אתרי תיירות ובילוי חדשים ומומלצים בירושלים

צילום: נועם שוגנובסקי
צילום: נועם שוגנובסקי

טיול בירושלים הוא כמו קפיצה קטנה לחו"ל עבור מי שלא מתגורר בה. אתרי תיירות ובילוי חדשים מהווים תרוץ לחזור ולבקר בה שוב ושוב. 14 הצעות לביקור שלא תוכלו לסרב להן

88 שיתופים | 132 צפיות

 

24 שעות בירושלים בהחלט לא מספיקות כדי לראות את כל מה שיש לה להציע, אבל הן ללא ספק יגרמו לכם להתאהב בה – באתרים המרתקים, בבתי האבן העתיקים, בנופים המרהיבים, באנשים – ובעיקר בקסם ובאווירה. די אם תעמדו במרכז כיכר ציון ותראו את הרכבת הקלה שחוצה את המדרחוב על רקע בתי האבן הנושנים, תשמעו את קול פעמוניה המצלצלים, המתמזגים בהרמוניה עם בליל השפות מקולות התיירים הרבים – ותרגישו כאילו קפצתם לאחת מבירות אירופה. ירושלים לא מפסיקה להתחדש, לחדש ולרגש, ורק לאחרונה השיקה כמה אתרי תיירות ובילוי חדשים, המהווים הזדמנות נהדרת לחזור ולבקר בה שוב ושוב. הנה כמה המלצות.

צילום באדיבות הקרן לירושלים
צילום באדיבות הקרן לירושלים

 

היסטוריה, מורשת ומה שביניהם

המסע לירושלים – מנהרות הכותל

הליכה במעמקי מנהרות הכותל היא כמו מסע בעקבות אינדיאנה ג'ונס – הרפתקנית, מרתקת ומלאת דמיון. אל החוויה הזו נוסף לאחרונה אולם ממלוכי מפואר שבו יוצאים למסע אינטראקטיבי בעקבות סיפור נדודי העם היהודי ברחבי העולם, עד לרגע שבו דרך לראשונה על אדמת הקודש. מסלול המסע הוא אישי ולכל 'מטייל' יש אפשרות לבחור אותו מתוך 63 ספרי תפוצה, על פי ארץ מוצאו. על הדרך ילמד את קורותיהם של אבות אבותיו בדרכם לארץ המובטחת, ההחלטות הגורליות שקיבלו והאירועים שעברו בדרך. כל מסע משלב כמאה סצנות דרמטיות בהשתתפות מאות שחקנים, סרטי מידע ואנימציה מרתקים ומפת ענק הממפה את תנועתם על פני הגלובוס.

הקרן למורשת הכותל המערבי

המסע במנהרות הכותל | צילום: יח"צ
המסע במנהרות הכותל | צילום: יח"צ

 

ירושלים של פסיפס – הרובע היהודי

מיזם "ירושלים של פסיפסים" המוצג בימים אלה בקארדו הוא חלק מיוזמה רחבת היקף שמטרתה לשדרג את החוויה התיירותית ברובע היהודי. במסגרת זו יצר האמן דודו הראל תשעה ציורי פסיפס שעוצבו בהשראת ממצאים ארכיאולוגיים – המציגים חנויות שונות ובעלי מקצוע – חנות בדים; חנות כלי זכוכית שבמרכזה נפח זכוכית העוסק ביצירת לוח מעוטר מפיסות זכוכית וזהב שדומה לו התגלה בווילה בקיסריה; חנות כלי חרס עם מבחר עשיר של כלים לאחסון שמן, ליין ועוד; חנות תכשיטים המציגה את מיטב מלאכת הצורפות הביזנטית ועוד. את הפסיפסים ילוו סרטונים קצרים על ההיסטוריה של המקום.

