אז מה היה לנו?

את ההצגה השנה עבור ההורים גנב בלא ספק חוק חינוך חינם | צלם: Ingimage
את ההצגה השנה עבור ההורים גנב בלא ספק חוק חינוך חינם | צלם: Ingimage

החופש הגדול קוצר, חוק חינוך חינם נכנס לתוקפו, ולמרות המצב הכלכלי, בנות ארבע חוגגות במסיבות ספא. הורים וילדים מסכם שנה

88 שיתופים | 132 צפיות

דברים רבים אפשר לומר על שנת 2012, אבל משעמם לא היה פה. במדינת ישראל כמו במדינת ישראל התרחשות רודפת התרחשות, והרי סיכום עיקרי הדברים בתחום החינוך, הבריאות, הכלכלה והתעסוקה, וגם – התרבות והבידור.

חינוך

מספרים, מספרים, מספרים

1,586,001 ילדים החלו את שנת הלימודים תשע"ג במערכת החינוך. זהו גידול של 1.36% לעומת השנה שעברה. בכל הפרמטרים נצפה גידול במספר הילדים לעומת השנה הקודמת, והגידול הגבוה ביותר נרשם במספר הילדים שנכנסו לגן חובה – עלייה של 4.55%.

חוק חינוך חינם

את ההצגה השנה עבור ההורים גנב בלא ספק חוק חינוך חינם, שיצא לדרך תחת ביקורת קשה. לאחר תכונה רבה ואי ודאויות לגבי יישום החוק, שכללו שאלות לגבי היכולת של מערכת החינוך לקלוט את מספרם הרב של הילדים, החלה שנת הלימודים תשע"ג. 85% מהזכאים על פי החוק בשכבת הגיל שלוש-ארבע נקלטו ב-860 גנים ציבוריים חדשים, לצד 910 גננות חדשות. התקציב ליישום החוק אמור לחסוך להורים כ-800 שקלים בחודש – כ-8,000 שקלים בשנה על כל ילד בגני הילדים לגילי שלוש-ארבע.
שינוי לוח החופשות

השנה לראשונה גם השתנתה משמעות 1 בספטמבר: קיצור החופש הגדול יצא לדרך, ותלמידי ישראל החלו את שנת הלימודים הנוכחית ב-27 באוגוסט 2012. השינוי בלוח החופשות אמנם קיצר בחמישה ימים את החופש הגדול, אך אלה לא הורדו ממניין ימי החופש הכלליים במערכת החינוך, אלא התווספו לאורך השנה בצמוד לחופשות החגים. עובדה זו משאירה את ישראל כאחת המדינות השיאניות במספר ימי החופשה לילדים, כמו גם כשיאנית בפער שבין מספר ימי החופשה של הילדים למספר ימי החופשה של הוריהם העובדים – 76 ימים בשנה (!).

מחאת הגננות ממשיכה

גם בימים האחרונים של שנת 2012 אי אפשר לבשר על סיום עיצומי הגננות, שהחלו עם החלת תוכנית אופק חדש. ההשלכות בשטח הן בדמות עיצומים שקטים, אבל בעלי השלכות לא פשוטות: הסתדרות המורים הנחתה את הגננות שלא לקיים פעילויות אחר הצהריים ובימים החופשיים שלהן.

שעת מבחן

באחרונה קיבלו תלמידי בתי הספר היסודיים בשורה משמחת: לאחר שנים של דיונים בנושא הבחינות הוחלט במשרד החינוך לתת מקום נכבד יותר להערכות האישיות על פני מבחנים בכיתה, ולהוריד את עומס המבחנים. ההחלטה הועברה בתחילת שנת הלימודים תשע"ג לבתי הספר, כשבראשה עומדת ההנחיה לבטל לחלוטין את המבחנים בכיתות א', ואותם יחליפו מבדקים פרטניים בשפה ובחשבון.

במקביל צומצמה כמות המבחנים בשאר כיתות בתי הספר היסודי באופן הדרגתי, מכיתות ב' שבהן ייערכו מבחנים כיתתיים פעמיים בשנה בשפה ובחשבון, ועד כיתות ה'-ו' שבהן יותר רק מבחן אחד בשבוע. בנוסף, בוטלו בחני הפתע, ומשקלם של המבחנים, של הבחנים ושל ההערכה הנעשים באמצעות כלי הערכה נוספים יהיה לפחות 85% מהציון.


פחות מבחנים. צילום:
shutterstock

כלכלה ועבודה

הגנה מפני פיטורים

בפברואר השנה החליטה ועדת הרווחה והבריאות של הכנסת לשים קץ לאפליה שיש בשוק התעסוקה כלפי נשים בהריון ובטיפולי פוריות. הוועדה אישרה את הצעת החוק שלפיה יתווספו לחוק עילות שבגינן ייאסר על לשכת התעסוקה ועל מעסיקים שנעזרים בה להפלות לרעה אדם בקבלה לעבודה. בתוספות לחוק לאיסור אפליה יש הכרה בצורכיהן של נשים הרות ושל נשים העוברות טיפולי פוריות בשוק התעסוקה.


כשליש מהאמהות לילדים עד גיל שש בישראל חשות אפליה. צילום: shutterstock

עדיין מרגישות מופלות

מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו שחזרה לחליפת העסקים מייד לאחר לידת הלידה, גרמה להרמת לא מעט גבות ולתהייה: הזהו פנימיזם? ממחקר שנערך על ידי מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת עבור נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה בשנת 2012 עולה כי עדיין כשליש מהאמהות לילדים עד גיל שש בישראל חשות אפליה – הן בתהליך הקבלה לעבודה והן במקום עבודתן הנוכחי. המחקר מצא כי דווקא במגזר הפרטי תחושת האפליה היא הגבוהה ביותר – כ-38% לעומת 19% במגזר הציבורי, וכי 53% מהציבור חש כי קיימת אפליה כלפי אמהות באופן כללי.

