יעל אבקסיס: "מאז שרונית אלקבץ נפטרה לא חזרתי לעצמי"

יעל אבקסיס בטקס פרסי אופיר 2022 | צילום: אלירן אביטל ואיציק בירן
יעל אבקסיס בטקס פרסי אופיר 2022 | צילום: אלירן אביטל ואיציק בירן

יעל אבקסיס משתפת בהלם ואוולין הגואל חייבת לה את הקריירה. גוגל הפתיעה במחווה מרגשת לרונית אלקבץ ז"ל, והזמינה את משפחתה וחבריה של השחקנית והיוצרת. זה מה שהם סיפרו לנו

88 שיתופים | 132 צפיות

אילו הייתה בחיים, הייתה יוצרת הקולנוע והשחקנית האגדית רונית אלקבץ חוגגת היום (27.11) יום הולדת 58. אבל מי שנחשבה לאחת השחקניות הגדולות של הקולנוע הישראלי ולדיווה פורצת דרך, נפטרה מסרטן הריאה באפריל 2016, בת 51 בסך הכל הייתה במותה.

>> ז'ה טם לנצח: המראות הבלתי נשכחים של רונית אלקבץ ז"ל

רונית אלקבץ, גלובוס הזהב 2015 | צילום: Jeff Vespa/WireImage via Getty Images
רונית אלקבץ, גלובוס הזהב 2015 | צילום: Jeff Vespa/WireImage via Getty Images

לרגל יום הולדתה, גוגל ישראל וגוגל צרפת מקדישות לאלקבץ ז"ל את ה- GOOGLE DOODLE היומי. הדודל שלה יחליף את הלוגו של מנוע החיפוש הכי מפורסם בעולם למשך 24 שעות, כך שכל מי שיבקר באתר בישראל ובצרפת לאורך היום ייחשף לאיור ויוכל להכיר מקרוב את תרומתה יוצאת הדופן לקולנוע ולמעמדן של הנשים בישראל ובעולם.

"כשדיברו איתי על כך לראשונה, אמרתי וואו. זה דבר ענק, הכוח של רונית ברמה הבינלאומית ממשיך לגעת, אבל עדיין יש לי רגשות מעורבים", אומר שלומי אלקבץ, אחיה של רונית, במאי, תסריטאי ושחקן שיצר עמה כמה מהיצירות הגדולות בקולנוע הישראלי. "זו לא חגיגה מלאה כי אלמלא הנסיבות, היינו מוותרים על הדודל ועל עוד הרבה דברים, רק שתהיה פה. התאומים שלה כבר בני 11, הם מקסימים ומהממים ויודעים מי הייתה אימם. מצד שני זה מאוד משמח כי בשבילי הדודל זה כאילו רונית מדברת והמסך מתמלא בה. לכל אחד יש את הרונית שלו ומה שהיא הייתה בעבורו. רונית מסמלת כל כך הרבה דברים – בשבילי היא אחות, היא היצירה, היא הזעקה, היא האהבה וגם געגוע מטורף שמתעצם עם השנים. רונית לא נתנה לפחד לנהל אותה, ועד היום על המסך – דרך הכאב שלה, החמלה, האמפתיה והמבט, היא נוגעת במקומות הכי עמוקים של מי שמתבונן בה. חלק מהמחווה של גוגל, מקורו בגעגוע הזה".

הדודל של רונית אלקבץ ז"ל בגוגל
הדודל של רונית אלקבץ ז"ל בגוגל

"השם של רונית אלקבץ היה בין 20 אלף הצעות שהוגשו לוועדה של גוגל בארצות הברית", מספר אלירן לוי, דובר גוגל ישראל, באירוע החגיגי שקיימה החברה לכבוד המאורע. "התהליך כלל תחקיר על האינפוט והערך המוסף שאדם הותיר בחייו, ורונית ענתה על כל הפרמטרים של אמנית, יוצרת ובמאית שניהלה מאבק של אנשים לחירות ועצמאות – גם בסרטים שלה וגם בסרטים של אחרים. היא האירה באור חשוב נושאים חשובים – ממשפחתיות ומזרחיות שעד אז לא הובאו בצורה אותנטית ואמיתית, ועד אלימות נגד נשים, כולל קורבנות אונס".

ראוי לציין כי במהלך השנים גוגל ישראל בחרה בעפרה חזה, אהוד מנור, הצייר נחום גוטמן וקורבן השואה פרדי הירש, שהיה מורה ומחנך דגול (והומוסקסואל מוצהר) שהצליח לייצר חוויית לימוד לילדים באושויץ. בעולם זכו לכבוד הזה נשים כמו פרידה קאלו, מארי קירי, אודרי הפבורן, אנה פרנק ואום כול תום. אלקבץ ז"ל היא הראשונה שזכתה לכבוד הזה לא רק בישראל, אלא גם בצרפת שם זכו סרטיה להצלחה רבה.

