ביקורת: הפרש הבודד

"הפרש הבודד" היא דמות בדיונית שהפכה חלק בלתי נפרד מהתרבות האמריקאית | צלם: יח"צ
"הפרש הבודד" היא דמות בדיונית שהפכה חלק בלתי נפרד מהתרבות האמריקאית | צלם: יח"צ

ג’ון רייד הפרש הבודד (ארמי האמר) וטונטו הלוחם האינדיאני (ג’וני דפ), נלחמים בשחיתות במערב הפרוע באופן מותח, מטלטל ומצחיק. אולי לא תבינו את הכל בסרט "הפרש הבודד" אבל בטוח שתיהנו

88 שיתופים | 132 צפיות

אתחיל בוידוי אישי: כשלמדתי עיצוב נדרשתי לבצע תרגיל מסוים, כשבמהלכו גרמתי לאחד מהמרצים שלי לפלוט לעברי ברגע של ייאוש: ״המחשבה שלך כאוטית. תעשי מה שאת רוצה״. הוא אולי אמר את זה מתוך ייאוש, אבל התוצאה היתה אחת העבודות שאני הכי גאה בהן. ה"קללה" הפכה לברכה, ושוב קיבלתי הוכחה: לפעמים, בעיקר ביצירה, צריך לתת דרור לנפש. תהליך מובנה הוא לא תמיד המפתח.

הזיכרון הזה צץ ועלה במחשבתי פעמים רבות במהלך הצפייה בסרט ״הפרש הבודד״, סרטם של ג׳רי ברוקהיימר וגור ורבינסקי ("שודדי הקאריביים"), בו מככב וגם מפיק ג׳וני דפ. הכאוס שמאפיין את הסרט הזה גרם לי לשאול: ״מה ראיתי עכשיו?!״ זאת קומדיה? דרמה? טים ברטון מעורב? יש פה צילומים מבריקים, ליהוק מושלם, מוזיקה מעולה של האנס זימר, אבל גם קטעים אינפנטיליים שלא ייתכנו בעולם האמיתי. מה קהל היעד של הסרט? מבוגרים? נוער? ילדים? הצילו!

אנטי-גיבורים שהופכים לגיבורים

העלילה קשה לתיאור, כיוון שהיא שזורה במספר רב של סצנות שהחיבור שלהן איננו מובן מאליו. "הפרש הבודד" היא דמות בדיונית שהפכה חלק בלתי נפרד מהתרבות האמריקאית. ההופעה הראשונה שלו היתה ב-1933 בסדרת תסכיתי רדיו שנשאה את שמו, ומאז ועד היום בסדרות טלויזיה ובסרטי קולנוע.

הסרט עוקב אחר שני אנטי-גיבורים שהופכים לגיבורים אמיתיים: ג'ון רייד הפרש הבודד (ארמי האמר), וטונטו הלוחם האינדיאני (ג'וני דפ שדם צ'ירוקי אמיתי זורם בעורקיו), בדרכם להילחם בשחיתות במערב הפרוע. הצמד שהחיבור שלו לא ברור בתחילה, לוקח אותנו בדרך חתחתים מותחת, מטלטלת ומצחיקה בדרך אל הצדק.

התוצאה הסופית היא סרט מהנה, ברובו לכל המשפחה, להוציא כמה קטעים שלא יתאימו לילדים קטנים. מצד שני, הילדים של היום הם לא הילדים של פעם, ואני כבר בת 32 אז לכו תדעו. הסרט שזור בהמון הומור בריא וגם שחור, הנשים שבקהל ייהנו מכמות בלתי נגמרת של חתיכים עמוסי טסטוסטרון לבנים ואינדיאנים (ככה זה היה במערב הפרוע, גבר היה גבר! נכון, קלינט?). מבטיחה שאחרי הסרט תבקשו מהגבר שלכן לגדל שפם ולא להתקלח ולהתגלח כמה ימים. מהר! לפני שאוגוסט מתחיל!

אני רוצה להודות לשחקנים שעשו את הסרט למה שהוא:
ארמי האמר – ג'ון רייד הפרש הבודד – כוכב עולה בהוליווד. בחור מהפנט בכשרונו וביופיו.
ג׳וני דפ – טונטו: אינדיאני לוחם וצבעוני, וגם מפיק אחראי.
וויליאם פיכטנר שמגלם את הרשע ("נמלטים", "האביר האפל")
הלנה בונהם קארטר – לא משנה באיזה סרט היא תהיה, אוטומטית היא הופכת אותו לטים ברטוני.

לסיכום: הפרש הבודד עם ג׳וני דפ הוא אחד הסרטים שלא תרצו לפספס. לא בטוח שתבינו מה רצו לספר לכם, כן בטוח שתיהנו ותצאו עם תחושת ניצחון, צדק, חיוך רחב וסיפוק רב.

"הפרש הבודד" – ארה"ב 2013
קהל: ילדים מגיל 10 ועד 120
אורך: 149 דקות (לא תרגישו שהזמן עובר!)
תאריך יציאת הסרט לאקרנים: יום חמישי, 4.7.13

צפו בטריילר:

עכשיו ב ifeel:


* המדריך השלם לקיץ

* זהירות! צאו לסיור וירטואלי במגדל הגבוה בעולם

* איך תתמודדו בעצמכם עם תקלות במחשב?


* עכשיו בחיים אחרים: איך תהיו לחוצים פחות?

* עכשיו בגליליאו: הבית הירוק: בניין המגורים הראשון בעולם שלא צריך חיבור לחשמל