בית באינדיאנה: לעולם בעקבות השמש
ביקרנו בבית באינדיאנה שהפך מחלל צר, ארוך וקודר למרחב מואר ושמח. שילוב פריטי ניאון זוהרים, חריצי אור וחומרים שמוחזרו בתהליך השיפוץ מכניסים לבית טעם של נוחות ופשטות לצד אפקטים ויזואליים מושכי עין
תכנון HAUS | Architecture For Modern Lifestyles
עיצוב פנים BRUSFO בבעלות Deborah Jacobs בשיתוף HAUS
שטח בנוי כ-352 מ"ר
אם תציצו בבלוג של המעצבת והארט דירקטורית דבורה ג'ייקובס (Deborah Jacobs), תראו סרטונים ובהם מגלשה צהובה המחברת בין קומת המגורים והמרתף ואת משפחתה של המעצבת מתגלשת וצוחקת בהנאה. כשהחליטו ג'ייקובס ובעלה אלן לירקמפ לעבור מקליפורניה שטופת השמש לאינדיאנה, הם חיפשו בית שבו יוכלו לתת ביטוי לשמחת החיים שלהם ושל שלושת ילדיהם ובעזרת משרד מקומי המוכר בזכות עבודותיו המוקפדות, הפכו בית מגורים שנבנה ב-1920 למרחב מואר ושמח עבור משפחתם. "מכרנו שני נכסים בקליפורניה, בהם הדירה שבה גרנו ששטחה כ-100 מ"ר ובמקומם רכשנו בית מרווח בגודל של כ-350 מ"ר שיתאים לנו ולשלושת ילדנו", מספרים בני הזוג.
מחושך לאור
הבית ממוקם במבנה צר וארוך שהיו בו מעט חלונות ומעט אור. מרבית החלונות הקיימים פנו אל הרחוב או אל בתי השכנים, כך שעיקר תשומת הלב בתכנון המחודש התמקדה בפנים הבית מתוך שאיפה להכניס אור טבעי מבחוץ. ג'ייקובס, שבמסגרת עבודתה לקחה חלק בעיצוב בתים עבור עובדי גוגל, מצאה מיד שפה משותפת עם כריס שורט (Chris Short), מבעלי HAUS Architecture, ותוך שישה חודשים עבר הבית שינוי מוחלט.
על מנת להגשים את התוכנית הוסרו שטיחי הרצפה, נהרסו המטבח הקודם וקירות נוספים שחסמו את החלל, ולרשות הדיירים והמתכננים נותרו חומרי גלם רבים שהמתכננים הציעו למחזר. כך, קורות העץ שפורקו שימשו לעיצוב האלמנטים החדשים בבית, ותרמו לחיסכון בהוצאות וליצירת אווירה חמה ואותנטית. "את חזית הבית צבענו באפור פחם עמוק ואת דלת הכניסה בגון טורקיז עז, כך שהבית ישתלב במראה של שאר הבתים בשכונה, אבל את עיקר האנרגיה השקענו בעיצוב מחדש של פנים הבית", מספרת ג'ייקובס. "במקור הבית הקרין תחושה נוקשה ורשמית – קירות בגובה 2.5 מטרים שהיו צבועים בגוונים שונים של חום, חדרים קטנים וצפופים והפרדה ברורה בין המטבח לחדר האוכל. יצרנו תוכנית שלפיה החלל המרכזי הוא חלל פתוח המשלב בין המטבח ופינת אוכל הצמודה אליו לבין חדר האורחים.
בנוסף, הגבהנו את התקרה הנמוכה על ידי הריסת עליית הגג כך שנוצר מרחב גדול ומואר, וחיברנו בין שני חדרי שינה קטנים וחדר ארונות והפכנו אותם ליחידת הורים מרווחת הכוללת ספא שאליה צמוד חדר ארונות חדש המתאים לצרכינו", היא מוסיפה. את המסדרון חיברו המתכננים לחלק האחורי של הבית ולחניה כדי ליצור יחידת אירוח נפרדת לאורחים מבחוץ, שאינם בהכרח מקורבים למשפחה. למעשה, מרבית החיים בבית מתרחשים בקומה אחת הכוללת גם חדר עבודה וסטודיו כשמתחתיה נמצא מרתף ששונה לאחר שהסתיימה העבודה על הפרויקט.
חמימות עכשווית
המתכננים מספרים כי החליטו ליצור חלל המשלב חמימות וניקיון ולכן בחרו לצבוע את הקירות והתקרה בלבן ולהשאיר את רצפת עץ האלון הלבן המקורית, עם זאת, לבעלי הבית היה רעיון להתקין את קורות העץ של הרצפה באופן הפוך לזה של המבנה הארוך והצר, כפי שאפשר לראות באופן מובהק כאשר מסתכלים על המסדרון, מה שממתן מעט את הצורה הבסיסית של הבית, שהיא כאמור ארוכה וצרה, ומוסיף לגיאומטריה של החלל.
