אלבומים ישראליים לפסח

צלם: מתוך עטיפת הדיסק ערן צור ואנסמבל מיתר
צלם: מתוך עטיפת הדיסק ערן צור ואנסמבל מיתר

פסח מתקרב, וחנויות המוסיקה מתמלאות באלבומים ישראליים חדשים שתוכלו לקנות מתנה לחג – ליקיריכם או לעצמכם. הנה כמה הצעות

88 שיתופים | 132 צפיות

פסח עוד שנייה כאן, ושוק המוסיקה המקומי מתעורר לחיים. לא מעט אלבומים עבריים חדשים ומסקרנים כמו אלו של חוה אלברשטיין, הדג נחש והפרויקט של עידן רייכל (שיככב כצפוי בטבלת המכירות) מגיעים כעת למדפים בחנויות. לצד אלו אפשר למנות מספר אוספי להיטים כמו למשל האוסף המשולש החדש של שלמה ארצי והפרויקט היפה שבו ישראל גוריון ואסף אמדורסקי שבים לשירי הדודאים. זה הזמן לעשות סדר באלבומים החשובים של פסח ולתת בהם סימנים.

אברהם טל – שושנה


מה:
אלבום חדש לאברהם טל.

למה: "אורות", האלבום הקודם של אברהם טל מלפני כמעט שלוש שנים, היה להיט מכירות שגם זיכה את בעליו בכל פרס אפשרי שחולק כאן באותה שנה. ההצלחה ההיא מציבה כעת מעין בעיה בפני טל: אם אלבומו החדש יהיה זהה באופיו וברוחו לזה שקדם לו, יקומו מקטרגיו ויצעקו שמדובר בשכפול מיותר. לעומת זאת, אם הוא יבחר לשבור את הקו שלו הוא עשוי לפספס בגדול את טעם הקהל שלו, ואני מניח שגם התרחיש הזה אינו רצוי בעיניו.

מה החליט טל לעשות לבסוף? התשובה היא גם וגם. בהאזנות הראשונות ל"שושנה" (אגב, אחלה שם לאלבום ובמקרה גם שמה של אשתו של טל שקיבלה כאן קרדיט של יועצת אמנותית), עולים מיד כמה מהמאפיינים שזכו להד רחב גם ב"אורות", כמו למשל השימוש המודגש באוטו טיון, אותו מכשיר מעוות קול (ודי מעצבן לכשעצמו) שטל נוהג להשתמש בו לא מעט.

בהמשך מתגלים גם צבעים אחרים ו"שושנה" הוא בסופו של דבר המשך לא רע בכלל ל"אורות", אך למרות המאפיינים הדומים הוא מראה התפתחות מסוימת אצל טל ומצליח להדגים שהוא לא אמן של טריק אחד.

למי: לכל אלו שקנו את האלבום הקודם של אברהם טל, ויש הרבה כאלו.

אברהם טל – שושנה, אן.אם.סי-יונייטד, 59.90 שקל

האזינו לשיר "אני איתך" של אברהם טל:

* עוד ב-ifeel: נוסחת ששת השלבים להשגת מטרות בחיים>>

* עוד ב-ifeel: איך מצילים אייפון שטבע? בואו לראות>>

מאור כהן – החופש הגדול


מה:
אלבום סולו חדש (ושלישי בסך הכל) למאור כהן.

למה: כשסוקרים את הדיסקוגרפיה הקשורה למאור כהן, מתברר שלמרות שהאיש פועל ברוק הישראלי כבר קרוב לשני עשורים וחצי, "החופש הגדול" הוא בסך הכל אלבום הסולו השלישי שלו. בשאר הזמן כהן מחלק את כוחותיו בין חברות בהרכבים מוסיקליים (זקני צפת, הזבובים, הבליינים וישראלים/פעולה/סקס) והשתתפות בתוכניות טלוויזיה ("ארץ נהדרת" ו"מסודרים"), סרטים ופרסומות.

איך כל זה מתיישב עם תדמית הרוקר הפרועה שפעם הודבקה לכהן? האמת היא שזה מתיישב יופי, בין השאר כי כהן הוא כבר שנים לא הטיפוס שלוח הרסן שחשבתם שהוא, אלא יוצר עם המון הומור ואהבה לרוק – ובייחוד לרוק הישראלי של שנות השבעים.

