גלית דיסטל אטבריאן: "גולדה מאיר הייתה באג במערכת"

גלית דיסטאל אטבריאן | צילום מסך מערוץ היוטיוב של כאן
גלית דיסטאל אטבריאן | צילום מסך מערוץ היוטיוב של כאן

היא לא רוצה שיקשרו את שמה עם חמלה, אלא עם שליטה וכוח. מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את גלית דיסטל אטבריאן, מספר 10 בליכוד, שביקשה שלא נשתמש במילה "ראשת"

88 שיתופים | 132 צפיות

מה צריך להשתנות בישראל כדי שתהיה כאן יום אחד ראשת ממשלה?
"אני מביעה מחאה כלפי המילה 'ראשת' – יש לבלב, יש עין, יש יד ויש ראש. זה לא מקטין אותי לשמור על עברית תקנית, ולא הופך אותי לפחות חזקה. הנושא של מה צריך להשתנות הוא מורכב. יש הרבה סיבות: מיזוגניה ופטריארכיה הן חלק מכך, אבל זוהי גם הבחירה שנשים אצלנו עושות. ככל שהולכים למדינות הכי ליברליות, כמו המדינות הסקנדינביות, מגלים שיש בהן תנאי שוויון. אצלנו נשים מעדיפות חצי משרה או שלושת רבעי משרה, ופוליטיקה היא מקצוע תובעני, מה גם שאנחנו חיים במדינה שחושבת שרק גבר יכול לנהל אותה. גולדה מהבחינה הזאת הייתה באג במערכת".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"המהפכה הלהט"בית נתנה בום ענק, אבל המהפכה הפמיניסטית שונה ממנה כי אצל הלהט"בים האפליה הייתה ברורה. אי השוויון כלפי נשים הוא ערמומי, ופחות קל לשים עליו את האצבע. יש בעיה אינהרנטית. אני בת 50 ואימא לילדים בני 23 ו־21, ואם היו מציעים לי לפני 15 שנה להצטרף לפוליטיקה, אולי לא הייתי מסכימה, כי אז רציתי להיות עם הילדים. אבל היום מתרחש שינוי, וכבר רואים אותו. החברה המערבית צועדת לשוויון קונספטואלי עקב בצד אגודל".

"אנחנו חיים במדינה שחושבת שרק גבר יכול לנהל אותה"

מתי הרגשת ששמים לך רגליים משום שאת אישה?
"ישראל היא מדינה מיליטנטית. בגלל הגישה הזאת נשים לא מכהנות כמנכ"ליות. עבדתי בכמה גופי תקשורת בארץ, ובכל המקומות הקודקוד היה תמיד גבר, ובפוליטיקה זה אותו דבר. רק בשנה האחרונה העניין המיליטריסטי מתחיל להתפוגג, ומתחילים להתנער מהתפיסה שראש ממשלה יכול לבוא רק מתחום הביטחון. זה משליך על נשים, כי עכשיו היתרון של הגברים נעלם".

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי גבר שאותה לעולם לא תשכחי?
"כאישה אני מושכת אש ממחנה השמאל, ומול אישה דעתנית, הארטילריה כבדה יותר. נתקלתי בזה גם בתקשורת – למשל, איש תקשורת כתב ב'הארץ' שיש לי מנטליות של עבדים. כי כשאישה מזרחית היא בעד ראש ממשלה ימני, יש לה מנטליות של עבד בשדה כותנה. האמירות המקטינות הן בלי שום פרופורציה לדעות שלי, שהן ליברליות, כי אני מהמחנה הליברלי של הימין. זה ככל הנראה נובע ממשהו רגשי, יותר מאשר מסיבה הגיונית. אישה ימנית מזרחית היא סוג של תחתית בשרשרת המזון, וזה מכעיס גם כשאת עם טונות של ביטחון עצמי".

"איש תקשורת כתב ב'הארץ' שיש לי מנטליות של עבדים. כי כשאישה מזרחית היא בעד ראש ממשלה ימני, יש לה מנטליות של עבד בשדה כותנה"

מהו המשפט המזלזל הכי נפוץ ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"אצלי זה מבלבל, כי אני לא יודעת אם זה נופל על היותי אישה או על היותי ימנית. במדינת הטוויטר כינו אותי 'החנפנית שנדבקה לנתניהו', ואני תוהה אם לסופרת מהשמאל שעובדת בכמה גופי תקשורת היו קוראים לקקנית וחנפנית. כנראה שקל יותר ליפול על זה שאני אישה".

מהן התכונות הכי חשובות למי ששואפת להיות ראשת ממשלה?
"ביטחון עצמי ואמונה שמותר לך, שזה בסדר ושלא רק גברים יכולים לעשות את זה. אני אדם בטוח בעצמו. אני באה מעולמות התקשורת, התרבות והרוח, ואני לא מפקפקת ביכולות שלי, אבל אני לא בטוחה עד כמה נשים בטוחות בעצמן. נשים ששואפות להיות ראש ממשלה, צריכות לדבר את זה ואת עצם ההחלטה שזה לא מופרך ולא מעבר להרי החושך. זה אפשרי וזו אופציה לגיטימית".

מהי התכונה שממנה את חייבת להיפטר אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"אני צריכה לעבוד על המזג. קל מאוד להכעיס אותי. למרות שאני נרגעת מהר, אני אימפולסיבית, ואני חייבת לעבוד על זה למען עצמי".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"הייתי שמחה לקבל תפקיד של יו"ר ועדה, ורצוי ועדת החוקה, חוק ומשפט. כי רפורמה בעולם המשפט בוערת בי, וגם השאיפה להיות שרה. הכי קורץ לי להיות שרת התרבות".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה?
"זה כמו עם מזרחים ואשכנזים או להט"בים וסטרייטים, זה לא דיכוטומי. זהו האינטרס של המכלול, כי אם נשים ייכנסו למעגל ככוח שווה – כולם ירוויחו. כרגע יש כאן משאב לא מנוצל".

ואיזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"אנחנו לא חיים בוואקום. אנחנו פוסט מרגרט תאצ'ר, אנגלה מרקל ותרזה מיי אנגלה מרקל – כולן נשים חזקות. להגיד שנשים מביאות חמלה, זה מקטין אותן. זה ארכאי וטוב שכך. כשאומרים את שמי, אני לא רוצה שיחשבו על חמלה – אלא על שליטה, כוח, חלוקת משאבים ושכלתנות".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה