בדיאלוג מתמיד

בית ברמת השרון. פז גרש אדריכלים
בית ברמת השרון. פז גרש אדריכלים

הם מתמחים בשימור מבנים ובתכנון בתי קולנוע ומתייחסים למסורת הבנייה המקומית תוך שאיפה תמידית ליצור אדריכלות עכשווית שתעמוד במבחן הזמן. שיחה אישית עם אדריכלים צבי גרש ושרון פז

88 שיתופים | 132 צפיות

תעודת זהות

פז גרש אדריכלים

שם צבי גרש, שרון פז

גיל צבי: 47, שרון: 44

סטטוס נשואים+3

לימודים בוגרי לימודי אדריכלות באקדמיה לעיצוב ולאמנות בצלאל | שרון בוגרת בית ספר לאדריכלות Ecole Speciale, פריז

ניסיון מקצועי צבי עדה כרמי; Robert A. M. Stern, ניו יורק | שרון עדה כרמי

אדריכלים צבי גרש ושרון פז. פז גרש אדריכלים
אדריכלים צבי גרש ושרון פז. פז גרש אדריכלים

בשנת 2005 פתחו בני הזוג צבי גרש ושרון פז משרד אדריכלים עצמאי המתמחה בבנייה פרטית, בשימור מבנים ובתכנון בתי קולנוע. אל ההתמחות בשימור הגיעו לאחר פרויקט של בנייה פרטית בשכונת נווה צדק הוותיקה בתל אביב, פרויקט שבו נאלצו להתמודד עם סוגיות מורכבות של שילוב בין ישן וחדש.

בית לשימור בנווה צדק. פז גרש אדריכלים
בית לשימור בנווה צדק. פז גרש אדריכלים

מה מאפיין את העבודה האדריכלית בתחום השימור, ובמה שונה תכנון אדריכלי של מבנה לשימור מתכנון אדריכלי רגיל?

"הרקמה האורבנית באזורים לשימור שונה מהרקמה האורבנית באזורים אחרים. בשכונת נווה צדק למשל הרחובות צרים יותר ומשפיעים על התנהגות האור והצל ועל צפיפות הבנייה באזור. גבהי הבניינים נמוכים יותר ולכן הגג משמעותי יותר בתוואי הרחוב ויש להתייחס אליו כאל חזית חמישית בתכנון המבנה. כשיש להטמיע מערכות חדשניות של מעליות, מיזוג אוויר וחניה בבניינים ישנים שלא תוכננו להכיל מערכות כאלה, התמודדות היא מורכבת. האתגר המרכזי הוא ליצור שפה אדריכלית חדשה, המבחינה בין המצב הישן לבין הפרשנות העכשווית שניתנת לו".

בית בנווה צדק. פז גרש אדריכלים
בית בנווה צדק. פז גרש אדריכלים

במבנה מגורים שתכננו גרש ופז בנווה צדק, הפכו בית בודד לבניין מגורים משותף בעל קומת קרקע מסחרית וחניה תת קרקעית. "למעשה, היינו צריכים לבנות בניין חדש לגמרי על בסיס המבנה הקיים, שיתייחס לשפה האדריכלית הקיימת ויציע לה פרשנות עכשווית. זה כמו למצוא ולהגדיר את ה־DNA של הפרויקט הקיים ולפתח אותו", הם מספרים. את הקווים שהיו משורטטים על הטיח בחזית הבית המקורי ויצרו דוגמה דמוית לבנים, המשיכו גם בקומה השנייה שהוסיפו לבניין המקורי, אך לא בשאר חלקי הבניין – כדי ליצור אזורי שקט שיאזנו את דוגמת הלבנים. קומת הגג תוכננה תחת גג הרעפים שהתחייבו לשמר, והתוואי האלכסוני של הגג הפך לחלק מתכנון החלל. "השתמשנו בשפה חומרית דומה לזו של המבנה המקורי: החזית נבנתה מעץ, בקומה השנייה בנינו מרפסות צרות וקטנות כדי להדגיש שמדובר בקומת מגורים, ובעיצוב הפנים יצרנו פתחים עמוקים בעומק של 40 ס"מ שנותנים תחושה של הקירות העבים של פעם. את הפתחים הקפנו גם מבפנים במסגרות בטון המתכתבות עם עיצוב הפתחים שבחזית".

מבנה לשימור בנווה צדק. פז גרש אדריכלים
מבנה לשימור בנווה צדק. פז גרש אדריכלים

מהם מקורות ההשראה שלכם?