פסיפס ברובע היהודי | צילום: איילון המוזיקה
פסיפס ברובע היהודי | צילום: איילון המוזיקה

 

מרוקו הקטנה – מרכז מורשת יהדות צפון אפריקה

טיול בין הגלריות של רחוב דוד המלך זימן לנו הפתעה בחצר נסתרת. מעבר בסמטת הקשתות חשף באחת את מרוקו הקטנה – חצר אופיינית עם ערוגות פרחים, מזרקות מצופות באבני מוזאיקה צבעוניות ובית אבן עתיק ויפה שבמרכזו דלת עץ ענקית שגולפה ביד אמן. מאחורי הדלת גילינו את המרכז העולמי להנצחת מורשת יהדות צפון אפריקה, שבין חלליו מוצגות עבודות אדריכליות עוצרות נשימה. העבודות המיוחדות נעשו על ידי משפחות אמנים מוסלמיות ממרקש כשהאחת מתמחה בעבודות סטוקו שנראות כיצירות תחרה עדינות, שנייה בארטיזנה – גילוף עץ אוריינטלי, ושלישית בגליז' – מוזאיקה מרוקאית שנוצרה על ידי עובדים שהובאו מהעיר פס. עוד במקום: שחזור בית כנסת אלג'יראי, תלבושות אותנטיות, כלי קודש, אמנות ועוד.

אני ירושלים – מתחם ממילא

מול חומות העיר הושקה 'קפסולת זמן חדש' – מופע מולטימדיה אמנותי המציג את הצלילים ואת הריחות של העיר מראשיתה ועד היום, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים חדשניים, בהם מסכי לד היקפיים שזזים, במות נעות, מערכות שמע ותאורה מתקדמות וריחות ומשבי רוח שמשלימים החוויה. במצג האינטראקטיבי אפשר להתרשם ולהתרגש מעולמות התפילה, הקדושה, התרבות, המחול והמדיה המאפיינים את הבירה.

תרבות ובילוי

פיקאסו: מחוץ לקווים – מוזיאון ישראל

התערוכה החדשה של פיקאסו היא הזדמנות נדירה להתרשם מ־70 שנות יצירה של האמן הגדול ששינה את פני האמנות. בתערוכה מוצגות כ־300 עבודות, שחלקן הגיעו ממוזיאון פיקאסו ומהמומה בניו יורק, וחלקן צילומים של גדולי הצלמים בהם מאן ריי וברסיי, שהנציחו את האמן שהפך לאייקון בינלאומי. היצירות בתערוכה מציגות את השינויים שהתרחשו בנפשו של פיקאסו מתחילת דרכו בתקופה הכחולה ועד ליצירות שצייר כשנה לפני מותו.

עד ה־19 בנובמבר

תערוכת פיקאסו | צילום מאוסף מוזיאון ישראל
תערוכת פיקאסו | צילום מאוסף מוזיאון ישראל

 

מוזיאון המוזיקה

מוזיאון המוזיקה העברי הראשון בישראל ממוקם בכיכר המוזיקה ולוקח את המבקר למסע מרגש ורב-חושי בין תרבויות שונות שעיצבו את ההיסטוריה של השירה והמוזיקה העברית. כל אורח מקבל בכניסה טאבלט ובו מדריך וירטואלי בשם "סבא לוי" (דמות אנימטיבית, בתלת מימד) שמוביל את הקהל בשבעה חללים שונים המעוצבים בסגנון אופייני לתרבות שאותה הם מייצגים, כולל כלי נגינה וכתבי יד עתיקים מתקופות שונות בהיסטוריה של העם היהודי ומשחקים אינטראקטיביים ייחודיים. עוד אטרקציה: סיור עצמאי באמצעות משקפי מציאות מדומה בתוך בית המקדש, בליווי מוזיקה וסרטי תלת מימד.

