בין קודש לחול

מה קורה כאשר ארכיטקטורה מערבית-מודרנית פוגשת עיר עתיקה? איך נראית בנייה עכשווית בעיר מסורתית? קבלו הצצה לדירה לדוגמה בפרויקט משכנות האומה בירושלים

88 שיתופים | 132 צפיות

הפרויקט: משכנות האומה של קבוצת ב.יאיר בירושלים. 20 בניינים בני 10-8 קומות. דירות בנות שניים עד שבעה חדרים, דירות גן, דופלקסים ופנטהאוזים.
מחיר: מ-1.8 מיליון שקלים. מחיר הדירה לדוגמה 3.9 מיליון שקלים (כולל ריהוט).
הדירה: דירת ארבעה חדרים עם מרפסת
שטח: 125 מ"ר + 53 מ"ר מרפסת  
כיווני אוויר: מזרח וצפון
קהל היעד: ירושלמים מקומיים ותושבי חוץ
עיצוב פנים: אדריכל גד הלפרין
סגנון עיצוב: קלאסי-מודרני
סטנדרט: גבוה

חלוקת החלל ותחושת המרחב

כמו גברת מכובדת שנכנסת לקונצרט, לבושה בהידור ובשיק ולא זקוקה לאיזה כובע משוגע שיכריז על נוכחותה כי כולה משדרת "קלאסה", לא תמצאו כאן רהיטים מוחצנים או גופי תאורה פומפוזיים, רק איפוק מדויק ונקי. בכניסה ישירה למרחב הציבורי סלון, פינת אוכל ומרפסת מקבלים את פנינו בחשיפה מיידית. המטבח ממוקם קצת מאחור ואינו נגלה במבט הראשון.

מבואה קטנה מכניסה אותנו לציר הימני של הדירה אשר לאורכו נמצאים חדר עבודה, חדר רחצה וממ"ד המשמש כחדר ארונות. הזזת הדלת החבויה בכניסה למבואה הופכת את המתחם לסוויטת שינה מלאה. משמאל לחלל הציבורי, מבואה מרובעת המכניסה אותנו ליחידת ההורים, לחדר שינה נוסף, לחדר רחצה ולחדר שירות.


עץ האלון (ממנו עשויה השידה) אחראי על תחושת החום בדירה ומלווה את כל חדריה

מערך הריהוט בחלל

אומרים שבערים הרריות אנשים נוהגים לשהות יותר בביתם ולכן המרחב המשפחתי צריך לקבל התייחסות מיוחדת: פינת האוכל צריכה להיות מרווחת ונוחה, המטבח, המתפקד כלב הבית, צריך לפעום בשקט אך ביעילות ומקום נוסף לאירוח מתקבל תמיד בברכה. עם הנתונים הללו יצא גד הלפרין לדרך והביא אתו חשיבה ואסתטיקה מודרניות לעיר מאוד עתיקה.

ההבחנה בין הפונקציות בתוך המשולש הקדוש של הסלון, המטבח ופינת האוכל מציבה תמיד אתגר בפני המעצב, וכאן הלפרין הצליח לעמוד בו באמצעות קירות מיוחדים, גופי תאורה וריהוט. קיר פינת האוכל צופה בלוחות עץ בגדלים שונים היוצרים יחד אלמנט פיסולי תלת-ממדי, מעין תבליט אומנות המגדיר בצורה ברורה ומכובדת את מיקומה וחשיבותה.אזור ההסבה הסמוך הופרד באמצעות דרגש הפרדה ושטיח, ואילו הכניסה למטבח נתחמה בדלפק המתפקד כמקום אחסון בכיוון המטבח, וכמקום להצגת פריטי אמנות בכיוון הסלון.

בבתים בכלל, כדאי להעניק לסוויטת ההורים חלל כפול מגודלו של חדר שינה ליחיד. לעתים יש נטייה לשכוח שזהו החדר היחיד בבית שבו מתגוררים שני בוגרים ולא אחד. חלק מתפקידו הפסיכולוגי של המרחב הוא להרגיע ולפשר, וככל שהמרחב צר יותר הוא מעודד את הקונפליקטים במקום לפתור אותם.

