אימהות לוחמות מהבית: קבוצת תמיכה לימי המלחמה

מציאות של פאניקה ודמעות | צילום: THOMAS COEX/AFP via Getty Images
מציאות של פאניקה ודמעות | צילום: THOMAS COEX/AFP via Getty Images

אין אמא בישראל שלא חרדה לילדיה - בין אם הם קטנטנים ובין אם הם בצבא. מהמקום הזה נפתחה קבוצת תמיכה חינמית, בה אפשר להתפרק חופשי ולהרכיב את עצמנו מחדש בעזרת נשות מקצוע ואמהות אחרות

88 שיתופים | 132 צפיות

בימים האחרונים הקימו רשת קהילות הנשים "אמהות עם מהות" יוזמה חדשה, ייחודית ונחוצה לימי המלחמה בהיקף ארצי: קבוצת תמיכה לאמהות עם ילדים בבית שבן/בת הזוג במילואים. קבוצת התמיכה של הארגון, שזכתה לשם "אמהות לוחמות מהבית", מלווה בניהול מקצוע-חינוכי של היועצת אנה אורון בשיתוף מאגר של נשות מקצוע בהן פסיכולוגיות, מטפלות קליניות, רופאות, נשות חינוך ורווחה ועוד. כולן מתוך ארגון "אמהות עם מהות".

"את היוזמה הזו התחלתי מתוך צורך אישי שלי, לפרוק ולשתף נשים שנמצאות באותה סיטואציה כמוני ובן זוגן לוחם", מספרת גאיה כהן, העובדת בתפקיד Learning Specialist באלביט וכמנהלת השיווק של עמותת Frontlife, בוגרת וחברת קהילת TLI. "תוך שבוע מצאתי את עצמי עם ארבע קבוצות של בנות זוג ושתי קבוצות אמהות שהוקמו בשיתוף עמותת 'אמהות עם מהות', ובניהולה המקצועי של אנה אורון. אני משתדלת לייצר זמני הפוגה שבהן אנחנו נפגשות בזום ומתנתקות מהחדשות והטלפונים, מחזקות אחת את השנייה ומשתפות".

"מתנתקות מהחדשות והטלפונים, מחזקות אחת את השנייה ומשתפות". גאיה כהן, אמהות עם מהות | צילום: עידו רימון
"מתנתקות מהחדשות והטלפונים, מחזקות אחת את השנייה ומשתפות". גאיה כהן, אמהות עם מהות | צילום: עידו רימון

"אמהות לילדים קטנים בבית שבני זוגם נלחמים חוות לחץ וחרדה, מוצאות עצמן חסרות אונים ולא מסוגלות לעשות פעולות יומיומיות, מרוב שהן 'קפואות' מחרדה. הילדים כמובן קולטים ומגיבים למה שקורה לאימא ומה ששומעים ברקע", אומרת אורון, שלצד תפקידה ב"אמהות עם מהות" גם מדריכה ומסמיכה אנשי מקצוע בתחום הטיפול, ואף מרצה באוניברסיטת תל אביב."הקבוצה מאפשרת לאמהות קודם כל לשתף. בשיתוף הן 'מתפרקות' ותוך כדי השיח, מחברות יחד את החלקים, אוספות את עצמן ומצליחות להתרומם. פתאום הן מרגישות חזרה את הכוחות הפנימיים ועם זה ניגשות ליום חדש. התפקיד שלנו כצוות תומך זה להקשיב להן ולהגיב באופן מקצועי, ובעיקר מחבק ואנושי".

לדברי חברות "אמהות עם מהות", תוך ימים אחדים כבר הצטרפו – וממשיכות להצטרף – מאות אמהות מכל הארץ לקבוצת התמיכה. שם הן זוכות לתמיכה והזדהות, כלים להפגת לחץ, תרגולי נשימות, מקום לשיתוף חוויות ללא שיפוטיות, לפרוק ולדבר, ובכלל לקבל תמיכה ועטיפה בחום ובהכלה שרק אמהות מסוגלות להעניק לצד מענה פרקטי ורגשי לאתגרים שהאמהות חוות בימים אלו.

"זה לא הזמן לאסטרטגיות גדולות", אומרת אורון, "אנחנו חייבות להיות גמישות וזריזות. בכל יום במלחמה הזו, אנו מבינות מה נדרש בשטח ולפיכך נותנות את המענה. כמנהלת הקבוצה, אני מלווה את הבנות מהבוקר עד שעות הלילה המאוחרות וגם מכוונת את השיח. כשאני רואה שהשיח הולך למקום של פחד, חרדה ובכי, מצד אחד אני משדרת קבלה של הרגש, ומצד שני – הופ למעלה. להתרומם. להסב את האנרגיה למקום של עשייה, מילים ומחשבות טובות ומיטיבות".

קשה לכולנו לחשוב במונחים של טוב מאז 7 באוקטובר, וגם אורון מודעת לכך. "האמהות מרגישות לא בנוח לומר 'בוקר טוב'. הן שואלות אם זה בסדר להגיד את המילה הזאת – טוב", אומרת אורון. "אז כן. טוב, טוב, טוב. במה שנתמקד – זה מה שיגדל. בשיח שעולה במפגשים בין האמהות יש תחושה שכאמהות אין זכות להתלונן, אבל כשהאם מרגישה רגועה ומאוזנת, כשהיא נושמת, הילדים יגיבו בהתאם".

"זה לא הזמן לאסטרטגיות גדולות". אנה אורון, אמהות עם מהות | צילום: עידו רימון
"זה לא הזמן לאסטרטגיות גדולות". אנה אורון, אמהות עם מהות | צילום: עידו רימון

"כל אחד בימים אלה מוצא את השליחות ואת התפקיד שלו", ממשיכה אורון, ואומרת: "האמהות לילדים הקטנים בבית עושות שם את שליחותן, גם בלעזור ולתמוך אחת בשנייה וגם בעבודה שלהן שמחוץ לבית. האמהות של הלוחמים והלוחמות מוצאות את השליחות שלה בנתינה ובסיוע. כולנו עושות מה שאנו יכולות לעשות עכשיו".

בעקבות ההצלחה והביקוש נפתחת כעת במהירות הבזק, תת קבוצה המיועדת לאמהות ללוחמים ולוחמות הנמצאים כעת בחזית הקרב. שם יקבלו החברות כלים זהים לקבוצה הראשית, ואף יתמקדו בהתמודדות עם חרדה ופחד על הילדים ובכלל. הכל כמובן בחינם, ללא שום עלות ובהנתדבות מלאה מצד כל הגורמים.

לינק להצטרפות לקבוצת הוואטסאפ