אל תתעסקו עם האלמנה

סקרלט ג'והנסון בדמותה של האלמנה השחורה בפוסטר הסרט ״הנוקמים״ | צילום: יח"צ
סקרלט ג'והנסון בדמותה של האלמנה השחורה בפוסטר הסרט ״הנוקמים״ | צילום: יח"צ

מה מרתיח ברחבי העולם את מעריצות הסרט "הנוקמים: עידן אולטרון", ומדוע נעלמה דמותה של סקרלט ג'והנסון מאריזות המוצרים של ענקית הקומיקס מארוול? בעולם של דיסני לא מספיק להיות גיבורי על, אלא כאלה מהמין הנכון

88 שיתופים | 132 צפיות

שרמוטה, פלרטטנית, עקרה. אלה רק חלק מהאפיונים שזוכה בהם לאחרונה האלמנה השחורה, בת דמותה של סקרלט ג'והנסון ביקום הקולנועי של חברת הקומיקס מארוול, לכבוד יציאת הסרט "הנוקמים: עידן אולטרון". זה לא צירוף מקרים שבחודשיים האחרונים התעוררו סביב הסרט לא פחות משלוש סערות נפרדות, כל אחת משפילה בדרכה עבור הדמות, וכן עבור הקהל הנשי שעוקב באדיקות אחר הסרטים – והוא בהחלט קיים (לפי נתוני רכישות הכרטיסים, 40 אחוז מצופי "הנוקמים" הראשון היו נשים).

כבר זמן רב שמעריצי ומעריצות "הנוקמים" מבולבלים מהיעדרו של סרט בכיכובה של ג'והנסון. אחרי הכל – כמעט כל הנוקמים האחרים קיבלו סרט משלהם: איירון מן של רוברט דאוני ג'וניור מככב בלא פחות משלושה סרטים, וגם סרטי הסולו של קפטן אמריקה ות'ור יחזרו בפעם השלישית בקרוב.

הבלבול הזה הפך לחוסר נוחות לאחר שג'רמי רנר וכריס אוונס, שמשחקים את הוקאיי וקפטן אמריקה, קראו לדמותה של ג'והנסון "שרמוטה" ו"זונה" בריאיון מצולם, מול פניה של עיתונאית נדהמת. רנר אף סירב להתנצל, ומאוחר יותר אמר בתוכנית של קונאן אובריאן שמדובר בדמות פיקטיבית ושאם הוא היה שוכב עם ארבעה מתוך ששת הנוקמים, גם הוא היה נחשב לשרמוטה. האלמנה, או בשמה האמיתי נטשה רומנוב, לא שכבה עם אף אחד מהנוקמים האחרים, היא פשוט הדמות הנשית היחידה בחבורת העל, וככזו – על פי חוקי הוליווד – בהכרח הופכת למושא עניין רומנטי או מיני עבור הגברים שלצדה. הסערה האינטרנטית הגיעה לשיאה לאחר יציאת הסרט. זהירות, ספוילרים – ב"הנוקמים: עידן אולטרון" נחשפים בפני הצופים פרטים מעברה של רומנוב, הילדה שגדלה להיות מרגלת, והדבר העיקרי שהיא מעידה שנלקח ממנה הוא לא – חלילה – המוסר שלה, הילדות שלה או היכולת להבדיל בין טוב לרע. לא, מדובר בפוריות שלה. היא מספרת על כך שהקריירה החדשה שלה אילצה אותה להיפרד מיכולתה ללדת ילדים, ואף אומרת לברוס בנר, הלא הוא הענק הירוק, ש"הוא לא המפלצת היחידה בצוות" – השוואה לא בדיוק מעודנת בין מפלצת ירוקה שהורסת כל מה שבסביבה בלי שימוש ברציונל או רגש, לבין אישה שלא מסוגלת להביא ילדים לעולם.

המרצ'נדייז על פי הנוקמים. בובת האלמנה הועלמה מרוב האריזות | צילום: יח"צ
המרצ'נדייז על פי הנוקמים. בובת האלמנה הועלמה מרוב האריזות | צילום: יח"צ

כאילו קו העלילה הזה לא מגוחך ומקומם מספיק, מעריצי ומעריצות הסרט, בעיקר הצעירות שבהן, נדהמו לגלות שדמותה של ג'והנסון נעדרה מיותר מ־95 אחוז מהמוצרים שיצאו לשוק בעקבות הסרט. הבולט שבהם הוא אריזת בובות של גיבורי הסרט, שבה מופיעות כל הדמויות הגבריות, כולל הוקאיי – הדמות השולית ביותר בחבורה – והנבל התורן אולטרון, אך ללא הגיבורה היחידה בצוות. ההדרה הצורמת של הדמות מהמרצ'נדייז הובילה להשתוללות תגית הטוויטר WheresNatasha#, כשאפילו כוכב הסדרה מארק רופאלו (הענק הירוק) פנה למארוול ברשת החברתית ותהה איפה המוצרים של האלמנה השחורה שהוא רוצה לרכוש לבנותיו ולאחייניותיו.

