ארץ השמורות הבלתי נגמרות

דרום-מערב ארה"ב מציעה טיול באינספור שמורות טבע פראיות לצד נגיעות מההפך הגמור - ערים שוקקות

88 שיתופים | 132 צפיות

מעט מקומות בעולם מגוונים כדרום-מערב ארצות הברית. בחבל ארץ זה יש מדבריות אדומים, קניונים אדירים, חופים מפורצים, יערות עבותים ונהרות המפלסים דרכם בין מצוקים תלולים. במדבריות האזור אריות הרים משחרים לטרף ובשטחי המרעה איילים אוכלים בשלווה את צמחי האחו תחת צמרותיהם של עצי ענק.

במים שוחים לווייתנים אפורים שנודדים צפונה ודרומה מדי שנה, ולוטרות הים משתעשעות ביער האצות התת ימי. וזה עוד לא הכל: לאורך החופים ממוקמות ערים ססגוניות כסן פרנסיסקו (San Francisco), סן דייגו (San Diego) ולוס אנג'לס (Los Angeles), שעם לאס וגאס (Las Vagas) הממוקמת מזרחה מהן מוסיפות נדבך אורבני לנוף הפראי ולמרחבים העצומים.

הטיול במערב ארצות הברית נוח מאוד ומגוון. השילוט ברור, הכבישים מצוינים והכל נגיש ומסודר. חובבי טיולים רגליים ימצאו היצע גדול של מסלולי הליכה מסומנים המאפשרים שהייה בחיק טבע וצפייה בנפלאותיו, ולא רק מבעד לחלון המכונית.

אפשר לטייל בעיקר בערים, אפשר לטייל בעיקר בחיק הטבע ואפשר (ומומלץ) לשלב ביניהם. כדאי לחשוף את הילדים לנפלאות כמו העצים הגבוהים בעולם והקניון המפורסם בתבל וגם לאפשר להם גם בילוי בדיסנילנד (Disneyland) ובאולפני יוניברסל (Universal Studios).

לפניכם הצעה למסלול טיול בדרום-מערב ארצות הברית שמתמקד במדינות קליפורניה (California), נוודה (Nevada), יוטה (Utah) ואריזונה (Arizona). המסלול, המתחיל ומסתיים בסן פרנסיסקו, נמשך 22 ימים, אבל אפשר לקצר אותו בהתאם לרצון ולצורך.


מונטריי

ימים 2-1 – סן פרנסיסקו

את היום הראשון של הטיול מומלץ להקדיש לרציף הדייגים (Fisherman's Wharf) בסן פרנסיסקו, וממנו לנסוע בקרונית, אחד מסימני ההיכר של העיר, למרכזי הקניות והמסעדות של כיכר יוניון (Union Square). את היום השני מומלץ להקדיש לתצפית על העיר ממגדל קויט (Coit Tower), וממנו ללכת דרך הרובע הסיני למרכז העיר.

בהמשך היום אפשר לנסוע לגשר שער הזהב (Golden Gate), לבקר בגני ירבה בואנה (Yerba Buena), או באחד מרובעיה הלא שגרתיים של העיר – רובע קסטרו (Castro)ורובע הייט אשבורי (Haight Ashbury).

המלצת לינה: סן פרנסיסקו.

יום 3 – נסיעה לשמורת יוסמיטי

בתום נסיעה של כארבע שעות מסן פרנסיסקו תזכו להכיר את שמורת הטבע יוסמיטי (Yosemite), שבה גושי גרניט עצומים, כיפות סלע חשופות ומפלי מים שוצפים. מומלץ לבלות את היום בחלקה הדרומי של יוסמיטי, לנסוע לנקודת התצפית גליישר פוינט (Glacier Point)ולצאת למסלול ההליכה הנהדר (אסור לוותר) המוביל לכיפת סנטינל (Sentinel Dome).

המלצת לינה: העמק של יוסמיטי. אם מתכננים ללון באחד מחניוני הלילה של יוסמיטי כדאי להזמין מקום כמה חודשים מראש.

