אז מה עושים?

חשוב ללמד את התינוק להירדם בעצמו בלי תלות, בערב ובמהלך היום | צלם: shutterstock
חשוב ללמד את התינוק להירדם בעצמו בלי תלות, בערב ובמהלך היום | צלם: shutterstock

מה עושים כשהתינוק נרדם רק על הידיים, כשצומחות לו שיניים או כשהוא רוצה לינוק כל שעתיים? קבלו עצות של מומחים על השאלות הנפוצות שהכי מטרידות הורים

88 שיתופים | 132 צפיות

סדר יום חדש

בתי בת חודש וחצי וטרם למדה להבחין בין יום ללילה. איך עוזרים לה ולנו לארגן את סדר היום?
דבורה זהבי כהן, יועצת שינה בכירה ומכשירה יועצות שינה, משיבה: כבר בשלב מוקדם יש לארגן סדר יום לתינוק. זהו אינו סדר יום נוקשה מדי, אבל נסו להקפיד על שעות האכלה ושינה קבועות. חשוב לעשות הפרדה ברורה בין יום ללילה. במהלך היום תנו לה את מרב תשומת הלב. צאו לטייל והקפידו להאיר את הבית. כשהיא מתעוררת בלילה, הקפידו לא להדליק אורות ולא להוציא אותה מהחדר. כמה שפחות גירויים בסביבתה במהלך הלילה יעזרו לה להירדם במהרה. אמצו טקס שינה קבוע ויומיומי, שבגילה צריך להיות קצר, לדוגמה: אמבטיה, אוכל, שיר ולמיטה. השתדלו לעשות זאת כל יום באותה שעה.

חלב על הזמן

בת החודשיים שלי יונקת המון. איך יודעים כמה תינוק רך צריך לאכול?
דנה רזניק, דיאטנית קלינית ביחידה לתזונה ולדיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים, משיבה: "הרצון לדעת כמה בדיוק התינוק אוכל עלול ליצור אצל ההורים הטריים לחץ רב. חשוב לחוש את התינוק, להקשיב לצרכיו ולהיצמד פחות למספר המיליליטרים שהוא אמור לאכול. יש לזכור שהרעב של התינוק משתנה לאורך היום ובין הימים. הוא יכול לינוק בבוקר במרווחים מצומצמים יותר, ובערב לרווח אותם; הוא יכול לינוק יותר ביום מסוים מכיוון שהוא מצוי בתקופת גדילה, ולאחר יומיים-שלושה לחזור לדפוס היניקה הרגיל שלו".

מסר בבקבוק

בקרוב אחזור לעבודה. איך מלמדים תינוק יונק לקחת בקבוק?
רזניק משיבה: "בהדרגה, אבא או סבתא יכולים להציע לתינוק בקבוק פעם ביום. אפשר גם לשאוב ולהציע חלב שאוב בבקבוק, וכך השינוי התזונתי הוא דרמטי פחות. לעתים יש להורים נטייה להכין את עצמם לגרוע מכל, להיות משוכנעים שהתינוק לא ירצה את הבקבוק, וזה כשלעצמו יוצר מטען שלילי. כדאי לנסות את הבקבוק בלי חשש".

על הידיים

בני בן חמישה חודשים, ולא מוכן שאניח אותו לרגע בעגלה. הוא בוכה וצועק עד שאני מתייאשת ומרימה אותו. מה עושים?
ד"ר דניאל גוטליב, פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי, מנהל קליני במכון שינוי ומחבר הספר "קולם של ילדים", משיב: "ילדים צריכים ללמוד להתמודד עם קצת תסכול. החלק המשמעותי הוא לברר עם עצמנו מדוע אנחנו צריכים שהתינוק יהיה בעגלה – האם זהו צורך שלנו או שזוהי תגובה להתנהגות של התינוק. לעתים תינוקות דורשים תשומת לב כשהם חשים סוג של דחייה מצד ההורה. במקרה זה, אין לבנך מספיק ביטחון עצמי להיות לבד וזה מתפתח לחרדה, לפחד מפרידה, ולכן הוא דורש להיות על הידיים".

ישן כמו יונק

שמעתי שתינוקות יונקים מתעוררים יותר בלילה. האם זה נכון?
זהבי כהן משיבה: אין קשר בין הנקה לבין כמות ההתעוררויות במהלך הלילה. לרוב, התעוררויות מרובות נובעות מהקשרי שינה שגויים. חשוב ללמד את התינוק להירדם בעצמו בלי תלות, בערב ובמהלך היום. כשהוא מתחיל להירדם תוך כדי הנקה, הוציאי את הפטמה מפיו, הניחי אותו במיטתו ועזרי לו על ידי מגע להיכנס לשינה עמוקה. הקפידי על כך כמה ימים, והשינוי יגיע במהרה.

המטבח סגור

כיצד ומתי גומלים תינוק מהאכלת לילה?
רזניק משיבה: "מבחינה רפואית, מגיל תשעה חודשים התינוק יכול לישון לילה שלם. זה שלב שבו אפשר להתחיל לגמול מאכילת לילה. יש תינוקות שקשה להם יותר לישון לילה שלם מכיוון שהם רגילים שמרדימים אותם באמצעות הנקה, למשל, והם לא מפתחים את היכולת להירדם מחדש בעצמם. אפשר לבקש ממישהו שאינו האם לגשת לתינוק, או להציע לתינוק מים בכמות קטנה בלילה, ואפשר ללמד את התינוק להירדם לבד – להיות לידו אבל לא להרים אותו מהמיטה".

שעת השן

אני חושבת שלתינוק שלי צמחו פחות שיניים מאשר לבני גילו. האם זו בעיה?
רונית קינן, אחות טיפת חלב פרטית, משיבה: שיניים ראשוניות (שיני חלב) נוצרות עוד בהריון. השיניים מתחילות לבקוע מהחניכיים מגיל חמישה חודשים עד גיל שנה בערך, כשזמני בקיעת השיניים משתנים מתינוק לתינוק, ולרוב הקדמה או עיכוב בבקיעת השיניים דורשים רק מעקב, ובמרבית המקרים אין סיבה לדאגה. עד גיל שנתיים וחצי לרוב הילדים יש כבר את כל 20 שיני החלב.

לישון לבד

בני בן תשעה חודשים ומסרב לישון לבד במיטה. הוא בוכה וצורח מהרגע שאני משכיבה אותו במיטה עד שאני מרימה אותו. מה עושים?
זהבי כהן משיבה: בגיל תשעה חודשים יש לתינוק יכולת ומסוגלות להירדם בכוחות עצמו. מכיוון שעד כה הוא היה רגיל להירדם בעזרתכם, הוא מתקשה להירדם לבד כשהוא במיטתו. תחילה הניחו אותו במיטתו במהלך היום, כשהוא במצב רוח טוב, ושחקו איתו. כשהוא מתחיל לבכות, הוציאו אותו מהמיטה. בערב, השתדלו להשכיבו לישון לא יאוחר מהשעה 19:30-19:00, כדי לא ליצור מצב של עייפות יתר שעלולה לגרום לבכי. הקפידו על טקס שינה קבוע יומיומי. לאחר שתשכיבו אותו לישון, הישארו איתו בחדר עד שהוא נרדם. השתמשו במגע כגון ליטופים וטפיחות, וגם בקול מונוטוני כמו "ששש….". אחד מסודות ההצלחה הוא עקביות, התמדה ורגישות לצורכי התינוק.