בדיקות חובה לילדים

כבר לאחר הלידה התינוק עובר בדיקות רפואיות, הראשונות מבין מסכת בדיקות תקופתיות שעליו לעבור במהלך החיים. אילו בדיקות חשובות לילדינו בכל גיל, שלב ומדוע? קראו מה מסבירים המומחים

88 שיתופים | 132 צפיות

אומרים שמניעה היא התרופה הטובה ביותר, אבל הבעיה היא שאנחנו נוטים להיזכר באמירה הזו כשמאוחר מדי. לזה מתווספים נדרים על תזונה נכונה לילדים ולנו, הבטחות בנוגע לפעילות גופנית, ופתק צהוב על המקרר המזכיר לנו לקבוע תור לרופא הילדים או לרופא המשפחה כדי לעשות את הבדיקות התקופתיות שהזנחנו.

מערכת הבריאות בישראל תומכת בגישת המניעה באמצעות בדיקות תקופתיות – בדיקות דם, בדיקות ראייה ושמיעה, אולטרה סאונד, לחץ דם ובדיקות פנימיות שונות. ההמלצות המובאות כאן מתבססות על המלצות כוח המשימה הישראלי בנושא קידום בריאות ורפואה מונעת של איגוד רופאי המשפחה בישראל.

הן עודכנו בחודש יוני האחרון ומהוות המלצה כללית. רצוי כמובן לפנות לרופא הילדים או לרופא המשפחה לקבלת המלצה מפורטת המבוססת על נתונים אישיים.

תינוקות ופעוטות – בדיקה צולבת

אחרי הלידה

שמיעה: בתי החולים מחויבים לבצע בדיקת סקר שמיעה לכל הילודים בישראל. איתור ליקוי שמיעה בגיל צעיר הוא חיוני, מכיוון שליקוי כזה עלול לגרום לפגיעה משמעותית בהתפתחות השפה, בהתפתחות הרגשית ובהתפתחות החברתית של הילד.

ראייה: בדיקת הראייה הראשונה מתבצעת סמוך ללידת התינוק. "כל ילוד חייב לעבור בדיקת החזר אור בבית החולים", מציין פרופ' יאיר מורד, מנהל היחידה לרפואת עיניים לילדים ולפזילה במרכז הרפואי אסף הרופא. "זוהי בדיקה חשובה משום שבעזרתה אפשר לגלות בעיות חמורות כגון קטרקט בעין, שאם לא יאובחן עד גיל חודשיים – יגרום לנזק בלתי הפיך לראייה".

בדיקות בטיפת חלב: הבדיקה הראשונית בטיפת חלב נערכת כמה ימים לאחר הלידה. במהלך הביקור מתבצעות שקילה ומדידת גובהו של התינוק, ובנוסף נבדק אזור הטבור. בחודש הראשון נערכות בדיקות אחות טיפת חלב אחת לשבועיים.


היקף ראש לא תקין עלול להעיד על מחלות שונות. צילום: שאטרסטוק

גיל חודש

בדיקת רופא ילדים: במהלך החודש הראשון לחייו של התינוק, נערכת בדיקת הרופא הראשונה לאחר היציאה מבית החולים. "בבדיקה הראשונה הרופא מסמן בתיק הרפואי נקודות חשובות ממעקב ההיריון ומגיליון התינוקייה. הרופא יכול גם להסביר על הנקה, על חשיבות מתן ויטמין D, על צהבת אם צריך, על קוליק (גזים) ועוד סוגיות של הינקות.

בדיקה ראשונה במרפאה היא מכף רגל עד ראש – כולל האזנה לקולות הלב, מישוש הדופק, ביצוע פישוק הירכיים לאיתור חשד לפריקה במפרקי הירך, ואם אפשר גם הסתכלות בפנס עין על האישונים למציאת רפלקס אור אדום תקין", מסביר ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ילדים ומנהל מחלקת פיתוח מערכות רפואיות באגף רפואה בלאומית שירותי בריאות.

בדיקת אולטרה סאונד: בין גיל שישה שבועות לגיל שמונה שבועות יש לבצע אולטרה סאונד פרקי ירכיים. זוהי בדיקת סקר לאיתור מוקדם של בעיית התגרמות של פרקי הירכיים (DDH).