יום 4 – שמורת יוסמיטי

היום מוקדש לעמק של יוסמיטי. מומלץ לצאת למסלול הליכה רגלי בקצה העמק, המוביל למפלי נוודה (Nevada) ולמפלי ורנל (Vernal). אפשר לשלב טיול אופניים בעמק ואם מזג האוויר מאפשר גם רחצה במימיו הצוננים של נהר מרסד (Merced) היפהפה.

המלצת לינה: העמק של יוסמיטי.

יום 5 – מזרח שמורת יוסמיטי

יום זה כולל את אחת מדרכי הנוף היפות ביותר – כביש מעבר טיוגה (Tioga Pass Rd., כביש 120), המעפיל לגובה של יותר מ-3,000 מטר מעל פני הים. הכביש חוצה את רכס הרי סיירה נוודה (Sierra Nevada) ומוביל משמורת יוסמיטי, השוכנת בחלקו המערבי, המיוער והגשום של הרכס, למדבריות הצחיחים שממזרח לו. מומלץ לשלב את הנסיעה עם מסלולים ברגל ועצירה בנקודות תצפית.

בסוף היום כדאי לצאת לטיול קצר לאורך חופיו הדרומיים של אגם המים המלוחים מונו (Mono Lake), השוכן ממזרח לרכס. כביש מעבר טיוגה אינו פתוח כל השנה. בחורף הוא נחסם בשלג ויש שנים שהכביש פתוח בחודשים יולי-אוקטובר בלבד. מומלץ לברר במרכז המידע של שמורת יוסמיטי לפני היציאה. אם הכביש סגור יש להגיע ללאס וגאס בדרכים חלופיות (מצפון דרך אגם טהו, או מדרום).

המלצת לינה: מזרח יוסמיטי – לי ונינג (Lee Vining) או אגמי ממות (Mammoth Lakes).

יום 6 – נסיעה ללאס וגאס

נסיעה ארוכה מזרחה דרך העמקים השחונים שממזרח להרי הסיירה נוודה לעבר לאס וגאס, עיר האגדות, ההימורים והאורות שלעולם אינה נחה. אפשר לעבור בשמורת עמק המוות (Death Valley) ולבקר במקום באחד המקומות הנמוכים בחצי כדור הארץ המערבי (86 מטר מתחת לפני הים) ואחד החמים בעולם (בשל החום לא כדאי לבקר במקום ביולי-אוגוסט). מומלץ לעצור ולטייל בדיונות החול היפות מסקיט (Mesquite Flat).

המלצת לינה: לאס וגאס.

יום 7 – לאס וגאס

בילוי לאורך הסטריפ (השדרה המרכזית) הצבעוני וההומה של לאס וגאס, המציע אינספור אטרקציות, מרכזי קניות, הופעות, מסעדות וכמובן בתי קזינו רבים.

המלצת לינה: לאס וגאס.

יום 8 – נסיעה לשמורת זאיון

נסיעה לשמורת הטבע זאיון (Zion)בדרום-מערב יוטה, שבה עמק מדברי של אבן חול אדומה ונהר בלבו. עם ההגעה לשמורה מומלץ לצאת לביקור בעמק. מטעמי שמירת הטבע, הכניסה לעמק בכלי רכב פרטיים אסורה במהלך חודשי הקיץ, ושירות אוטובוסים ללא תשלום מוביל מטיילים לעמק וממנו. לאורך הנסיעה יש כמה נקודות שבהן כדאי לרדת מהאוטובוס ולצאת למסלולי הליכה קצרים, ובהן וויפינג רוק (Weeping Rock) וריוורסייד ווק (Riverside Walk).

המלצת לינה: שמורת זאיון.

