בית גוצ׳י: סרט מרתק על תשוקה משחיתה. האופנה נשארה מאחור

בית ג'וצ'י | צילום: באדיבות פורום פילם
בית ג'וצ'י | צילום: באדיבות פורום פילם

הסיפור מלא התככים של משפחת גוצ'י מקבל כבוד בסרט החדש והמדובר. מי שבא לעוף על האופנה עלול להתאכזב אבל להינות מטלנובלה שקרתה באמת ומוכיחה (שוב) שתשוקה יכולה להוביל למקומות אפלים מאוד

88 שיתופים | 132 צפיות

אחרי המתנה ארוכה ודרוכה, וטריילירים שהרימו לנו את הציפייה לגבוה ממש, סוף סוף עולה היום לאקרנים הסרט ׳בית גוצ׳י׳ בבכורה עולמית, והגשים לחלוטין את כל נבואותינו. אבל כדי ליהנות כמונו מהסרט, ולמנוע אכזבה, מומלץ לעבור קודם הכנה מתאימה ותיאום ציפיות: התסריט מבוסס על הספר ״בית גוצ'י: סנסציית הרצח, הטירוף, הזוהר והחמדנות", שכתבה שרה ג'יי פורדן ב-2001, ומתאר את סיפורה האמיתי של משפחת גוצ׳י, החל מנישואיה בשנות ה-70 של פטריציה רג׳יאני (ליידי גאגא) עם מאוריציו גוצ׳י (אדם דרייבר) שעמד בראש בית האופנה, ועד לרצח של מאוריציו ב-1995 ומאסרה של פטריציה, שנמצאה אשמה ברציחתו, נידונה ל-29 שנים בכלא ושוחררה אחרי 17 שנה בשנת 2016. בסרט מככבים גם אל פאצ׳ינו, סלמה הייק וקאמי קוטן (10 סנט) והוא נמשך (ובצדק) 2:40 שעות, שהרי מדובר בסיפור חיים שהוא טלנובלה – לא ניתן להעלות את מאוריציו לגג העולם ולחסל אותו שם בשעה וחצי בלבד.

בית גוצ'י | צילום: באדיבות פורום פילם
בית גוצ'י | צילום: באדיבות פורום פילם

אז אחרי שהתרווחנו בכיסא עם כמות פופקורן מספיקה ובפלה שתמתיק את הסוף המר, חשוב לזכור, שעלילת הסרט לא מתקיימת ב-2021, ולפיכך לא נערמים על המסך פריטים נחשקים של גוצ׳י מהעונה הנוכחית בעיצוב אלסנדרו מיקלה. למעשה, למרות שמו של הסרט, האופנה באופן כללי נמצאת ברקע של הדברים, ועושה רק קול שני לעלילה. הבגדים הם לא השחקן הראשי בסרט, שלא עוסק באופנה עצמה, אלא בדברים שמניעים אותה: כסף, שינוי, ותשוקה שמעבירה אותך על דעתך. הסרט מעלה שאלות מרתקות, כמו מה זה בכלל גוצ׳י, ומהו גוצ׳י מקורי? בשעה שכל אחד ממבני המשפחה, תופס את העסק קצת אחרת.

>> על השטיח האדום בלונדון: לאה שנירר מסתחבקת עם ליידי גאגא

ואכן במאי הסרט, סר רידלי סקוט, מהבמאים המעוטרים של הוליווד (גלדיאטור, הנוסע השמיני, בלייד ראנר, חניבעל, רובין הוד, תלמה ולואיז ועוד), מצליח לתעתע בנו במהלך כל הסרט. קשה לנו לומר מה מזויף ומה לא, החל מההתנהגות של הדמויות ועד לתיקים. גם אין רע או טוב מוחלטים בסיפור. כל אחד מהשותפים לעלילה הופך במהלך הסרט לשנוי במחלוקת. באחת הסצנות הנפלאות, נתקלת פטריציה בפריטים מזוייפים של גוצ׳י, וקובעת באנגלית עם מבטא איטלקי כבד: ״השם שלי מופיע על זבל״. לרגע נדמה לצופה שהוא מזדהה עם תחושת העלבון, אבל אז דודו של מאורציו, אלדו גוצ׳י (אל פאצ׳ינו) עונה לה שאלה העתקים ולא זיופים. ואם עקרת בית מלונג איילנד רוצה תיק של גוצ׳י ולא יכולה לממן אותו, אז למה לא לאפשר לה? הופ, פתאום גם מתעבי הזיופים הגדולים, עומדים להשתכנע, וכל השאר נותרים מבולבלים, משום שכצופה אתה מאבד את היכולת לקבוע מה נכון ומה לא, מי צודק ומי טועה. הכל עד כדי כך מתעתע, שהמלוהקת לתפקיד פינה המיסטיקנית – ידידתה של פטריציה וזו שעזרה לה לארגן את הרצח – היא סלמה הייקֿ, הנשואה בחיים האמיתיים לבעלים הנוכחי של גוצ׳י, המיליארדר הצרפתי, פרנסואה-הנרי פינו.

