בחזרה לימי הביניים

טיול אל העיירות העתיקות שמדרום למדריד

88 שיתופים | 132 צפיות

אָרָנחוּאֶס – Aranjuez

אם השם נשמע לכם מוכר, זה לא במקרה. שמה של העיירה נודע בעקבות אחת היצירות לגיטרה קלאסית המפורסמות ביותר: "קונסיירטו דה ארנחואס" שחיבר חואקין רודריגו. תוכלו להקשיב לה בזמן שאתם עושים את הדרך אליה (כארבעים דקות ברכבת) ממרכז מדריד.

בעיירה המלכותית ארמון קיץ מפואר שהקים מייסד הבירה, המלך פיליפה השני במאה ה-16.

ב-2001 הוכרז הארמון המלכותי (Palacio Real) יחד עם הפארקים והעיר העתיקה הסובבים אותו, כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הכניסה לעיר שהוקמה סביב הארמון היתה אסורה בעבר לכל מי שלא עבד בארמון או שהיה שייך לאצולה הספרדית. היום ארנחואס היא מפלט לכל מי שמתקשה לשלם את מחירי הנדל"ן הגבוהים של מדריד.

אגב, אזור ארנחואס הוא בית גידול חשוב לפרפרים (אחת השמורות הגדולות באירופה). כל כך חשוב, עד שהמהנדסים שתכננו את כביש N-4 נאלצו לתכנן מעקף שלא יפגע בתנאי השטח של האזור.

טולדו – Toledo

בהיעדר מרכז עירוני ממשי, כיכר סוקודובר (Plaza Zocodover) היא המקום להתחיל ממנו את הסיור בעיר העתיקה של טולדו, שבה מרוכזים האתרים ושכיות החמדה של העיר. שתו כוס קפה באחד מבתי הקפה הרבים בפלאסה ואז התחילו לשוטט במשך כחצי יום בסמטאות הצרות של העיר המרהיבה הזאת, שלה עבר יהודי מפואר.

בנקודה הגבוהה ביותר בעיר ניצב הארמון המוסלמי, האלקזר, או אל-קסר (Alcázar) – אולי המבנה המפורסם ביותר בטולדו. אף שמקובל לחשוב כי הרומאים היו אלה שביצרו את המקום לראשונה, היה זה עבד א-רחמן השלישי, שליט אל-אנדלוס (השטחים שכבשו המוסלמים בחצי האי האיברי והיו בשליטתם בין המאות 15-10) שהקים את המבצר במאה ה-10, והוא שופץ לאחר שהנוצרים השתלטו שוב על העיר במאה ה-11.

מומלץ לבקר כמובן בשני בתי הכנסת של טולדו: סנטה מריה לה בלנקה (Santa Mariá la Blanca) וסינגוגה טרנסיטו (Sinagoga del Tránsito). שניהם הפכו אמנם לכנסיות, אבל בסינגוגה טרנסיטו נשמרו כתובות עבריות עתיקות והמקום הפך למוזיאון של יהדות טולדו.

בצמוד אליו נמצא ביתו של הצייר אל גרקו, שהיה קודם לכן ביתו של המשורר והפילוסוף היהודי הנודע רבי יהודה הלוי, בן תקופתו של הרמב"ם בטולדו. מומלץ לסייר גם בסמטאות הרובע היהודי (Madina al Yehud), ואם נשאר לכם זמן לפני החזרה למדריד, כדאי לקחת מונית ולבקר בגשר אל-קנטרה (Al Kantara) מעל נהר טחו (Rio Tejo) ומשם להמשיך ל-anoramica Desde Los Cigarrales וליהנות מתצפית מרהיבה על העיר.

 ב-2001 הוכרז הארמון המלכותי (Palacio Real) יחד עם הפארקים והעיר העתיקה הסובבים אותו, כאתר מורשת עולמית של אונסק

ב-2001 הוכרז הארמון המלכותי (Palacio Real) יחד עם הפארקים והעיר העתיקה הסובבים אותו, כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. צילום: נפתלי הילגר

צ'ינצ'ון Chinchón

עיירה קטנה וקסומה, כחמישים קילומטר מדרום-מזרח למדריד, שנותרה כמעט ללא שינוי מאז ימי הביניים, ממש כפי שהיו העיירות אז: רחבת הכיכר הראשית, הבתים הישנים המקיפים אותה, הסמטאות הצרות והאווירה הנינוחה ומכניסת האורחים. בשל כך היא נבחרה לאתר הצילומים של סרט הקולנוע "הרוחות של גויה", בכיכובם של חוויאר ברדם ונטלי פורטמן, המשרטט באופן פיקטיבי את חייו של גויה בשלהי המאה ה-18 ועל ספה של המאה ה-19.

