בדיקת דם או מי שפיר?

בדיקת דם פשוטה אמורה להחליף את בדיקת מי השפיר לצורך גילוי מומים בעובר. כיצד היא עובדת, למי היא מתאימה ומתי היא תהפוך לזמינה?

88 שיתופים | 132 צפיות

האם הגיעה סופה של בדיקת מי השפיר? עד היום בדיקת מי השפיר היתה הבדיקה הנפוצה לגילוי מומים בעובר, אך היא נחשבת לבעלת סיכון לעובר ולכן מרתיעה נשים רבות.

בדיקה פשוטה אותן תוצאות

בימים אלה אנו מתבשרים על בדיקת דם פשוטה שבאמצעותה יהיה ניתן להשיג את אותן תוצאות. ד"ר אריאל טננבאום, מנהל המרכז לתסמונת דאון במרכז הרפואי הדסה, מסביר:

1.פריצת דרך: בדיקת הדם פותחה על ידי החוקר הקפריסאי פרופסור פיליפוס פצליס, ובעזרתה אפשר לזהות בדם של האם את ה-DNA של העובר שמצוי שם בריכוז זעיר, אך ניתן להבדלה מה-DNA של האם. בהתאם לכך, אפשר לזהות האם יש בו עודף בכרומוזום 21 שאחראי על התפתחותה של תסמונת דאון. כך שאנו עומדים בפני פריצת דרך מבחינת הזיהוי של ה-DNA בדם וכימותו.

2. עדיין בתהליך: נכון לעכשיו הבדיקה עדיין אינה זמינה בכל העולם ונמצאת בתהליכי תיקוף רפואי, בתקווה שתוך שנה כבר תיכנס לשימוש. ברגע שהבדיקה תאושר, יהיה ניתן לעשותה בכל מעבדה גנטית ומחירה יעמוד על כ-2,000 שקלים.

3. ללא סיכון: הבדיקה מיועדת לכלל הנשים בהריון ללא מגבלות כלשהן ואינה מסכנת הריון, ובכך תמנע הפלות שלא לצורך.

4. במקום בדיקות אחרות: המגמה היא שהבדיקה תיתן מענה לתסמונות נוספות מלבד תסמונת דאון (מחלות תורשתיות, גנטיות ועוד), ובתקווה שעד שנת 2020 נפסיק לבצע בדיקות מי שפיר וסיסי שיליה.

5. מועד הבדיקה: בדיקת הדם נעשית בשבוע 11-10, לכן אם מתגלה מום, מדובר בהפלה באמצעות גרידה. כמו כן, מכיוון שזהו שלב מוקדם של ההריון הבדיקה מתאימה לכל המגזרים והאמונות, ומותירה להורים את הזכות לדעת ולבחור בשלב מוקדם ולהיערך בהתאם.