גוטקס חוגגת 60 שנות גלאם

גוטקס | צילום: יח"צ
גוטקס | צילום: יח"צ

גוטקס, גאווה ישראלית שטופת שמש, חוגגת 60 שנה להיווסדה - מהמתפרה בקינג ג'ורג' עד לתפוצה של 70 מדינות בעולם. רון גרונדלנד, מנכ"ל גוטקס Swimwear Brands מביא את סיפור ההצלחה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אולי זה לא רשמי או מעוגן בסקר מקצועי, אבל גם לא יפתיע איש, כנראה, אם במבחן האסוציאציות לשאלה מיהי יצרנית בגדי ים האולטימטיבית יעלה השם גוטקס. אז כן, מדובר באחת החברות הוותיקות והמצליחות שנוסדו כאן, שגם חוגגת השנה 60 שנה. לציון המאורע, וגם כי גוטקס היא לגמרי עניין מעורר גאווה, פגשנו את רון גרונדלנד, מנכ"ל גוטקס Swimwear Brands ואת קרן גסנר, המעצבת הראשית כדי לנסות להבין מה עומד מאחורי ההצלחה.

רון גרונדלנד, מנכ"ל גוטקס | צילום: דני חבקוק
רון גרונדלנד, מנכ"ל גוטקס | צילום: דני חבקוק

 

מבגד ים לאאוטפיט שלם

גוטקס נוסדה על ידי לאה וארמין גוטליב שעלו לישראל מהונגריה. תחילה, היה זה בכלל עסק למעילי גשם שהתבסס על ידע משפחתי, אבל כשפגשו את האקלים המקומי החליטו על אדפטציה לבגדי ים.

כבר בראשית הדרך היה ברור שיש כאן משהו חדש, שכן הבשורה העיקרית של גוטקס – לעולם כולו, אגב, לא רק לישראל – הייתה הפיכתו של בגד הים, שמילא פונקציה של בגד שאפשר ללבוש כששוחים, לבגד שאמנם עונה על הדרישה הזו, אך שכל כולו אמירה אופנתית.

"גוטקס", מתמצת גרונדלנד, "הייתה הראשונה שהפכה את בגד הים לאאוטפיט שלם, לטוטאל לוק שאליו מתלווה בגד חוף ואביזרים משלימים. מכלול שיש לו דרישה עצומה מאז ועד היום".

חזרה לישראל 1956 – הבדים המיוחדים מיובאים מאיטליה, אבל העיצוב, התפירה והייצור נעשים כאן בארץ, במתפרה קטנה ברחוב קינג ג'ורג' בתל אביב. "ה־DNA של גוטקס, שנוצר כבר אז, היה תמיד השראות עולמיות – פסטיבל בברזיל או תערוכה של קלימט – והיה ברור שגוטקס היא המכתיבה ולא המושפעת", אומר גרונדלנד.

גוטקס | צילום: יח"צ
גוטקס | צילום: יח"צ

ומתי הבינו שכדאי גם להתחיל לייצא?

"הפוטנציאל זוהה די מהר. אחד הדברים היפים שגוטקס בהובלתה של גוטליב עשתה מהרגע הראשון הוא צילום דוגמניות בינלאומיות בקטלוגים שלה. קלאודיה שיפר, נעמי קמבל, טיירה בנקס – תמיד טופ מודלס שגם משכו המון תשומת לב וגם גרמו לעולם לחשוב שמדובר בחברת ענק. גוטליב, בלי ללמוד שיווק באופן מסורתי, הרגישה שזה נכון תדמיתית – וצדקה".

כי איפה גוטקס היום?

"גוטקס היום היא מותג בגדי הים והחוף הנפוץ בעולם. את הבדים אנחנו עדיין קונים באיטליה, אבל את התפירה עושים במרוקו. גוטקס מוכרת בכ־70 מדינות בעולם מיליוני בגדי ים בכל שנה. כששלל המותגים של גוטקס מבטיחים פנייה לקהלים שונים ומגוונים".