בעיירה זו נולד משקה ה"אניס" המפורסם (ממשפחת הערק, הוודקה והאוזו), שהספרדים אוהבים כל כך. בלב העיירה נמצאת הכיכר המרכזית, פלאסה מאיוֹר (Plaza Mayor), וסביבה מבני מגורים בני מאות שנים שופעי מרפסות של שניים או שלושה מפלסים. בימי ראשון, כשברחבת הכיכר מתנהלות מלחמות שוורים, הן מתפקדות כתאי צפייה.

בכנסיית האסונסיון (Iglesia de la Asunción) מוצגת היצירה המיוחסת לגויה: "עלייתה של מריה לשמים". אתר התיירות של צ'ינצ'ון עצמו ממליץ לדלג על המבנים ההיסטוריים ולהתרכז בספיגת האווירה המיוחדת של העיר המשומרת.

מדריך למטיילים בעקבות הכתבה

ארנחואס
מיקום
: 48 קילומטר מדרום למדריד.
הגעה ברכב: יוצאים ממדריד ועולים על כביש A-4 לכיוון קורדובה. ביציאה 52 יורדים לכביש N-400 לכיוון טולדו ומשם עוד שלושה קילומטרים לארנחואס.
המחיר: בקו 3 מהתחנה המרכזית אטוצ'ה (Atocha); לזמני יציאה היכנסו לאתר. המחיר: כ-3 אירו הלוך וחזור.

ארמון המלך Palacio Real
דמי כניסה: 4.50 אירו, מדריך: 5 אירו.
פתוח: א, ג'-שבת 10:00-17:00, ב' סגור.

טולדו
מיקום
: כתשעים קילומטר מדרום למדריד.
הגעה ברכב: יוצאים ממדריד בכביש A-42. שילוט בדרך.
הגעה ברכבת: רכבת מהירה תביא אתכם בתוך כחצי שעה מהתחנה המרכזית אטוצ'ה במדריד לטולדו. הקו מבוקש מאוד, לכן כדאי לרכוש כרטיסים יום קודם בתחנה המרכזית (הלוך ושוב כ-14 אירו). מתחנת הרכבת בטולדו לוקחים אוטובוס (1 אירו) לכיכר סוקודובֶר לתחילת הסיור.

אלקזר Alcázar
מיקום
: Cuesta de Carlos V 2.
פתוח: הארמון סגור זמנית למבקרים.
טלפון: 92.5221673

שתו כוס קפה באחד מבתי הקפה הרבים בפלאסה ואז התחילו לשוטט במשך כחצי יום בסמטאות הצרות של העיר המרהיבה הזאת, שלה עבר יהודי מפואר. צילום: נפתלי הילגר

שתו כוס קפה באחד מבתי הקפה הרבים בפלאסה ואז התחילו לשוטט במשך כחצי יום בסמטאות הצרות של העיר המרהיבה הזאת, שלה עבר יהודי מפואר. צילום: נפתלי הילגר

בית הכנסת סנטה מריה לה בלנקה Santa Mariá la Blanca
מיקום: Calle de los Reyes Católicos 4
פתוח: א'-שבת 10:00-17:45.
דמי כניסה: מבוגר – 1.50 אירו, ילד – חינם
טלפון: 92.5227257

בית כנסת טרנסיטו ומוזיאון יהדות ספרד Sinagoga del Tránsito y Museo Sefardí
מיקום
: Calle Samuel Leví.
דמי כניסה: 4.50 אירו.
פתוח: מרס-נובמבר, ג'-שבת 10:00-14:00, 16:00-21:00; דצמבר-פברואר, ג'-שבת 10:00-14:00, 16:00-18:00.
טלפון: 92.5223665

צ'ינצ'ון
הגעה ברכב
: בכביש A-4 ואז יורדים לכביש M-404 עד צ'ינצ'ון.
הגעה באוטובוס: בקו 337 שיוצא מהתחנה בשדרות מדיטרנאו 49 (Avenidad del Mediterráneo)

כנסיית האסנסיון Iglesia de la Asunción
מיקום
: מצפון לפלאסה מאיור.
הערה: יש לברר בלשכת התיירות המקומית, שכן מרבית האתרים סגורים לביקורים לקהל הרחב.

לשכת התיירות צ'ינצ'ון
מיקום: Plaza Mayor 6
פתוח: מרס-יוני, ספטמבר-אוקטובר ב'-ו' 10:00-20:00, א', שבת 11:30-20:00; יולי-אוגוסט עד 21:00; נובמבר-פברואר עד 19:00.
טלפון: 91.8935323