בדיקות בטיפת חלב: בדיקת מעקב גדילה הכוללת מדידות גובה, משקל והיקף ראש. "מדד ראש לא תקין יכול לנבוע מגנטיקה או להצביע על זיהומים שהתרחשו במהלך ההיריון, על בעיות כרומוזומליות כגון תסמונת דאון ועל מחלות נוירולוגיות שונות, בעוד שמדד משקל וגובה לא תקין עלול לרמז על בעיות רפואית שונות", מסבירה רונית קינן, אחות טיפת חלב פרטית.

גיל חודשיים

בדיקות בטיפת חלב: בביקור זה מתבצעים בדיקת מעקב גדילה ומעקב התפתחות לשלב שבו מצוי התינוק – תגובות לרעש, הרמת הראש, חיוך חברתי, מלמול ומעקב בעיניים אחר חפץ.

בדיקת רופא ילדים: הבדיקה כוללת בחינה כללית של התינוק, האזנה לקולות הלב והריאות (כולל אוושות לב), בדיקה של פישוק האגן, מישוש הבטן ובדיקה של טונוס השרירים, הרפלקסים, המרפסים, עצמות הגולגולת ואיברי המין. "איתור מוקדם של הליקויים וטיפול זריז בהם עשוי להוביל לתוצאות טובות יותר", מסביר ד"ר דושניצקי.

גיל ארבעה חודשים

בדיקות בטיפת חלב: בגיל זה מתבצע מעקב גדילה (משקל, היקף ראש ומדידת גובה). בנוסף, מתבצעת הערכת התפתחות הכוללת בחינת הושטת יד לחפץ, מלמול עם קולות עיצוריים, הרמת ראש ובית חזה והפניית הראש לכיוון רעש.

גיל חצי שנה

בדיקות בטיפת חלב: ביצוע מעקב גדילה (משקל, היקף ראש ומדידת גובה). "בנוסף נבדק שלב ההתפתחות של התינוק הכולל העברת חפץ מיד ליד, הושטה, התהפכות מהבטן לגב ומהגב לבטן, הרמת הראש בשכיבה על הגב והפניה של הראש לכיוון צליל", מסבירה קינן.

גיל תשעה חודשים

בדיקות בטיפת חלב: ביצוע מעקב גדילה (משקל, היקף ראש ומדידת גובה).

בדיקת רופא ילדים: הבדיקה כוללת בחינה כללית של התינוק ופרמטרים שונים שנבדקו בבדיקת ההתפתחות של גיל חודשיים. בנוסף, מתבצעת הערכת התפתחות התינוק הכוללת מוטוריקה גסה, ישיבה, התהפכות, זחילה וטונוס שרירים, ובדיקת ראייה ופזילה. מגיל תשעה חודשים עד 12 חודשים אפשר לראשונה להעריך באופן גס את רמת התקשורת של התינוק עם סביבתו ואת הצורך במעקב לתינוקות המראים ליקוי בתקשורת, לאיתור מוקדם של רצף האוטיזם.

גיל שנה

בדיקות מעבדה: בהתאם להמלצות משרד הבריאות, נערכת בסוף שנת החיים הראשונה ספירת דם הבוחנת את רמת ההמוגלובין של התינוק. "בשנת החיים הראשונה ניזון התינוק בעיקר מחלב אם או מתרכובות מזון לתינוקות, שבמקרים רבים אינם מכילים את תצרוכת הברזל הנדרשת לתינוק", מסביר פרופ' ירון בר דיין, מומחה ברפואה פנימית.

"ההמוגלובין הנושא את החמצן בדם, נדרש לפעילות התקינה של כל רקמות הגוף ולהתפתחות התקינה, לכן חשוב לזהות תינוקות הלוקים באנמיה ולטפל בהם בתוספי ברזל".

בדיקות בטיפת חלב: ביצוע מעקב גדילה ובחינת סגירת המרפס הקדמי. בנוסף, מתבצעת בדיקת התפתחות בדגש על תקשורת ומוטוריקה גסה. "בגיל שנה נבדקים כל תחומי ההתפתחות בדגש על זחילת שש, התיישבות, הליכה בעזרה (בדרך כלל סביב רהיטים), השמעת קולות, הבנת פקודות פשוטות (שלום, כפיים, ידיים למעלה וכדומה), גלגול כדור, ובחינת חרדת זרים וחרדת נטישה", מוסיפה קינן.

