איך טרנד נולד?

מי מחליט מהם הצבעים שישלטו באופנה בעוד שתי עונות? נפגשנו עם אוריאה לייט, טרנדולוגית עולמית, שגילתה לנו מה נלבש גם בחורף 2012. תחזיות כתובות מראש

88 שיתופים | 132 צפיות

יש מקצועות נחשקים שהעיסוק בהם נראה כפאן אחד גדול. קחי למשל את הקניינות; את נמצאת על קו ישראל – יבשת-כלשהי רוב הזמן, מתרשמת מתערוכות ומוקדי אופנה מרכזיים, נפגשת עם אושיות-אופנה חשובות חובקות עולם, וגם מקבלת על זה לא מעט כסף…

אך לאחרונה גיליתי שיש מקצוע אפילו נחשק יותר; נפגשתי עם Oreea Light, טרנדולוגית עולמית ואנתרופולוגית צבע, ובקיצור- אחת הנשים המשפיעות ביותר על מה שנראה בעולם האופנה והביוטי. אוריאה היהודייה, שנחתה במחוזותינו היישר מניו-יורק, היא בעלת תואר שני בקוסמטיקה, ניהול ושיווק המוצר מהמכון הטכנולוגי FIT בניו-יורק. היא משמשת כעוזרת סגן נשיא במחלקה הבינלאומית לפיתוח מוצרים במותג מייבלין ניו-יורק, ובין היתר אמונה על החידושים ופיתוח מוצרים וטרנדים בתחום הצבע ומראות האיפור. כל זה ועוד לא מלאו לה 40.

כשהאופנה על סדר היום

לבושה בשמלת עור שחורה (עדכנית, אלא מה) וטייץ שחורים, אוריאה לוקחת אותנו לסיור קצר ברזי מלאכתה – תמצית של הנאה צרופה, ומאפשרת לנו הצצה לסדר יומה: כל בוקר נפתח עם עלעול בחמישה עיתונים שמהם היא מקבלת מושג על התרבות הפופולארית; איך אנשים חיים בעולם, מה מעניין אותם, מה הם קוראים ועל מה מסתכלים. באמצעות קשר טלפוני עם מכרים, חברים וגורמים בעולם האופנה, מגיעים אליה דיווחים גם מאירופה ומאסיה. "נוצרה סולידאריות בתעשיית האופנה: צלמים, מאפרים ומעצבי אופנה – כולם מתערבבים בשיח היומיום. אחרי שעות ארוכות של עבודה מאחורי הקלעים בתצוגות הנחשבות, כולם חברים של כולם".

פעמיים בשנה משתתפת אורייה בתצוגת בדים (Fabric shows), החושפת שפה שלמה של צבעים וטקסטורות. כל אחת מ-25 המדינות המשתתפות בתצוגה מעניקה פרשנות מקומית בהתאם לקהל היעד במיקום הגיאוגרפי שלה. אורייה, כמובן, מתייצבת גם בשבוע האופנה המתקיים בכל אחת מבירות האופנה – פריז, מילאנו וניו-יורק. התנ"ך שלה הוא הספר"Pantone" , האוטוריטה הרשמית למערכות ולטכנולוגיות הצבע בכל העולם; השפה התקנית והגלובאלית, המשמשת לתקשורת-צבע מהמעצב ליצרן המשווק ללקוח, ובספרייה הפרטית שלה תמצאו את "Styling Fashion Trends" – אוסף טרי-טרי של צבעים ודגמים עתידיים, וחוברות כמו HBA, המתארות את הקשר בין עולם היופי לביזנס.

הכל כתוב

אבל איך מעצבי אופנה וסטייליסטים יודעים מה נאהב ללבוש בעוד שתי עונות? מתברר כי הם קוראים את זה. בתי עיצוב ואופנה ניזונים מספרות של טרנדים (Trend books), היוצאת כשלוש שנים לפני מועד הופעת הקולקציות בחנויות. כל חברה וארגון יודעים מראש מהן המגמות הצפויות לשלוט בעולם הצבעים, ומתכננים בהתאם את צעדיהם בשנה הקרובה. הם רוכשים במיטב כספם ספרות מקצועית, האוצרת את תחזיות האופנה העתידיות, בכל הקשור לבדים, צבעים, גזרות ודפוסים.