יום 9 – שמורת זאיון

היום מוקדש למסלולים רגליים בעמק של שמורת זאיון. מומלץ בחום לצאת למסלול ההליכה הנהדר אנג'לס לנדינג (Angeles Landing), המוביל למבט פנורמי מרהיב על נופי המדבר של שמורת זאיון. זה מסלול שכולל עלייה קשה, אבל הודות לאיכות הדרך (הסלולה ברובה) בהחלט אפשר לצעוד בו עם ילדים.

ממרומי המסלול אפשר לצפות על נופיה מעוררי ההשתאות של השמורה, אחד המקומות היפים ביוטה, שבהם משתלבים מדבר אדום ונהרות צוננים. מנקודת התצפית שבסוף המסלול מתגלה במלוא תפארתו העמק שיוצר בלב השמורה נהר וירג'ין (Virgin River), אחד הנהרות התלולים ביבשת, שבזרימתו חושף סלעים בני מאות מיליוני שנה.

המלצת לינה: שמורת זאיון.


שמורת זאיון

יום 10 – נסיעה לשמורת ברייס

היום מוקדש לאזור המזרחי של שמורת זאיון ולנסיעה קצרה לשמורת הטבע ברייס (Bryce). היום מתחיל בנסיעה במנהרת הכרמל (Carmel Tunnel) הארוכה המקשרת בין העמק של שמורת זאיון לאזורים שממזרח לו. בתום הנסיעה במנהרה כדאי לצאת לטייל במסלול הקצר קניון אוורלוק (Canyon Overlook).

היום ממשיך בנסיעה במרחבי יוטה האדומים, בין חוות חקלאיות מבודדות, לעבר שמורת הטבע הלאומית ברייס. בברייס אין אמנם מים זורמים כפי שיש בזאיון, אבל נוף הקניון של השמורה, הנשלט על ידי אלפי עמודים הכתומים, סימן ההיכר של ברייס, מרשים לא פחות. עם ההגעה למקום מומלץ להתמקם במלון או בחניון הלילה ולצאת לנסיעה קצרה בכביש החודר לשמורה, שלאורכו נקודות תצפית רבות על הקניון.

המלצת לינה: ברייס. ללנים בחניון לילה מומלץ לישון בחניון הנהדר של שמורת קודכרום (Kodachrome) הסמוכה, שהוא יפה יותר מהחניונים של שמורת ברייס.

יום 11 – שמורת ברייס

יום שמוקדש כולו לטיולים ברגל בין המבוכים והתצורות היפהפיות של האבן בשמורת ברייס. מומלץ במיוחד לטייל במסלולים קווינס גרדן (Queens Garden) או נווחו לופ (Navajo Loop). שני המסלולים מובילים לתוך הקניון, אל מבוך הצריחים הכתומים. אפשר לטייל בכל אחד מהם בנפרד ואפשר לחברם לטיול אחד ארוך.

המלצת לינה: ברייס.

המדריך המהיר

דרום-מערב ארצות הברית
אינטרנט:
שמורת יוסמיטי
שמורת זאיון
שמורת ברייס
שמורת קפיטול ריף
שמורת גובלין
שמורת ארצ'ס
שמורת קניונלנדס
עמק מונומנט:
שמורת גרנד קניון
האקווריום של מונטריי
לינה: אפשרויות הלינה בדרום-מערב ארצות הברית מגוונות. אפשר ללון במוטלים זולים או במלונות פאר או לבלות את מרבית הלילות בחניון לילה, באוהל או בקרוואן, לצד גחלי המדורה הרוחשות תחת מעטה של מיליוני כוכבים
עונה מומלצת: אפריל עד אוקטובר
ציוד: מפה, מצלמה, נעלי הליכה טובות וציוד בהתאם לתוכניות הלינה (אוהל ושקי שינה במידת הצורך)
הערה: אפשר לטייל במסלול בכיוון ההפוך, ואפשר להתחיל ולסיים בלוס אנג'לס או בלאס וגאס

יום 12 – נסיעה לדרום מזרח יוטה

עד עכשיו עבר הטיול בנוף המתקתק של יוטה. ביום זה מגיעים לנופיה הפראיים – שמורות טבע יפהפיות ונופי מדבר נהדרים בחלקה המזרחי של המדינה, שבו נמצאות השמורות ארצ'ס (Arches)וקניונלנדס (Canyonlands). הדרך משמורת ברייס לאורך הכבישים 12 ו-24 מובילה דרך המונומנט הלאומי גרנד סטרקייס אסקלנטה (Grand Staircase Escalante) לשמורת הטבע קפיטול ריף (Capitol Reef), השוכנת על קמר תלול וארוך התחום במצלעות תלולות.

