אסי עזר: "אנשים שואלים אותי אם כדאי להם להפסיק לקחת ציפרלקס"

אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן
אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן

השיטה של בר רפאלי להפסיק את תופעת החרמות ואיך היא תחנך את הילד שלה לא להיות אנס והשיטות של אסי עזר שיעזרו לכן להתמודד עם התקפי חרדה. אסי ובר מדברים על הכל

88 שיתופים | 132 צפיות

2.4 מיליון תלמידים חזרו ללימודים ב-1 בספטמבר, והחזרה ללימודים השנה, בצל נגיף הקורונה, היתה מורכבת ומסובכת במיוחד, כשגם בלי הקורונה היום הראשון של הלימודים תמיד מרגש ומאתגר. "יש לי מלא זכרונות מהיום הראשון ללימודים", מספר אסי עזר, "בשנה אחת אימא שלי הלבישה אותי עם חולצה בתוך המכנסיים וסנדלי שורש, וכל הבנים היו עם נעלי ספורט ולבושים מגניב. אה כן, ותספורת של שמעון פרס, היא גזרה את הפוני גבוה מדי וכולם קראו לי שמעון פרס. זה לא מצחיק כשאתה ילד בן 7".

"אם יש זיכרונות מהימים הראשונים זה שאימא שלי חינכה אותי", אומרת בר רפאלי, "וככה אני חינכתי את הבת שלי, שאם היא רואה ילד בצד שלא משחקים איתו, או שהיא רואה שהוא מתבייש ואין לו חברים, אז לשחק איתו ולעזור לו, להיות חברה שלו. גם אני הייתי עושה את זה בבית הספר, נגיד היו מזמינים אותי למסיבה הייתי אומרת שאבוא רק אם תזמינו גם את הילדה שעושים עליה חרם ואני חושבת שברגע שאמרתי לה ככה אני מלמדת אותה משהו מאוד יפה וגורמת לה לחשוב שלה לא יהיו את הבעיות האלה מראש".

אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן
אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן

את עזר ורפאלי אנחנו פוגשות על הסט של צילומי הפרסומת החדשה של קרולינה למקה, שבה יככבו יחד שני הכוכבים אולי הכי ענקיים כרגע במדינת ישראל. החזרה לבית הספר נעשית בצל האונס המזעזע באילת, פרשייה שהוציאה לרחובות אלפי אנשים שהבינו שהגיע הזמן לשים סוף לתרבות האונס והאשמת הקורבן.

עזר: "יש לי משפט קיצוני להגיד, אני רץ עם זה בראש המון זמן. המחשבות שעברו לי בראש בעקבות הסיפור הזה ומה צריך לעשות לאנשים האלה היו כל כך אכזריות, אבל כמה שהן היו אכזריות, הן עדיין לא היו אכזריות כמו מה שעשו לילדה הזאת". 

זאת בעיה בחינוך, בממשלה, למה זה קורה?
עזר: "זאת בעיה בהכל. מי שעושה דבר כזה לצערי אני לא יכול להגיד שהבעיה רק אצלו, זה כנראה משהו שמוטמע בנו כבני אדם, זה רוע אנושי, יש אנשים שיש בהם משהו מבפנים וזה נורא".

רפאלי: "אני לא חושבת שזה קשור לשר החינוך, אני חושבת שבהקשר הזה החינוך מגיע מהבית". 

אז יש לכם איזה מסר להורים לדעתך יכול לעזור בחינוך?
רפאלי: "אני מנסה לשים את עצמי שם ואני לא מצליחה, מנסה לדמיין את הבת שלי שם ואני לא מצליחה. קטונתי, אני לא יכולה להגיד לך איך מתקנים את הדבר הזה. אני יכולה להגיד לך מה אני אעשה בבית שלי, אני הולכת לחנך את הבנות שלי באופן כזה שהן יחשבו שהן הכי מדהימות בעולם ואת הבן שלי אני אלמד להיות ג'נטלמן, תמיד לכבד ותמיד להיות בצד שמגן ולא בצד שנסחף, ותמיד לראות סיטואציה מהצד ולנסות לעזור אף פעם לא ללכת אחרי העדר. זה הדבר היחידי שאני מרגישה שיש ביכולתי את הכוח לשנות". 