צבי: "אני מסתכל על חוסר השקט שקיים היום באדריכלות המקומית, ולפעמים נדמה לי שהבניינים נועדו לבדר את הצופה. חסרים לי מתינות ואורך רוח בתכנון, התייחסות לשאלה כיצד יעמוד הבניין במבחן הזמן וכיצד הוא ייראה בעוד 50 שנה. אני מרבה להסתכל על פרויקטים של אלוור אלטו – אדריכל פיני ואחד מאבות האדריכלות המודרנית, שמגיל צעיר תכנן תוספות בנייה למבנים קיימים תוך התייחסות למסורת הבנייה המקומית וניסיון להגדיר את שפתה ולפתח אותה. גם אלברוס סיינה, אדריכל פורטוגלי עכשווי ידוע, יוצר שפה ייחודית של אדריכלות מודרנית שקשורה למורשת ולשפה מקומיות, לחומרים מקומיים ולניתוח של מסורת האדריכלות הים תיכונית. אצל שניהם רואים איפוק, עידון ומידתיות – תכונות שאנחנו מעריכים מאוד באדריכלות ומשפיעות על התכנון שלנו. אצל שניהם יש גם משהו מאוד טקטוני בפרויקטים – החומרים תמיד משרתים את המבנה ומותאמים לכל פרויקט. הם לא מועברים אוטומטית מפרויקט לפרויקט וזהו גם פילטר תרבותי שאנחנו יודעים להעריך".

בית ברמת השרון. פז גרש אדריכלים
בית ברמת השרון. פז גרש אדריכלים

מה מאפיין את סגנון העיצוב שלכם?

"אנחנו יוצרים אדריכלות מודרנית עכשווית שמנהלת דיאלוג מתמיד עם הסביבה האורבנית הישראלית שבה היא מתקיימת. המקום חשוב לא פחות מהשפה האדריכלית וקיימת התייחסות לאקלים ולטופוגרפיה הים תיכונית שמאפיינים את אזורנו. מעבר לכך חשובה לנו החיות והפונקציונליות של הבית. השימוש בחללים הביתיים השתנה מאוד בשנים האחרונות. היום אנשים עובדים מהבית או חוזרים לעבוד בשעות הערב, ולכן גם החלוקה בין חללי העבודה והמגורים השתנתה. גם הרגלי האירוח השתנו והיום יותר ילדים בוגרים חוזרים לגור עם ההורים. הפרשנות האדריכלית של ההרגלים הללו מעניינת אותנו והיא בפירוש באה לידי ביטוי בתכנון".

בית ברמת השרון. פז גרש אדריכלים
בית ברמת השרון. פז גרש אדריכלים

קצרים

הכי יפה במקצוע

צבי: רבגוניות. כל פרויקט מאפשר לך להיות אדריכל אחר ולחקור אותו מהיסוד מחדש.

שרון: כל דבר שאנו פוגשים יכול להיות השראה או רעיון לתכנון.

הכי קשה במקצוע

צבי: הביורוקרטיה. שרון: התלות באחרים. אדריכל שבא לממש את רעיונותיו תלוי בבעלי מקצוע ובלקוחות.

פרויקט אדריכלי מוערך בארץ 

צבי: בניין ימק"א בירושלים, שתוכנן בשנות ה־20 של המאה ה־20 על ידי ארתור לומיס הרמוני, שתכנן גם את האמפייר סטייס בילדינג בניו יורק.

שרון: בית המשפט העליון בירושלים בתכנון עדה כרמי. פרויקט שנותן הרבה כבוד גם למקום וגם לאדם.

פרויקט שהייתם רוצים לעשות וטרם עשיתם

צבי: ספרייה. המיקום של הספר בעידן המודרני והדיגיטלי מעניין אותי מאוד.

שרון: בית ספר. הייתי שמחה לראות איך אדריכלות יכולה להשפיע גם על התלמידים וגם על המורים וליצור חוויה חינוכית חיובית ועמוקה.

טיפ למי ששוקל ללמוד אדריכלות

סבלנות והרבה אורך רוח. זה מקצוע שמשמעותו להיות חלק מתרבות שלמה, לטוב ולרע.

אם לא הייתם אדריכלים הייתם

צבי: במאי קולנוע. אני חושב בסצנות ומאַחד סצנות לתוכנית שלמה אחת.

שרון: מעצבת נעליים. אולי עוד אהיה.

בית ברמת השרון. פז גרש אדריכלים
בית ברמת השרון. פז גרש אדריכלים