מכיוון שהזמן קצר אי אפשר להספיק להקדיש לשמורה זמן רב (אלא אם מחליטים להאריך את הטיול). את מעט הזמן שעומד לרשותכם כדאי להקדיש לשמורה קטנה שמצפון לקפיטול ריף – גובלין (Goblin State Park). השמורה ממוקמת בעמק אדום ונחבא שבו מרוכזות מאות פטריות של אבן חול.

המלצת לינה: העיירה מואב (Moab) או שמורת ארצ'ס. ללנים בחניון לילה מומלץ לישון בחניון הנהדר של שמורת ארצ'ס, הסמוכה למואב.

יום 13 – שמורת ארצ'ס

היום מוקדש לשמורת ארצ'ס, המפורסמת בזכות הקשתות הרבות (כ-2,000 נספרו עד כה) שמזדקרות בתחומה. הקשתות החלו להיווצר לפני כ-300 מיליון שנה, כאשר אידוי מים מלוחים שהציפו את האזור הותיר שכבה עבה של מלח. סלעי משקע, כמו אבן החול האדומה של הקשתות, שקעו בהמשך על שכבת המלח וכיסו אותה. לחץ השכבות גרם למלח להתגמש, לזרום כלפי מעלה ולקמט ולסדוק את המסלע שמעליו. מים שחדרו לסדקים המסו את המלח, גרמו להתמוטטויות וחשפו את אבן החול.

שמורת ארצ'ס היא קטנה יחסית ואורכו של הכביש שבשטחה כ-30 קילומטר. לאורך הכביש או במרחק הליכה קצר ממנו ממוקמים רוב האתרים. מומלץ להתחיל את היום במסלול הליכה ארוך או בכמה מסלולי הליכה קצרים ולסיים בנסיעה בין נקודות התצפית. מסלולים מומלצים במיוחד הם המסלול הקצר המוביל לקשתות החלון (Window Arches) והמסלול הנהדר המוביל לדליקט ארץ' (Delicate Arch).

המלצת לינה: מואב או שמורת ארצ'ס.

יום 14 – מחוז איילנד אין דה סקיי של שמורת קניונלנדס

יום טיול סביב העיירה מואב המוקדש למחוז איילנד אין דה סקיי (Island in the sky, אי בשמים) של שמורת הטבע קניונלנדס (Canyonlands). שמורה זו, הסמוכה לשמורת ארצ'ס, היא הגדולה ביותר והפראית ביותר מבין שמורות הטבע הלאומיות ביוטה. היווצרות נופה הפראי היא סיפור של מאבק בין כוחם של המים, הקור והרוח לעמידותם של הסלעים בשמורה בפני תהליכי בליה. לפני כ-15 מיליון שנה שכן האזור בגובה פני הים, אולם תהליכים גיאולוגיים גרמו לו להתרומם, ומעידן של שקיעת מסלע עבר לעידן של בליה. כיום גובהו הממוצע של האזור יותר מ-1,500 מטרים מעל פני הים, והנהרות קולורדו וגרין (Green) המתפתלים בשטחו יוצרים בו קניונים עמוקים.

מומלץ לצאת למסלול הליכה המוביל לתצפית גרנד ויו (Grand View). לאורך המסלול ובעיקר בסופו נשקף נוף נהדר: במרחבי דרום יוטה, רמת קולורדו והרכסים המקיפים אותה נראים מצוקים אדומים, מפגש הנהרות גרין וקולורדו והצריחים הענקיים שמזדקרים בעמק שנוצר מזרימת הנהרות.

