מיקס אנד מאץ'

צילום: בועז לביא
צילום: בועז לביא

מעצבת הפנים אורלי שפונדר לא מפחדת לשלב סגנונות, צבעים וחומרים. בביתה הפרטי שבמושבה קדימה אפילו השירותים יפתיעו אתכם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

עיצוב פנים אורלי שפונדר

שטח המגרש 650 מ"ר

שטח בנוי 320 מ"ר

משך הפרויקט 12 חודשים

כשהמעצבת אורלי שפונדר סיירה לראשונה במגרש דו משפחתי ביישוב קדימה היא התקשתה לגבש החלטה לגביו. הפרש גובה של ארבעה מטרים – שנובע מתוואי השטח – בין המגרש לבין השטח הצמוד הכריע את הכף. "בבית הקודם הייתה לנו חצר סגורה וכאן התלהבתי מהבריזה", היא נזכרת. הבית עורפי ומרוחק מהרחוב. החיבור לבית השכנים מתבטא בקיר משותף של החניה המקורה והחצרות מוקמו בחזית ובעורף כדי לשמור על פרטיות.

שפונדר עוסקת בעיצוב כבר עשר שנים. "כל בית שאני ניגשת אליו מקבל קודם כל התייחסות לאווירה. תמיד חשוב לי שהוא ייראה ביתי וחמים. מצד שני אני אוהבת את הניקיון של הסגנון המודרני. בחרתי להשתמש בעץ, בבטון ובסוגים שונים של מתכות, ולשלב שחור וזהב, חיבור שאני מאוד אוהבת".

עיצוב הפנים מבוסס על עץ, בטון וסוגי מתכות שונים במראה מודרני-אישי. פסי ניתוק כגון בין המדפים לקיר וסביב כל מדרגה יוצרים גימור מוקפד. צילום: בועז לביא
עיצוב הפנים מבוסס על עץ, בטון וסוגי מתכות שונים במראה מודרני-אישי. פסי ניתוק כגון בין המדפים לקיר וסביב כל מדרגה יוצרים גימור מוקפד. צילום: בועז לביא

אמנות השילובים

קומת הקרקע כוללת סלון, מטבח, פינת אוכל וחדר שינה ראשי המוסתר מאחורי דלת אקוסטית בחיפוי זכוכית שחורה שמתחברת לחזיתות המטבח. "בבית הקודם, כשהילדות היו קטנות החדרים שלהן היו בקומת הקרקע כי זה מה שהתאים להתנהלות היומיומית באותה תקופה. בבית הנוכחי תכננתי את הסוויטה הראשית למטה בגלל התאמה לאורח החיים שלנו כיום".

המטבח (מטבחי דרור) מגדיר את פלטת החומרים של הבית ובולטים בו תעלת מיזוג מפליז בגוון זהב וארון ומשטח עבודה בשחור. "בעלי לא היה בטוח שיוכל להסתדר עם התעלה מול העיניים לאורך זמן. היום הוא מבין שזה השוס של הבית", היא צוחקת ומסבירה שהמתכת מוסיפה גוון חם לשחור המבריק, שנבחר כאנטיתזה למטבחים הלבנים שפופולריים כיום. גוף תאורה המורכב מספוטים על מוט פליז שעיצבה שפונדר, מתכתב עם תעלת המיזוג. "ראיתי באיזו מסעדה גוף דומה והחלטתי שאני חייבת כזה בבית. תכננתי והעברתי לכמה אנשי מקצוע לביצוע". ככלל, גופי תאורה ומיקומם זוכים אצלה להתייחסות כבר בשלב מוקדם של התכנון. "אני אוהבת להשלים כמה שיותר חלקים מהפאזל לפני שניגשים לעבודה – חומרים, חיפויים, ואפילו ריהוט". היא מצביעה על גופי תאורה מעל לאי העבודה ומספרת שבגלל שנרכשו זמן רב לפני ההתקנה ניתן היה להתאים את תוכנית החשמל ולתכנן שש נקודות, אחת לכל גוף. גוף תאורה שקוע הותקן בתקרה ומדמה סקיילייט.

