איך להקל על הקליטה וההסתגלות בגן?

1 בספטמבר | צילום: Shutterstock
1 בספטמבר | צילום: Shutterstock

הנה הוא מגיע, הראשון בספטמבר, עם כל השמחה, הדאגה והחרדות שהוא מביא איתו, אז איך תכינו את הילדים לחזרה לגן? המומחית עונה

88 שיתופים | 132 צפיות

ספטמבר. כל שנה הוא מגיע ומביא עמו ימים לא פשוטים להורים ולילדים. ימי קליטה והסתגלות. בעוד ימים אחדים מיליון ילדים בגיל הרך, יתחילו את ימי ההסתגלות בגן החדש. גם עבור צוות הגן תהליך ההסתגלות מאתגר במיוחד. מצד אחד נערכים להכין את הילדים להסתגלות מיטבית תוך חיזוק תחושת השייכות והפחתת החרדה, ומאידך נערכים להכין את ההורים לאותו התהליך בדיוק, מתוך מטרה להפחית את תחושת הדאגה, לבנות ולחזק את האמון בצוות החינוכי. 

עבודה משותפת היא סוד ההצלחה כאן. אחריות ההורים אינה פחותה מזו של הצוות החינוכי, ולכן חשוב ששני הגורמים המשמעותיים בעולמו של הילד, ישתפו פעולה יחד לטובת הסתגלותם של הילדים.

>> הורה נבוכים: טיפים להתמודדות עם פתיחת שנת הלימודים בבתי הספר

איך ניתן להקל על ההסתגלות?

גילאי חצי שנה עד שנתיים

רוב רובו של הגיל הזה מאופיין בחרדת זרים. התינוק מתחיל לזהות פרצופים מוכרים וחש פחד וחרדה מפרצופים שאינם מוכרים לו. מטבע הדברים, בגילאים אלה הקליטה תהיה קשה יותר וארוכה יותר.

הורים – ימים אלה לא קלים לכם. התינוק הקטן יוצא לראשונה מהבית למעון/משפחתון, ומעבר לחששות הטבעיים שאתם חשים, ליבכם יוצא אליו ואל הקושי אותו הוא חווה. על מנת לעזור לעצמכם ולילדכם את התקופה הזו, חשוב שתהיו בטוחים וסמוכים על צוות הגן ותשדרו זאת גם לצוות וגם לילדים. דברו בבית על הגן, נקבו בשמות המטפלות, שימו מוזיקה, רקדו עם הילדים, הכינו יחד איתם את התיק לגן, מלאו יחד את בקבוקי המים, שמרו על קשר רציף עם הגן, וכשיקראו לכם, הגיעו מיד לאסוף את הפעוט. 

התארגנות טרום קליטה – על מנת להרגיל את הפעוט לדמויות החדשות והמשמעותיות שהולכות להיות בחייו, כדאי שביומיים האחרונים של אוגוסט תיפגשו באופן אישי עם המטפלות בשטח פתוח, בעדיפות לפגישה עם כל הורה וילד בנפרד, ככה זה פחות מאיים על התינוקות. כדאי שאורך הפגישה יהיה עד שעה. בגלל חרדת הזרים, חשוב שהפעוטות יחשפו למטפלות גם כשהן עוטות מסיכה וגם כשהן ללא מסיכה.

הימים הראשונים בגן – חשוב שייעשו בהדרגה תוך שימת לב אישית לכל תינוק ותינוק ולכל שינוי שחל בו.

גילאי שנתיים ואילך

בגילאים אלה הילד כבר מכיר את המסגרת החינוכית (גם אם הוא מתחיל במסגרת חדשה). הוא יודע שצריך להיפרד מההורים, הוא יודע שיש בגן צוות שעוזר לו ומלמד אותו, והוא כבר יודע לעזור לעצמו ברגעים קשים או כואבים. אלא שדווקא בגלל שהוא כבר מכיר ויודע מהי ההרגשה ואיך החוויה, יהיה לו לא קל, ואולי אפילו קשה.