המלצת לינה: מואב, שמורת ארצ'ס או שמורת קניונלנדס.


שמורת ארצ'ס

יום 15 – עמק מונומנט

נסיעה דרומה לכיוון עמק מונומנט (Monument Valley), שבו צריחים תלולים של אבן חול אדומה מזדקרים מעל אדמת המדבר החשופה. העמק, שהוא שמורה אינדיאנית, שוכן לאורך הגבול בין יוטה לאריזונה. צריחים ומצוקי סלע מבודדים בעמק מזדקרים ויוצרים נוף ייחודי שאי אפשר לראות בשום מקום אחר על פני כדור הארץ.

עם ההגעה לעמק המונומנט מומלץ לצאת לסיור מודרך בג'יפ או לסיור על סוסים בלב העמק (ראו הרחבה במדור נבחרים משפחתי, גיליון מסע אחר 217), המקום שבו צולמו מערבונים רבים, קטעים מהסרט "תלמה ולואיז", מהסרט "פורסט גאמפ" ומסרטים הוליוודיים נוספים.

המלצת לינה: עמק מונמנט (במקום מלון וחניון לילה).

יום 16 – נסיעה לגרנד קניון

נסיעה בת כשלוש שעות דרך המישורים החדגוניים של אריזונה לגרנד קניון (Grand Canyon). את שעות אחר הצהריים והערב מומלץ להקדיש לטיול לאורך שפת הקניון המפורסם בעולם במסלול רים (Rim), שמכל נקודה ונקודה בו נשקף נוף נהדר, הנצבע בצבעים אדמדמים מדי ערב.

המלצת לינה: גרנד קניון.

יום 17 – גרנד קניון ונסיעה ללוס אנג'לס

בבוקר מסתיים החלק המדברי של טיול זה והנוף האדום והחשוף מפנה מקומו לכביש המהיר I-40. הכביש מוביל מגרנד קניון ללוס אנג'לס, השוכנת לחופי האוקיינוס השקט, נסיעה של כשמונה שעות.

המלצת לינה: לוס אנג'לס ופרווריה.

ימים 20-18 – לוס אנג'לס

שלושה ימים המוקדשים לבילוי עירוני בלוס אנג'לס ובפרווריה. מומלץ להקדיש יומיים לדיסנילנד ויום אחד לאולפני יוניברסל, לחופי וניס (Venice) וסנטה מוניקה (Santa Monica) או לאחד המוזיאונים המצוינים בעיר.

המלצת לינה: לוס אנג'לס ופרווריה.

יום 21 – כביש מספר 1

אחרי שלושה ימים בעיר הסואנת הגיע הזמן לחזור לטבע ולבלות את היום לאורך חופי האוקיינוס השקט בנסיעה בכביש מספר 1 המפורסם. במי הים תוכלו להבחין באריות ים ובלוטרות המשתעשעות בין האצות. מצפון לעיירה סן סימאון (San Simeon) מומלץ לעצור לצד החוף כדי לצפות במושבת פילי הים בפיידרס בלנקס (Piedras Blancas).

המלצת לינה: מונטריי (Monterey).

יום 22 – מונטריי וחזרה לסן פרנסיסקו

יומו האחרון של הטיול הוא גם אחד משיאיו, והוא כולל ביקור באקווריום המדהים של העיר מונטריי. אפשר לשלב טיול אופניים לאורך חופי העיר, שיט בקיאקים ואפילו שיט לצפייה בלווייתנים. סיום נהדר לטיול לפני שעולים על המטוס וחוזרים הביתה מלאי חוויות.

המלצת לינה: סן פרנסיסקו.

נטע דגני – כתבה ספרים על מערב ארצות הברית, מערב קנדה, קליפורניה ואלסקה בסדרת "מסלולים" (בהוצאת שטיינהרט קציר)