כמה זה עולה לנו?

המחאה החברתית כבר שככה, והשנה שטף אותנו דווקא גל התייקרויות במשק: הוצאותיה של משפחה ממוצעת ממעמד הביניים זינקו ב-850 שקלים בחודש ובכ-10,000 שקלים בשנה בעקבות גל ההתייקרויות שהחל בחודש יולי. עם זאת, בעקבות המחאה החברתית אישרה הממשלה את המלצות ועדת קדמי (ועדת המזון), בהן: יישום מודל התחרות האזורית בתחום קמעונאות המזון, איסור על קמעונאים גדולים להיות צד להסדרים שיגבילו קמעונאים אחרים, שקיפות מחירים, הקלות והסרת חסמים ביבוא מוצרי מזון לישראל, פרסום השוואה בינלאומית של מחירי מוצרים המיובאים לישראל, ופרסום בחנויות של המחירים הסיטונאיים. אף על פי שצעדים אלה אושרו על ידי הממשלה, יישומם יחל רק לאחר הבחירות הקרובות.

עוד נקודה

פרי נוסף שקטפנו השנה בזכות המחאה החברתית היה זיכוי בנקודות המס להורים עובדים לילדים עד גיל חמש. משנת 2012 זכאים הורים לילדים לנקודת זיכוי אחת בכל שנה למשך חמש שנים בגין כל ילד. ההטבה ניתנת משנת המס שלאחר הלידה ועד שנת המס שבה ימלאו לילד חמש. שווי ההטבה הוא 2,580 שקלים בשנה ו-215 שקלים בחודש עבור כל ילד.


הוצאותיה של משפחה ממוצעת ממעמד הביניים זינקו ב-850 שקלים לחודש. צילום: shutterstock

תרבות ובידור

שנת הריאליטי

לא מן הסתם מציינים במחלקת המחקר של הזכיינית קשת כי בשנה האחרונה התוכניות הנצפות ביותר בקרב ילדים ובני נוער הן תוכנית הריאליטי: בקרב ילדים (11-4) – "בית ספר למוזיקה", ובקרב בני נוער (14-12) – "האח הגדול". הילדים כאמור לא רק צורכים יותר ריאליטי, אלא גם משתתפים בהן. פרט ל"בית הספר למוזיקה", היו לנו השנה "מאסטר שף ילדים" והסדרה החינוכית "אלוף העברית" (סדרת דוקו בשיתוף משרד החינוך, שבה השתתפו ילדים בכיתות ד'-ו' בתחרות איות ועברית). הבעיה העיקרית היתה שהתוכניות היו אמנם בכיכובם של ילדים, אך שודרו בפריים טיים של ההורים – זמן שבו הילדים אמורים כבר לישון.

מסיבות, מסיבות

למרות המיתון, מסיבות ימי ההולדת לילדים נעשות מדי שנה גרנדיוזיות יותר ויותר. אם בתקופת "קשת ליבליך" של "ארץ נהדרת" עשתה הקומיקאית שני כהן מטעמים מההכנות לבת מצוו'ש – היום תמצאו ילדות החוגגות מסיבות ספא עם חלוקי מגבת ומסאז'ים מגיל ארבע-חמש. ובמקום הנקניקייה בלחמניה (שהחליפה את הפיתות-חומוס-מלפפון חמוץ של ילדותנו), מככבים היום מגשי סושי, והשמים הם הגבול.

ספרים רבותיי, ספרים

אף על פי שהם ילדי סמרטפונים וטבלטים, לשמחתנו הילדים שלנו ממשיכים לקרוא. אבי שומר, מנכ"ל צומת ספרים, מציין כי "ספרים הם עדיין מתנה פופולרית לכל גיל". מסיכום נתוני השנה העברית החולפת עולה כי הקטגוריה שרשמה את הצמיחה הגבוהה ביותר היא קטגוריית ספרי הילדים והנוער – עם גידול של 29%. ספרי הפעוטות הפופולריים, מתברר, לא השתנו הרבה:

פעוטות וילדי הגן:
• מעשה בחמישה בלונים – מאת: מרים רות, הוצאת הפועלים (1974)
• אבא עושה בושות – מאת: מאיר שלו, הוצאת כתר (1988)
• אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים – מאת: דוקטור סוס, הוצאת כתר (1990)

ילדים:
• יומנו של חנון 5: עובדות החיים – מאת: ג'ף קיני, הוצאת כנרת (2011)
• יומני החנונית – מאת: רייצל רנה ראסל, הוצאת ספר לכל (2012)
• פיניאס ופרב: צרות בצרורות/ ממציאים את הכיף – הוצאת ידיעות אחרונות (2011)

ומה ההורים קראו השנה?
• נוילנד – מאת: אשכול נבו, הוצאת זמורה ביתן (2011)
• הזקן בן המאה שיצא מהחלון ונעלם – מאת: יונס יונסון, הוצאת כתר (2011)
• נסיכת הקרח – מאת: קמילה לקברג, הוצאת מודן (2012)
• חוטים מקשרים – מאת: ויקטוריה היסלופ, הוצאת ידיעות אחרונות (2012)
• חמישים גוונים של אפור – מאת: א.ל ג'יימס, הוצאת ידיעות אחרונות (2012)


* נתונים: סטימצקי וצומת ספרים