לא רק אצל מירן בוזגלו: איך לזהות סימני התעללות בגן?

מירן בוזגלו | צילום: אינסטגרם miranbuzaglo@
מירן בוזגלו | צילום: אינסטגרם miranbuzaglo@

מירן בוזגלו שיתפה את העוקבות והעוקבים בסיוט הגדול של כל הורה, אז חזרנו למדריך שלכל הורה כדאי להכיר: איך תזהו שמשהו לא בסדר קורה בגן? ליאת עזריה-אהרונוביץ' עומה

88 שיתופים | 132 צפיות

"כבר כמה ימים שהלב שלי כבד. לא רציתי לפרט כדי לא לזעזע אתכם ואת עצמי כי אפילו קשה לי לחזור על זה", כך פותחת מירן בוזגלו את הפוסט הטרי והמצמרר שלה, שמתאר את הפחד הגדול של כל הורה לתינוק או לפעוט. "לאור החשיבות הרגשתי צורך לשתף, בשביל אולי להצליח לגרום לנפשות תמימות לא להיפגע. כשזה מגיע אלייך, זה הסיוט הכי גדול של כל הורה".

>> יעל בר זוהר מתוודה: "אלה החרדות הכי גדולות לי"

אושיית הרשת והלייף סטייל ממשפחת הכדורגלנים המיוחסת משתפת כי הסייעת המחליפה בגן של הבן שלה לאיו, הכתה אותו. "חשוב לי שהסייעת המחליפה(!) הזאת לא תעבוד יותר עם ילדים. לעולם. היא פגעה לילד שלי בנפש – היום זה הילד שלי, מחר זה שלכם. תקשיבו לילדים ותהיו ערניים".

בוזגלו סיפרה כי אין מצלמות בגן, והסייעת המחליפה היא מחברת כח אדם ולא שייכת לעירייה. בנה סיפר כי הסייעת תפסה אותו בחולצה וצבטה אותו בגב, משכה אותו בחוזקה ואז הטיחה את ראשו בקיר.

חזרנו למדריך החשוב שהעניקה לנו בעבר הלא רחוק הפסיכולוגית ויועצת ההורות ליאת עזריה-אהרונוביץ'. זה מה שיש לה לומר:

כיצד נוכל לדעת מה קורה מאחורי דלתות הגן הסגורות? כיצד ילדים צעירים שאינם רכשו עדיין שפה אפילו יוכלו להגיד לנו שמשהו לא בסדר? ילדים צעירים אומנם לא יודעים לומר לנו במילים כי משהו אינו קשורה, בין כי היכולות השפתיות שלהן לא מפותחות דיין ובין אם כי אמות המידה שלהן להתנהגויות אסורות רק נמצאות בתהליך התפתחות. עם זאת, יש להם אפיק חלופי שבאמצעותו הם מתקשרים עימנו ההורים את אשר הם חווים לאורך היום- ההתנהגות שלהם. ילדים יודעים לאותת לנו דרך ההתנהגות ושפת הגוף שלהם שמשהו אינו כשורה.

אילו סימנים יכולים להדליק נורה אדומה להתנהלות שאינה נאותה בגן? לפני שנסקור מספר סימנים, חשוב להתייחס לשלוש עקרונות כאשר אנחנו חושדים שמשהו אינו כשורה בגן של ילדנו:

יש סימנים כלליים ויש אינדיבידואלים

למשל, תינוק הקופא במקומו ואינו פעיל מוטורית, זהו סימן כללי, הוא מופיע אצל תינוקות רבים החווים התעללות. תינוקות לא אמורים לקפוא במקום, הם אמורים להיות פעילים ולעסוק בחקר של סביבתם. כך, נרצה לראות ילד שמח שנגש לאיש הצוות בגן לבקש סיוע וקרבה. במצב אופטימלי, פעוט לא ימנע מאינטראקציה עם איש הצוות.

יש גם תינוקות ופעוטות שחוות התנהלות לא נאותה בגן ומציגים סימנים מחשידים ייחודיים להם. לדוגמא, תינוק שלא ביסס מוצקים, אך בגן מקבלים דיווח על אכילה של כמויות גדולות ומוצץ מוכתם בשאריות מזון- הובילו הורים לפנות אלי לייעוץ בנושא. בתום הפגישה, הבנו כי יש מאפיינים רבים בגן שהינם מחשידים ובנוסף, גילינו מאפיינים בתמונות הנשלחו מהצוות במהלך ארוחה, שהעידו על כך כי הוא מואכל באופן לא הולם.

אף פעם לא נסתמך על סימן בודד

כאשר אנו מזהים סימן שמדליק לנו נורה אדומה, חשוב שלא נמהר לפעול ונחפש סימנים נוספים בהתנהגות הילד שעלולים להעיד על התנהלות זו. חלק מרשימת הסימנים אופיינית לשלבים התפתחותיים מסוימים ולכן אם תמצאו סימן כזה אצל ילדיכם אין זה אומר בהכרח כי ילדיכם חווה התעללות.

סימנים היכולים להעיד על אירועים נוספים שהילד חווה שאינם בהכרח התנהלות לא נאותה בגן

כאמור, סימנים מסוימים (כמו: התפרצויות זעם) עלולים להעיד על השלב ההתפתחותי של הילד ולא בהכרח על התנהלות לא נאותה בגן. בנוסף, ילדים החווים שינויים כמו: גירושין של ההורים, מעבר דירה, לידה של אח חדש ועוד- עלולים להציג חלק מהסימנים המחשידים. על כן, חשוב לבדוק- האם יש הסבר להתנהגות של ילדיכם שהוא לא רק התנהלות לא נאותה בגן. למשל, ילד שנולד לו לאחרונה אח חדש וכתוצאה מכך בוכה בכל בוקר כאשר נפרד מהוריו, זהו לא בהכרח סימן מחשיד.

שימו לב לסימנים הבאים:

  • שינוי פתאומי בהתנהגות (ילד רגוע שמתחיל לזרוק חפצים, ילד מופנם שמגלה אי שקט וכדומה).
  • בכי ממושך וקושי להירגע.
  • הימנעות מקשר עין עם איש צוות בגן ובכלל מזרים.
  • סימני חבלה על גופו של הילד שאינם תואמים את השלב ההתפתחותי שלו ו/או אינם מקבלים הסבר סביר מצוות הגן.
  • נסיגה מוטורית או נסיגה בשלב ההתפתחותי.
  • תוקפנות כלפי חפצים או אנשים.
  • התפרצויות זעם.
  • שינוי קיצוני בדפוסי אכילה ושינה.
  • שפת גוף המעידה על הסתייגות מאיש צוות או הימנעות ממגע וקירבה לאנשי הצוות בגן.
  • תגובת פחד או בהלה מרעשים חזקים או צעקות.

בכל מקרה של חשד – פנו להתייעצות עם איש מקצוע.

ליאת עזריה- אהרונוביץ'
ליאת עזריה- אהרונוביץ'

ליאת עזריה-אהרונוביץ'פסיכולוגית, העוסקת בליווי להורים בתהליכי שינה, גמילה מטיטולים והתנהגות, מכהנת כיו"ר הצוות המקצועי במיזם "בטוח בגן שלי", המקדם בטיחות פיזית ונפשית בגני הילדים בישראל