עור פורצלן ובלי בוטוקס: טרנד הטיפוח היפני כובש את העולם

הדוגמנית היפנית קיקו מיזוהארה, נציגה מובהקת של טרנד הג'יי ביוטי | צילום: Gettyimages
הדוגמנית היפנית קיקו מיזוהארה, נציגה מובהקת של טרנד הג'יי ביוטי | צילום: Gettyimages

מסכות לפנים עם ריר חלזונות? זה הכי 2017. אחרי שהתמכרנו לקוסמטיקה קוריאנית, הלהיט החדש הוא הג'יי ביוטי (J-Beauty): טרנד הביוטי מיפן ששם דגש על מוצרים שעובדים בשבילך ולא להפך, תפיסת יופי שמאמצת את חוסר השלמות ושגרת טיפוח מינימליסטית שתתאים בול לישראליות

88 שיתופים | 132 צפיות

 

בשמונה השנים האחרונות טרף את עולם הקוסמטיקה גל עצום שהגיע מדרום מזרח אסיה, ואיים להטביע גם את חברות הקוסמטיקה הגדולות בעולם. מדובר, כמובן, בטרנד הביוטי הקוריאני, הקווירקי והמוזר, צבעוני ומוטרף, הכולל מסיכות מריר חלזונות וארס נחשים, ותהליך בן עשרה שלבים לניקוי וטיפוח הפנים. אבל אחרי שניסינו, התלהבנו והתמכרנו לקוסמטיקה הקוריאנית על הטרלול מלא שמחת החיים שלה, ובמיוחד למסכות הפנים, השפתיים והרגליים, הגיע זמנה של אסייתית אחרת: ה־J-Beauty, הקוסמטיקה היפנית. ווג הבריטי בישר על שינוי המגמה בגיליון ינואר 2018 עם הכותרת: "קיי ביוטי, פני מקום לג'יי ביוטי". באתר fashionista.com נכתב "הגרמנים מצטיינים במכוניות, האיטלקים בנעליים, הצרפתים בתיקים, השוויצרים בשעונים, והיפנים במוצרי טיפוח", וגם אלור הצרפתי שפע מחמאות לקוסמטיקה היפנית העולה.

העובדות מדברות בעד עצמן: עם כל הכבוד לקוסמטיקה הקוריאנית, שוק הקוסמטיקה היפני גדול בהרבה וממוקם שני בעולם אחרי ארצות הברית ולפני ברזיל וצרפת. עד שנת 2007 גדל בכל שנה יבוא הקוסמטיקה מהמערב ליפן, אך מאז 2008 יש ירידה ביבוא והסיבה לכך היא ריבוי מוצרים מקומיים. על פי ה־Jetro (מנהל סחר החוץ היפני – Japan External Trade Organization) שוק הקוסמטיקה היפני מגלגל 1.605 טריליון יין בשנה, ומבחינת הוצאה לנפש, האישה היפנית מוציאה יותר כסף מכל אישה אחרת בעולם על טיפוח. בביקורי האחרון ביפן, לפני חצי שנה, לא יכולתי שלא לחוש באובססיה של היפניות לאיפור ולטיפוח. בכל פינת רחוב אפשר למצוא בית מרקחת עם מדפים רבים בתחום הקוסמטיקה, בנוסף, יש רשתות רבות שמוכרות רק קוסמטיקה והחנויות מפוצצות מרוב לקוחות מקומיות. יש אפילו רשת יפנית זולה בשם Daiso Haul שהכול בה נמכר ב־100 יין (כדולר אחד) והיא מקדש לקוסמטיקה היפנית והמבחר בלתי נגמר.

הדוגמנית היפנית היפהפייה קיקו מיזוהארה: נציגה מובהקת של הטרנד | צילום: Gettyimages
הדוגמנית היפנית היפהפייה קיקו מיזוהארה: נציגה מובהקת של הטרנד | צילום: Gettyimages

עוד כתבות מעניינות:
המסכה שגרמה לעור שלנו לזהור
כך מייגן מרקל שומרת על לוק מושלם
איך תשיגי גבות מושלמות?

