אייריס אפפל נפטרה בגיל 102: פרידה מהפאשניסטה הכי נועזת

אייריס אפפל | צילום: Taylor Hill/Getty Images
אייריס אפפל | צילום: Taylor Hill/Getty Images

היא עיצבה את הבית הלבן, ויתרה על ילדים לטובת הקריירה, התגלתה על ידי הסוכנות של גל גדות בגיל 97, הפכה לפאשניסטה נחשקת ועשתה חיים משוגעים. 5 שיעורים שקיבלנו מאייריס אפפל שהלכה לעולמה

88 שיתופים | 132 צפיות

עולם האופנה נפרד בסוף השבוע מהפאשניסטה הכי ותיקה והכי מגניבה שיש – אייריס אפפל שהלכה לעולמה בגיל 102 המופלג. מעצבת הפנים ואשת העסקים שהפכה לאייקון אופנה דווקא לעת זקנה, נתנה לנו לא מעט שיעורים לאורך השנים – ולא רק בסטייל.

>> קוברת לכולן: הפאשניסטה אייריס אפפל חגגה 102!

היא נולדה ב-29 באוגוסט 1921 בקווינס, ניו יורק, בשם אייריס ברל, לזוג הורים ממוצא יהודי. היא הפכה לאייריס אפפל כאשר נישאה לבן זוגה, קרל אפפל, עמו הקימה חברת טקסטיל שניהלו במשותף עד 1992. במסגרת עבודתה, הייתה אפפל אחראית על עיצוב ושיפוץ הבית הלבן, ולאורך חייה המקצועיים נחשבה ל"גברת הראשונה של הטקסטיל". 5 שיעורים לחיים שקיבלנו מאייריס אפפל:

1. אף פעם לא מאוחר מדי בשביל שיגלו אותך

אפפל הוחתמה בגיל 97 בסוכנות הדוגמנות העולמית IMG, בה מיוצגות בין היתר גל גדות, קרלי קלוס ובלה חדיד. "אני מאוד נרגשת, אף פעם לא היה לי סוכן ראוי", סיפרה אפפל בזמנו לאתר האופנה WWD. "אני אישה של 'עשי זאת בעצמך'. אף פעם לא ציפיתי שהחיים שלי יקחו כזאת תפנית, אז אף פעם לא נערכתי לכך. הכל קרה בכזו פתאומיות, ולא חשבתי שבגילי העדין אני הולכת לשבת במשרדים ולהיות מעורבת בדברים. חשבתי שזו רק צריבה על המחבת, שזה לא הולך להימשך, אבל איכשהו אנשים גילו אותי. אני מאוד מתרגשת ואסירת תודה".

אייריס אפפל | צילום: Jamie McCarthy/Getty Images
אייריס אפפל | צילום: Jamie McCarthy/Getty Images

2. אופנה חולפת אבל סטייל זה לנצח – וגם: אל תפחדי להתבלט

הסטייל הייחודי והססגוני של אפפל הפך אותה לאישיות בלתי נשכחת. האמירה "More Is Less", הייתה ההפך הגמור ממה שהיא האמינה בו, והסגנון שלה היה נועז ואקסטרימי. היא לא נפלה לטרנדים חולפים אך לא פחדה להעז ולהתבלט בבגדים עתירי ווליום, צבעים נועזים, הדפסים משוגעים ואקססוריז ענקיים. הסטייל הייחודי שלה הפך אותה לפאשניסטה נחשקת עד יומה האחרון, ובין המותגים והמעצבים שפנו אליה בבקשה לשתף עמה פעולה, תמצאו את MAC ,H&M, קייט ספייד, לה בון מארש ועוד. בשלב מסוים אפילו עיצבו בובת ברבי בצלמה ובדמותה.

אייריס אפפל ל-H&M | צילום: יח"צ
אייריס אפפל ל-H&M | צילום: יח"צ

3. האהבה רק מתגברת עם הגיל

קרל, בן זוגה של אפפל, הלך לעולמו בגיל מופלג אף הוא. קרל מת בגיל 100, ובתשע השנים שחלפו מאז מותו אייריס לא הפסיקה להתגעגע. השניים הכירו ב-1947, ונישאו שנה לאחר מכן. אגב, גם קרל היה פאשניסט לא קטן. בדומה לבת זוגו, שהתהדרה במשקפיים עגולים בעלי מסגרת שחורה עבה, גם לקרל היו משקפי סיגנצ'ור משלו, כמו גם סגנון לבוש מעורר השתאות. מאז שהלך לעולמו, אייריס שיתפה ברשת ללא הרף בגעגועיה ובאהבתה לקרל. רק בדצמבר האחרון, רגע לפני הכריסמס, היא שיתפה תמונה זוגית מתוקה שלהם וכתבה: "מתגעגעת לשותף שלי למסיבות החג". קווץ' בלב.

פאשניסטה ופאשניסט. אייריס וקרל אפפל ב-2012 | צילום: Gary Gershoff/WireImage for GettyImages
פאשניסטה ופאשניסט. אייריס וקרל אפפל ב-2012 | צילום: Gary Gershoff/WireImage for GettyImages

4. מותר לך להעדיף קריירה על ילדים

אייריס וקרל אפפל מעולם לא הביאו ילדים. אייריס סיפרה שהסיבה לכך היא שאם היא לא יכולה לגדל אותם במשרה מלאה – היא לא מעוניינת בכך. השניים בילו זמן רב בנסיעות ברחבי העולם במסגרת העסק המשותף, ובפועל הקריירה שלה הייתה הבייבי שלה, לה הקדישה את כל חייה. "אני לא מאמינה בלתת לילד לגדול אצל מטפלת, וזה לא מה שהתכוונו לעשות", סיפרה אפפל על ההחלטה שלה ושל קרל בריאיון עבר לגרדיאן. "חוץ מזה", אמרה, "להביא ילדים זה כמו פרוטוקול, זה מה שמצפים ממך, ואני לא אוהבת שמתייגים אותי".

5. תחגגי את החיים בגדול

ימי הולדת זה דבר טריקי. עד גיל מסוים, נגיד 25, את מבסוטה לחגוג את זה שגדלת בשנה. משם בדרך כלל כל הקונספט תופס תפנית, ומתחילים כל חשבונות הנפש המייגעים ואכילת הראש העצמית על מה הספקת או לא הספקת וכל הג'אז הזה. אפפל חגגה כל יום הולדת בגדול, אפילו את יום הולדתה האחרון והמפואר בגיל 102. היא הקפידה להעלות לרשת מדי שנה תיעוד מהחגיגות ולעוף על החיים כאילו היא בת 22 – וזה פשוט שיעור מהמם לחיים. לפני יומיים היא העלתה את הפוסט האחרון בחייה, ובאופן סימבולי, היא חגגה חצי יום הולדת – גיל 102 וחצי. מקוות שהיא תמשיך לחגוג לנצח, איפה שהיא לא תהיה.