בנג בנג

ריהאנה לפומה | צילום: יח"צ
ריהאנה לפומה | צילום: יח"צ

הילדה הרעה של עולם המוזיקה הפכה לאימפריית אופנה שיורה לכל הכיוונים. אחרי שאנה וינטור העניקה לה את הפרס הנחשב סטייל אייקון, ודיור בחרו בה לפרזנטורית השחורה הראשונה בהיסטוריה, ריהאנה מתפנה לריאיון על תפקידה החדש כמנהלת האמנותית של פומה

88 שיתופים | 132 צפיות

בחודש האחרון געש ורעש העולם בעקבות הקליפ האחרון של ריהאנה "Bitch better have my money", שבו היא וחברותיה נראות מתעללות בבת זוגו של רואה חשבון שחייב לריהאנה כסף. יש שם עירום, יש שם אלימות ומה שבטוח – יש על מה לדבר. קצת יותר מעשור חלף מאז שרירי, אז בת 16, נכנסה בסערה לחיינו בתור התגלית החדשה והרעננה של ג'יי זי מברבדוס שמאיימת להפוך לביונסה הבאה. בשנים שחלפו הוכיחה ריהאנה שהיא ממש לא הגרסה הצעירה והמחודשת של אף אחת, אלא ריהאנה. ריהאנה הראשונה.

בימים אלה יוצא לפועל שיתוף הפעולה המדובר שלה עם פומה, שנראה כמו חיבור טבעי ובהחלט צעד חשוב עבור המותג המדשדש מבחינה תדמיתית מאחורי נייקי ובעיקר מאחורי אדידס, שמוציאים בקצב מסחרר קולקציות בשיתוף פעולה עם מעצבי על כמו סטלה מקרטני או מרי קטרנזו ועם אושיות מעולם המוזיקה השחורה כמו פארל וויליאמס, קניה ווסט וריטה אורה. גם אם פומה מצטרפים למסיבה באיחור, הם ללא ספק יוצאים כשידם על העליונה מבחינת הבחירה בריהאנה, שהצליחה ליצור לעצמה סטייל ייחודי וכמעט בלתי ניתן לחיקוי.

ריהאנה לפומה | צילום: יח"צ
ריהאנה לפומה | צילום: יח"צ

אפס התנצלויות

כשמסתכלים על תמונות של ריהאנה מהעשור הקודם, קשה מאוד לדמיין אותה כאייקון אופנה עתידי. בחירות העבר שלה התיישרו בקו אחד עם אופנת כוכבות הנעורים של התקופה וכללו ג'ינסים ענקיים, חולצות בטן, גופיות קשירה ופלטת צבעים שנעה בין המחריד יותר למחריד פחות. עם ההתקדמות המוזיקלית, חל שינוי ניכר גם באישיות האופנתית שלה, ולאט לאט היא הצליחה לעשות מה שניסו רבות לפניה – להפוך את הסלאט־שיק לאופנתי, פמיניסטי, מעצים ולכזה שלא רק שלא מעקמים למראהו את האף אלא משבחים אותו. מספיק להביט בבחירת הלבוש שלה לטקס פרסי ה־CFDA – מועצת מעצבי האופנה האמריקאית של שנת 2014, שבו קיבלה את פרס אייקון הסטייל של השנה – היא הופיעה על השטיח האדום בשמלה שקופה של אדם סלמן שהשאירה מעט מאוד מקום לדמיון, בחירה שהייתה בוודאי זוכה לגינוי לו הייתה מגיעה מכיוון קים קרדשיאן או מיילי סיירוס. אבל עם סטיילינג של כוכבת הוליווד הישנה, איפור ושיער בהתאם, צעיף נוצות ענק ואפס התנצלויות – זכה הלוק לשבחים ממבקרי האופנה. קשה לחשוב על אירוע נוסף שבו כוכבת גדולה חשפה פטמות על השטיח האדום וזכתה לתשואות. רק כמה שנים לפני כן הופיעה ריהאנה לטקס הגראמי בשמלה של ז'אן פול גוטייה שהורכבה מפסים דקיקים של בד פרוותי ומרשת, שקופה לסירוגין, שכיסתה אותה חלקית ויצרה משחק אופטי מעניין שחשף את קו המתאר של גופה. בשני המקרים הללו, כמו בפעמים רבות אחרות על השטיח האדום, היא הצליחה לייצר אמירה אופנתית מספיק חזקה ומעניינת, שתשכיל להסיח את דעתם של המבקרים ממה שהיה יכול להיתפס כפרובוקציה. הגוף שלה אמנם חשוף, אבל הוא אף פעם לא מרכז העניינים, אלא האופנה. לריהאנה יש גם חלק לא מבוטל בדחיפה קדימה של טרנדים והורדתם מהמסלול אל הרחוב. היא זו שהייתה שגרירתן של חליפות הפיג'מה שגרמו להרמות גבות רבות כשצעדו לראשונה על המסלולים לפני כמה שנים, אך הפכו בזכותה למראה שיקי ולגיטימי שתורגם גם לרשתות האופנה. ריהאנה היא גם שותפה בלתי מעורערת לתהליך השתלטות סגנון האוברסייז ומגמת הג'נדר בלנדר – שניהם הולכים יד ביד עם חדירתה ההדרגתית של אופנת הספורט לאופנה העלית וכידוע, היחסים ההדדיים שנוצרו בין שני העולמות, כבר מזמן הפכו ליותר מטרנד חולף.