לאי העבודה הוצמדו כיסאות ברזל (הומאז') שעברו שינוי עיצובי. "החלפתי את מושבי העץ לריפוד עור שחור עם ניטים שנותן אופי קצת אחר". בתחתית האי הותקנו רגליות מפליז היוצרות רצף עם תעלת המיזוג ועם גוף התאורה. "אני אוהבת להשתמש בכל חומר כמה פעמים בבית כדי להשיג הרמוניה והמשכיות", היא מסבירה. משטח עבודה מאבן שחורה היווה פשרה – שפונדר רצתה להשתמש בזכוכית שחורה כדי ליצור מראה אחיד עם חזיתות המטבח, אך התפשרה משום שאבן נשרטת פחות. הנכונות ללכת עד הקצה באיזון בין אסתטי לפרקטי באה לידי ביטוי באזור שמעל משטח העבודה, הצבוע בצבע של חברת דקוליין ויוצר מראה כמעט זהה לזה של בטון מוחלק. "זו טכניקה מאוד מורכבת לביצוע כך שאי אפשר לעשות אפילו תיקון מקומי כי זה לא ייראה אותו דבר. אני לא אוהבת שעולים עם השיש למעלה ומעדיפה כמה שפחות חיפויים על הקירות". כיום, לאחר שנה של מגורים בבית, היא שוקלת בכל זאת התקנת חיפוי נירוסטה שיתכתב עם פסי ניתוק במדפי העץ. "יש בבית הרבה חומרים שהחיבור ביניהם יכול להיראות לא אסתטי. ברגע שעושים פס ניתוק, שיכול להיות בכל צבע שהוא, החיבור נעשה יותר נקי".

פלטת הגוונים והחומרים חוזרת על עצמה גם בפינת האוכל – פרקט אלון (נגב), שולחן שלייף לק שחור, קיר בגוון בטון וגופי תאורה מתכתיים. כיסאות בריפוד צבעוני (elita) מכניסים שמחת חיים לחלל וכך גם עבודות אמנות שנתלו על הקירות.

תכנון התאורה התבצע בשלב מוקדם יחסית. כך התאפשרה תוספת נקודות חשמל עבור שישה גופים מעל לאי המרכזי. מעל משטח העבודה נתלה גוף פליז וספוטים שהמעצבת תכננה. צילום: בועז לביא
תכנון התאורה התבצע בשלב מוקדם יחסית. כך התאפשרה תוספת נקודות חשמל עבור שישה גופים מעל לאי המרכזי. מעל משטח העבודה נתלה גוף פליז וספוטים שהמעצבת תכננה. צילום: בועז לביא

בית בקדימה - מיקס אנד מאצ"

ההפתעה הגדולה נמצאת דווקא במקום הכי פחות צפוי בבית, שירותי האורחים. "מבחינתי זה אחד המקומות הכי מעוצבים בבית. אדם שבא להתארח חווה כמה דקות די משעממות כשהוא נמצא בחדר השירותים. זה מקום שאפשר להעיז בו ואפילו קצת להעמיס פרטים בלי חשש". תקרה מונמכת מחליפה גוף תאורה, ברז מפל הותקן מעל כיור אליפטי שחור ומראה שנמתחת לאורך הקיר יוצרת משחק השתקפויות. "בגלל שהחדר קטן רציתי שייראו את כל האלמנטים. למראה יש תפקיד מעבר להגדלת החלל. בכל דבר שאני עושה חשוב לי שאנשים ירגישו משהו בחלל שהם נמצאים בו, שממש יחוו אותו. כששמים לב לפרטים זה גורם לאנשים להגיד 'וואו'".

עשתה זאת בעצמה

מלבד היותה מעצבת פנים, שפונדר לא מפחדת להתנסות בעיצוב מוצר. "יש הרבה דברים שאני רואה בחזון וקשה לי למצוא. לא משנה כמה אחפש, אף פעם לא אמצא בדיוק את מה שאני רוצה – אם זה בגודל, בצורה או בחומר. בדברים הקטנים אני אוהבת לנסות ולעשות משהו שיהיה ייחודי לבית". כך היא תכננה פינת איפור בחדר השינה הראשי, עם תאורה היקפית כמו של כוכבת מהוליווד ושולחנות נירוסטה בחדרי הבנות לארוחה במיטה. לסלון היא עיצבה ספה בריפוד עור רך ושולחנות קפה עגולים נמוכים. לחפצי נוי שנרכשו בשוקי פשפשים בעולם, יצרה נישה אורכית עם חיפוי זכוכית שחורה ותאורה פנימית.

