בדיאטה תלדי בנים: המשקל שלך בזמן ההיריון

נטלי פורטמן פוטוגנית בהיריון שני בקליפ My Willing Heart (צילום מסך)
נטלי פורטמן פוטוגנית בהיריון שני בקליפ My Willing Heart (צילום מסך)

אם בעבר היריון היה הזדמנות לטפח כרס מלאה בפחמימות לצד העובר, היום החוקים נוקשים יותר ואת צריכה להיות מהממת ורזה גם בתשעת ירחי לידה. ההריונות של נטלי פורטמן וגל גדות לא מגלים שום סלחנות: האם המאמירקסיה עושה קאמבק קיצוני?

88 שיתופים | 132 צפיות

 

בפברואר האחרון הטילה ביונסה, המלכה המוכתרת של המוזיקה, פצצה תקשורתית: היא בהיריון שני עם תאומים. הודעה משמחת ורכילות נפלאה אחרי האלבום האחרון שלה, שכולו קודש לבגידותיו של ג'יי.זי, אבל העיקר היה המראה של ההיריון הזה. ביונסה בחרה לשתף את החדשות המרעישות לא רק במילים, והפיקה סשן צילום שלם, עם בטן מדוגמת, חזייה שקופה, תחתוני תכלת, פרחים מסביב, איפור של דיווה, ומבט שאומר רק דבר אחר: השתחוו נא. הבטן קיבלה את קדמת הבמה, והמשיכה לככב גם בטקס פרסי הגראמי.

חודשיים אחרי ביונסה הודיעה גם בר רפאלי על היריון שני. בניגוד להיריון הראשון, שעליו הודיעה בעזרת מקלון עם פיפי, הפעם גם היא רצתה להראות את הבטן, כלומר את שרירי הבטן. רפאלי אמנם לא התיישבה על כס מלכות כמו קודמתה, אבל חשפה בטנונת קטנה בתוך ג'ינס בחשבון האינסטגרם שלה עם הכיתוב "משהו מתבשל". אין לדעת באיזה חודש הייתה רפאלי כשהתמונה צולמה, אבל אפשר היה לשמוע אלפי אימהות ברחבי הארץ מסננות "ז*&ה". איך היא נראית ככה בהיריון, למען השם? לדיון הציבורי בנושא משקלה של רפאלי ההרה נוסף המשפט הנפיץ שאמרה בריאיון השער בגיליון "את" האחרון – "הכל נושר אם את לא חזירה בהיריון". כל אלה מעלים חשש שסטנדרט יופי חדש לפנינו: אם פעם ציפו שתחזרי למשקלך מהר אחרי הלידה ותיכנסי לג'ינס אחרי יומיים לצילום זוהר, היום כבר בהיריון עצמו עלייך להיראות רזה ואסופה. ישבן תופח? סנטר כפול? סימני מתיחה ודליות ברגליים? פחות.

ביונסה | מתוך האינסטגרם Beyonce@
ביונסה | מתוך האינסטגרם Beyonce@
מתוך חשבון האינסטגרם של barrefaeli@
מתוך חשבון האינסטגרם של barrefaeli@

 

עירום הריוני ולוהט

ב־2011 סימנו ב"ניו יורק פוסט" תופעה מדאיגה: מאמירקסיה (Mommyrexia). מפורסמות מקומיות, בהן ויקטוריה בקהאם ובתאני פרנקל ("עקרות הבית האמיתיות של ניו יורק"), טופפו על עקבים עם בטן הריונית וגזרה דקיקה על גבול הבלתי סבירה. לכאורה, מאז השתנו דברים רבים. הכתרנו נשים מלאות ובריאות כמו קים קרדשיאן ואשלי גרהאם כמודל היופי החדש ואת הישבן הגדול כאיבר הנחשק ביותר, וקיבלנו את התחושה המעודדת שאידיאל היופי משתנה לטובה. רזה זה אאוט, מלאה וחושנית זה אין. נכון?

מבט קצר על הסלבריטאיות ההרות מראה שוב ושוב שאין חדש תחת השמש הזוהרת של הכוכבות: בחו"ל, מלבד ביונסה, אלה אמאל קלוני שמצפה לתאומים ולא מוותרת על עקבים, ונטלי פורטמן, שהצטלמה בעירום לקליפ של ג'יימס בלייק במהלך הריונה השני. גם בארץ יש לנו הריוניות לא פחות חטובות ואקטיביות. רותם סלע הנחתה את "הכוכב הבא" במחשופים עמוקים כמעט עד לחדר הלידה וגל גדות הפציצה בשמלת פאייטים חשופה על השטיח האדום של טקס גלובוס הזהב. גדות גם צולמה למגזין W כשהיא בחודש השישי להריונה – היריון שלא נראה כלל בצילומים שפורסמו באפריל. מכיוון שתועדה בג'ינס צמוד יומיים אחרי הלידה הראשונה, לא באמת היינו מופתעות.

לכולם יש מה להגיד למי שמעזה להיות בהיריון לא פוטוגני. קים קרדשיאן זכתה לעלבונות כשחשפה רגליים עם דליות בהריונה הראשון. מיקי מוכתר, כוכבת הילדים, פרסמה סטטוס כאוב על אנשים שמניחים יד על בטנה ושואלים אם יש לה תאומים, ואילו עבור המגישה לירון שמם, שאת כל ההיריון שלה עברה מול המצלמה בתוכנית הבוקר של "קשת" ואת בתה רובין ילדה בחודש אפריל האחרון, ההיריון – במקביל לגל גדות – היה אכזריות של ממש. "אני לא מתביישת להגיד – עליתי 20 קילו בהיריון הזה", אומרת שמם. "אני לא מתגאה בזה, אבל חשוב לי שיידעו שעשיתי את זה על המסך, כמעט עד הסוף. זה לא השאיר אותי בבית, למרות שנראיתי כמו טנק. ניסיתי לעלות פחות, עבדתי עם דיאטנית אבל בשלב מסויים ראיתי שזה לא קורה והתחלתי לוותר. אפילו פיטרה אותי מלבישה אחת שלא מצאה כבר במה להלביש אותי, והביאו לי מלבישה אחרת״.

