת בינלאומית שרה בחזייה בכיף שלה במה שנראה כחדר בדירת שותפים בפלורנטין. הכי רחוק מהוליווד, אבל תודו שהצ'ארם לגמרי שם. 

המנצחת: נטלי פורטמן. 

#6 כסף, כסף, כסף 

בשנה שעברה נכנסה גדות לראשונה לרשימת עשר השחקניות המרוויחות ביותר, עם שווי מוערך של 10 מיליון דולר רק ב-2018, מספר שבוודאי רק ילך ויעלה בשנים הקרובות. מלבד הפרויקטים הקולנועיים שלה, עם "וונדר וומן" בראש והסרטים "מוות על הנילוס" והחדש של נטפליקס Red Notice שאליהם היא מצטלמת בימים אלה, משמשת גדות פרזנטורית של חברת הספורט ריבוק ושל חברת האיפור רבלון, שני מותגי ענק. ובכל זאת גדות טרם זכתה בחותמת הרשמית של כוכבת הוליוודית – קמפיין למותג-על של ממש. כלומר פחות רבלון, יותר שאנל. אפשר רק להניח שגם זה יגיע.

מי שכבר זכתה בחותמת הזו מזמן היא כמובן פורטמן, שמשמשת פרזנטורית של הבושם מיס דיור שרי של בית האופנה הצרפתי. אחרי למעלה מ-20 שנה בתעשייה, שבה עבדה כשחקנית, מפיקה ובמאית, מוערך הונה הכולל ב-60 מיליון דולר ואפשר לנחש שחזרתה ליקום הקולנועי של מארוול תשדרג גם את העו"ש שלה וגם את מעמדה בתור כוכבת איכותית, אחרי שנדמה היה כי קצת נדחקה החוצה בשנים האחרונות לטובת כוכבות צעירות וחדשות יותר כמו גדות.

ואם כבר מספרים, בזירה שבה הכול קורה גדות מנצחת בענק עם 30 מיליון עוקבים באינסטגרם ומשאירה אבק לפורטמן שמסתפקת במספר הצנוע של 4.4 מיליון עוקבים נאמנים.

המנצחת: גל גדות. אבל ניקח בשמחה את העו"ש של שתיהן. 

#7 והאוסקר הולך ל…

עם כל הכבוד לאהבה הלאומית שגל גדות זוכה לה, את תצוגת המשחק שלה אפשר בעיקר להגדיר כ"אפקטיבית". ב-2018 הרשת סערה לאחר ש"וונדר וומן" לא זכה אפילו להיות מועמד בטקס האוסקר, אבל כנראה שהאוסקר הוא עדיין הישורת האחרונה שמפרידה בין סרטים שוברי קופות ופופולריים לכאלה בעלי איכות אומנותית, או לפחות יומרה לאחת כזו, ובכל הקשור לזה גדות עדיין מתקשה. 

פורטמן עם האוסקר על משחקה ב"ברבור שחור" | צילום: Jason Merritt/Getty Images
פורטמן עם האוסקר על משחקה ב"ברבור שחור" | צילום: Jason Merritt/Getty Images

פורטמן לעומתה הייתה מועמדת לפרס פעמיים, ואף זכתה בו ב-2011 על תפקידה ב"ברבור שחור", וזה כמובן לא כולל מועמדויות וזכיות בגלובוס הזהב, גילדת שחקני המסך ופרס באפט"א. אה, כן, וכבר הזכרנו שהיא גם בוגרת הארוורד? 

המנצחת: כולן יפות, כולן חכמות, אבל רק אחת זוכה, והפעם זו נטלי פורטמן. לפחות עד תפקיד העומק המסחרר שגל גדות חייבת כבר לעשות.