מה שהופך את מעריצות הנוקמים למבולבלות עוד יותר לגבי המיזוגניה המשתוללת, היא העובדה שהאיש שמארוול בחרו להוביל את המגה פרויקט הקולנועי הזה הוא ג'וס ווידון, יוצר "באפי ציידת הערפדים", שהעיד כי גדל בבית פמיניסטי ושם לעצמו למטרה לייצר דמויות נשיות חזקות ומורכבות, כפי שעשה היטב עם באפי, בסדרת הספין אוף "אנג'ל" ובסדרה "פיירפליי". אבל ווידון הוא בסך הכל בורג במערכת ענקית ששמה לה למטרה – מוצהרת – לפנות אך ורק לקהל הטסטוסטרוני. בתחילת אפריל פורסם באתר הגיקי־פמיניסטי The Mary Sue פוסט שכתבה בשם בדוי עובדת לשעבר במארוול, שבו חשפה את האסטרטגיה הברורה של קודקודי החברה, שנרכשה ב־2009 על ידי דיסני. במצגות שהוכנו על ידי אנשי המיתוג של החברה, היא כותבת, הובהר מעל לכל צל של ספק שקהל היעד של מארוול תחת דיסני הוא אך ורק גברים וילדים – לא נשים, לא נערות, לא ילדות. כשהיא שאלה את הממונה עליה לפשר הדברים הוא ענה לה בפשטות "דיסני לא צריכים אותנו בשביל הקהל הנשי, כבר יש להם אותו". כמו כן, בדליפת המיילים המאסיבית של חברת סוני, התגלה מייל מאוגוסט 2014 שכתב מנכ"ל מארוול למנכ"ל סוני, בנושא "סרטי נשים", שבו הוא מפרט מדוע אין טעם להוציא סרטי אקשן או גיבורי על בכיכובן של נשים, ומציין שלושה כישלונות קופתיים לדוגמה, כולם מהתקופה שלפני תור הזהב של סרטי הגיבורים ("אלקטרה", "קאטוומן" ו"סופרגירל", שיצא בשנות ה־80). אנשי תעשייה, עיתונאים ומעריצים כאחד תהו מדוע הגיבורות הנשיות הן האשמות בכישלון הסרטים, בעוד במייל לא מצוינת אף דוגמה לסרט גיבורים גברי שנכשל ביקורתית ו/או קופתית, כמו "גרין לנטרן", "באטמן ורובין" או "דרדוויל". יותר מכך – ישנה התעלמות בולטת מסרטי פעולה, פנטזיה או קומיקס בכיכובן של נשים שהיו הצלחה מסחררת, כמו "לארה קרופט", "הנוסע השמיני" וכמובן הדוגמה הבולטת והאקטואלית ביותר – "משחקי הרעב". האנשים שעומדים מאחורי יצירת הסרטים עושים הכל כדי להנציח את התפיסה שהקהל פשוט לא מעוניין לראות נשים בתפקידים מהסוג הזה, אפילו בהודעות הרשמיות לעיתונות לפני יציאת "הנוקמים: עידן אולטרון", צומצם תיאור תפקידה של האלמנה השחורה למי ש"מאזנת את הטסטוסטרון של הנוקמים האחרים".

דחוף סרט בכיכובה של האלמנה השחורה. מי לא היה רוצה לראות את זה? | צילום: יח"צ
דחוף סרט בכיכובה של האלמנה השחורה. מי לא היה רוצה לראות את זה? | צילום: יח"צ

ג'והנסון לא נשארה חייבת וסיפקה תגובה מוחצת בדמות מערכון ב"סאטרדיי נייט לייב", בפרק שהנחתה לפני כחודש. המערכון מציג טריילר לסרט הסולו המצופה של האלמנה השחורה, כשבתחילתו נשאלת השאלה – למה לא היה לה סרט עד עכשיו? האם מארוול לא יודעים לעשות סרטים לקהל נשי? במערכון, האלמנה השחורה הופכת לרומנטיקנית שמחפשת אהבה במנהטן, מוסיפה לחליפת העור קרדיגן ורוד ומדדה בעקבים במערכת מגזין האופנה שבו היא עובדת, לכאורה בדיוק מה שנשים אוהבות בסרטים. ג'והנסון, שלא הגיבה עד כה על אף אחת מהתקריות המדוברות, הצליחה להזכיר לכולם במערכון אחד שאפשר לקרוא לדמות שלה שרמוטה, לצמצם אותה לעקרה שמייחלת לילד או להדיר אותה מהמרצ'נדייז של הסרט, אבל בתור הכוכבת הגדולה ביותר בקאסט של סדרת הסרטים – המילה האחרונה היא שלה.