בין הסלון למטבח מפריד גרם מדרגות מיציקת בטון ומרבלייט, חומר שמשמש לייצור בריכות ויתרונו בכך שהוא אינו ניזוק מרטיבות ושהטקסטורה שלו מעניינת. סביב כל מדרגה הותקן פס ניתוק שמחבר בינה לבין הקיר באופן מושלם. מעקה מזכוכית בעובי שמונה מ"מ נמתח מהקומה העליונה עד למרתף. "יש בו משהו מאוד עיצובי. מעקה וגרם מדרגות הם אלמנטים פיסוליים שהכי שמים לב אליהם בבית. בזכוכית יש שקיפות שמאפשרת מבט אל מה שקורה מעבר". קורות ברזל תומכות בקומה העליונה והמעצבת מגלה שהן למטרות דקורטיביות בלבד. "אני אוהבת את הגימור התעשייתי שלהן ורציתי משהו שישבור את הלבן". במסדרון מתוכנן קיר ספרייה בסגנון אירופי מיושן שייבנה בעתיד.

קירות בגוון בטון וגופי תאורה ממתכת מחברים בין הסלון למטבח. גרם מדרגות מרחף ממוקם בין שני החללים ומודגש במעקה זכוכית שקופה. צילום: בועז לביא
קירות בגוון בטון וגופי תאורה ממתכת מחברים בין הסלון למטבח. גרם מדרגות מרחף ממוקם בין שני החללים ומודגש במעקה זכוכית שקופה. צילום: בועז לביא
מאחורי מסך טלוויזיה שקוע תוכננה גומחה עבור חפצי נוי. חיפוי זכוכית שחורה ותאורה פנימית יוצרים מראה של חלון ראווה. צילום: בועז לביא
מאחורי מסך טלוויזיה שקוע תוכננה גומחה עבור חפצי נוי. חיפוי זכוכית שחורה ותאורה פנימית יוצרים מראה של חלון ראווה. צילום: בועז לביא

עניין של מינון

לחדרי הבנות (6, 10, 13) נבחר לבן כצבע בסיס נעים לעין ופרקטי. הקירות מתכתבים עם פרקט מבוקע בלבן מבריק ועם ריהוט בסגנון רומנטי בשחור־לבן. נקודות צבע במינון מאופק מגיעות מגופי תאורה ומחפצי נוי, וגם ממרבדי דשא סינתטי שהונחו במרפסות כדי ליצור תחושת יציאה לגינה. בכמה מקומות, כמו חדר הרחצה של הבת הגדולה, נוסף גוון ורוד פוקסיה צעיר, שיקי ושמח. "יש מקומות שצריך לדעת להעז בהם", היא מנמקת את הבחירה."אנשים מפחדים מצבע ומחומרים מסוימים אבל ברגע שיש הרמוניה התוצאה מעניינת ומפתיעה, כמו חליפה אלגנטית עם נעל ספורט. אם המינון נכון, הבית מקבל מראה ייחודי ויוצא דופן". חדר האמבטיה השני, המשותף לבנות הצעירות, תוכנן בסגנון כפרי עם בריקים לבנים, מראות במסגרת מסולסלת וגופי תאורה תואמים. ריצוף פורצלן במראה בטון מחבר את החלל לפלטת החומרים הבסיסית ויוצר רצף סגנוני עם הקומה התחתונה.

בחצר האחורית

בני הזוג מרבים לארח בחצר, שהאטרקציה המרכזית בה היא בריכה בגודל 4.5X10 מ' המוקפת משטח בטון מוחלק שעבר תהליך למניעת החלקה. כמה פינות ישיבה מאפשרות סוגי אירוח שונים: בפינה אחת הוצבה מיטת אפיריון ששימשה אותם לשינה בבית הקודם ועתה משמשת כמרבץ, ובפינה אחרת הוצב שולחן קפה שמורכב משני ספסלים (טורקיז האוס). שולחן קק"ל שימש השראה לפינת אוכל חיצונית. הוא נבנה מקורות מסיביות באורך ארבעה מטרים בגימור לבן שמעניק מראה מודרני התואם לאופי הבית.

