איך למנוע טביעה של ילדים בבריכה ובים

צילום באדיבות ספידו
צילום באדיבות ספידו

השחיינית אבישג טורק התגייסה לפרויקט בשם "המציל האישי שלי", שמיועד להגדיל את מודעות ההורים לבטיחות הילדים במים, ומשתפת ב-9 טיפים למניעת טביעה של ילדים

88 שיתופים | 132 צפיות

קיץ, חופש, ים, בריכה. בין כל הדברים הנהדרים האלה תמיד מגיעות הכותרות קורעות הלב על ילדים שטבעו וניצלו ברגע האחרון, או חלילה טבעו למוות. הסטטיסטיקה לגבי טביעת ילדים קובעת שהרוב הגדול של מקרי הטביעה התרחשו בבריכה. מתוכם, על פי נתוני שנת 2018 לילדים עד גיל 10, שניים מתוך 22 מקרי הטביעה בבריכה ציבורית הסתיימו במוות, לעומת עשרה מקרי מוות מתוך 23 טביעות בבריכות פרטיות. ההבדל, כפי הנראה, נעוץ בשירותי הצלה ועזרה ראשונה שיש בבריכות הציבוריות, בעוד שבבריכות פרטיות, כמו למשל בבריכה בצימר, השירותים האלה לא תמיד קיימים.

כדי להתמודד עם התופעה יזמה חברת ספידו, יחד עם השחיינית אבישג טורק  ובשיתוף ארגון בטרם לבטיחות ילדים, את הפרויקט "המציל האישי שלי" שמטרתו להגדיל את מודעות ההורים לבטיחות הילדים במים. 

טורק היא שחיינית מים פתוחים, הישראלית הראשונה שצלחה את תעלת למאנש לבדה והישראלית הראשונה שצלחה את תעלת קטלינה. בנוסף, השנה היא גם השלימה את הקפת מנהטן בשחייה, ובכך הפכה לישראלית הראשונה שהשלימה את "אתגר שלושת הכתרים".

אבישג טורק | צילום: אביבית אייזקסון
אבישג טורק | צילום: אביבית אייזקסון

במסגרת פרויקט "המציל האישי שלי" מספקת טורק להורים תשעה טיפים שיעזרו למנוע את מקרה הטביעה הבא:

  1. מגיל אפס מסבירים לילדים שיש להיכנס למים רק בנוכחות מבוגר.
  2. כשמגיעים עם ילדים למקום לא מוכר שיש בו בריכה חובה לבצע סריקה ולבדוק שמתחם הבריכה סגור.
  3. כשמגיעים לבריכה צריך להבין מה עומקה, האם היא הולכת ונהיית עמוקה יותר, ויש להדריך את הילדים לפני הכניסה למים באשר לאופייה של הבריכה.
  4. ילד עם גלגל או מצופים לא יכול להישאר בבריכה ללא השגחה.
  5. ילד שוחה עם מצופים הוא לא ילד שוחה בלי מצופים! אותו הדבר לגבי ילד עם סנפירים, יש להוריד את אמצעי העזר ולאמן אותו לשחות בלעדיהם כדי שיבין את ההבדל.
  6. ילד שהולך לחוג שחייה מגיל צעיר וסביבת המים מוכרת לו, הסיכויים שידע להסתדר במים בגיל שלוש, כלומר לעשות בועות, גדול יותר.
  7. חשוב לעודד את הילדים ללמוד שחייה מגיל צעיר. הרגלי מים עוזרים לא לשאוף מים לריאות בשעת טביעה.
  8. בים חשוב ללמד את הילדים על תופעה שנקראת זרם חוזר, זהו זרם בים במים הרדודים שהוא בעצם מים שחוזרים מאדוות הגלים פנימה. במקום הזה אי אפשר לצאת החוצה, יש לשחות צפונה או דרומה מספר מטרים ואז לצאת.
  9. ואחרון חביב, את המסכים השאירו בבית. את מלוא תשומת הלב והמבט תנו ליקר לנו מכל, לילדים שלנו.