מוזיאון המוסיקה | צילום: ליאור לינר
מוזיאון המוסיקה | צילום: ליאור לינר

 

עיר־סיפור – מרכז העיר

הסופרת גַּיִל הראבן כתבה את "הצעה" – סיפור אהבה ירושלמי. בהשראתו ציירה קבוצת מאיירים על קירות בניינים ציורי ענק המתארים את אהבתם של עידו ואפי – והקירות המאוירים הפכו לדפי ספר גדולים המזמינים לצאת ולטייל בעקבותיהם בעיר. המסלול, שמתחיל ברחוב הילל פינת ההסתדרות, ממשיך ברחובות קינג ג'ורג' ויפו ומסתיים ברחוב אגריפס. לכל קיר הוצמד שלט ובו הפרק התואם וכן מפת המסלול שאפשר להשיגה בחנויות ובבתי הקפה הסמוכים או להוריד באתר.

אל תוך הלילה

מטריות על דרך יפו

מיצג אמנות מקסים וססגוני קידם את פנינו במרכז העיר – שמונה רחובות שבין בנייניהם נתלו מטריות, חמניות ופנסים, בסימן מדינות העולם. כל רחוב מייצג מדינה אחרת, למשל רחוב בן הלל את הפנסים של סין, ורחוב לונץ את כדורי הרגל של ברזיל, ועוד. בלילות חמישי נערך ברחוב יפו שוק לילה ססגוני עם מאות דוכני אמנות, עיצוב ותכשיטים, מופעי תיאטרון רחוב וכן מוזיקאים, פנטומימאים, מאפרים, הפעלות, סדנאות, הופעות גדולות וריקודים אל תוך הלילה. נוסף על כך, אמני רחוב מציגים במדרחוב בן יהודה (בשני, רביעי ושישי) וברחוב בצלאל שץ נערך יריד אמנויות (שישי).

מטריות על דרך יפו | צילום: אריאלה אפללו
מטריות על דרך יפו | צילום: אריאלה אפללו

 

לילה בשוק

שוק מחנה יהודה הוא לא רק מקום של קניות ואוכל, להפך. בערב, עת הסוחרים סוגרים את הדוכנים, הוא מתעורר לסצנת חיי לילה סוערת, והרחובות והסמטאות נמלאים באלפי בליינים שמחים שרוקדים, שותים ואוכלים כאילו אין מחר. הכי כיף להצטייד בכוס בירה, להסתובב בין המקומות ולספוג את האווירה המדליקה. בין המומלצים: בר תחריר – מקום קטן ומדליק שבו הופעות של מוזיקת עולם אתנית והתרבות הערבית והמזרחית; בר השכנה, בר יהוד'לה והבר קזינו דה פריז של חברי להקת הדג נחש.

בר היין במלון המלך דוד | צילום: אורי אקרמן
בר היין במלון המלך דוד | צילום: אורי אקרמן

 

לשים ראש על הבר

הצעצוע

לאונג' ודאנס בר מהמובילים בעיר. בקומה הראשונה בר עם תפריט אלכוהול מגוון עם בירות עולמיות, בקומה התחתונה רחבת ריקודים.

המזקקה

לוקיישן מבוקש ושעטנז בילוי מדליק המשלב אולפן הקלטות עם מועדון הופעות ובר טרנדי שבו תוכלו להתחכך עם כל המי ומי המקומיים.

אוריינטל בר

בר היין החדש של מלון המלך דוד משדר אווירה יוקרתית, אלגנטית ואקסקלוסיבית, ובו תוכלו להשיק כוסות לצד שועי עולם. בתפריט: קוקטיילים מיוחדים, יינות מיקבים מובילים בארץ, פגישות עם ייננים, טעימות מודרכות ונשנושי שף שהולכים טוב עם האלכוהול.

Bell Wood

בר אנגלי שמגיש מבחר גדול של וויסקי ו־20 סוגי בירות מהחבית. מועדון הצוללת הצהובה – מועדון ותיק המארח הופעות של אמנים מובילים לצד הרכבים אלטרנטיביים ולהקות בראשית דרכן.

Mirror Bar

מהברים היוקרתיים בעיר, הממוקם במלון ממילא. מציע גם חדר אלכוהול VIP וסיגר לאונג' לטובת המעשנים.