גיל שנתיים

בדיקות בטיפת חלב: "בגיל שנתיים מתבצע מעקב גדילה שגרתי הכולל את כל אבני ההתפתחות – עלייה וירידה במדרגות, בעיטה בכדור, בניית מגדל מארבע קוביות, אכילה עצמית ומילוי רצף של הוראות. בנוסף, עד גיל שנתיים וחצי מבוצעת בדיקת תקשורת, שמטרתה לבחון את מצבו השפתי של הילד", מספרת קינן.

בדיקת רופא ילדים: הפעוטות עוברים בדיקות משקל וגובה, עיניים ופזילה, שמיעה, תקשורת, שפה ודיבור. בנוסף, נבדקים האשכים ומערכת מחזור הדם, ונעשות הערכת גדילה והתפתחות, הערכת הפרעות בדיבור והערכת הפרעות בהתנהגות, בתקשורת ובלמידה.


בגיל 3 מופיעה פזילה אצל חלק מהילדים לכן חשוב לבצע בדיקת ראיה. צילום: שאטרסטוק

ילדים – בדיקת איכות

גיל שלוש

בדיקות בטיפת חלב: בגיל זה מתבצעות בדיקות מעקב גדילה, ראייה, ציור – כולל שרבוט מעגלי, עמידה על רגל אחת, שפה חופשית, בניית משפטים ללא שיבושים ואף שליטה על סוגרים.

ראייה:
יש לגשת לבדיקת ראייה אצל רופא עיניים. "בדיקה זו כוללת בדיקה תנועות העין ופזילה, וגם בדיקת התשבורת (מספר משקפיים), שאותה עושים בעזרת טיפות להרחבת האישונים ובעזרת מכשור מיוחד. רופא ילדים לא יכול לבצע בדיקות כאלה", מסביר פרופ' מורד. "סביב גיל שלוש מופיעה אצל חלק מהילדים פזילה, ולכן חשוב לבצע בדיקת ראייה. בגיל זה הילד גם יכול לשתף פעולה בבדיקה עם תמונות, וכך אפשר לבדוק את חדות הראייה שלו".

גיל חמש עד שש

בדיקת רופא ילדים: הבדיקה כוללת בדיקות משקל וגובה, בדיקת עיניים לפזילה, בדיקת שמיעה ותקשורת וגם בדיקת שפה ודיבור. בנוסף, נבדקים מערכת מחזור הדם והאשכים. נעשות גם הערכת גדילה והתפתחות והערכת הפרעות בדיבור, בהתנהגות, בתקשורת ובלמידה לקראת כניסה לבית הספר.

ראייה: מומלץ לערוך בדיקת ראייה לפני הכניסה לכיתה א'.


החל מגיל 7 בדיקות מאפשרות לאתר בעיות גדילה והתפתחות. צילום: שאטרסטוק

גיל שבע עד 12

בדיקת רופא ילדים: בין גיל שבע ל-12 מומלץ לערוך בדיקות גובה ומשקל לפחות פעם אחת. מומלצת גם בדיקת רופא אחת לשלוש שנים לאיתור בעיות גדילה והתפתחות, כולל התפתחות מערכת המין, הפרעות ביציבה, הפרעות התנהגות ולמידה והפרעות אכילה.

ראייה: "בין גיל שבע ל-12 מופיע אצל ילדים רבים קוצר ראייה שלא היה קיים קודם לכן. מעבר לכך, יש ילדים שאצלם מופיעה בגיל זה הפרעת מיקוד, הגורמת לקושי במיקוד העיניים על הדף וכך נוצר גם קושי בקריאה ובכתיבה", מסביר פרופ' מורד.

"חשוב לערוך לפחות בדיקה אחת הכוללת הרחבת אישונים לצורך בחינת מספר מדויקת. גם אם הילד רואה 6/6, לעיתים הוא סובל מרוחק ראייה הגורם להופעת פזילה, ואפשר לאבחן זאת רק באמצעות הרחבת אישונים".