גינקולוג או גינקולוגית?

טיפים לבחירת גינקולוג | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | shutterstock
טיפים לבחירת גינקולוג | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | shutterstock

בסיטואציה הלא סימפטית על כיסא הגינקולוג, את מי היית מעדיפה לראות: את הרופא האמפתי שמעריך כמה את סובלת או את הרופאה שיודעת בדיוק מה את מרגישה? הנה כל הסיבות לבחירת רופא או רופאה, וטיפים לבחירת גינקולוג

88 שיתופים | 132 צפיות

גינקולוג טוב הוא אחד הדברים החשובים ביותר לאישה. ואכן, עשרות מערכונים, מאות כתבות ואלפי שיחות כבר נערכו על הנושא. אבל על נקודה אחת כמעט לא מדברים ברבים: האם עדיף גינקולוג גבר, או גינקולוגית אישה? גבר לא יבין זאת, אך מדובר באחת השאלות הכי שנויות במחלוקת בקרב בנות המין הנשי: יש נשים שנשבעות שכף רגלן לא תדרוך במרפאתו של גינקולוג גבר, בעוד אחרות מודיעות בנחרצות כי הן בחיים לא יילכו לגינקולוגית אישה.

מדוע זה כך רק בתחום רפואת הנשים? נראה כי יש לכך שתי סיבות. הראשונה היא גם הברורה ביותר: רופא הנשים מטפל במקומות האינטימיים ביותר שלנו, כך שחשוב עוד יותר שנחוש איתו (או איתה, כמובן) הכי בנוח שאפשר. השנייה נוגעת לכך שרופא הנשים לא עוסק רק בריפוי ובאבחון מחלות, אלא בנושאים הכי רגישים בחיינו: הריון ומניעת הריון. אנחנו מצפות ממנו להשתתף בשמחתנו כשמגיע הרגע הגדול והמשמח שבו אנו רואות את הפס הנוסף על הבדיקה הביתית, ואנחנו גם רוצות להיות בטוחות שהוא מבין ללבנו ושהוא מייעץ לנו בצורה הטובה ביותר כשאנחנו מחליטות על אמצעי המניעה.

פנינו לעשרות נשים כדי לשמוע מהי הסיבה שגורמת להן לבחור דווקא ברופא גבר או ברופאה אישה. הסיבות אמוציונליות ואינדיווידואליות, ולאו דווקא תואמות את המציאות בשטח. אבל, כפי שכבר הסכמנו, מדובר בבחירה שנעשית פעמים רבות מהלב, ולא מהראש – וכך גם הסיבות שמובילות אליה.

למה בחרתי בגינקולוג?

1. כי הוא מעריך את הסבל שלי
"הפעם הראשונה שהבנתי שיש הבדל בין גינקולוג לגינקולוגית היתה בהריון הראשון שלי", מספרת ענת, אמא לשלושה מהמרכז. "הייתי צעירה מאוד והתרגשתי נורא. בעלי ואני צעדנו עם חיוך מאוזן לאוזן לרופאת הנשים ובישרנו לה בחגיגיות שאנחנו מצפים. היא בתגובה עשתה פרצוף חמוץ, אמרה 'יופי', והוציאה לנו בשנייה אחת את כל ההנאה. מיותר לציין שלא חזרנו אליה שוב".

גינקולוגים, כמו גברים בכלל, לא יודעים מה זה להיות אישה. הם לא מכירים את כאבי המחזור, את הכבדות של ההריון ואת חוסר הנוחות (בלשון המעטה) של הבדיקה באזורים רגישים במיוחד. רופאה, לעומת זאת, כבר עברה את מה שאת עוברת, והיא יודעת שגם אם זה לא נעים – זה לא נורא. זו הסיבה שאנחנו מרגישות שהגינקולוג מעריך את מה שאנחנו עוברות, ומכבד אותנו על כך שאנחנו מתמודדות עם הסבל, בדיוק כמו הגבר הפרטי שלנו. מבחינתו, כאבי מחזור הם מכה שלא כתובה בתורה וצרבות בהריון הן משהו שמגיעה לנו עליו מדליה. והיי, גם אם זו רק ההרגשה שלנו – זה כבר שווה.

