ג'יין בירקין 1946-2023

אייקון לב שבור: ג'יין בירקין הלכה לעולמה. מותה של איט גירל

ג'ין בירקין | צילום: Ronald Dumont/Gettyimages
ג'ין בירקין | צילום: Ronald Dumont/Gettyimages

היא הייתה סטייל אייקון בלי שהתאמצה להפוך לאחת כזו, היא הייתה איט גירל אמיתית עוד לפני שמישהו ידע מה זה בכלל והיום היא הלכה לעולמה. עורכת "את" רוני ודנאי נפרדת מג'יין בירקין

88 שיתופים | 132 צפיות

מותה של אייקון: ג'יין בירקין הלכה לעולמה היום (16 ביולי) בגיל 76. הזמרת, השחקנית, הדוגמנית, המוזה הייתה איט גירל אמיתית עד יומה האחרון.

>> בגיל 75 נורית גורדון היא אחת הדוגמניות הכי עסוקות בארץ

בירקין נולדה באנגליה ב-14 בדצמבר 1946, ועשתה את הפריצה הגדולה שלה בשנות ה-60. היא פרצה לתודעה בסרט המתח הפרובוקטיבי והשנוי במחלוקת "יצרים", שם שיחקה בעירום, והפכה רשמית לנערה הנכונה של התקופה בעקבות הדואט האייקוני רווי היצרים וההתנשפויות "Je T'aime… Moi Non Plus", עם מי שלימים הפך לבן זוגה, השאנסונר והאייקון בפני עצמו, סרז' גינסבורג. השיר נכתב במקור לבריז'יט בארדו, אך היא הורתה לגנוז את ההקלטה שלה משום שהשיר נחשב בזמנו בוטה ונועז מדי. הווייב האירוטי של השיר הוביל לכך שהוא נאסר להשמעה בתחנות הרדיו באנגליה, איטליה וספרד, אך למרבה הפלא, דווקא בישראל השמרנית הוא שודר חופשי ואף כיכב במצעד הפזמונים של גלי צה"ל.

ג'ין בירקין | צילום: Gettyimages
ג'ין בירקין | צילום: Gettyimages
ג'ין בירקין וסרז' גינסבורג | צילום: Gettyimages
ג'ין בירקין וסרז' גינסבורג | צילום: Gettyimages

עיקר הקריירה הקולנועית של בירקין התפרשה על שנות ה-70 וה-80. היא לא הייתה שחקנית גדולה, וגם לא זמרת גדולה, אבל היו בה קסם ואיכות שאי אפשר היה להתכחש להם. תוסיפו לזה סקס אפיל ושיק נטולי מאמץ בג'ינס כחול וטי שירט לבנה – וקיבלתן את הבחורה הכי קולית בשכונה.

בירקין הייתה נערת הפוסטר של הרוח החופשית ושל הקז'ואל שיק. שיערה החלק והמשיי והפוני האייקוני, יחד עם הסטייל הנונשלנטי והמדויק, הפכו אותה למוזה הבלתי מעורערת של עולם האופנה – עוד הרבה לפני שעולמות האופנה והסלבס הפכו למפלצת דו ראשית שהיא היום. מותג היוקרה הרמס הקדיש לה תיק על שמה, המוכר בפי כל פאשניסטה כתיק הבירקין המפורסם. לקים קרדשיאן, ויקטוריה בקהאם, קייט מוס, קייטי הולמס, ג'ניפר לופז, האחיות אולסן, סופיה ורגרה ועוד רבות ונוצצות יש אחד כזה לפחות במלתחה – והדגם הזה נחשב לתיק הנחשק והיוקרתי בעולם, שלא לומר סמל סטטוס. מחירו ההתחלתי נמצא אי שם באזור העשרת אלפים דולר והוא מאמיר עד לכחצי מיליון דולר.

התיק המפורסם זכה למעמד אייקוני משלו ב"סקס והעיר הגדולה", בסצנה המפורסמת בה סמנתה נדלקת על תיק בירקין אדום ומגלה שיש רשימת המתנה של חמש(!) שנים לרכישת התיק. המוכר העילאי והמתנשא מסביר לסמנתה: "זה לא תיק, זה בירקין".

ב-2015, לאחר שגילתה על התהליך האכזרי של שחיטת תנינים הכרוך ביצירת התיק המפורסם על שמה, דרשה בירקין שיסירו את שמה מהדגם האייקוני. "ביקשתי מהרמס לשנות את שם תיקי בירקין המיוצרים מעור תנין, כל עוד הם לא משנים את תהליכי ייצור התיק כך שיעמדו בסטנדרטים הבינלאומיים", מסרה בירקין בהצהרה רשמית שפרסמה.

ויקטוריה בקהאם עם תיק בירקין | צילום: shutterstock
ויקטוריה בקהאם עם תיק בירקין | צילום: shutterstock
ג'ניפר לופז עם תיק בירקין | צילום: Gettyimages
ג'ניפר לופז עם תיק בירקין | צילום: Gettyimages

לבירקין שלוש בנות, שירשו ממנה את הסוואג והכישרון: הצלמת קייט בארי, בתה הבכורה מנישואיה למלחין הבריטי ג'ון בארי (שהלחין בין היתר לסרטי "ג'יימס בונד" "קאובוי של חצות" ו"רוקד עם זאבים"), שנמצאה ללא רוח חיים מתחת לביתה בפריז ב-2013; בתה האמצעית מיחסיה עם סרז' גינסבורג, המוזיקאית והשחקנית שרלוט גינסבורג; ובתה השלישית והצעירה, הזמרת והדוגמנית לו דויון, מיחסיה עם הבמאי הצרפתי ז'אק דויון. ב-2021 יצא סרט הדוקו "גיין מאת שרלוט", אותו ביימה בתה שרלוט גינסבורג, ובו השתיים מקיימות דיאלוג אינטימי של אם ובת.

על פי הדיווחים, בירקין נמצאה ללא רוח חיים על ידי המטפל שלה בביתה שבפריז. לפני כשנתיים היא עברה אירוע מוחי, ומאז הורידה הילוך. האישה שהתבגרה בחן ובטבעיות בלי לנסות להתגרות בגיל ובסימני הזמן, המשיכה לשמור על רוח הנעורים עד הסוף בדרכה הייחודית. היא אמנם כבר לא איתנו, אבל הסטייל שלה ישאר לנצח.

ג'ין בירקין | צילום: shutterstock
ג'ין בירקין | צילום: shutterstock