למרות ש"החופש הגדול" הוא האלבום הכי אלקטרוני שכהן הוציא תחת ידיו כסולן, פיטר רוט, טל מטמור וכהן עצמו (החתומים על ההפקה המוסיקלית של האלבום) שמרו את כהן במחוזות המלודיים של אגף הגיטרה-בס-תופים שמייצרים רוק רך וישראלי מאוד שמתכתב עם הרוח שנשבה מהתקליטים שאריק איינשטיין שחרר לפני 35-40 שנה. הגישה הרומנטית הזו הופכת את "החופש הגדול" לאלבום שיהיה כיף לחזור אליו גם בעתיד. יש כאן כמה שירים דוגמת "ארץ קשה", "אל תתחתנו בנות", "מנגינה" ו"הנמר הקליל" שאת מילותיו כתב דוד אבידן שיעלו חיוך רחב על שפתי המאזין. יופי של אלבום.

למי: לאלו שגדלו על זקני צפת אבל התבגרו והתברגנו מאז.

מאור כהן – החופש הגדול, נענע דיסק, 59.90 שקל

האזינו לשיר "ארץ קשה" של מאור כהן:

אהובה עוזרי ואמנים שונים – מעליי דממה

מה: נבחרת זמרים מקומית מסייעת לאהובה עוזרי באלבום חדש.

למה: אין דבר שזמר חושש ממנו יותר מאשר לאבד את קולו. אך כמו שבטהובן כתב את יצירותיו היפות ביותר בעודו חירש, כך אהובה עוזרי, שאמנם איבדה את היכולת לשיר לפני כמה שנים, ממשיכה לכתוב שירים שמרגשים אותך כבר מההאזנה הראשונה. על תרומתה של עוזרי להתפתחות המוסיקה המזרחית נדמה שאין צורך להרחיב, אך דווקא בשנים האחרונות, כאשר הפופ המזרחי הפך לכה סינתטי ורדוד, משמח לגלות שהיא עדיין בשיא כושרה כיוצרת.

כשבע שנים לאחר אלבומה "מפתח של זהב", חוזרת עוזרי עם האלבום "מעליי דממה" המכיל 16 שירים שרק על שניים מהם היא חתומה גם כמבצעת. את 14 השירים האחרים מגישה נבחרת זמרים מרשימה הכוללת בין היתר את כשאהוד בנאי, חוה אלברשטיין, ברי סחרוף, קובי אפללו, קורין אלאל, שי צברי ומאור כהן.

למרות שמדובר בפרויקט עתיר משתתפים המעניקים את צבעיהם המוכרים לשירים, התחושה שבאלבום עוזרי היא זו שנותנת את הטון נשמרת, לא מעט הודות לצלילי הבולבול טרנג, כלי המיתר ההודי המלווה אותה מתחילת הקריירה שלה. מי שתרם רבות למשימה הלא פשוטה הזו שאול בסר, המפיק המוסיקלי של האלבום ומי שמשתף איתה פעולה בשיר "עיניי אני אשא".

למי: למי שאוהב מוסיקה אותנטית ובעלת נשמה.

אהובה עוזרי ואמנים שונים – מעליי דממה, עבודה עברית, 69.90 שקל

מימין: "מעליי דממה", משמאל: "שושנה"

* עכשיו בדרך האוכל: כל המתכונים לפסח>>

* עכשיו בנישה: הצעות לעיצוב שולחן הסדר>>

אמנים שונים – היספיקו החיים

מה: שירים מתוך מחזותיו של חנוך לוין.

למה: חנוך לוין הוא מהדמויות החשובות בתיאטרון הישראלי. בין שעסק בפוליטי, בעיקר בתחילת דרכו, ובין שעסק במלאכת החיים הישראלית על שלל רבדיה (ובהם השואה, מוות, מין ובורגנות), פחות או יותר עד ליומו האחרון, אי אפשר לטעות בשפה הלוינית, ובדרך שבה הוא מניח את הטקסטים הציניים שלו בפי הדמויות שעל הבמה.

עכשיו, חלק מהטקסטים האלו הפכו לשירים. אסף תלמודי, המנהל האמנותי והמפיק המוסיקלי של האלבום "היספיקו החיים" מבית "עבודה עברית", מסביר בספרון המהודר שבתוכו שוכן הדיסק, שלא פשוט לחבר מוסיקה לטקסט ושלעיתים סכין ההלחנה עלולה לפגוע בטקסט.
על מנת לצמצם את הפגיעה הזו נאסף כאן אנסמבל הכולל בין היתר את שלומי שבן, יוני רכטר, קרולינה, אלי מגן, איתמר רוטשילד ונועם ענבר. אלו ואחרים מגישים כאן שירים וטקסטים לויניים שרובם לא מוכרים לאלו שלא צפו במחזותיו על הבמה, כמו למשל "היא ישנה עמוק" מתוך "אחרון", "וכשמיששנו זה את זו לראשונה" מתוך "מלאכת החיים", "אל תבכי" מתוך "הג'יגולו מקונגו" ו"בין שדך הימני לשדך השמאלי" מתוך "מה אכפת לציפור".