2. כי הוא עדין יותר
"היתה תקופה שהייתי בחיפוש מתמיד אחרי רופא או רופאת נשים", מספרת דנה, אמא לשתיים. "הרופאים תמיד היו עדינים מאוד בבדיקה. הם הכינו אותי מראש לחוסר נעימות, שאלו כל הזמן אם זה לא כואב מדי, ובאופן כללי נראה היה שהם זהירים יותר ומתאמצים יותר שהכל יעבור עם כמה שפחות חוסר נוחות".

ייתכן שזה נובע מתוך כבוד (לסבל שלנו. ראו הסעיף הקודם), וייתכן שזה פשוט מהחשש לגרום לכאבים או לחוסר נוחות – אבל רופאי נשים גברים הם פשוט עדינים יותר במהלך הבדיקה. כמעט כל הנשים שאיתן שוחחנו, גם אלה שמעדיפות רופאה על פני רופא, ציינו כי רופא גבר עושה את הבדיקה בצורה הרבה יותר עדינה. חשוב, לא?

3. כי התור אליו קצר יותר
"במהלך טיפולי הפוריות הייתי צריכה לעבור בדיקה גינקולוגית שבועית בבית החולים", מתארת שרון, אמא לארבעה. "בבית החולים היו שני רופאים – רופא ורופאה. בזמן שכל הנשים העדיפו להמתין לרופאה, אני הייתי מגיעה לרופא ונכנסת מיד, מבלי שהייתי צריכה להמתין בתור. זה קיצר לי את השהות בבית החולים, ותוך זמן קצר כבר הייתי בדרך לעבודה, כאשר נשים אחרות נאלצו להמתין שעות ארוכות".

נראה כי נשים מעדיפות רופאה על פני רופא. התוצאה של ההעדפה הזו היא שבעוד שלרופאה טובה תצטרכי בדרך כלל לקבוע תור שבועות ארוכים קודם, פשוט כי היא נורא עמוסה, רופא טוב ברוב המקרים יהיה זמין הרבה יותר. זו סיבה טובה לבחור בו, בעיקר כשאת אישה עסוקה, אך גם סיבה חשובה לא פחות בזמנים שבהם את נדרשת להגיע למרפאה לעיתים תכופות מאוד. אין דבר מבאס יותר מלשבת אחת לשבוע-שבועיים במרפאה ולהמתין שעות ארוכות בתור, בטח כשאת בהריון מתקדם והכיסאות בחדר ההמתנה לא ממש נוחים.

4. כי הוא לא יוצא לחופשת לידה
"כשהייתי נערה קיבלתי המלצות מחברות על רופאת נשים מהעיר שלי", מספרת סיגל, אמא לתינוק. "הייתי מאוד מרוצה מהטיפול שלה, וגם אחרי שנישאתי ועברתי להתגורר בעיר אחרת, הייתי מגיעה עד אליה לבדיקות. כשנכנסתי להריון היה לי ברור שאת המעקב אני עושה אצלה, אבל כשהתקשרתי לקבוע תור – הופתעתי לגלות שהיא בעצמה ילדה ושלא ברור מתי היא תחזור מחופשת לידה. וכך, כשאני בתחילתו של הריון ראשון, עם כל הלחץ וההתרגשות, נאלצתי למצוא לעצמי רופא/ה חדש/ה".

נכון, זה לא פוליטיקלי קורקט לומר, אבל רופאים גברים תמיד נמצאים שם. הם אולי טסים לחו"ל מדי פעם או יוצאים למילואים, אבל בדרך כלל הם לא נעדרים לתקופה ארוכה מדי.