בעוד הקוסמטיקה הקוריאנית עשתה הרבה רעש עם לא מעט ראוותנות, אריזות חמודות, צבעוניות ומתוחכמות, הקוסמטיקה היפנית יותר רצינית ושקטה ומושפעת מהבודהיזם. אם בעבר התדמית של האישה היפנית הייתה של גיישה או בובת פלסטיק מושלמת עם מייק אפ לבן, ריסים מלאכותיים, מסקרה מוגזמת ועדשות מגע צבעוניות, זה כבר מזמן לא המצב. כשמדברים על קוסמטיקה יפנית מדברים על שילוב של מדע וטכנולוגיות חדשות. אומנם יש חדשנות רבה במוצרים, אבל באותה מידה התעשייה נסמכת על הגישה המסורתית של פשטות ויופי שאינו צועק. התרבות היפנית מדברת על שילוב של יופי ובריאות, טיפוח אצלה הוא דרך חיים, כמעט אומנות טקסית. קרמים בסגנון מערבי של אנטי אייג'ינג אינם בעדיפות עליונה אצל היפניות, מבחינתן הערך המוסף של מוצרי הקוסמטיקה הוא שיפור איכות העור ולא כיסוי פגעי העור. אם בודקים את סדר העדיפויות של היפניות מדובר בפחות מייק אפ ובשמים ויותר מוצרי טיפוח. השפעה נוספת ומעניינת על הרכב החומרים קשורה למזג האוויר ביפן. יפן מורכבת מחמישה איים גדולים, האוויר בה מלא בלחות וכיוון שכך היפנים מייצרים הרבה קוסמטיקה עמידה במים. גם הקיץ הישראלי רווי בלחות, ולכן המוצרים מהקצה השני של העולם דווקא יכולים להתאים לתנאי מזג האוויר שלנו.

עקרונות היופי היפני

עקרונות הזן המנחים את התרבות היפנית נוכחים גם הם בעולם הטיפוח היפני וכדאי לשנן אותם ולהפנים את המשמעות האמיתית שלהם. "ואבי סאבי" למשל הוא מונח בודהיסטי שפירושו "חוסר שלמות הופכת אותך ליותר ייחודית", משמעותו בטיפוח היא שכדאי לאמץ את חוסר השלמות ולא לטשטש אותו, לקבל את העובדה שרק הטבע מושלם ולא לכעוס על עצמך שאת אינך כזו, אלא רק לטפח את פנייך, עורך וגופך כדי שיגיעו למצב האופטימלי שלהם. "באן-נו" הוא מונח נוסף שפירושו "קשת מטרות רחבה – בכל הכוח". המשמעות היא שהיפניות מעדיפות מוצרים חזקים שעושים מגוון רחב של פעולות, כדי שהם יעבדו עבורך ולא את עבורם. לא שגרת טיפוח הכוללת עשרה צעדים כמו בקוריאה השכנה, אלא שלושה צעדים פשוטים ותכשירים חזקים. "קנסו" הוא עיקרון נוסף שמשמעותו היא פשטות, "שיבואי" הוא מונח המגדיר דבר איכותי ויפה, פשוט לכאורה, אך כזה המסתיר איכויות נסתרות ו"סייג'אקו" הוא רגע של שלווה פנימית בתוך פעילות. כל העקרונות הללו תקפים לא רק ליופי אלא גם כתומכי חיים, לעיצוב הבית והמחשבה, וכולם דוגלים בפשטות, ללא זיקוקי דינור, עם שקט פנימי וריכוז.

עקרוני הביוטי היפני | צילום: Gettyimages
עקרוני הביוטי היפני | צילום: Gettyimages

גדול ביפן

אז איך קרה שהקוסמטיקה הקוריאנית עקפה בשנים האחרונות את הקוסמטיקה היפנית למרות שזו לא רק שאינה נופלת ממנה, אלא נחשבת לאיכותית יותר? מתברר ששנים של כלכלה חלשה ביפן גרמו לכך שמרבית המוצרים היפנים נותרו רק בארצם וחברות הקוסמטיקה השקיעו רק בשוק המקומי. היפנים גאים מאוד בקוסמטיקה שלהם ושמחים לספר שאם יש מדינה שפיתחה מוצרים שיהלמו את גווני העור האסייתיים – זו יפן. לאחרונה התחילה הכלכלה לצמוח וחברות יפניות רבות עברו לייצוא. חברת הקוסמטיקה היפנית המצליחה ii־SK אפילו גייסה את בהאטי פרינסלו, המלאכית של ויקטוריה סיקרט'ס (ואשתו של אדם לוין ממרון 5), כפרזנטורית הפונה גם לקהל המערבי.

