אניטה: גלידה משפחתית

הכל התחיל מחלום של ילד בן 12 | צילום: שי דרור
הכל התחיל מחלום של ילד בן 12 | צילום: שי דרור

כשרשת אניטה זכתה בתואר הגלידרייה הטובה ביותר לשנת 2014 בטקס פרסי האוכל של מגזין Time Out, במשפחת אביטל התרגשו ביותר. נכון שזו הפעם השישית מתוך שמונה שהם זוכים בתואר, אך תמיד נעים לקבל אישור על מצוינות, בפרט בתחום עונתי כל כך ומרובה "משתתפים"

88 שיתופים | 132 צפיות

רשת ANITA הוקמה בשנת 2002 כסיפור יזמות משפחתי על ידי ניר ועדי אביטל ואמם אניטה. כמו הרבה ילדים אחרים, ניר, האח הצעיר, התאהב בגלידה. שלא כמו הרבה ילדים הוא החליט לקחת את העניינים לידיים ובגיל 12 כבר נכנס למטבח המרוקאי של אמו, בשלנית מדופלמת בעצמה, והשתמש בריבות שלה כהשראה לטעמים. ניר ראה בגלידה ייעוד, וכשבמשפחה הבינו שלאקדמיה הוא לא יגיע, הם נתנו לו לרוץ קדימה. במשך שנים הוא למד ייצור גלידה, התקדם והשתכלל ומכר את התוצרת בשוקי אוכל. כשאניטה ראתה שהבן רציני היא החליטה להגשים לו את החלום למכור גלידה על בסיס קבוע וביקשה מהאח הבכור עדי לחפש מקום מתאים. "חבר טוב הציע להראות לי חנות פנויה ברחוב שבזי, שמעולם לא ביקרתי בו קודם. התאהבתי בשכונת נווה צדק ושכרתי את החנות", משחזר עדי.

ANITA אביטל, "בשלנית מדופלמת, הכח המניע את ייצור הגלידות" | צילום: שוקה כהן
ANITA אביטל, "בשלנית מדופלמת, הכח המניע את ייצור הגלידות" | צילום: שוקה כהן

חלוקת התפקידים שהחלה אז תקפה גם כיום: אימא אניטה (65) מגיעה מדי בוקר לסניף שבשכונת פלורנטין, מכינה ריבות, אופה וקולה; ניר (37) מנהל את מפעל הייצור ברעננה ואחראי על חומרי גלם, על שיטות עבודה ועל פיתוח מוצרים חדשים; ועדי (39) מתמקד בפיתוח עסקי בארץ ובחו"ל. קרובים נוספים ממשפחת אביטל המורחבת מועסקים גם הם ברשת ועדי מספר שאין מפגש שבו ANITA היא לא חלק מהדיון. "בכל יום שישי המשפחה מתכנסת יחד. אנחנו יכולים לדבר על טעמים, על דברים מצחיקים שקרו בחנויות, על אימא שמשגעת את כל הספקים ובעיניה חומרי הגלם אף פעם לא מספיק טובים וגם על פרויקטים עתידיים. עבודה עם משפחה יכולה להיות דבר לא פשוט אבל לא במקרה שלנו. לכל אחד יש את תחום האחריות שלו כך שבדרך כלל יש שקט. אם יש סוגיה לא פתורה אימא אניטה, שגם היום היא הבסיס לכל הפעילות, יכולה לכוון ולעזור". לחברה יש כיום חמישה סניפים והיא מעסיקה יותר מ־45 עובדים אך היחס נותר משפחתי, קרוב וחם.