למרות שלוין לא היה פזמונאי במשרה מלאה, היו לו כמה שירים שהפכו ללהיטים (למשל "לונדון", "אני חיה לי מיום ליום", "אין מקום לשניים על עמוד החשמל" ו"שחמט"). קשה להניח שמישהו מהשירים המאתגרים שכאן ידגדג את מעמדם הרדיופוני של אלו, אך "היסיפקו החיים" הוא פרויקט מרשים והישג אמנותי שאוהדי לוין לא ירצו לוותר עליו.

למי: למחזיקים את קובץ המחזות של לוין על המדף.

אמנים שונים – היספיקו החיים, משירי חנוך לוין, עבודה עברית, 89.90 שקל

האזינו לשיר "כשמיששנו זה את זו לראשונה"

דני רובס – נוסע על כביש מהיר

מה: אוסף בהופעה חיה לדני רובס.

למה: גם לדני רובס יש אלבום חדש לרגל החג, וליתר דיוק אלבום הופעה בשם "נוסע על כביש מהיר", הכולל לצד ביצועים סוחפים לכמה מלהיטיו גם את שירו החדש "אני לא מפסיק להתרגש ממך", שכבר זכה להשמעת רבות ברדיו והפך לאחד משירי החתונה המבוקשים בעת האחרונה.

באגף הותיקים תמצאו את "נוסעת בעקבות האהבה", "לא נרדמת תל אביב", "מכתב קטן", "אני בא הביתה מהלילה", "בדרך אל האושר", "איך הוא שר" ו"רכבות 88-80-66" – אולי השיר הכי יפה בקריירה של רובס.

מאוד משמח לגלות שרובס שומר על המומנטום שהתחיל עם להיט הקאמבק "משהו חדש מתחיל", שבהמשך הפך גם לסלוגן פוליטי. הרנסנס הרובסי יתורגם בהמשך השנה גם לאלבום חדש לגמרי. רובס תמיד היה מהאמנים היותר מופנמים ואישיים במוסיקה הישראלית, ולמרות שהפנים המתולתלות והמזוקנות שלו מלפני כמעט שלושים שנה השתנו ללא הכר, השמות – או השירים – רק ממשיכים להשתבח. "נוסע על כביש מהיר" מייצר אצל המאזין תגובה כמעט פבלובית המתחלקת לשניים: לשוב לתקליטים הישנים של רובס ולצאת ולתפוס אותו במהלך סיבוב ההופעות הנוכחי שלו.

למי: לאלו שמתגעגעים לחומרים הקלאסיים של רובס.

דני רובס – נוסע על כביש מהיר, עננה, 59.90 שקל


מימין: "נוסע על כביש מהיר", משמאל: "היספיקו החיים"

ערן צור ואנסמבל מיתר

מה: עיבודים קלאסיים ללהיטים של ערן צור.

למה: פסטיבל הפסנתר התקבע די במהרה כאחד האירועים המוזיקליים החשובים בלוח השנה של המוסיקה העברית. הרכבים חד-פעמיים של מוסיקאים וביצועים חדשים לחומרים מוכרים הם שהצדיקו את העניין הרב שיצרו המופעים המרכזיים בכל שנות הפסטיבל.

בשנתיים האחרונות החלו לתעד חלק מההופעות ומהתופעות החד-פעמיות האלה גם על גבי דיסקים, לטובת מי שלא היו בין האלפים הבודדים שצפו במופע בזמן אמת. אחרי אהוד בנאי ויוני רכטר, שעשו זאת באלבומי הופעה כפולים, מגיע כעת תורו של ערן צור שחבר לאנסמבל מיתר.

צור וחברי האנסמבל מטפלים כאן בין היתר בשירים "בלילות של ירח מלא", "פרפרי תעתוע", "תמונה אימפרסיוניסטית" ו"פתאום נהיה קיץ" בכפפות עדינות בעלות ניחוחות מוזיקה קלאסית, המבליטות את הממד הקברטי-תיאטרלי שנלווה תמיד לטקסטים של צור. קשה להאמין שמי שלא התחבר עד כה לחומרים של צור ישנה גישה בעקבות ההאזנה לפרויקט הזה, אבל אוהדיו הוותיקים ימצאו כאן כמה רגעים יפים, כמו למשל ב"המנון לאדישות", שהופך למיני-סונטה בזכות נגינת הפסנתר המדויקת של עמית דולברג.

למי: למי שאוהב את הרוק שלו עם כלי מיתר.

ערן צור ואנסמבל מיתר, התו השמיני, 59.90 שקל

האזינו לשיר "בלילות של ירח מלא"