המוצרים היפניים שיביאו את העור שלך למצב האוליטימטיבי | מתוך חשבון האינסטגרם @tatchabeuty
המוצרים היפניים שיביאו את העור שלך למצב האוליטימטיבי | מתוך חשבון האינסטגרם @tatchabeuty

 

קוסמטיקה יפנית בישראל

החברה היפנית היחידה שנמצאת היום על המדפים ברשתות הפארם היא שיסיידו, חברת קוסמטיקה בת 146 שנה הנחשבת לשגרירה הגדולה של הקוסמטיקה היפנית ברחבי העולם. יהודית ינוס, מנהלת המותג בארץ, מסבירה: "שני הדברים החשובים בקוסמטיקה היפנית הם ניקוי העור וחידושו בעזרת שמירה עליו מנזקים סביבתיים וחיסון של העור מהנזקים האלה. יש לנו 33 פטנטים רשומים של מוצרים העושים זאת". לחברה קהל לקוחות נאמן בישראל. בשנות ה־90 ניסה מעצב השיער שוקי זיקרי לייבא את המותג היפני בתחום האיפור שו אמורה, ואפילו נפתח בוטיק קטן ויפה בדיזנגוף בתל אביב, אבל החנות לא האריכה ימים ואולי אפילו הקדימה את זמנה. כיום המותג שייך לחברת לוריאל העולמית, אבל הוא לא מצא את דרכו חזרה לארץ. סאיטו – קוסמטיקה יפנית היא חברה ישראלית השייכת לחברת בי פור יו ושואבת השראה מהקוסמטיקה היפנית. נורית גזית, הבעלים, מסבירה: "הסוד היפני בטיפול הקוסמטי הוא להירגע. היועצות שלנו משלבות טיפול של לחיצות בפנים אשר מביאות להרגעת העור ומעצימות את התוצאות". חברת מאג'יריי הישראלית משלבת במוצריה את הקמליה, צמח יפני הנחשב לאחד היפים בעולם ומשמש לקישוט בתי מלוכה וגם תה ירוק הנפוץ מאוד בקוסמטיקה היפנית בהיותו אנטי אוקסידנט מעולה שהפך לאחרונה לנפוץ מאוד בשימוש קוסמטי בכל העולם.

מוצרי החובה של אישה יפנית

היוטיוברית הישראלית אירה צ'אן (30) המתגוררת ביפן כבר שבע שנים מרחיבה את היריעה: "לא רק הנשים היפניות מטופחות, גם הגברים מקפידים מאוד על טיפול. אפשר לראות גברים רבים שהופכים את שיערם החלק לגלי עד תלתלים בעזרת בייבי ליס. היפניות מאמינות שכל טיפול פנים צריך להתחיל מבפנים: יוגה לפנים הוא הבוטוקס של היפניות והגישה היא 'אם זה טוב לגוף – זה גם טוב לפנים'. חלק לא מבוטל מהקוסמטיקה היפנית הוא בעצם תוספי מזון בצורת משקאות שמטרתם להיטיב את מצב הפנים וגם שתייה של קולגן (גם לשיסיידו יש את המשקה הזה אבל הוא אינו מיובא לארץ). ניקוי הפנים בתרבות היפנית הוא בעל חשיבות רבה, בין השאר בעזרת פורמולות טבעיות ויש גם פקעות קטנות מחוספסות שמלבישים על האצבע ומשפשפים בעדינות על הפנים, מעין פילינג. על הדרך ניתן באמצעותן להוציא שחורים ושומנים מיותרים מצידי האף".

ומה לגבי טיפוח עור הפנים? במה משתמשות היפניות?
"סרומים לעור (במיוחד אלה המבהירים) ולחות, חשובים מאוד ליפניות, אבל עוד יותר חשובים הם מסנני הקרינה. חוץ מהקרמים עם SPF 50 הן מרבות להשתמש במטריה ובכפפות שמסתירות את ידיהן כדי לשמור על עור לבן וצח. חשוב לזכור כי העור הלבן נחשב ליוקרתי ויש תעשיה גדולה סביב הלבנת פנים והרבה מוצרים עם חומצה קוג'ית (המפחיתה ייצור מלנין). אבל הפריט הכי חשוב של כל יפנית זו המסכה. ישנן מסכות לכל סוגי העור".

