איך מתמודדים עם פיטורי בן הזוג?

גברים רבים חווים פגיעה בדימוי ובביטחון העצמי בעקבות הפיטורין | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | iko, Shutterstock
גברים רבים חווים פגיעה בדימוי ובביטחון העצמי בעקבות הפיטורין | צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | iko, Shutterstock

כשאחד מבני הזוג מפוטר, המערכת הזוגית עוברת טלטלה. איך נשים וגברים מגיבים לפיטורין של בן או בת הזוג ואיך ניתן להתמודד עם המצב? מידע חשוב למפוטרים ולבני זוגם

88 שיתופים | 132 צפיות

פיטורים עלולים לגרום למשבר אישי עמוק, אולם גם הזוגיות נפגעת כשאחד מבני הזוג מפוטר מעבודתו. אובדן הביטחון הכלכלי, הירידה בביטחון העצמי והנטייה להתכנסות עצמית ולדיכאון, משפיעות על המפוטר – ועל בן או בת זוגו.

הגברים נפגעים, הנשים דואגות

כשהאישה היא זו שמפוטרת מעבודה, הגבר הרבה פעמים מתייחס לעניין בקלות יחסית. לעומת זאת, במקרה שבו הגבר הוא זה שמאבד את מקום העבודה שלו, האישה הרבה פעמים לוקחת על עצמה תפקיד לא פשוט, שדורש ממנה לעודד את הגבר ולתמוך בו – אך מצד שני גם לדרבן אותו למצוא עבודה חדשה.

כמו כן, גברים רבים נכנסים לדיכאון קל ולעתים יותר מזה לאחר פיטורים, זאת משום שהכבוד שלו וביטחונו העצמי נפגע כשמפטרים אותו, והרבה פעמים האישה היא זו שפועלת כדי לשפר את מצב רוחו ו"להוציא אותו" מהדיכאון שהוא שרוי בו.

הבעיה מתחילה כאשר הזמן עובר והגבר עדיין שקוע במצב זה, מפסיק לחפש עבודה, לא מתגלח, מרבה לישון ובאופן כללי מזניח את עצמו ואת משפחתו. אז האישה מתחילה לדחוף וללחוץ אותו, ועלולה גם לאבד את הסבלנות והיכולת שלה להבין ולתמוך. הדחיפה והלחץ שהיא מפעילה על הגבר עלולים לגרום לו להרגיש מושפל ולפגוע בו עוד יותר.

לעומת הגברים, אצל נשים זה מעט אחרת: נשים בעמדות בכירות שמפוטרות מעבודתן גם חוות פגיעה בביטחונן העצמי, כמו הגברים, אולם רוב הנשים מגיבות בדאגה למצב הכלכלי – איך הן יסתדרו בלי המשכורת החודשית שהיו רגילות אליה – ופחות סובלות מפגיעה בדימוי העצמי.



כשהאישה מפוטרת מעבודתה, הגבר הרבה פעמים מתייחס לעניין בקלות יחסית. צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב | CandyBox Images, Shutterstock

איך מתמודדים עם פיטורים של בן או בת הזוג?

ראשית יש לזכור כי כדי לעזור למפוטר/ת להרגיש שזה לא סוף העולם ושהמצב הוא זמני וניתן לפתרון, יש לנסות להבין אותו, לתמוך ולעודד בו. יש להימנע מהאשמות, מביקורות מיותרות ומזלזול, מכיוון שהם יעשו רק נזק.

יש לזכור כי אדם שמפוטר מעבודתו מתמודד עם הלם, פגיעה בדימוי העצמי, תחושה של "אף אחד לא רוצה/צריך אותי", ובנוסף עליו להתמודד עם דאגה מפני העתיד הכלכלי של המשפחה, במיוחד אם אותו אדם הוא המפרנס העיקרי בבית. כמו כן, בתהליך חיפוש עבודה חדשה הוא עלול להיתקל בתשובה שלילית, שפוגעת עוד יותר בביטחונו העצמי.

לפניכם חמישה דברים שיוכלו לעזור למפוטר/ת ולבן/בת הזוג שלהם לעשות כדי להתמודד עם המצב בצורה נכונה:

* לספר לסביבה הקרובה – יש לספר למשפחה ולחברים על הפיטורין ולבקש מהם עזרה במציאת עבודה חדשה.

* לא ללחוץ ולא להתייאש – יש לתת למפוטר/ת זמן להירגע מהלם הפיטורין לפני שלוחצים עליו למצוא עבודה חדשה. יש להבין שהוא פגוע וחסר ביטחון כרגע, ואין ללחוץ עליו. יש לקחת בחשבון כי מציאת עבודה לוקחת זמן וחיפוש עבודה הוא גם עבודה בפני עצמה. לא להתייאש ולהמשיך להאמין בעצמך ובבן/בת הזוג.

* לא להזניח את עצמכם – חשוב לשמור על טיפוח אישי ועל כושר גופני: להקפיד להתקלח, להתגלח, להחליף בגדים, לא להיות כל היום בבית ובמיטה, לצאת החוצה, לעשות פעילות גופנית כלשהיא, לשבת בגינה ולהתאוורר. כל אלה משפיעים על מצב הרוח ונלחמים בדיכאון שעלול לעלות בתקופת הפיטורין וחיפוש העבודה החדשה.

* מומלץ להתנדב במקום כלשהו – התנדבות מעניקה תעסוקה וסיבה לקום בבוקר ולצאת מהבית, והעזרה לאחרים משפרת את מצב הרוח.

* לשפר את יכולת הראיון וקורות החיים – יש לשפר את היכולת להצלחה בראיונות עבודה, כולל ארגון מחדש של קורות החיים (ניתן ורצוי להיעזר באיש מקצוע), ולמידה "איך מתראיינים נכון".

* פנינה מילוא היא מאמנת אישית לזוגיות ולקריירה, מחברת הספר "מדריך לזוגיות מוצלחת בפרישה ובשינויים בחיים". ליצירת קשר באתר