גינה קטנה מספקת צבע ירוק בתוך העיצוב המודרני. "בגלל שאין הרבה מקום לצמחייה רציתי בלגן של טבע, משהו פראי עם הרבה עצי פרי. מצד שני היה לי חשוב שיהיה מסודר ונקי בעיניים ולכן עשיתי מובלעות לעצים. הם מוקפים באבן גואה שחורה ויש להם תאורה מיוחדת". סמוך לגדר תוכננה פינת מדורה הכוללת בור מדופן ומעליו מתקן לתליית פויקה. "זה התחיל מטיול קרוואנים. בכל מקום שהגענו אליו היה בור למדורה והחלטנו שאנחנו חייבים כזה בבית. בערב כשקריר כיף להדליק מדורה ולשבת ליד האש". המשטח סביב הבור מרוצף בשברי אבן המתחברים לאופי הטבעי של המדורה. בעתיד יתווספו לחצר מטבח ושירותים חיצוניים שישלימו את חוויית הבילוי בחוץ.

צילום: בועז לביא, חדר השינה הראשי. בצד ימין ניתן לראות פינת איפור שתוכננה במיוחד. בחדר האמבטיה נעשה שימוש במראות כדי להגדיל את החלל ולהעצים אותו
צילום: בועז לביא, חדר השינה הראשי. בצד ימין ניתן לראות פינת איפור שתוכננה במיוחד. בחדר האמבטיה נעשה שימוש במראות כדי להגדיל את החלל ולהעצים אותו
שירותי האורחים עמוסים ומעוצבים כדי להנעים את הזמן ומתוך חשיבה ש"זהו מקום שאפשר להתפרע בו". צילום: בועז לביא
שירותי האורחים עמוסים ומעוצבים כדי להנעים את הזמן ומתוך חשיבה ש"זהו מקום שאפשר להתפרע בו". צילום: בועז לביא
חדרי השינה של הבנות עוצבו בגווני שחור-לבן עם נקודות ורוד פוקסיה צעיר ושיקי. צילום: בועז לביא
חדרי השינה של הבנות עוצבו בגווני שחור-לבן עם נקודות ורוד פוקסיה צעיר ושיקי. צילום: בועז לביא

על קצה המזלג עם מעצבת הפנים אורלי שפונדר

אני מאמין אני נותנת לכל קיר ולכל חלל בבית את הכבוד שלו ומתייחסת אליו בפני עצמו, כדי ליצור חוויה אישית עבור הלקוחות ואורחיהם.

גישת עיצוב אני אדם של קצוות ואוהבת לקחת כל דבר לקצה. האיזון שלי מתבטא בשילוב ובחיבורים הנכונים שמביאים את הדברים למקום הרמוני. לא חובה לדבוק בסגנון אחד וללכת איתו עד הסוף כי אז התוצאה הופכת להיות סטנדרטית ומובנת מאליה. השילובים הם אלו שיוצרים את השיק.

טיפ עיצוב כשמתחילים לבנות, גם אם לא יודעים מה רוצים, דצמבר הוא חודש מעולה לקנות בו גופי תאורה, ריהוט ופריטים לבית בגלל מכירות סוף שנה.

לא כדאי להשאיר קניית גופי תאורה לסוף. הם כמו תכשיט על בגד ורצוי להתייחס אליהם מראש כדי להתאים את תוכנית החשמל.

פינות ישיבה בחצר המאפשרות אירוח בסגנונות שונים. שולחן קק"ל שימש השראה לפינת אוכל חיצונית ומיטה זוגית ישנה הוסבה למרבץ על שפת הבריכה. צילום: בועז לביא
פינות ישיבה בחצר המאפשרות אירוח בסגנונות שונים. שולחן קק"ל שימש השראה לפינת אוכל חיצונית ומיטה זוגית ישנה הוסבה למרבץ על שפת הבריכה. צילום: בועז לביא
צילום: בועז לביא
צילום: בועז לביא