מחברי "ספרי הטרנדים" עוסקים בניבוי ובחיזוי מגמות אופנה, ונשענים על כל מידע אפשרי – החל משינויי מזג האוויר ועד המצב הכלכלי. נקודות ציון חשובות באספקטים שונים, מטביעות לרוב את חותמן על פסי הייצור. כך למשל, פעולות טרור כלל-עולמיות תכופות מביאות את הטרנד הצבאי, בעוד שפעולות למען כדור-הארץ מעודדות את השימוש בחומרים אקולוגיים ואת מיסוד האופנה הירוקה.


הסטייליסטים מקבלים עדכונים מכל בירות האופנה בעולם. אילוסטרציה: photos to go

מה נלבש בקיץ 2011?

החורף עוד לא מראה סימני הגעה, וזוהי סיבה טובה להיות הראשונים לדעת מה יהיו הצבעים החמים לעונת אביב-קיץ 2011. לפנייך הטרנדים החמים בקטגוריית הלייף סטייל, האופנה והאיפור – היישר משבוע האופנה בבירות האופנה הגדולות.

Orange Crush (כתום נועז): בתצוגות האופנה של מארק ג'ייקובס ושאנל בניו-יורק שלט הצבע הכתום העז, הצפוי להשתלט על הבגדים, האקססוריז והאיפור. שפתיים מודגשות בצבע כתום ומראה עור נקי יהיו הדבר החם הבא. מראה קריקטוריסטי למדי, המתאים לאמיצות בלבד.

קאמל: פריז מבשרת על המשך של טרנד ה"ניוד" (עירום) הנוכחי, רק הפעם בגרסה עם נטייה צהבהבה. איך מתאפרים? מראה עור נקי וטבעי עם נגיעות חומות בלבד בשילוב מסקרה שחורה עדינה.

שילוב ססגוני של סגול-ירוק-כתום: מילאנו מביאה צבעוניות עליזה עם משפחת הסגולים, ירוקים וכתומים, שילוב של שניים או שלושה מהם ביחד. איפור: מראה רך עם צלליות סגלגלות בעפעפיים ומתחת לעיניים.

Lime Green (צהבהב-ירקרק): צבעים של מנטה, לימון ותפוח יככבו במערכות לבוש, באקססוריז ובקצות הציפורניים. בתצוגות נראו מראות איפור מוגזמים-ליצניים, אך מחוץ לטריטוריה האופנתית אפשר לעדן אותם עם נגיעות צבע.


בתי אופנה ועיצוב ניזונים מספרות של טרנדים. אילוסטרציה: photos to go

מבט לעתיד: הטרנדים המובילים לסתיו-חורף 2012

לפני שאת ממהרת לרכוש בגדי עור, תיק מנומר או כל טרנד אחר של עונת החורף הקרובה, בדקי אם מדובר בהשקעה משתלמת, שתלווה אותך גם בעונות הבאות.

GREIGE (מיקס של בז' אפור): טרנד המשדר ניקיון ותחכום, חיוור אך גם מרהיב בעת ובעונה אחת. המשך משודרג לטרנד ה"nude" עם סקאלה רחבה של תתי גוון, ולכל צבע יש את האמירה שלו.

SWEET & SAUR (חמוץ-מתוק): אינטרפרטציה טעימה וחדשנית של גווני פסטל "רציניים" לכאורה: ורוד, סגול, לילך ושזיף. הצבע הוורוד הוא כבר לא מתקתק, והאפור כבר איננו קודר. שילוב מעניין של גווני לילך ואפרפר מלא באמירה נשית ורכה (מראה איפור בתמונה: טכניקת איפור עגולה ואפורה עם מראה שפתיים מתוק. צילום: קנת וולרד)

SHINY THINGS (הברונזה): עולם גברי, מטאלי, בהשפעת מתכת הברונזה, נוצץ ומתכתי, מאופיין בצבעים מבריקים וחזקים, אפקט מראה מבריק-רטוב. (מראה איפור בתמונה: לראשונה עיניים ושפתיים מודגשות מאד – איפור מעושן עם אפקט מבריק-רטוב. צילום: קנת וולרד )

PLASTIC FANTASTIC (פלסטיק פנטסטי): בהשראת הקרטון היפני MANGA, המאופיין בצבעים חזקים ומרוכזים, בצבעי יסוד, בפלורוסנטים: טורקיז, צהוב וירוק פלפל. התוצאה הסופית מלאכותית ומצועצעת עם קריצה לשנות ה-80 בצורה עתידנית. טכניקות האיפור המאפיינות את האיפור הן: חדות, דיכוטומיות בקווים משורטטים ונקיים.

  • ליצירת קשר עם נטע בדוא"ל