גלידה טרייה על בסיס יומיומי | צילום: שוקה כהן
גלידה טרייה על בסיס יומיומי | צילום: שוקה כהן

אפשר לדבר שעות על ערכי הליבה של ANITA – הקפדה על איכות המוצר, על ייצור מקומי ועל גלידה טרייה על בסיס יומיומי – אך את משתמשי הקצה מעניינים המספרים. ביום ממוצע יש בכל סניף 40 סוגי גלידה, לא פחות. קוקימן, שקדים, קרמל, ערמונים והיער השחור נחשבים קלאסיים וניתן למצוא אותם בוויטרינה בכל נקודת זמן. שאר הטעמים קשורים לעונות השנה כמו ערמונים, שטרודל תפוחים ואגסים ביין בחורף ולימונצ'לו וקמפרי אשכוליות בקיץ. "הגלידות בקיץ יותר קלות ובחורף הטעמים מעט יותר כבדים ומורכבים. עולם הגלידה משתנה מאוד מעונה לעונה וסביר להניח שמה שהיה טוב לקיץ מסוים ישתנה בקיץ שאחריו. בחורף אנחנו מכינים את הקיץ הבא, כך שדווקא כשגשום וקר אפשר למצוא את הטעמים והרעיונות החדשים".

העלייה במודעות לבריאות זכתה אצל משפחת אביטל להתייחסות רצינית בצורת סניף שמציע גלידות על בסיס סויה, ללא סוכר וללא שומן, גלידות אורגניות, גלידה על בסיס חלב עזים וגלידות טבעוניות. "זו הפעם הראשונה שיש בארץ סניף שבו ניתן למצוא רק גלידות בריאות. בעולם אומרים שבעוד שנים מעטות לא נאכל גלידות עם סוכר ושומן והסניף נותן לנו אפשרות להמשיך להוביל גם בעולם גלידות הבריאות בעתיד".

40 סוגי גלידה בכל סניף | צילום: שי דרור
40 סוגי גלידה בכל סניף | צילום: שי דרור

גלידה היא לב העשייה של ANITA, ולשם כך הוקם מערך תמיכה בייצור. "במפעל ברעננה מבשלים מדי יום חלב עבור יותר מ־40 גלידריות שמייצרות גלידה במקום. פרט לכך אנחנו יבואנים של חומרי גלם איכותיים אף שתמיד נשאף להשתמש בחומרי גלם מקומיים. אנחנו מקפידים לעבוד עם חומרים טבעיים בלבד בשיטות עבודה מסורתית ומודרנית המושפעות מן הסגנון האיטלקי". במשך השנים קיבלה המשפחה פניות רבות מאנשים שביקשו ליווי והדרכה בפתיחת גלידריות. "קיבלנו החלטה אסטרטגית לא למכור את המותג ANITA בשום מחיר מהסיבה המאוד פשוטה שיש הרבה מאוד רגש בסניפים שלנו. אניטה זו אימא שלנו, והפחד שזכיינים יהרסו את המוניטין שרכשנו בעבודה קשה במשך שנים הוביל להחלטה זו". לכן הוקם לפני כארבע שנים המותג גולדה – הגלידרייה העברית הראשונה. הזכיינים עוברים הכשרה במטבחי הרשת ולומדים את רזי המקצוע, והגלידריות מעוצבות באופן שמדגיש את הקשר הישיר לחברה האם. כיום המותג מונה חמישה סניפים ועד מרץ 2015 עתידים להתווסף עוד ארבעה סניפים ברחבי הארץ.

גלידריית בוטיק שכונתית | צילום: שוקה כהן
גלידריית בוטיק שכונתית | צילום: שוקה כהן

עבור המותג ANITA יש למשפחת אביטל עוד הרבה תוכניות, אך הכוונה היא לשמור על האופי של גלידריית בוטיק שכונתית. "לכן, בקניונים ובמתחמים רגילים, לא נהיה", מסכם עדי, "הרצון הגדול שלנו זה שנים היה להקים ANITA מחוץ לגבולות המדינה, ולכן לפני שנה הקמנו סניף בסידני שזוכה להצלחה מדהימה. ביוני של 2015 ייפתח הסניף השני והשאיפה שלנו היא לפתוח גלידריות במקומות נוספים בעולם".

מתוך גיליון ינואר 2015 של מגזין אטמוספירה