החדר החשוב בבית: איך מטפחים גינה מושלמת גם בקיץ?

גינה משלך: כך תהפכי את הגינה למרחב הכי נעים בבית, גם בקיץ | צילום: shutterstock
גינה משלך: כך תהפכי את הגינה למרחב הכי נעים בבית, גם בקיץ | צילום: shutterstock

הקיץ בשיאו, הביקוש לבתים צמודי קרקע עולה והגינות מתמרקות בהתאם. איך נהפוך את חצר הבית לנינוחה, ביתית ונעימה גם בקיץ? כל הטיפים והטרנדים

88 שיתופים | 132 צפיות

בחודשי הקיץ חצר הבית הפרטית הופכת למרחב שהיה אהוב במיוחד. בין אם זה לבראנץ׳ חברות, גריל משפחתי, או סתם בילוי עם ספר טוב או העיתון של הבוקר. מה שבטוח, אנחנו מבלים בה שעות ארוכות מהזמן שלנו ולא מוכנים לוותר למרות אתגרי מזג האוויר. 

>> לגור ברמת גן, להרגיש בכפר אנגלי: דירת גן בלב העיר

בתים עם גינות נתפסו מאז ומתמיד כיעד נחשק והישראלים תמיד אהבו לבלות במרחבי חוץ, אך בשנים האחרונות המגמה צוברת תאוצה משמעותית בצמוד לביקוש העולה לצמודי קרקע. הקורונה עוד האיצה את המהלך ורובינו חשנו את הצורך בגינה או לפחות מרפסת. מדובר בשינוי מגמות חברתיות כלל עולמיות, המובילות לשינויי הרגלים בתרבות הבילוי, הצריכה ולמעשה בכל שגרת החיים שלנו. 

אז איך הופכים את הגינה למקום שלא נרצה להתרחק ממנו? האדריכל ומעצב הפנים שי דוד, בעלים של המשרד SHAI DAVID DESIGN מדבר על מגמה אחת בולטת במיוחד: "מגמת עיצוב החצר המובילה של הקיץ הזה היא ה- Indoor Outdoor, שממשיכה את הקו העיצובי מפנים הבית אל החוץ, כך שההרגשה של השהייה בגינה תהפוך דומה לזו של הרגשה בישיבה בסלון הביתי. ריהוט הגן הופך לדומה לריהוט הסלוני, הן מבחינת הרכב מערכת הישיבה והן מבחינת הנוחות". לדוד יש המלצה גם למי שחולמת על יצירת תחושה של חופשה, "ריהוט בצבעוניות מגוונת ועדינה יעניק הרגשה של קלילות ושל חופש ממש כמו שמרגשים בישיבה בחללי לובי של בתי מלון. הם פשוט משדרים פאן ורוגע".

פאן ורוגע. גינות בקיץ | צילום: חברת TR
פאן ורוגע. גינות בקיץ | צילום: חברת TR

כחלק מהמגמה לייצר תחושת ביתיות בחצר, גם שאר הפינות המאפיינות את חללי הבית "מועתקים" החוצה ומותאמים לתנאי החוץ. דוד מסביר איך תצרו מרחב אחיד: "פינת אוכל אחת כבר יש לנו בבית, אין צורך בעוד אחת בגינה. אבל שולחן האוכל כן צריך לקבל אזור משלו בסביבת ולהשתלב בחלל אחד שהופך למעשה לאזור רחב שאני קורא לו הלאונג'. מדובר במרחב מרווח המכיל את מערכת הישיבה ובמרחק לא רב ממנה את מערכת שולחן האוכל. הגובה המומלץ של השולחן צריך להיות נמוך יותר מאשר זה הביתי, בדיוק כפי שיושבים בטרקלינים למשל. אני סופג את ההשראה לדבר דווקא מהתקופה שהיינו ילדים והיינו אוכלים בספות הסלון הנמוכות". 

"אזור רחב שאני קורא לו הלאונג'" | צילום: ניסו רהיטים
"אזור רחב שאני קורא לו הלאונג'" | צילום: ניסו רהיטים

לצד הביקוש הגובר לדירות עם מרחבים פרטיים פתוחים, עולה גם הביקוש לפתרונות לשמירה על רהיטי החוץ. עם יד הלב כמה פעמים רכשת ריהוט גן משגע בראשית הקיץ רק כדי לכסות אותו מוכתם, מאובק ושחוק בסיום העונה? על מנת להתאים את הריהוט לתנאי מזג האוויר שעלולים להשפיע על עמידותו ואיכותו לאורך זמן, גם מרקם הבד צריך להיות מותאם. "מומלץ שהריהוט של מערכת הישיבה, הכיסאות והשולחנות יהיו מרופדים בדים מותאמים לסביבת החוץ שניתן לשטוף ולנקות בקלות", מסביר דוד.

בנוגע לקירוי והצללה, הנדרשים מאוד תחת השמש המזרח תיכונית הקופחת, דוד נחרץ: "כחלק מהמגמה גם פתרונות ההצללה צריכים להכיל את האפשרות להפוך את עצמם לחדר סגור, על ידי התקנת יריעות שקופות או חלונות זכוכית העוטפות את הקירוי ויוצרות חלל אטום, מה שיאפשר בתנאי קיץ קיצוניים לבלות בגינה ללא כניסה של חום ואפילו יהיה ניתן להתקין בתוכו מערכת אוורור או קירור, ובחודשי החורף בדיוק הפוך".

הצללה שלא על חשבון הנראות | צילום: canopia מבית פלרם
הצללה שלא על חשבון הנראות | צילום: canopia מבית פלרם

הצורך להתמגן ככל הניתן מפני השמש הוא כמובן מובן, אבל זה לא אומר שהדבר אמור להגיע על חשבון הנראות. כיום בניגוד לעבר, אין צורך להסתפק בפרגולות, מתכת עץ או רעפים. בין היתר כולל ההיצע העכשווי גזיבויים, פרגולות וגגונים שיכולים להעניק לגינה הביתית מראה אלגנטי. 

>> הטבע קורא לנו: גם אנחנו היינו חוזרות לישראל מארה"ב בשביל בית עם חצר כזאת

ומה עם דקורציה? התפתחות הטכנולוגיה אפשרה לשלב מגוון מוצרי חשמל בנראות הכללית והטבעית של הגינה. למשל רמקול מעוצב בצורת אדנית המשמש גם כעציץ לכל דבר או כזה המדמה סלע בגימור בטון. דוד ממליץ על הוספת מגוון פריטים שישלימו את האווירה הפסטורלית "אפשר להציב למשל על השולחן באופן קבוע מגשי נירוסטה גדולים עם כלים יפים למזיגה. לפזר פסלים מברזל שנמצאים ממש באופנה כרגע. קונסטרוקציות עם מים כגון מפלים תמיד יעניקו תחושה מרגיעה ונינוחה וצמחיה מגוונת תתרום לסירקולציית האוויר הצח".

חלל חיצני משלים את הפנימי | צילום: רוויטל פרץ. עיצוב ריהוט שי דוד
חלל חיצני משלים את הפנימי | צילום: רוויטל פרץ. עיצוב ריהוט שי דוד
להמשיך את הקו העיצובי מפנים הבית אל החוץ | צילום: canopia מבית פלרם
להמשיך את הקו העיצובי מפנים הבית אל החוץ | צילום: canopia מבית פלרם