כך תשיגי לעצמך ספונסרית ותזניקי את הקריירה. המדריך המלא

לינדזי לוהן ומריל סטריפ | צילום מהסרט "המדריך לחיים בכפר"
לינדזי לוהן ומריל סטריפ | צילום מהסרט "המדריך לחיים בכפר"

מנטורית עסקית שתנחה אותך זה טוב ויפה, אבל בעולם של היום זה כבר לא מספיק. אם את רוצה לצמוח ולהתפתח, הגיע הזמן להעלות הילוך. כך תשיגי לעצמך ספונסרית, ולא הכוונה אינה למישהי שתממן אותך

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אם תשאלו נשים בעמדות בכירות או יזמיות בעלות עסק משגשג איך בדיוק הן עלו על הדרך להצלחה, סביר שיודו שלא היו עושות את זה בלי הפוש, ההכוונה והעידוד של נשות המפתח שהריעו להן בצמתים המקצועיים בחייהן, או במילים אחרות – המנטוריות שלהן. אבל לאחרונה נראה שמנטורינג כבר לא מספיק, השלב הבא: ספונסרינג, כלומר, בכירות בארגון שיודעות לקחת חסות, לפתוח דלתות ולזהות הזדמנויות להתפתחות. במקרים מסוימים הספונסרית אפילו יכולה להפוך לשותפה עסקית.

הכלכלנית והסופרת האמריקנית סילביה אן יולט השכילה להבין זאת כבר ב־2013 כשהוציאה את הספר "שכחי ממנטור, מצאי ספונסר", שבו הבהירה כי היא "אינה מציעה לנשים לחפש מי שיממן אותן, אלא ליצור מערכת יחסים עם מעין שותף אסטרטגי בכיר, כזה שיוכל לקדם אותן ולקשר אותן עם האנשים הנכונים ובתמורה יוכל ליהנות מהכישורים או הקשרים שיש להן להציע, זאת בניגוד למנטור שהוא בעיקר מדריך, מודל לחיקוי או מורה דרך". בנובמבר האחרון הקדישו כתבה לנושא גם במגזין פורבס, שם נטען כי מנטורינג זה נחמד והכול, אבל לא אם יש לך שאיפות ארוכות טווח.

ד"ר מירה חניק, יועצת ארגונית ומאמנת אישית, מחדדת את ההבדלים: "המנטורית היא דמות אם שמטפחת, תומכת, עוזרת ונותנת כיוון. כמו חונכת", היא מסבירה, "ואילו הספונסרית היא מישהי הרבה יותר בכירה שיכולה לפתוח לך דלתות, לקחת אותך לתפקיד מסוים, להחליט החלטה בארגון לגבי הקידום שלך".

"הרבה אנשים בכירים מעוניינים לטפח אנשים צעירים ומבריקים", דיוויד בואי | צילום מסך מהסרט "Absolute Beginners"
"הרבה אנשים בכירים מעוניינים לטפח אנשים צעירים ומבריקים", דיוויד בואי | צילום מסך מהסרט "Absolute Beginners"

 

>> ואיך הפכה איזבלה רוסלני לדוגמנית הלוהטת באופנה בגיל 66?

"אחת מהמאומנות שלי טוענת שמלווה לעסק היא כמו גנן", מוסיפה יולי פקירו, מאמנת אישית ועסקית לנשים עצמאיות. "הוא משקה ומטפח ובודק איך את גדלה, ומנכש את כל העשבים השוטים". אז איך נמצא את זו שתדע להבדיל בין עשבים שוטים לצמח עם פוטנציאל? לדברי פקירו, תהליך כזה מערב צד רציונלי וצד רגשי. "רצוי שתשאלי את עצמך קודם כול מה את צריכה כי אולי את בכלל לא צריכה ליווי", היא אומרת. "אולי במקום זה את זקוקה לעוד המלצות ממקור אובייקטיבי, אולי את זקוקה לידע, ואולי בצד של הרגש את בכלל זקוקה לתמיכה ועידוד מעבר למה שהסביבה הקרובה יכולה לספק".

אוקיי, הבנתי מה אני צריכה. מה עכשיו?
"את צריכה למצוא מישהי שתראה אותך כמכלול, ולהבין שלא היא זו שבמרכז. מישהי שתוכל להבין מה נכון לך באותה נקודת זמן. את רוצה שיהיה לה לב גדול, שתוכל להכיל אותך ומצד שני שיהיו לה רגליים על הקרקע. בנוסף, חשוב שזו תהיה מישהי שכבר עברה את הדרך הזו, שבאה עם הקשיים שכבר חוותה ויכולה ללמד מה עובד ומה לא, ולא מישהי שעדיין בתהיות עם עצמה. בנוסף, את צריכה לבדוק כל הזמן שהיא מבינה אותך ולא רק הולכת עם האג'נדה שלה. שהיא עושה מה שנכון לך, כי אין שטאנץ אחד. לכל אחת אופי אחר וצרכים אחרים, לכן חשוב מאוד לעשות תיאום ציפיות על ההתחלה ולבדוק שיש הלימה".

ד"ר חניק ממליצה לא לחכות אלא ליזום באופן פעיל ולנסות לזהות את אותה דמות שתעמוד לטובתנו במקום העבודה. "אם נכנסת לארגון מסוים ואת רוצה להתקדם, נסי לזהות מישהי שהיא אישה חכמה וחזקה, שיש לה מהלכים בארגון, שהיא מקושרת ושלך יש כימיה איתה", היא אומרת. ד"ר חניק מציעה לנסות להתקרב אל המנטורית או הספונסרית (שיכולים להיות גם ממין זכר, כמובן) באופן חברי, לשבת לארוחות משותפות, להציע חומרים כתובים בתחום ולבסס את הקשר באופן מקצועי. כדאי להתייעץ באופן קבוע ולשאול שאלות חכמות על הארגון ועל החלקים הנסתרים בעבודה. "אל תתביישי לבקש עזרה", היא אומרת. "הרבה אנשים בכירים מעוניינים לטפח אנשים צעירים ומבריקים. אם הם יזהו אותך כאחת כזו יש לך סיכוי טוב להפוך לבת טיפוחיהם".