הורים –  חווית הקליטה המוכרת של הילד היא הכוח שלו ושלכם. זה הזמן לקחת את כל היתרונות האלה ולתווך לו אותם שוב: לדבר על מה שיכול לעזור לו ברגעים האלה. להזכיר לו שכשהוא עם הדובי/הבובה/הבקבוק, קל לו יותר, להזכיר לו חוויות מהגן וחברים משותפים שעוברים איתו ו/או נשארים איתו באותו הגן, ניקבו בשמות המטפלות והגננת, הכינו יחד את התיק ותנו לו לבחור את הבגדים והבקבוק האישי אותו ירצה לקחת לגן, הכינו איתו את השם שלו על מדבקות, והדביקו יחד על הציוד האישי שלו, בחרו את הבגדים איתם ילך לגן ביום הראשון, תשמחו ותתרגשו איתם.

והכי חשוב, דברו והקשיבו להם. גלו מה מטריד אותם. הילדים מוטרדים מדברים אחרים: איך אדע ליד מי לשבת? איך אזכור איפה השירותים? מה אעשה אם אשכח את השם של הגננת? הקשיבו להם וענו בכנות. אם אתם לא יודעים, הבטיחו שתחזרו אליהם עם תשובה.

התארגנות טרום קליטה – נצלו את השבוע האחרון של אוגוסט לטיולים משותפים לכיוון הגן, תבחרו יחד סימני דרך קבועים. חשוב שהגן יקיים ימי קליטה בשטח חצר הגן, לפני פתיחת השנה. אם יישלח בקבוצת הוואטסאפ סרטון מצוות הגן שבו כל אחת מנשות הצוות תציג את עצמה, אפשרו לילדים לצפות בו שוב ושוב. צפייה חוזרת תיתן להם תחושה של מוכרות וחזרה לשגרה ויכולה להפחית חרדה.

הימים הראשונים בגן – גם כאן הילדים עדיין זקוקים להדרגתיות, ורוב הסיכויים שבימים הראשונים הם לא יצליחו "לסגור יום" בגן, ואתם תדרשו לבוא ולאסוף אותם מוקדם. 

כמה דברים שיעזרו להם ולכם לצלוח את הימים הראשונים

חפץ ביטחון – כדאי לעודד את הילד לקחת "חתיכה מהבית": דובי, שמיכה ישנה, חיתול ישן, מוצץ, בקבוק וכו'.  כל דבר שהילד יבחר. כדאי להקפיד על פריט אחד (לא ממתקים).  חפץ ביטחון כשמו כן הוא: משרה על הילד תחושת ביטחון ומרגיע.

"אמור רק להתראות" – הפרידה חשובה. הכניסו את הילד לגן ואמרו לו כשאתם הולכים. ילד שהוריו נעלמים לו, יהיה חשדן, ייצמד אליהם ביתר שאת, דבר שעלול לפגום בתהליך ההסתגלות. 

ימי חסד ללא שינויים חדשים – עבור ילדים, שינוי המסגרת הוא שינוי גדול ומשמעותי ולכן לא כדאי לעשות במקביל שינויים נוספים: לא להעביר ממיטת תינוק למיטת נוער, לא לנסות לגמול מחיתולים.

טקס קבוע –  אתם ורק אתם מכירים הכי טוב את ילדכם ויודעים להיפרד ממנו בצורה הטובה ביותר. ולכן, כדאי לייסד טקס פרידה קבוע שיעזור לילד לתחום את הגבול: נשיקה, נפנוף לשלום דרך החלון או כל דבר אחר. כמו כל טקס, כוחו בכך שהוא קבוע וחוזר על עצמו מדי יום באותה המתכונת. הציפייה לו והשגרה שבו מרגיעות.

מטפלת מועדפת – כל ילד בוחר לעצמו, כבר בימים הראשונים, את המטפלת/סייעת "שלו", זו שהוא נקשר אליה ומתקשר עימה טוב יותר. כשזה קורה, כדאי לבקש מאותה מטפלת שהיא תהיה זו שתקבל את פניו בבוקר, הדבר עשוי להקל בהרבה על הפרידה.

והכי חשוב, דאגו עד כמה שניתן לאווירה טובה ונעימה בתהליך הפרידה וההשתלבות של בגן הילדים. נסו עד כמה שאפשר לנטרל מתח שכן אווירה מתוחה עלולה לחבל בתהליך ההסתגלות.

* רווית רביב היא מדריכה במרכז גנים ומשפחה.