אנה זק, אנא ממך, אל תעשי מאיתנו מטומטמות

אנה זק | צילום: תום סיימון
אנה זק | צילום: תום סיימון

אנה זק הוציאה את הסינגל החדש שלה "אולסטאר וגופיות". היה לו את כל הפוטנציאל להעצים נשים, רק שבמקום הוא עשה בדיוק ההפך. טור דעה

88 שיתופים | 132 צפיות

אנה זק היא מכונת להיטים בשנה האחרונה, קודם זה היה "לך לישון" ו"מי זאת", ואתמול יצא השיר החדש שלה "אולסטאר וגופיות" יחד עם הדיג'יי איתי גלו. כולם – כולל החדש, משווקים לציבור הרחב כ"מעצימים נשים", ות'אמת? לפחות ב"לך לישון" התחברתי למסר – השיר בהחלט התגלגל לי על הלשון בכל פעם שחשבתי על האקס הרעיל שלי. ואז הגיע "אולסטאר וגופיות" ולא כל כך הרגשתי מועצמת, אלא קצת… מטומטמת.

>> שיר חדש עם מסר מעצים? אנה זק, בואי תראי מה פספסת

העבודה הקשה של הכוכבת מורגשת מהצד מאוד. שיעורי פיתוח קול, להיט ועוד להיט, ואחלה השראה לבנות נוער רבות שאפשר לעבוד קשה גם בתחום שאינו הפורטה שלך – ולהצליח. אבל, וזה אבל גדול – אם זק רוצה להיות יוצרת מן המניין ולהביא איתה אווירת גירל פאוור אולטימטיבית – גברת, תתחילי לקחת חלק בכתיבת השירים שלך, כי הקול הגברי עליו אחראיים כותבי ומלחיני השיר רון ביטון ואיתי שמעוני? מורגש היטב.

"שוב הבנות משקיעות כל לילה, אמרתי חד פעמי אין לי כוח לעצמי. בלי שמלה ובלי שום עקבים, אל תגידו לי מה להיות, אני שמה רק אולסטאר וגופיות. לא לוקחת סיכונים, אם זה נוח אז זה כוח – תלמדו מהבנים" – אלו רק חלק מהמילים. מרפרוף קל, התגובות ברשת היו בהתאם – "למה יש תחושה שהשיר אמור להיות פרו נשים ועוצמה נשית, אבל הקליפ והמילים נעשו על ידי גבר ונקודת מבט גברית", או "זה שלא השקעת בלוק סבבה, אבל חושב שעל המילים היו צריכים להפעיל טיפונת מחשבה יותר", כתבו חלק מהמגיבים. אנה זק, אני רק שאלה, את מודעת לכך שאלו המילים?

לכאורה, מינוס שתיים-שלוש שורות כאן, המסר יכול היה להיות חמוד להפליא. תלבשי מה שבא לך, את לא חייבת לדפוק שמלה ועקבים אם את לא מעוניינת בכך כי "בלי מאמץ את כולם לוקחת, צלמי לי מה לבשת מול המראה, שימי ג'ינס עם קרעים, את בלתי נשכחת". אבל אם כך, למה הבחורה המדוברת בשיר צריכה לצלם מה היא לובשת, וגרוע מכך, אין לך כוח לעצמך ואת צריכה ללמוד מהבנים? אאוץ', מודה שקצת עשית לי קווץ' בלב. ואת עוד שרה על כך שאף אחד לא צריך להגיד לך מה להיות, אבל בעצם לכל אורך השיר די סותרת את עצמך.

זק חוותה וחווה בשנה האחרונה המון משברים. החל מהשיתוק בפנים שגרם לה להיעלם ואז להיחשף בדוקו אמיץ, בו היא חשופה ואינטימית מתמיד עם מעריציה ומספרת כמה היא נשברת, עד לפרידה מבן הזוג אחרי כמה שנים טובות של קשר, ביטול המופע בלייב פארק עליו עמלה רבות, וביקורות מתמידות על כך שהיא לא זמרת וצריכה להתאמץ יותר. כשהוציאה את "מה נשאר לי ממך" עם אביב גפן, פתאום שמענו את הקול הכאוב הזה לראשונה. שם, זק העזה וניסתה משהו חדש ושרה מהלב. האם לא זה הקול האמיתי והנועז שצריך לשמוע ממנה באופן שוטף?

הקטע העצוב הוא, שזו לא הפעם הראשונה שזה קורה. הלהיט "לך לישון" לא התחבב על כולם, בייחוד לא בשל הקליפ שכולן יכלו להתחבר איתו, בו חבורה של בנות חטובות עושות כושר ושרות לבחור שפספס אותן. המילים כאמור היו חביבות עליי במיוחד, אבל לא כולם אהבו והשיר חטף ביקורת על הקליפ הלא מציאותי שלו שאינו ניתן להזדהות.

הקו של זק, כמו של הרבה כוכבות שעושות את המעבר מדוגמנות לשירה הוא די ברור – ניסיון להוציא להיט אחרי להיט. אבל כך למעשה פיתוח הקול עליו היא עובדת קשה כמעט ולא יורגש, וגם לא המסר שהיא מנסה להעביר בשירים שלה, אם יש כזה בכלל. כי רגע אחד אף אחד לא יכול להגיד לה מה להיות, אבל ברגע השני היא צריכה ללמוד מהבנים, ואל תשכחו הכי חשוב – להעצים נשים 'על אמת' ולייצר משהו אמיתי ממנה, על החיים עצמם, על הניסיון לתפוס את מקומה כזמרת כשכל העולם טוען שאינה כזו – לא תשמעו ממנה. היה לה את כל הצ'אנס לייצר משהו בדיוק כזה, גם בלי קול מטורף. זה היה מבדיל אותה מאחרות ומציג אותה כאישה אמ-אמא חזקה, אבל את זה לא תשמעו ממנה. הרי בדיוק כמו שהיא שרה בשיר החדש – היא לא לוקחת סיכונים.