סוויטת ההורים כוללת חדר שינה מרווח, חדר רחצה וחדר ארונות. סוויטה נוספת, רב-שימושית, תוכננה כאגף נפרד מצדו השני של המרחב הציבורי. מבואה קטנה שנפתחת ונסגרת לפי אופי השימוש, מגדירה אם מדובר בסוויטת מגורים מלאה או לחלופין בחדר עבודה, חדר משפחה, שירותי אורחים וחדר אחסון.

כשיורדת החשכה מגיעה שעתם של גופי התאורה, הפועלים במסגרת מערכת חשמל חכם שמותקנת בדירה. במקום להאיר את החלל באופן ישיר הם מאירים את הקירות ההיקפיים, והאור הישיר היחיד בוקע מהאהיל מעל שולחן האוכל. בכל חלל הדירה מותקנים גופי תאורה שקועים מסוג דארק לייט, שבהם הנורה שקועה בגוף עצמו ואינה נראית לעין. גופי התאורה שוטפים באורם את הקירות, ואלה מחזירים למרכז החלל אור מרוכך יותר, שמשדרג את איכות המרחב.

הקירות בחדרי הרחצה מחופים בחיפויים שחורים, חלקם מבריקים וחלקם מט, ומשולבות בהם מראות גדולות. ביניהם ובין המראות מתנהל משחק: בעוד חיפויי הקיר השחורים בולעים את האור, המראה מחזירה אותו והקונטרסט בין השניים עושה חסד עם החדר.


שילוב דרמטי של שחור מבריק ושחור מט בחיפוי הקיר

מרשים במיוחד

קיר העץ בפינת האוכל משמש שחקן ראשי, דומיננטי ומיוחד. עבודת אמנות בגודל כזה משליכה על כל המרחב שסביבה ומספקת חותם מהודר לדירה כולה.

פחות מרשים

חדר השינה הבודד עוצב רק בנגיעות ומחכה בצורה בסיסית לדייר שלו.

כל השאר

  • מרפסת רחבת ידיים שיכולה להכיל כמה אזורי ישיבה ובילוי.
  • חדר ליחיד שאינו מעוצב מגדרית ושיקבל את אופיו מהדייר שישהה בו.
     
  • חדר השירות הושאר כאזור נפרד ולא חובר לחדר הרחצה הכללי.
     


קירות המרפסת מחופים באבן ירושלמית מסורתית

שינויים מהמקור

הדירה תוכננה עם הפרויקט כולו, כך שפרט לקיר האמנותי שבפינת האוכל, התכנון זהה בכל הדירות.

רעיונות לקחת הביתה

  • גופי תאורה היקפיים מרחיבים את גבולות המרחב: גוף מרכזי מאבד מעוצמתו ככל שמתרחקים ממרכזו. לפיכך קצוות הדירה בדרך כלל חשוכים יותר ומכאן שהדירה נראית קטנה יותר. גופים היקפיים מאירים את הקירות, שמחזירים את האור בצורה שווה בכל החלל.
     
  • צביעת הקירות והתקרה בצבע אחד יוצרת המשכיות ומטשטשת את צורת התיבה הקיימת בכל דירה.
     
  • קיר עץ מכניס הוד וחום בכל סגנון עיצובי שייבחר. העץ אינו מנקר עיניים או צועק יוקרה, אך מלא עוצמה ויופי.
     
  • בבית עם חלונות גדולים רצוי לשלב שני סוגי וילונות. האחד יהיה וילון רשת פונקציונלי המשמש כפילטר מול האור החזק הבוקע מבחוץ, והשני יהיה וילון דקורטיבי לשעות שבהן השמש אינה ישירה.

בשורה התחתונה

דירה מלאת הדר השוכנת בעיר מלאת הוד

הכותבת היא מעצבת פנים