אם הרופאה שלך יצאה לחופשת לידה, לעומת זאת, תיאלצי להיפרד ממנה לחודשים ארוכים. ואז תיאלצי לעבור שוב סאגת מציאת רופא/ה חדש/ה לתקופה קצרה כל כך, ועד שתתרגלי אליו או אליה – הרופאה הקבועה כבר תחזור, ככל הנראה עמוסה מתמיד. התהליך הזה לא פשוט אף פעם, ובטח לא כשאת בעצמך בהריון.

5. כי רוב הרופאים הבכירים הם גברים
"לפני כמה שנים סבלתי מבעיה גינקולוגית וחיפשתי רופא מומחה להתייעצות", מספרת גליה, אמא לארבעה מהדרום. "התחלתי לברר וגיליתי שכל השמות שקיבלתי היו של גברים. בדיקה קצרה שערכתי העלתה שכמעט אין נשים בדרגים גבוהים בתחום. זה היה מאוד מוזר, ובעיקר מפתיע".

אז זהו, שהאמת היא שזה לא ממש מפתיע. כמעט בכל מקצוע במשק הישראלי אין נשים בפסגה (גם אם הן מהוות את הרוב בתחתית), וגינקולוגיה לא יוצאת מהכלל.

בעוד שיש נשים רבות העוסקות במקצוע, כמעט אין נשים שנמצאות בתפקידים בכירים. מבדיקה שערכנו עולה כי בבתי החולים הגדולים בארץ מנהלי מחלקות הנשים הם, ניחשתם נכון – גברים בלבד.

למה בחרתי בגינקולוגית?

1. בגלל התחושה

"כשעברנו דירה לפני כשנה חיפשתי רופאת נשים באזור החדש", מספרת עדי. "התעניינתי אצל שכנות ואמהות של ילדים מהגן, וכולן המליצו לי על רופא אחד, גבר. עד אז היתה לי רופאת נשים, אבל עם המלצה כזו חמה לא יכולתי להתווכח, והגעתי אליו למרפאה. הוא היה מאוד נחמד ונראה מקצועי ממש, אבל במשך כל הבדיקה הייתי במבוכה עצומה, שלא הצלחתי להתגבר עליה. מיותר לציין שלא חזרתי אליו, ומצאתי לעצמי רופאה".

נכון, הוא רופא וזה המקצוע שלו, אבל אין מה לעשות – הוא גבר. וזה לא יעזור שיגידו לנו (ואנחנו נגיד לעצמנו) שהוא עושה את אותו הדבר לאלפי נשים ביום, שזה כבר מזמן הפך אצלו לרוטינה ושאין בזה שום פן מיני – תמיד תתגנב המחשבה שאולי יש בזה עוד משהו, שהיינו מעדיפות שלא יהיה, ובכלל לא נעים לנו עם כל הסיטואציה המביכה הזו.

2. כי גם היא עברה את זה
"רופאת הנשים בשבילי היא חצי פסיכולוגית", אומרת ענבל, אמא לשתיים. "היא שם איתי ברגעים הכי שמחים, ולפעמים גם ברגעים פחות טובים או אפילו מפחידים. לכן מאוד חשוב לי שהיא תהיה אישה, שכבר היתה במקומות שבהם אני הייתי, ושמכירה על בשרה את התחושות, ולא רק הפיזיות, של מה שעובר עליי".

היא אישה, בדיוק כמונו. גם היא גמגמה בפעם הראשונה שהיא ביקשה מרשם לגלולות. גם היא היתה לחוצה כשהיא ביקשה לדעת איך צריך להתכונן להריון. גם היא הרגישה את חוסר הנוחות שבשכיבה על הכיסא הנוראי (צודקות, כיסא זו הגדרה מחמיאה מדי למכשיר העינויים המדובר). וגם היא היתה לחוצה בכל פעם שעברה בדיקת פאפ. בקיצור, היא אחת משלנו, והיא יודעת מה עובר עלינו.

