אנשים

בתו של הרב שחזרה בשאלה והפכה לגורו

אורלי כרמון | צילום: בנצי קטן
אורלי כרמון | צילום: בנצי קטן

הכירו את אורלי כרמון, מייסדת הקהילה לנשים ישראליות מרחבי העולם שמוצאות חברות להעצמה בשלט רחוק. יש לה 7,000 חברות מכל העולם, "המטרה שלי היא שאף אישה ישראלית בעולם לא תרגיש לבד"

88 שיתופים | 132 צפיות

לאורלי כרמון, ישראלית המתגוררת בטורונטו, קנדה, יש מעל 7,000 חברות, כולן ישראליות. עד לפני כשנה היא לא הכירה אותן בכלל, אבל היום היא מכירה כל אחת מהן היטב. יש לה חברות בגאנה, באוסטרליה, בהונולולו, בקניה, בצפון ובדרום אמריקה, בכל המזרח הרחוק כולל יפן ומיאנמר, בכל נקודה באירופה, ובעצם איפה לא. כולן ישראליות, אבל רק שליש מהן מתגוררות בישראל. "אני בוחרת אותן בפינצטה", היא מציינת. לאחרונה היא הגיעה למספר שיא של 8,000 חברות, אבל מתוכן היא שחררה אלף שלא התאימו לה כי החברות לא הייתה הדדית. "יכולתי להגיע בקלות ל-100 אלף נשים אבל אני לא הולכת על כמות", היא מנמקת.

כרמון (50), היא טורבו מהלך עם מרץ בלתי נדלה, נשואה ואם לאיתן (9) ולאביגיל (7), שנולדו אחרי תריסר הפריות. היא בוגרת לימודי יחסים בינלאומיים באוניברסיטה העברית ועורכת דין בהכשרתה, וכיום היא עומדת מאחורי קבוצה ייחודית בפייסבוק בשם "אורקה (ORCA) – עוצמה נשית חובקת עולם". שם הקבוצה הוא נגזרת של ראשי התיבות של שמה של כרמון, אך הוא גם נולד בהשראת לוויתן האורקה, שעל אף כינויו הרווח 'לוויתן קטלן', הוא נחשב חברותי ואינטליגנטי מאוד. עוד עובדה מעניינת: מחזור החיים של האורקה דומה לזה של האישה, כולל תקופת הבלות.

את הקבוצה הקימה כרמון אחרי שערכה סבבי הרצאות בעולם עם סיפורה האישי וזיהתה את הצורך של נשים ישראליות להתחבר. בניגוד לקבוצות אחרות, בהן הקשרים בין אנשי הקבוצה נותרים רק במרחב הוירטואלי, כרמון מאמינה במפגשים במציאות. "הפייסבוק יכול להיות מקום קר ומנוכר אם לא מכירים. מה שמייחד את הקהילה שלנו זה האירועים. כשקהילה נפגשת, נוגעת, מחבקת, זה הופך את הכול למשהו אמיתי", היא מסבירה.

אורלי כרמון | באדיבות אורלי כרמון
אורלי כרמון | באדיבות אורלי כרמון

העצמה למרחקים ארוכים

בנובמבר 2018 נפגשו כמה מבנות הקבוצה עם הקואצ'ר והמרצה להעצמה אישית טוני רובינס בניו יורק לאחר שכרמון בנתה להן ארבעה ימי העצמה. לפני מספר שבועות, מלכת היופי בדימוס והפעילה להעצמת נשים בהווה, אילנה שושן, הגיעה לטורונטו להופיע בפני נשים מהקבוצה שהגיעו מהאזור. את הכסף שקיבלה שושן מהמשתתפות עבור הרצאתה, תרמה לעמותה שלה למען העצמת נשים צעירות. הכנסים הבאים ייערכו במיאמי ובקנה יש גם תכנון לכנס בגרמניה. בנוסף, כרמון מארגנת מסעות העצמה לנשים במקומות שונים בעולם, ובעקבות הצלחת מסע מסוג זה למרוקו, מתוכננות נסיעות נוספות לאיטליה וליוון. "במהלך המסע יש הרצאות, נפתחים תהליכים נפשיים ונוצרים חיבורים מרגשים. נשים מצאו באורקה בית חם לשיתופי פעולה, עשו עסקאות ומצאו במות להרצאות", כרמון מספרת.