הרהיטים שנבחרו משלבים בין וינטג' לעיצוב עכשווי: ספות עם הריפוד המקורי בגוון ירוק זרחני מהוריהם של בעלי הבית שנרכשו לפני כ-60 שנה ב-L.S. Ayres, שהיה מבתי העסק הוותיקים באינדיאנפוליס. פופים בעלי מראה סרוג שנרכשו ב-CB2 ושולחנות נמוכים מ-Etsy. לפינת האוכל נבחרו כיסאות מתכת מדגם A chair של המעצב הנודע Xavier Pauchard, מחלוצי הגילוון במאה שעברה (1880-1948) שעיצוביו נודעים בעולם ומיוצרים עדיין ידי חברת Tolix הצרפתית. כיסאות בר אפורים של חברה זו נבחרו לאי העבודה במטבח שעוצב באופן פונקציונלי עם הרבה שטחי אחסון הגולשים אל המשך החלל. המתכננים מספרים כי על מנת להגדיל את כניסת האור הטבעי באזור זה הוסיפו ארבעה צוהרים לתקרה וחלון נוסף הפונה אל הגינה. יחד עם אלו כל משטחי העבודה נבנו מקורות העץ שנותרו מהקירות ההרוסים ומחזור החומרים מעניק למטבח מראה חמים ואותנטי המשתלב עם חדר האורחים.
אל מול העיצוב המחודש השאירו המתכננים את אזור האח כפי שהיה במקור "הורדנו את שכבת הגבס שכיסתה את את הלבנים המקוריות, ניקינו וצבענו אותן בלבן כמעט מבלי שהיה צורך להוסיף לבנים", מספרים המתכננים. ציור גדול ממדים בסגנון פופ ארט של האמן האמריקאי הצעיר גרג גוסל (Greg Gossel) מוסיף אווירה עדכנית לחלל ומשתלב עם צבעי הרהיטים ועם כמה עציצים המשלימים את הדקורציה בפינה זו.
שקט ואינטמיות
אם החלל המרכזי מאופיין בקלילות ובצבעוניות דינמית, הרי שסוויטת ההורים מעוצבת במראה נקי וסולידי – דלתות אסם מקוריות שמוחזרו על ידי האמן רון ווקר מוסיפות אווירה כפרית אותנטית ולא ממותגת ומשתלבות עם מיטת ברזל פשוטה יחסית שנקנתה ב-Wayfair. מאחוריה הוצבה מראה מרהיבה מ-grandinroad.com שנצבעה ביד בהתאם לדרישות הלקוחות. חדר ספא מפנק ובו אגן אמבטיה כבד ומעוגל ומעט חפצים אישיים (לבעלי הבית חדר ארונות גדול) הופכים אזור זה לשקט ורגוע.
אווירת השלווה גולשת גם אל יחידת האירוח הנמצאת מעל החניה, ובה חלל מרכזי פתוח הכולל מטבח וסלון וחדר שינה עם אמבטיה צמודה שעוצבו בדומה לביתם של בעלי הבית ומוכיחים כי בעלי הבית והמתכננים יצרו קוד עיצוב שאפשר למחזר ולשכפל גם בחללים צנועים וקטני ממדים.
עושה רושם כי ייחודו של בית זה הוא ביכולתו להעניק ביטוי אותנטי לסגנון חייהם של הגרים בו באופן שבו הוא משלב בין שמחת חיים לנוחות והקפדה על פרטים. שילוב כוחות של לקוחות יצירתיים העוסקים בתחום העיצוב ומשרד בעל ידע וניסיון הוביל לכך שהשלם עולה על חלקיו. על תהליך עיצוב הבית כותבת דבורה ג'ייקובס בבלוג שלה.
על קצה המזלג עם דבורה ג'ייקובס
אני מאמין
"בית צריך לשקף את אופיים הייחודי וחוויות החיים של הגרים בו. בית הוא מרחב דינמי למנוחה וליצירה וצריך לאפשר זאת".
גישת עיצוב
"כשזה מגיע לעיצוב, 'פשוט' הוא לעתים קרובות הפתרון הנכון, במיוחד עבור אדריכלות מגורים. פתרונות פשוטים, כפי שניתן ללמוד מעיצוב בהשראת הזן, הם מרגיעים ובעלי עוצמה מכיוון שהם מונעים הסחות דעת ולכן הופכים את הבית למקום מפלט שליו".
טיפ עיצוב
"שילוב של חומרים פשוטים המנוגדים אלו לאלו יכול ליצור אפקט ויזואלי מרשים שעם שימוש מדויק בתאורה עשוי למקד את תשומת הלב באזורים שבהם אנו מעוניינים".
לא כדאי
"ליצור עומס ויזואלי. צרו מקומות אחסון שבהם החפצים נמצאים מחוץ לטווח הראייה".