אלף שנה בפולין

גלריה 5 מתוך תערוכת הקבע החדשה. צילום: באדיבות מוזיאון Polin
גלריה 5 מתוך תערוכת הקבע החדשה. צילום: באדיבות מוזיאון Polin

בימים אלו מוצגת במוזיאון לתולדות יהודי פולין בוורשה תערוכת קבע אינטראקטיבית ייחודית. התערוכה פורשת את חייהם של יהודי פולין לאורך אלף שנות היסטוריה, מראשית נוכחותם בפולין ועד היום, תוך שימוש בטכנולוגיות חדישות

88 שיתופים | 132 צפיות

ב-28 באוקטובר התקיים טקס הפתיחה של תערוכת הקבע החדשה במוזיאון "פולין" (Polin) – המוזיאון לתולדות יהודי פולין, המתפקד כפלטפורמה תרבותית וחינוכית להנצחת ההיסטוריה והתרבות העשירה של יהודי פולין.

מבנה המוזיאון ניצב בוורשה במקום שבו עמד פעם הגטו היהודי, מול האנדרטה המפורסמת של האמן נתן רפופורט לזכר מרד גטו ורשה. המוזיאון עוצב על ידי האדריכל הפיני ריינר מהלמקי ובנייתו הושלמה כבר ב-2013, אך רק עתה, עם פתיחת תערוכת הקבע, הוא נפתח באופן רשמי.

מבנה המוזיאון נבחר מתוך מאה עבודות של אדריכלים מובילים מרחבי העולם שהשתתפו בתחרות שנערכה בשנת 2005. המודל של מהלמקי זכה במקום הראשון, בזכות צורתו הגיאומטרית הנקייה שאינה מאפילה על האנדרטה שמולו ומשתלבת באופן מושלם באדריכלות האורבנית שמסביבו.

גלריה 4 מתוך תערוכת הקבע החדשה. צילום: באדיבות מוזיאון Polin
גלריה 4 מתוך תערוכת הקבע החדשה. צילום: באדיבות מוזיאון Polin

תערוכת הקבע החדשה של המוזיאון, המתפרשת על פני 4,500 מטר מרובע, היא תערוכה אינטראקטיבית שפורשת את חייהם ואת תרבותם העשירה של יהודי פולין לאורך אלף שנות היסטוריה, מראשית נוכחותם בפולין ועד היום. התערוכה מספרת את סיפורם של יהודי פולין בשמונה גלריות שונות המסודרות באופן כרונולוגי, תוך שימוש בטכנולוגיות חדישות, בהן הדמיות, תלת-ממד, מולטימדיה, העתקים ומודלים היסטוריים.

נוסף לתערוכת הקבע המוזיאון מציג מגוון תערוכת מתחלפות ומקיים הרצאות, דיונים, קונצרטים, סרטים, סדנאות וסיורים לילדים ולמבוגרים.

גלריה 2 מתוך תערוכת הקבע החדשה. צילום: באדיבות מוזיאון Polin
גלריה 2 מתוך תערוכת הקבע החדשה. צילום: באדיבות מוזיאון Polin

מנהל המוזיאון פרופ' דריוש סטולה אומר כי "אנו מאמינים שההיסטוריה של יהודי פולין היא חלק בלתי נפרד ומרתק מההיסטוריה של פולין, אבל האמת של ההיסטוריה הרב-תרבותית של ארצנו – במיוחד של הפרק היהודי שלה – טרם ידועה לפולנים רבים. עם זאת, לאנשים רבים בחו"ל ההיסטוריה של יהודי פולין מוגבלת לשואה, כאילו שאלף שנות חיים יהודיים בפולין הם רק הקדמה לשש השנים של הטרגדיה הזאת. המוזיאון לתולדות יהודי פולין שוזר את גורלם בהיסטוריה של פולין; הוא משחזר את הזיכרון של התרבות העשירה והמקורית של יהודי פולין, שומר עליו ומלמד הבנה וכבוד הדדי – ולא רק בין פולנים ליהודים. המסר שלו אוניברסלי ופונה לכל העולם".