יחסים

הבריזו לכם לפני החתונה? הינה מה שחשוב לדעת

אריאנה גרנדה ופיט דיווידסון. כבר לא | צילום: Nicholas Hunt/Getty Images for MTV
אריאנה גרנדה ופיט דיווידסון. כבר לא | צילום: Nicholas Hunt/Getty Images for MTV

הרצון להרוג את הצד המבריז הגיוני, אבל זה לא חוקי. עו"ד דלית יניב-מסר מסבירה האם ומתי אפשר לתבוע על ביטול חתונה ומה הפיצויים שמקבלים

88 שיתופים | 132 צפיות

נינט ויהודה, אריאנה גרנדה ופיט דיווידסון, אגם רודברג וגל אמיתי הם כמה מהסלבס שהכריזו בשמחה על אירוסיהם, אך אבוי – חתונה לא יצאה מזה. כל העוקבים והמעריצים שלהם מאוד התאכזבו, אבל עזבו אותנו, ביטול חתונה ברגע האחרון, לאחר שלב האירוסין וההכרזה על כך בפני הקרובים, החברים והמשפחה, יכול להוות נקודת משבר לא פשוטה עבור הצד הננטש.

האם ניתן לתבוע את הצד המבטל על עוגמת הנפש ולקבל פיצוי כספי?
עו"ד דלית יניב-מסר, העוסקת בדיני משפחה ובתיקי גירושים מורכבים: "עוד בטרם החתונה, כשזוג מכריז על אירוסיו ומתחיל עם ההכנות לחתונה, מתקיימת הבטחת נישואין בין הצדדים. תביעות להפרת הבטחת נישואין הן מסוג התביעות שאינן אהודות ביותר על בית המשפט, מאחר והן מנסות לכפות את דיני החוזים על יחסים שבינו לבינה. יחד עם זאת, הפסיקה תתייחס להבטחת נישואין כאל חוזה מחייב אם יוכח שהצדדים התכוונו ליצור ביניהם מערכת יחסים משפטית מחייבת".

גם ג'וליה רוברטס ברחה פעם | צילום מסך מתוך הסרט "תפוס את הכלה"
גם ג'וליה רוברטס ברחה פעם | צילום מסך מתוך הסרט "תפוס את הכלה"

איך מוכיחים דבר כזה?
"מאחר ולא כל אמירה בדבר כוונה עתידית יש בה משום התחייבות משפטית, יש לבחון את התנהגות הצדדים, את טיב הקשר ביניהם ואת תוכן ההבטחה. בתי המשפט יקבלו תביעות מסוג זה כל עוד קיימת אינדיקציה ממשית וברורה לקיומה של הבטחת נישואין, כדוגמת קביעת מועד לנישואין, הכנות לקראת היום הגדול, מסיבת אירוסין ועוד. לא די בטענה כי הייתה הבטחה שהופרה, על הצד התובע להוכיח כי אכן הצד האחר התחייב לנישואין. בהנחה שאכן הייתה הבטחה שכזו – האם היא הפכה לחוזה מחייב בין הצדדים? אם התשובה לשתי השאלות חיובית יבחן בית המשפט האם החוזה הופר". 

"ניתן לתבוע על הנזקים הממוניים וכן על עוגמת הנפש, ההשפלה והבושה. במידה והתובעת היא אישה, ביכולתה לתבוע גם על הפגיעה בסיכוייה להתחתן וללדת"

אפשר לחייב את הצד המבריז לקיים את החתונה בכל זאת?
"בניגוד לחוזה רגיל שמופר שבו ניתן לחייב את הצד המפר לקיים את החוזה, במקרה של ביטול חתונה לא ניתן לקיים את החתונה בניגוד לרצון הצד השני. לכן הצד הנפגע שתובע יסתפק בפיצויים כספיים. תביעת פיצויים בגין הפרה של הבטחת נישואין הינה תביעה נזיקית הטוענת לפיצוי בגין עוגמת הנפש שנגרמה. על מנת לזכות בתביעה שכזו על הצד התובע להוכיח כי הצד האחר הביע הסכמה מלאה בנוגע לנישואין וכי החלו בהכנות לקראת החתונה. 

כשנגרם נזק בגלל הפרת ההתחייבות, בית המשפט יפסוק פיצוי מתאים, ונטייתו תהיה לתת משקל רב יותר לנזקים הממוניים, כגון הוצאות החתונה. בדרך כלל בתי המשפט פוסקים סכומים שאינם גבוהים בשל החשש שאנשים יתחתנו גם אם אינם רוצים, רק כדי שלא ייתבעו ויחויבו בפיצויים גבוהים".

עו"ד דלית יניב-מסר | צילום: סם יצחקוב
עו"ד דלית יניב-מסר | צילום: סם יצחקוב

ומה לגבי עוגמת הנפש?
"ניתן לתבוע על הנזקים הממוניים וכן על עוגמת הנפש, ההשפלה והבושה. במידה והתובעת היא אישה, ביכולתה לתבוע גם על הפגיעה בסיכוייה להתחתן וללדת. לפי הפסיקה, במיוחד כשמדובר בהפרת חוזה המצוי בתחום חיי הרגש והאינטימיות, הנזק הנפשי הנגרם כתוצאה מביטול החתונה עשוי ברוב המקרים להיות הנזק העיקרי והראוי ביותר לפיצוי".

זה משנה למה בוטלה החתונה?
"לנסיבות ביטול החתונה יש משמעות בתביעה. יש לבדוק מהי עילת הביטול והאם ישנה הצדקה לביטול. האם התגלה פגם בכריתת החוזה שהצדיק את ביטולו? לדוגמה, אם התגלה שאחד מהצדדים שרוי בחובות כבדים ולא סיפר על כך לצד השני, או אם אחד מהצדדים חולה במחלה כלשהי והצד השני לא ידע על כך, אם התגלתה בגידה ונוצר חוסר אמון טרם החתונה, וכדומה. אם הנסיבות מוצדקות סביר להניח שהתביעה תתקבל, גם אם הייתה הסכמה מלאה בין הצדדים להתחתן טרם הגילוי שהוביל לביטול החתונה". 

אם לא הצלחתם להגיע לפשרה ביניכם ללא התערבות משפטית, גם לא עם מגשר מוסמך, והצד הנפגע אינו מוכן לשאת בעול ההוצאות כלל, כדאי לחשוב על צעד משפטי להשבת הכסף שכבר בוזבז, כולל פיצוי על הנזק הנפשי. נכון, את ההרגשה הרעה שום כסף לא יכסה והזמן שבזבזתם עם אותו אדם לא יחזור, אבל אולי לפחות תוכלו לקחת את הכסף ולצאת לחופשה מפנקת. ושיהיה המון בהצלחה בפעם הבאה.