ריהאנה לפומה | צילום: יח"צ
ריהאנה לפומה | צילום: יח"צ

הייחודיות של ריהאנה נעוצה בכך שמצד אחד היא אוחזת בתדמית הילדה הרעה עם מראה חיצוני רווי קעקועים שרחוק מלמצב אותה כגרייס קלי של עולם האופנה, אך מצד אחר, דווקא המותגים האלגנטיים ביותר נמשכים אליה ורוצים להלביש אותה. השנה היא הפכה לפרזנטורית השחורה הראשונה של דיור, ואף שקשה להגדיר את בית האופנה כזקוק לשדרוג תדמיתי, מהר מאוד נראו תוצאות השידוך המעניין. ריהאנה החלה להופיע על השטיח האדום לבושה בפריטים של דיור, אך עם פרשנות אישית ותוספת האדג', הפך המפגש למרתק ויזואלית ואִפשר נקודת מבט שונה לחלוטין על המותג.

בלי קווים אדומים

לאחר שיצרה קולקציה משותפת עם המותג הבריטי ריבר איילנד והחלה בתהליכי הקמת מותג אקססוריז לנוער בשם בית ספר הורג (School Kills), חברה ריהאנה לפומה במהלך שקשה לראות כיצד יוכל להיכשל. בפומה מבינים שיש בידיהם תרנגולת המטילה ביצי זהב, ואף שאינם חושפים את הפרטים המדויקים של ההסכם, הם מבטיחים כי מדובר בשיתוף פעולה שימשיך לפחות כמה שנים, במסגרתו תקבל ריהאנה את הטייטל המכובד של המנהלת הקריאייטיבית של קו הנשים שיושק ב־2016. ריהאנה לוקחת על עצמה את המשימה עם ידיעה ברורה שהרבה אחריות מוטלת על כתפיה. "אני רוצה להצעיר את פומה ולעשות אותה נועזת על ידי הדגשת ההיסטוריה של המותג", היא אומרת בריאיון שנערך במטה הראשי של החברה בגרמניה. "מבחינתי, באתי לעשות שינוי, אין מחסומים יצירתיים, וקיבלתי יד חופשית לעשות משהו חדש".

ריהאנה לפומה | צילום: יח"צ
ריהאנה לפומה | צילום: יח"צ

איך מוזיקה מתקשרת לאופנה?

"מוזיקה מעוררת את כל סוגי האמנות; היא מעוררת חיים, רגש, מצב רוח וכל הדברים האלה באים לידי ביטוי בצורה ובסגנון שלי".

כמה תחזוקה דורש הסטייל של ריהאנה?

"יש תקופות שהתחזוקה מרובה ויש תקופות שכלל לא. יש לי עבודה שדורשת המון זוהר ויופי ויש לי צוות מדהים שעוזר לי בכך. אבל לפעמים, למשל כשאני בסטודיו או בחופשה, אני מרשה לעצמי לא להיות מתוחזקת".

הסטייל שלך משולח רסן ואת כך גם בחיים האמיתיים. לא מפחיד?

"אני, כמו רוב האנשים, חוששת מהלא נודע ומחוסר שליטה או מדברים שעדיין לא התממשו. כשאתה מתמסר לגורל ולאלוהים קשה מאוד לא לפחד".

את תמיד פוגעת בול מבחינת תלבושות וטרנדים. האם לפני הופעה על השטיח האדום את מתעסקת הרבה במה תלבשי או שאת פשוט מחליטה והולכת על זה?

"הצורה שאני מתלבשת תלויה באיך שאני מרגישה באותו יום. אני אף פעם לא מטרידה את עצמי לגבי זה יותר מדי, לרוב אני פשוט מרגישה שזה עובד".

האם יש קו אדום שאת לא מוכנה לחצות מבחינת אופנה? משהו שלא תלבשי בחיים?

"אני לא אוהבת לציית לחוקים כאלה. אף פעם אי אפשר לדעת".