המבחר אכן מרשים במיוחד: מלבד Gottex הקלאסי, יש גם את GTX שמתמחה בייצור בגדי ים מחטבים, Profile by Gottex, המותג הנמכר בעולם ובעיקר בארה"ב, Pilpel, Turkiz, Free כשלכולם תת קולקציות עם מבחר אינסופי כמעט, ועוד לא אמרנו כלום על קולקציית בגדי הספורט שהצטרפה לאחרונה להיצע.

גרונדלנד: "גוטקס מובילה את שוק בגדי הים מכמה היבטים: הבדים הם אף פעם לא סטנדרטיים, אלא מיקרופייבר עם אחוזי לייקרה גבוהים כדי לקבל מוצר שמחזיק את הגוף, מחטב ומחמיא. בניגוד לעולם ההלבשה התחתונה, שבו הכול מול המראה, כאן, כל העולם רואה, ואנחנו מייחסים חשיבות רבה לאיך את מרגישה בתוך בגד הים שלך. הגזרות לפיכך, וזה היבט נוסף, מושקעות במיוחד עם אלפי דגמים וסוגים, כדי להתאים לכל מידת גוף כמעט. וכמובן ההדפסים, שבהם גוטקס ידועה למן היום הראשון. גוטקס חינכה את השוק לכל אלה, מה גם שהיום מול התחרות אנחנו חייבים לתת את הערך המוסף".

גוטקס | צילום: יח"צ
גוטקס | צילום: יח"צ

 

שימוש בטכנולוגיות מתקדמות

בשלב זה מצטרפת לשיחה קרן גסנר, המעצבת הראשית של המותג, שנמצאת בחברה כבר 11 שנה. גוטקס, כך מתברר, היא חברה שאנשים נשארים לעבוד בה שנים רבות, עובדה בעלת תרומה נכבדה לידע ולניסיון בתחום הספציפי של בגדי הים.

דווקא בבגדי ים וחוף, מסקרן במיוחד לדעת איך בכל עונה ממציאים את הגלגל מחדש.

"זו אכן מלאכה מורכבת, ובהקשר הזה הטכנולוגיה המתקדמת עומדת לצדנו. אין כמעט רעיון שאני חושבת עליו ורוצה לייצר אותו ואומרים לי שאי אפשר, כולל דפוס תלת ממד, למשל. כך שהשמים הם הגבול. בדים חדשים, גזרות חדשות, דפוסים, אביזרים – יש לנו את האנשים הנכונים לכל דבר כזה, והתוצאות בהתאם. אז בכל שנה מתחילים מחדש, ובכל פעם זה עולם ומלואו".

וכמעצבת, איזו התמחות נדרשת לבגדי ים?

"אני חושבת שלצד היצירתיות, הרבה ידע וניסיון. אני התחלתי בתור סטז'רית של גדעון אוברזון, שהיה המעצב הראשי כאן, המשכתי כיד ימינו וכשעזב קיבלתי עליי את התפקיד. בימי הראשונים כאן השחלתי חרוזים לחצאית בשבוע האופנה, ומאז עברתי כל כך הרבה, שהיום אני לא רואה את עצמי עושה משהו שאינו בגדי ים".

גוטקס | צילום: יח"צ
גוטקס | צילום: יח"צ

 

כעת, עובדים בגוטקס על קולקציית 2018, כאשר 2017 כבר הוצגה בתערוכות הגדולות באירופה ובארה"ב: "לאחרונה חזרנו מהתצוגה במיאמי שבה עיצבנו, לצד הקולקציה המרכזית, קולקציית קפסולה לכבוד 60 שנות גוטקס, הכוללת 28 דגמים שמבטאים טוב במיוחד את ה־DNA של גוטקס: שיק, סטייל והרבה גלאם".

איחולי יום הולדת? שאיפות?

גרונלנד: "לבוא היום ולהצהיר על התרחבות משמעותית זה פומפוזי. קשה להתעלם מהמשבר בסין וברוסיה שמשפיעים עלינו, לצד הטרור שתמיד פוגע במותגי יוקרה. אז אנחנו שואפים להמשיך לעשות את העבודה שמזכה אותנו בהמון אהבה וכבוד בעולם. גוטקס היא בכל זאת אחד המותגים הוותיקים והחדשניים בעולם, ושרק נמשיך כך".

גוטקס | צילום: יח"צ
גוטקס | צילום: יח"צ

פורסם במגזין אטמוספירה