עבור האישה היפנית שימוש בחומרים המותאמים לסוג העור הוא בעל חשיבות גבוהה ולכן קניית מוצרי קוסמטיקה באינטרנט מהווה רק 20 אחוז מכלל השוק ורוב הנשים קונות את המוצרים דרך הקליניקה שבה הן מטופלות ומקוסמטיקאית שמתאימה להן אישית את המוצרים הדרושים להן. היישר מיפן נחתה בארץ הקוסמטיקאית היפנית מסקו עמיאל (55) הנשואה לישראלי. במשך מעל 20 הייתה עמיאל בעלת קליניקה בעיר טוטורי שביפן, וכיום יש לה קליניקה לקוסמטיקה יפנית בפרדס חנה: "אישה יפנית מקדישה כ־20 דקות, פעמיים עד שלוש פעמים ביום לשגרת הטיפוח שלה", מסבירה מסקו, "ולא משנה איזה סרום או קרם היא תשים, לעולם היא לא תשכח קרם הגנה, גם כשיש שמש וגם כשמעונן. הרעיון של הטיפוח היפני הוא שהיופי בא מבפנים ולא די בטיפול חיצוני. הכי חשוב הוא האבחון ויש לנו מצלמת עור ייעודית שבודקת את רמת הלחות בעור, רמת הקולגן ואם יש פיגמנטציה – מהו עומקה. אני מתנגדת לבוטוקס ומאמינה שבעיסוי סרקולציה ולימפתי לפנים, לדקולטה ולקו הלסת, אפשר להחזיר את מחזור הדם לתקינות ואז מראה העור ישתפר".

מסקו עמיאל, קוסמטיקאית יפנית בפרד חנה | צילום: באדיבות המצולמת
מסקו עמיאל, קוסמטיקאית יפנית בפרד חנה | צילום: באדיבות המצולמת

 

הטרנד בדרכו אלינו אבל הוא עושה זאת בדרכו השקטה והנעימה. נדמה שבאופיו הוא מנוגד לכל מה שישראלי, פועל מבפנים החוצה עם המון שקט פנימי והקשבה לגוף. עם המוני הישראלים שטסים עכשיו ליפן, אולי טרנד הביוטי הזה יעניק גם לנו שלווה פנימית וקבלת חוסר השלמות. אמן.  

חמישה מוצרי טיפוח יפניים שאין בישראל וכדאי להכיר

1. מסכות לחות של Kracie מותג זול המציע, בין היתר, מסיכות לטיפול בעור שנפגע משימוש במייק אפ, בעור עם אקנה, ומסכת "הכול כלול" לעור.

מסכה של Kracie | צילום: יח"צ
מסכה של Kracie | צילום: יח"צ

 

2. קרם לחות עם קולגן של Obagi, חברה בעלת טכנולוגיה מתוחכמת ומתקדמת. מחיר: 139 דולר, להשיג באתר obagi.com.

קרם לחות עם קולגן של Obagi | צילום: יח"צ
קרם לחות עם קולגן של Obagi | צילום: יח"צ

 

3. Steam Warm Eye של חברת Kao – דפי הרגעה לעיניים המכילים לבנדר, ג'ינג'ר ומרווה. מומלץ להשאיר 10 דקות על הפנים. מחיר: 17 דולר (ל־14 דפים), להשיג באתר kao.com.

 

מסכה לעיניים של Kao | צילום: יח"צ
מסכה לעיניים של Kao | צילום: יח"צ

 

4. Deep Cleansing Oil של חברת Dhc – מכיל שמנים חיוניים, כולל שמן זית וויטמין E. מתאים גם להסרת מייק אפ עמיד. מחיר: 28 דולר, להשיג באתר dhccare.com.

deep cleansing oil של חברת Dhc | צילום: Gettyimages
deep cleansing oil של חברת Dhc | צילום: Gettyimages

 

5. מסכות של LuLuLun – מגוון מסכות קלילות בניחוחות של שמנים אתריים, באריזות חד פעמיות המבטיחות לעשות הכל למען עור הפנים שלך. מחיר: 3.5־25 דולר, להשיג באתר lululunusa.com.

מסכות של לולולון | צילום: יח"צ
מסכות של לולולון | צילום: יח"צ

 

שלושה אתרי קניות למוצרים יפניים

1. Dermastore.co.za
אתר המרכז מגוון רחב של מוצרי טיפוח דרמוקוסמטיים, גם יפניים.(משלוח חינם בקניה מעל 100 דולר)

2. Takaski.com
אתר גדול שבו נמכרים רק מוצרים המיוצרים ביפן, ובו שפע מוצרי קוסמטיקה יפנים.

3. Rakuten.com
ה־Ebay היפני. כדי להצליח להסתדר בו אתם צריכים להגיע לעמוד הבית באנגלית.