בר רפאלי: "אני אלמד את הבן שלי להיות ג'נטלמן, תמיד לכבד ותמיד להיות בצד שמגן ולא בצד שנסחף, ותמיד לראות סיטואציה מהצד ולנסות לעזור אף פעם לא ללכת אחרי העדר"

יש לכם אולי איזה מסר לדור הצעיר שמעריץ אתכם?
רפאלי: "אני לא יכולה להגיד כי אני לא יודעת מאיפה זה נובע, אני לא מסוגלת להבין איך הדבר החולני הזה קורה, אני לא מבינה את זה". 

עזר: "אני רוצה להגיד לכולם שיזכרו שיש בן אדם מולם. לנערים אני אומר – תתייחס לכל נערה כמו שהיית רוצה שיתייחסו לקרובת משפחה שלך או למישהי שאתה אוהב, ותמיד תזכור שאנחנו בני אדם, אנחנו שבריריים. מילה יכולה לשבור אדם, צריך להתייחס לכל אחד כאילו הוא שביר, אפילו אם הוא נראה חזק"

אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן
אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן
אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן
אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן

אסי, אתה כותב הרבה על התקפי החרדה שאתה חווה, ונותן השראה להרבה אנשים, יש לך אולי כמה טיפים איך לצאת מזה כשזה קורה?
"אני כל הזמן פוחד שכשאני מדבר על הגמילה שלי מציפרלקס, זה אומר שאני נגד כדורים, אז אני רוצה להגיד שאני לא נגד ולא בעד. אם הציפרלקס לא היה מפסיק לעבוד לי, הייתי ממשיך לקחת כרגיל. אנשים שואלים אם להפסיק כדורים, ואני אומר ממש לא, מה אני מבין בבעיות שלך, אני מדבר רק על החוויה שלי, אני לא רופא ולא יכול להמליץ על דברים כאלה. אני מספר את החוויה שלי ומי שמתחבר לזה מהחוויה שלו יכול לקחת מזה משהו. יש לי גם כמה טיפים פרקטיים יותר:
1. לקרוא על זה כמה שיותר, לחפש בגוגל איך להתמודד עם חרדה.
2. לשתף את האנשים שקרובים אליך ולא להתבייש.
3. הכי חשוב, להבין שזה לא מה שמגדיר אותך. חרדה כמו שהיא באה ככה היא הולכת, זה לא שאתה עכשיו תקוע בלופ.
4. ברגע שיצאת מההתקף תזכור שיצאת, כי כשהבא יגיע תחשוב תמיד שיצאת מהקודמים ותצא גם מזה".

אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן
אסי עזר ובר רפאלי | צילום: שוקה כהן

אסי עזר: "הכי חשוב, להבין שזה לא מה שמגדיר אותך. חרדה כמו שהיא באה ככה היא הולכת, זה לא שאתה עכשיו תקוע בלופ"

בר, נהיית ממש גורו של סדר וניקיון. ואם אנחנו באווירת חזרה ללימודים, איזה טיפ יש לך להורים כדי ללמד ילדים לשמור על סדר בבית ובחדר שלהם?
"אצלי סדר זה סוג של הפרעה. אני מאוד מסודרת, ברמה אובססיבית, אבל בקטע פרקטי. כשישבתי עם המעצבת שלנו, הכל היה במחשבה של נוחות ופרקטיקה, ככה חינכתי את הילדות שלי, כשהן משחקות במשהו הן אוספות אחריהן. זה משהו שהן עושות מאז ומתמיד. אבל אם יש לי טיפ אחד להורים שעוד לא לימדו את הילדים שלהם, הייתי אומרת לילדות שלי שאם הן לא יסדרו משהו הוא יילך לפח פשוט מאוד, כשיש להן מה להפסיד הן יסדרו אחריהן".

בר רפאלי | צילום: שוקה כהן
בר רפאלי | צילום: שוקה כהן