רופאת נשים
לרופאת נשים לא צריך להסביר יותר מדי, היא "אחת משלנו". א.ס.א.פ קריאייטיב | Lana K, shutterstock

3. כי לא צריך להסביר לה
"כשאני מגיעה אל הגינקולוגית שלי עם כאבים או שאלות, התחושה היא שאני לא צריכה להעמיק, כי היא מבינה על גופה על מה אני מדברת, היא אישה כמוני", אומרת לילך, אמא לשתיים. "כשהייתי אצל גינקולוג זה לא שהוא לא הבין על מה אני מדברת, אבל הרגשתי כאילו אני צריכה להסביר לו יותר. ובגלל שהביקור אצל רופא הנשים הוא גם ככה לא נוח ולא נעים, מבחינתי, כמה שפחות הסברים – עדיף".

זה עניין גופני פשוט: לרופאה יש בדיוק אותם איברים כמו שלנו. לכן אנחנו מרגישות שאין צורך בהרבה הסברים. היא איתנו באותה סירה, ורוב הסיכויים שגם היא עברה/ חששה/ כאבה את מה שאנחנו עוברות. ואם היא כבר היתה שם, פחות או יותר, יש צורך בהרבה פחות דיבורים והסברים – ואפשר לגמור עם הכל יותר בקלות, במהירות ובלי יותר מדי חוסר נעימות.

4. בגלל בן הזוג
"מאז הפעם הראשונה שלי אני הולכת לגינקולוג", מספרת יערה, שמצפה בימים אלה לבנה הראשון. "אני סומכת עליו בעיניים עצומות, הוא מכיר אותי היטב ובאופן כללי אני ממש מרוצה. אבל כל בני הזוג שהיו לי, כולל בעלי, תמיד הרימו גבה על כך שאני הולכת לרופא, ולא לרופאה. לא משנה כמה הסברתי שהוא מומחה ושאני מאוד מרוצה, הם טענו שזה מוזר".

גברים פוגשים את רופא/ת הנשים שלך רק כשהם בדרך להפוך לאבות, וגם זה רק אם הם משקיענים במיוחד. בדרך כלל הם פשוט מדמיינים מה קורה באותו חדר קטן במרפאה, ואצל חלקם הדמיון עובד שעות נוספות. זה לא שהם לא יודעים שמדובר בבדיקה שגרתית ובדרך כלל מאוד לא נעימה, כמו שהם פשוט לא יכולים להשתחרר מהעובדה שגבר אחר נוגע בבת הזוג שלהם בצורה שהיא, איך נגדיר זאת, לא ממש צנועה. אז נכון, את ממש לא צריכה לבחור את הרופא שלך לפי מה שבן הזוג חושב, אבל אצל רבות מאיתנו זו נקודה שזוכה למחשבה.

5. כי אנחנו בעד העצמת נשים
"כשחיפשתי רופא נשים חדש קיבלתי המון המלצות על שניים – רופא ורופאה", מספרת איילת, אמא לתינוק. "ההמלצות גם היו מאוד דומות: על שניהם אמרו שהם מקצועיים מאוד, נחמדים מאוד ואפילו ימי הקבלה שלהם היו דומים. למרות שממש לא משנה לי, החלטתי ללכת על הרופאה. אני פמיניסטית ומאמינה שצריך לקדם הצלחה של נשים בכל מה שניתן, ולכן משתדלת לבחור עסקים שמנוהלים על ידי נשים. אז למה שבמקרה הזה אבחר אחרת?".

כדי שנראה יותר נשים בעמדות בכירות ברפואת נשים, צריך לעשות הרבה (כמו בכל מקצוע אחר, לצערנו). אך גם כאן המעט שאנחנו יכולות לעשות למען המטרה הוא פשוט לבחור בהן. אם נצביע ברגליים אולי זה יעזור להבהיר להנהלות קופות החולים ולבתי החולים שאנחנו רוצים לראות יותר רופאות נשים לא רק במרפאות, אלא גם בראש הפירמידה, ואולי נזכה, במהרה בימינו אמן, לראות רופאה בראשות מחלקת נשים.