בית גוצ'י | צילום: באדיבות פורום פילם
בית גוצ'י | צילום: באדיבות פורום פילם

ומכיוון שהסרט לא אמור להיות מלכתחילה מרהיב מבחינה אופנתית, הסטיילינג הופך לעניין מאוד טריקי. צריך להביא את גוצ׳י בשלושה עשורים משנות ה-70 ועד ה-90, מבלי להתפתות לפומפוזיות על המסך, ולתת לבגדים לכבוש את הכל, במיוחד בכל מה שקשור לאפיון אישיותה הססגונית ויוצאת הדופן של פטריציה. על כל העסק הזה הופקדה המלבישה המוכשרת והמנוסה ג׳אנטי ייטס, שעבדה בעבר עם סקוט בסרט גלדיאטור (וגם קיבלה אוסקר עבור עיצוב התלבושות). בראיון ל׳ווג׳ היא סיפרה, שאין  פריט, בגד או תכשיט, שמופיע פעמיים, באף אחד מ-54 הפריימים בהם מופיעה גאגא. ״פטריציה הייתה אקסטרימית בלוק שלה בעיקר בתכשיטים ונראתה כמו עץ כריסמס״, סיפרה ייטס, ולכן בכל הופעה שלה על המסך, ליידי גאגא הייתה עמוסה בתכשיטים דומיננטיים (בעיקר בושרון ובולגרי). ליידי גאגא הייתה שותפה לכל פרט בסטיילינג ולו הקטן ביותר, והביאה איתה קצת מהסגנון המחוספס של אמה האיטלקיה ופריטים מאוסף הווינטג׳ שלה. ייטס, שקיבלה גישה חסרת תקדים לארכיונים של גוצ׳י, גם תפרה חלק מהאאוטפיטים במיוחד, חלקם הושאלו מבוטיקים ליד שנייה. ומכיוון שמסתבר שפטריציה העדיפה את הסגנון של סן לורן ואחרים מאותה תקופה, שולבו גם בגדים ממותגים נוספים.

>> כן להזרקות, לא למייק אפ או לצביעת השיער. שגרת הטיפוח של דורין אטיאס

בית גוצ'י | צילום: באדיבות פורום פילם
בית גוצ'י | צילום: באדיבות פורום פילם

היום כבר אף אחד מבני משפחת גוצ׳י לא שותף למותג, ובראיונות מדהימים שנתנה פטריציה לפני ואחרי הרצח, היא מספרת על האירועים בקור רוח, מעידה שלא רצחה אותו בעצמה מכיוון שהראייה שלה לא מי יודע מה והיא בטוח הייתה מפספסת ושהחיים בכלא לא שינו אותה, אפילו לא במעט. נראה שעד היום המוטו של האישה האקסצנטרית הזו, שהתעקשה להתפנות למאסר כשהיא עטופה בפרווה ויהלומים, הוא ש״כסף אולי לא יכול לקנות אושר, אבל היא מעדיפה לבכות ברולס רויס מאשר להיות שמחה על אופניים״.

ועוד קצת חומר הכנה לפני הצפייה:
לפני הרצח: פטריציה מספרת בריאיון מ-1986 על היחסים שלה עם מאורציו גוצ׳י 

אחרי הרצח: פטריציה מספרת בראיון מ-2021 למה רצחה את מאוריציו גוצ׳י