מעליב.

״כן. ההשמנה שלי בהיריון הפכה אותי לעצובה ממש, במיוחד כי עברתי את זה על המסך. זה לא עזר שאמרו לי שזה שווה את זה בשביל התינוקת. הדבר היחיד שעזר זה פחמימות. תגיד לך כל מי שעברה בחילות בהיריון – מה שמעביר אותן זה אוכל״.

גל גדות | צילום: GettyImages
גל גדות | צילום: GettyImages
לירון שמם | מתוך עמוד האינסטגרם liron_shamam@
לירון שמם | מתוך עמוד האינסטגרם liron_shamam@

 

שמנה וטוב לה

הרבה מי שפיר עברו בנהר מאז שדמי מור הצטלמה עירומה בהיריון מתקדם לשער של מגזין "וניטי פייר" ב־1991. מה שהיום הוא סטורי באינסטגרם, היה אז מהפכני. עד מור הוסתרה הבטן בבגדים רחבים מתוך מחשבה שנשים בהיריון צריכות להסתגר בבית, לאכול ולסרוג כובעים קטנים. אבל גם התפיסה המהפכנית של מור עברה הפנמה של אידיאל היופי, התמונה סיפקה מידות מדויקות וקווי מתאר נכונים המלמדים איך נראה היריון יפה ופוטוגני.

ההשפעות של עידן הרשתות החברתיות מורגשות גם כאן. כשכל רגע ביום מתועד, הרבה מהמפורסמות מרגישות שאין להן הפריווילגיה לעלות במשקל בזמן ההיריון. איילת קלטר, מנהלת מרכז "שפת האכילה" לטיפול בהתנהגויות אכילה ותפיסת הגוף ומחברת הספר "יורדים מהמשקל – מבט חדש על שפת האכילה", מזהירה מפני הדימוי הציבורי של הריונות יפים של נשים מפורסמות, שלא תמיד עוזר. "התמונות ברשתות החברתיות מעוותות את התפיסה״, היא אומרת, ״את לא יודעת מה את רואה, וכבר בונה סיפור ומשווה את עצמך אליו. מה אני יודעת מה היה בתמונה של בר רפאלי? באיזה חודש היא? נשים משוות עצמן זו לזו, והתוצאה בעייתית".

לטענת קלטר, מה שחשוב הוא בריאות האם והתינוק, וכמו שנשים הריוניות רבות יעידו, לפעמים קרואסון הוא עניין של חיים ומוות. מדובר, היא מזהירה, במדרון חלקלק. "בעיניי כל ההתייחסות לגזרה במהלך החיים שלנו בכלל ובמהלך היריון בפרט היא נוראית", היא פוסקת. "בהיריון מה שחשוב זה שהתינוק יאכל טוב, יזין את עצמו והאימא תזין את עצמה. הגוף יעלה את מה שהוא צריך לעלות באופן טבעי בבמהלך ההיריון, שזה בין 8 ל־12 קילו".

ובכל זאת, אנחנו עוברות מעקב היריון בקופת החולים, ונשקלות תדיר כדי לוודא שלא עלינו יותר מדי.

"השקילה היא כדי להיזהר ממצבים של רעלת היריון, חלבון בשתן וסוכרת – אבל צריך לזכור שסוכרת היריון לא תמיד קשורה למשקל. הבעיה בעיניי מתחילה עם אישה שעשתה דיאטות לפני ההיריון, ואז כשבא היריון היא עלולה להגיע לאחת משתי אופציות קיצון – או לעשות 'אקטינג אאוט' ולא להפסיק לטרוף כי הרסן שוחרר, או לא להסכים להפסיד את המשקל הרזה שהגיעה אליו, מה שעלול לפגוע גם בה וגם בתינוק. שני המצבים האלה לא רצויים, והם תוצאה של שפת הדיאטה".

שמם מספרת כי בשלב מסוים הבינה שמה שקורה לגופה הוא הנכון ביותר עבורה, והפסיקה להתעסק עם הריונות של נשים אחרות. "אני לא בטוחה שזה נכון לא להעלות כמעט משקל בהיריון. הרי הגוף צריך את ההעלאה במשקל ואת הכוח הזה, אם את לא מעלה, הגוף לא יכול להחזיק את המשקל של ההיריון. הבנתי שאם אהיה קיצונית בדיאטה אולי לא אחזיק את ההיריון עד הסוף, ההיריון שלי יכול להסתבך והבת שלי תצא קטנה. זה ניער אותי. בסוף את עלולה לשכוח מה יותר חשוב, ושאם הגוף שלך רוצה משהו הוא כנראה צריך את זה. כל אישה צריכה לשאול את עצמה מה נכון לה".

"זו ממש הטרפה חברתית", מסכמת קלטר. "אנחנו מתעסקות בנראות החיצונית בהיריון ומאבדות את הקשב לצרכים. כל העיסוק הזה הפך לפוגעני. בשורה התחתונה צריך לזכור: דיאטה ומשטור הגוף זה לא מצב בריא ולא מצב טבעי, והיריון לעומת זאת הוא מצב בריא וטבעי. צריך לחגוג את הנשיות והסקסיות הזו, ולא להיות עסוקות במשקל".