תוכלי לשרטט פרופיל של האישה של ORCA?
"מדובר בקהילה של נשים ישראליות חזקות ומשפיעות מכל העולם, בנות ארבעים ומעלה שאומרות 'עכשיו תורי'. יש ביניהן יהודיות, נוצריות, ערביות, מוסלמיות, צ'רקסיות, דרוזיות, חילוניות, דתיות, מתנחלות, נשים מימין ומשמאל".

מה צריך לעשות בשביל להתקבל?
"מי שרוצה להצטרף ממלאת שאלון ואני עוברת על הפרופיל של כל אחת. חשוב לי לוודא שמדובר בנשים שיכולות לתרום ולקדם שיח שיווני ושמחפשות קשרים עם נשים ברמתן, שיכולות ורוצות לתרום, ומקדמות אג'נדות למען נשים. אנחנו לא צינור לקניות ומכירות. אני לא רוצה כאלה שבאות רק לקבל, אלא את אלה שבאות גם לתת. מי שאומרת 'מה יצא לי מזה' – היא לא במקום הנכון".

אורלי כרמון במסע העצמה | באדיבות אורלי כרמון
אורלי כרמון במסע העצמה | באדיבות אורלי כרמון

מה באמת מטרת הקבוצה?
"המטרה של אורקה היא לפתח שיח מעורר מחשבה. כל אישה שמעוניינת לפרוץ לעצמה גבולות תמצא את החיבורים הנכונים. יש לנו מועדון קריאה בינלאומי שיכולות להיפגש בו אונליין נשים מסקנדינביה, תאילנד וטורונטו ולנהל דיון. יש נשים שכותבות טורים קבועים אצלנו. המטרה היא להפיץ טוב לעולם ולהרחיב מעגל של שפע ונתינה בעולם. אין אצלנו התלהמות ואין פוליטיקה, אבל כן למשל הייתה התייחסות למה שעשה אבי גבאי לציפי לבני לפני הבחירות האחרונות".

למה רק ישראליות?
"הכול התחיל מהצורך האישי. בחוויה האישית שלי, נשים ישראליות בעולם מחפשות קרבה של ישראליות כי זה מרגיש להן בבית. במקומות מבודדים אין חברה ישראלית זמינה, והן רוצות למצוא חברות טובות שחולקות איתן את אותה התרבות, ערכים משותפים וכמובן שפה, שהיא נגזרת חשובה כשחיים בחו"ל".

את חוששת שיקומו קבוצות מתחרות לשלך?
"ממש לא. אמנם לא קל להרים קבוצה כזאת, אני מציבה מטרות ולא מוותרת, ואף אחד לא יכול להגיע לכל כך הרבה נשים בקהילה – צריך קשרים וצריך להקדיש זמן, ובעצם לעבוד בזה. אני משקיעה בקהילה הרבה שעות ביממה והכול בהתנדבות. אבל אימצתי מזמן משפט לחיים – 'חירות מתחרות' – ואני אומרת גם לאחרות: אל תסתכלו מעבר לפינה מה לוקחים לכן".

מאיפה הפרנסה?
"יש לי מועדון חברים עסקי סגור שמשלמים בו דמי חבר סמליים, יש בו מקום לשיתופי פעולה עסקיים והכוונה לפתוח אותו גם לגברים. בנוסף, ישנם הכנסים והמסעות בעולם שעבור הארגון והתיאומים. בעברי ניהלתי את תחום המחשוב בחברת "בינת", ואילו כסף היה מניע אצלי הייתי בוחרת בתחום אחר. אנשים חושבים בטעות ששפע קשור לכסף, אבל שפע זו הוויה, זה הלך רוח, זו תפיסת עולם. לפרגן זה שפע, לסלוח זה שפע, וזו הבנה שאת לוקחת אחריות על מה שקורה לך וחלק מזה הוא לדעת לתת ולקבל עזרה מחברים".