השחקנית יעל אבקסיס, שהייתה חברה קרובה של אלקבץ, נכחה אף היא באירוע. "כל השנה האחרונה שלה היינו יחד ומאז לא חזרתי לעצמי, משהו בי הלך איתה. אני לא אותו בן אדם. אישה באמצע החיים, מי נוגע בדבר כזה כמו רונית? וההלם. כולם היו בטוחים שהיא תצא מזה", משתפת אבקסיס.

"רונית הייתה חברה שלי מגיל 21, והדרך שהיא עשתה וסללה לאנשים סביבה הייתה נדירה", היא ממשיכה, "היא הייתה טוטאלית גם בחברות, קשובה ולוקחת ללב הרבה מעבר ליכולת הכלה. כששיתפתי אותה, היא הייתה לגמרי בתוך זה והרגשתי שביחד אנחנו יכולות לשחות את האוקיינוס. מצד אחד היא הייתה חשופה ופגיעה ומצד שני יצא ממנה הרבה אור. היא שילמה מחיר על היותה אישה בעולם שמחסיר מנשים את עצמן. להיות רונית זה לשלם מחיר בשביל כולנו. היא הייתה צינור להרבה נשים. כל תפקיד שעשתה היה כרוך בחודשים של למידה ושל לתת מקום, היא הייתה רוחנית ומיסטית והרגישה מה הרוח מביאה איתה שזה מטורף. היא חסרה לי מאוד".

רונית אלקבץ ז"ל ויעל אבקסיס בפרימיירת הסרט "למה עזבתני" | צילום: רפי דלויה
רונית אלקבץ ז"ל ויעל אבקסיס בפרימיירת הסרט "למה עזבתני" | צילום: רפי דלויה

אוולין הגואל, חברה וקולגה, משתפת אף היא ביחסים הקרובים עם אלקבץ ז"ל. "פגשתי את רונית לראשונה באודישנים של 'ולקחת לך אישה', היא התאהבה בי אבל לא לקחה אותי לסרט. בסרט השני בטרילוגיה 'שבעה' וב'גט' שבא אחריו היא כתבה לי תפקיד, למרות שלא התאמתי לתפקיד השכנה המוזנחת", היא מספרת, "איזו אישה אצילה מלאה בחום ואהבה גיליתי. אני חייבת לה הרבה".

"הגעתי אליה בגיל 44 אחרי 'פיק אפ' בטלוויזיה ולא הרבה היו לוקחים אותי ברצינות אחרי זה, אבל היא הביאה אותי להכרה שאני שחקנית טובה ואיכותית", ממשיכה הגואל, "למרות שבסרט כולם היו בתפקידי משנה, היא בחרה להמליץ עליי לפרס האקדמיה ואכן זכיתי בפרס אופיר".

"הסוד של רונית היה בעיניי שני הצדדים באישיות שלה. בחיי היומיום היא הייתה מסתורית, עם כובע גדול ומשקפיים גדולים, כזאת שלא מתערבבת. על המסך היא חיפשה את עצמה נפשית, על כל המורכבויות שלה", היא מסכמת, "חוץ מזה היא הייתה יוצרת מופלאה, עם מסר חברתי חד וברור למען נשים ואנשים בכלל. מותה בגיל צעיר כל כך הוא אבידה עצומה בכל מובן אפשרי. כששאלו אותי עליה בגוגל, ידעתי לספר על אהבתה הגדולה לבעלה אבנר ישר ועל האימהות המאוד משמעותית שלה. מרגע שנולדו לה התאומים בגיל 46, היא עשתה קאט גדול והילדים היו במקום הראשון. חמש שנים היא זכתה להיות אימא שלהם עד מותה. הזיכרון הזה שלה ממשיך לחמם את ליבי גם היום".

מנכ"ל גוגל ישראל ברק רגב, אוולין הגואל ומנשה נוי באירוע של גוגל לזכרה ותרומתה של רונית אלקבץ ז"ל | צילום: שי שבירו
מנכ"ל גוגל ישראל ברק רגב, אוולין הגואל ומנשה נוי באירוע של גוגל לזכרה ותרומתה של רונית אלקבץ ז"ל | צילום: שי שבירו

>> סנדי בר וקרן מור עושות כבוד לרונית אלקבץ ז"ל ונראות מדהים