חלון אחורי

לא מחליפה ולא מחזירה מתנות שמקבלת. ביקור בביתה של המרצה לעיצוב אופנה אורית פרייליך | צילום: אורית פרייליך
לא מחליפה ולא מחזירה מתנות שמקבלת. ביקור בביתה של המרצה לעיצוב אופנה אורית פרייליך | צילום: אורית פרייליך

במסגרת פרוייקט החוקר את הקשר בין עיצוב לאופנה, ביקרנו בבתים של מרצי האפנה המובילים בארץ. הצצנו לביתה ההיברידי של המרצה לעיצוב אופנה בשנקר אורית פרייליך ואף מילה על אקלקטיות או שהיא תוציא אתכם מהשיעור!

88 שיתופים | 132 צפיות

אורית פרייליך בת 54, מרצה במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. גרה בשכונת כפר גנים ב' בפתח תקווה, עם בעלה ובנה בן ה־19 (שתי הבנות הגדולות עזבו את הבית). קומה רביעית (ואחרונה), שישה חדרים בשני מפלסים, 200 מ"ר

לא מאמינה במילה אקלקטי. אורית פרייליך | צילום: נמרוד סונדרס
לא מאמינה במילה אקלקטי. אורית פרייליך | צילום: נמרוד סונדרס

אורית פרייליך לא מרשה לסטודנטים שלה להשתמש במילה אקלקטי. "זה מונח קל וזמין, והוא לא אומר כלום. זה כמו להגיד על משהו שונה או נחמד או אחר", היא אומרת, בניסיון להגדיר את האופי החמקמק של הבית שבו היא גרה ושל כל החפצים שפזורים בו. "הבית הזה הוא יצור כלאיים, ולכן המילה הנכונה לתאר אותו היא היברידיות. הכל ישן וחדש, יש פה המון דברים שניתנו לי כמתנות, ואני בעיקרון לא מחליפה אף מתנה שנותנים לי. אם מישהו בחר, אסף ונתן, גם אם הוא בכלל לא קלע לטעם שלי – אני בחיים לא אחזיר", היא צוחקת. "זו סנטימנטליות, ואפילו קיטשיות באיזשהו מקום, אבל כל דבר מזכיר לי מי נתן, מתי ולמה. זו גם הסיבה שבגללה נשארנו לגור פה. עברנו לפה ב־1987 כשחזרנו משהות של שש שנים בדנמרק, אחרי שסיימתי את לימודי האופנה בבית הספר הסקנדינבי הגבוה לעיצוב ואופנה בקופנהגן. הכל היה פרדסים, זה היה הבית הבנוי האחרון לפני ה'שום מקום'. עם השנים רכשנו חברים, הילדים גדלו כאן, כל הזיכרונות המשפחתיים שלנו הם כאן".

תערובת מוזרה ומסקרנת של חפצים | צילום: אורית פרייליך
תערובת מוזרה ומסקרנת של חפצים | צילום: אורית פרייליך

 

הסלון, שנמצא בכניסה לבית וממנו ממשיכים לשאר חלקיו, כולל תערובת מוזרה ומסקרנת של חפצים, רהיטים ופריטי נוי, ספרי קודש, עדות לרקע הדתי שממנו מגיעה פרייליך, רהיטים מדנמרק, וגופי תאורה ויצירות אמנות של פרייליך – חלקן הוצגו בשנה שעברה בגלריה פריסקופ בתל אביב. על השולחן בסלון ערבוביה של פירות קוקוס מהמלדיביים, סחלבים, ספרי אופנה ועיצוב; ולצדו גוף תאורה בדמות בובת דיגום מסיבי זכוכית, מזוודה עם רגלי עץ וריפוד עור מדרום אפריקה שהפכה להיות כורסה, פסנתר, שלוש רפליקות של כיסאות פלסטיק צבעוניים בעיצוב ורנר פנטון ועוד. "פנטון הוא האורים והתומים שלי. הוא גאון. הוא העז ללכת עד הסוף עם החזון שלו והיה חסר מעצורים – מבחינה צבעונית, חומרית, ראייה מרחבית – הכל. אני קוראת לזה אומץ.

על השולחן בסלון ערבוביה של פירות קוקוס מהמלדיביים, סחלבים, ספרי אופנה ועיצוב. בבית שח אורית פרייליך | צילום: אורית פרייליך
על השולחן בסלון ערבוביה של פירות קוקוס מהמלדיביים, סחלבים, ספרי אופנה ועיצוב. בבית שח אורית פרייליך | צילום: אורית פרייליך

"בבית החיבור של הכל יחד הופך את מה שאתה רואה לשלי. הגורל הביא אותי לקופנהגן, וכמה שחשבתי שזה הדבר הכי נורא שהיה יכול לקרות לי – זו המתנה הכי גדולה שקיבלתי. זה התמהיל שלי – אני גם ישראלית, גם דתית, גם ראיתי עולם אחר. כל הסנטימנטליות שמבעבעת בי הופכת אותי למה שאני, ואת הבית שלי למה שהוא – לטוב ולרע".