אורלי כרמון | צילום: בנצי קטן
אורלי כרמון | צילום: בנצי קטן

נולדה להנהיג

כרמון נולדה לזוג הורים חרדים, בכורה מבין שלושה אחים. בת ארבע הייתה כשהם התגרשו. אביה, הרב אליהו בן חיים נסע לשליחות באיראן, נישא ליהודייה מקומית והשניים מתגוררים בלונג איילנד. אימה, גילה, שניהלה מוסדות בעליית הנוער, הייתה בתו של הרב מישאל דהאן, מי שהיה הרב הראשי של באר שבע מימי הקמת המדינה ועד מותו. "לא היה בבית שפע כלכלי, אבל תמיד הרגשנו אהובים ומבורכים", היא מספרת. "אני זוכרת למשל, בחנוכה, הלכנו לקנות סופגניות. לאימא היה שטר של 100 שקלים בארנק. בדרך נתקלנו באישה מבוגרת שחיטטה בפחי בזבל ואימא נתנה לה את השטר. היא אמרה לנו משפט שעד היום הוא המוטו שלי בחיים: 'לנו תמיד יהיה, עכשיו הזמן שלנו לדאוג למי שאין לו'. חזרנו הביתה והכנו סופגניות ביתיות".

מכל משפחתה, כרמון היא היחידה שחזרה בשאלה. בגיל 12 בבית הספר החרדי לבנות בית יעקב החלו אצלה לראשונה השאלות. את כיתות ט' ו-י' עשתה בבית ספר דתי לבנות בלוצרן, שוויץ, שהוקם על ידי הקהילה היהודית המקומית אחרי מלחמת העולם השנייה, וששם לו מטרה לפתח מנהיגות בקרב נערות צעירות. "בגיל 19, באוניברסיטה, לבשתי לראשונה מכנסיים, הדלקתי אור ולראשונה נסעתי בשבת. אמי, שחשבה שזו אפיזודה חולפת, רק ביקשה שלא אשכח ערכים יהודים של נתינה, הגינות ולא לשקר. הערכים האלה הם חלק בלתי נפרד ממני גם היום", היא אומרת.

לפני עשור בעלה ברק קיבל הצעת עבודה בתחום השקעות ונדל"ן בטורונטו ומאז הם שם. "הוא מושלם, חכם, מתוחכם וחבר. אי אפשר להסתובב בעולם ולהרים פרויקטים בלי בן זוג תומך שמעריץ את האופן שבו אני שועטת קדימה", היא מציינת. הפעילות ההתנדבותית שלה בקנדה החלה בקהילה בטורונטו. בהמשך, הפדרציה היהודית שלחה אותה לכנס של מנהיגים יהודים צעירים שנערך בלונדון, ושם נזרעו הזרעים הראשונים של אורקה.

עם יד על הלב, מה מניע אותך?
"לעשות טוב. שאף אישה ישראלית בכל מקום בעולם לא תרגיש לבד. שיהיה לה מקום להתייעץ, לשפוך את ליבה, לקבל כתף וחיבוק. נשים אומרות לי שבעקבות אורקה הן שיפרו את הזוגיות, את יחסיהן עם הילדים. כשנשים אחרות מצליחות זאת ההצלחה שלי".

איפה את רואה את אורקה בעוד חמש שנים?
"בעוד שנתיים יגיעו לכנסים שלנו 1,500 נשים. הקהילה תצמח ולכל סניף תהייה נשיאה ויהיו סניפים בכל מקום שיש בו ישראליות בעולם".