ג'ידא רינאוי זועבי: "השינוי קורה אבל הוא אטי מדי"

ג'ידא רינאוי זועבי | צילום: מפלגת מרצ
ג'ידא רינאוי זועבי | צילום: מפלגת מרצ

המכשול העיקרי של נשים מלהגיע לפסגה והשינוי החקיקתי שיעזור לכך. מה צריך לקרות בשביל שתהיה שוב ראשת ממשלה בישראל? שאלנו את ג'ידא רינאוי זועבי, מספר 4 ברשימת מרצ

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה אחת?
"בישראל, ולרוב גם ברמה העולמית, הפוליטיקה נשלטת על ידי פוליטיקאים גברים. אני מודעת לכך שיש פוליטיקאים שחוששים מהתחזקותן של פוליטיקאיות איכותיות ומקצועיות, המביאות איתן סגנונות עבודה והתנהלות חדשים. אמנם יש שינויים רבים המביאים לכך שנשים נכנסות באסרטיביות למרחב הפוליטי, אך השינוי הוא אטי מדי. אפשר לזהות שינוי מגמה בבחירות לשלטון המקומי, שם כנראה קל יותר לנשים להתברג במקומות גבוהים ואף להיות בראש הרשימות".

מה צריך להשתנות בישראל בשביל שתהיה כאן יום אחד ראשת ממשלה?
"אני מאמינה שיש צורך בשינוי חקיקתי ייעודי בנושא של ייצוג נשי הולם ברשימות של המפלגות השונות. זוהי אחת ההצעות שאני אקח על עצמי ואקדם בכנסת הבאה".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"המכשול העיקרי הוא המחסום הרגשי. נשים צריכות לקחת החלטה אמיצה שהן רוצות להתמודד, וכדי להתגבר על המחסום הרגשי יש צורך בסביבה תומכת, ציבורית, אישית, משפחתית וקהילתית. אני גם מאמינה שככל שיהיו יותר גברים במרחב הפוליטי שיאמינו בנו ובכוח הנשי לשנות את המציאות הפוליטית, כך לנשים יהיה יותר אומץ להיכנס לפוליטיקה".

מהי האמירה המזלזלת הכי נפוצה ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"למשל, 'את בוודאי הולכת לטפל בנושאי נשים, ילדים ונוער'. ההנחה היא שזהו הנושא היחיד שבו אישה יכולה לעסוק".

"ככל שיהיו יותר גברים במרחב הפוליטי שיאמינו בנו ובכוח הנשי לשנות את המציאות הפוליטית, כך לנשים יהיה יותר אומץ להיכנס לפוליטיקה"

מהי התכונה הכי חשובה עבור מי ששואפת להיות ראשת ממשלה?
"תכונות שיובילו אישה פוליטיקאית להיות מוצלחת בתפקידה הן מקצועיות, עקביות, ועקשנות בהשגת המטרה".

מהי התכונה שאת חייבת להיפטר ממנה אם את רוצה להיות ראשת ממשלה?
"לאשה בפוליטיקה הישראלית יש הרבה תקרות זכוכית שבהן היא נתקלתן, וסף הציפיות שונה ממה שהיא יכולה לעשות בפועל. לכן, אנחנו צריכות להתמיד בשבירתן של תקרות זכוכית".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"את צריכה להיות בשטח ולעבוד עם ארגונים, עמותות ומועצות מקומיות, כדי להבין כיצד להמיר את צורכי השטח ולתרגם אותם לתוכניות פוליטיות וחקיקות שונות".

"לנשים צריך להיות אינטרס להיות מיוצגות מבחינה מגדרית, כדי שהצרכים שלהן – נערות, אמהות – עדיף נשים, לא כולן אמהות וקשישות, ישולבו בנושאים שונים"

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה?
"רק עם שותפות אמיתית נגיע לייצוג הולם של כל רבדי החברה ושל הפרספקטיבה המגדרית בנושאים שונים, כמו כלכלה, חברה ופוליטיקה".

איזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"לנשים צריך להיות אינטרס להיות מיוצגות מבחינה מגדרית, כדי שהצרכים שלהן – נערות, אמהות – עדיף נשים, לא כולן אמהות וקשישות, ישולבו בנושאים שונים".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה