ריאיון חשוף

אורי להבי: "אימא הייתה גאה בי"

אורי להבי| צילום: ענבל מרמרי, סטיילינג :אלין זידקוב כהן לArtBook. חולצה ומכנסיים cos
אורי להבי| צילום: ענבל מרמרי, סטיילינג :אלין זידקוב כהן לArtBook. חולצה ומכנסיים cos

כשאימו נפטרה במפתיע נכנס לנעליה כראש המותג "דניאלה להבי" ואז התמודד עם ניתוח לב פתוח. עכשיו הוא מתרגל לחיים כאבא בהורות משותפת עם בתו של דודו דותן ז"ל

88 שיתופים | 132 צפיות

אורי להבי ישב על מרפסת בית ההארחה אי שם בהרי האטלס במרוקו במהלך חופשה. הנוף מסביב היה עוצר נשימה, גן עדן של ירוק ומפלים והרבה שקט שברגע אחד הופר על ידי צלצול טלפון. "יש היריון", בישרה לו בהתרגשות נילי דותן, האישה שעימה בחר להביא לעולם ילד בהורות משותפת. "הייתי לבד ובכיתי כמו ילד", הוא מספר בהתרגשות, "קשה לתאר איזו התרגשות זו הייתה, אתה עושה בחייך הרבה דברים שיש להם משמעות, אבל שום דבר לא שווה למשמעות החזקה הזאת של להביא ילד לעולם, לתחושה העילאית הזאת שאתה הולך להיות אבא".
הוא לא זוכר אם היה בן 14 או 16 כשהפנים לראשונה שהוא גיי, אבל הוא זוכר היטב את החשש ששיתק אותו ברגע הגילוי: "חלמתי להיות אבא מגיל צעיר וכשהבנתי שאני גיי, תהיתי מה יהיה על האבהות שלי. זה היה לפני 20 שנה, ובאותם ימים לא היה ברור שזה יכול לקרות, כמו שהיום זה הכי ברור".

"הבנתי שיכול לקרות לך יום בהיר אחד משהו ואתה יכול להיעלם", אורי להבי | צילום: ענבל מרמרי, סטיילינג :אלין זידקוב כהן לArtBook. ג’קט Acne studios ,חולצה ומכנסיים cos
"הבנתי שיכול לקרות לך יום בהיר אחד משהו ואתה יכול להיעלם", אורי להבי | צילום: ענבל מרמרי, סטיילינג :אלין זידקוב כהן לArtBook. ג’קט Acne studios ,חולצה ומכנסיים cos

אורי להבי (36) הוא הבעלים, המנכ"ל ומנהל הקריאייטיב של מותג התיקים והנעליים הנחשב "דניאלה להבי" ובנה יחידה של דניאלה להבי שהקימה את הרשת המצליחה. אחרי מותה ממחלה, לפני חמש שנים בגיל 59, הוא לקח את המושכות לידיו והפך את מפעל חייה של אימו לרשת חובקת עולם. נילי, אם בתו, היא ביתם הבכורה של מירי דותן והשחקן דודו דותן ז"ל שנפטר מדום לב בגיל 51 ואחות של יוני דותן מנכ"ל סוכנות הטאלנטים ADD (בה חתומה בין היתר גל גדות). לוטן עובדת מזה שבע שנים בתפקיד מנהלת התפעול והרווחה של עמותת SpaceIL, שעשתה לאחרונה היסטוריה כששיגרה בהצלחה, לראשונה בתולדות המדינה, את החללית "בראשית".

כוחו של הלב

אבל לפני שנה וחצי כל הטוב הזה היה עדיין בגדר חלום רחוק, המציאות הייתה שונה לחלוטין וקודרת. אובחנה אצל להבי אנדוקרטיטיס, דלקת ברקמה הפנימית המצפה את הלב, וכך, בגיל 34, נאלץ לעבור ניתוח לב פתוח. "מחשבות על מוות? לא אכחיש שזה היה מפחיד. כשיצאתי מבדיקת האקו לב והטכנאית הודיעה לי שהיא מעבירה את התוצאות לבדיקה מזורזת, פחדתי. הייתי מאושפז במשך חודש ואני מרגיש היום כמו חדש ועם פרופורציות אחרות לחיים".

"אני לא בטוח עד עכשיו שהיולדת עצמה קולטת את זה כמו מי שמסתכלים מהצד. כעבור ארבע שעות, ב־11 בלילה, זה קרה. חתכתי לה את חבל הטבור ובכיתי"

למשל?
"מה שקרה עזר לי להבין כמה זה מדהים שיש לך חברים ומשפחה שדואגים לך, ובעיקר הבנתי שיכול לקרות לך יום בהיר אחד משהו ואתה יכול להיעלם. החריגה הלא צפויה הזאת גרמה להפסקה בתהליך ההורות, אבל סוף טוב הכול טוב".

הבחירה במי שתהיה אם ילדך הייתה קשה?
"אני מכיר הרבה אנשים וזה היה מפה לאוזן, הייתי בקשר עם כמה בחורות, לא תהליך של שנים אבל כן היה חשוב לי לבחור את האימא של הילד שייוולד לי. מוטי רייפ הכיר לי את נילי. הוא עשה מצווה גדולה. עם נילי לא היה לי ספק מהרגע הראשון. התחלנו לצאת (מה שקוראים דייטים אפלטוניים. דב"א). פגשנו חברים, משפחה, הכרנו בחודש מאי ועשרה חודשים אחרי נילי הייתה בהיריון".

עד כמה היית מעורב בחודשי ההיריון?
"התרגשתי מהתזוזות בבטן, הלכתי לסקירות, לבדיקות, לאולטרה סאונד. התכנסנו כדי לעשות ילד ונהייתה בינינו חברות מדהימה, שותפות לכול החיים".

נכחת בלידה?
"בוודאי. זו הייתה חוויה מטורפת. הדבר הכי עוצמתי שיש בעולם, אי אפשר להבין אותו עד שלא חווים אותו, המוח לא מסוגל לתפוס. היינו שלושה בחדר הלידה ליד נילי: אימה מירי, בת זוגה קארין ואני. אני לא בטוח עד עכשיו שהיולדת עצמה קולטת את זה כמו מי שמסתכלים מהצד. כעבור ארבע שעות, ב־11 בלילה, זה קרה. חתכתי לה את חבל הטבור ובכיתי. נילי ואני התנשקנו ובכינו. היו לי בחיי כל מיני חוויות עוצמתית, גם המחלה והמוות של אימא שלי זו חוויה משנת חיים, אבל חווית ההורות הראשונה היא עצומה".

השם שבחרתם לתינוקת אינו מקרי.
"במהלך ההיריון היו לנילי ולי שיחות על השם וגם סטוק של שמות. דני היה אחד מהם אבל לא היה ברור לי שזה יהיה השם. חמש דקות אחרי הלידה נילי שאלה אותי, 'דני'? והשבתי מייד 'כן' ואני חושב שזו גדלות נפש מצידה. נילי לא ידעה שזה היה שם החיבה של אימי, היא רק חשבה שזה מזכיר. וישנה גם האות ד' שהיא האות הראשונה בשמו של אביה דודו ז"ל. השם כל כך מתאים לה, כמה חבל שאימי לא זכתה".

איך עובדת בפועל ההורות המשותפת?
"אנחנו משפחה. אין מזונות והכול הדדי ומתוך תפיסה שוויונית ששנינו מאמינים בה. פתחנו חשבון משותף לכל ההוצאות הקשורות בילדה וההוצאות מתחלקות שווה בשווה".
גם דותן, מצידה, מדברת על להבי באותה התרגשות שהוא מדבר עליה: "כשראיתי אותו בפעם הראשונה, לפי העיניים הטובות שלו והחיוך הרך והנעים, ידעתי שזה האבא שאני מחפשת ולא טעיתי. לא משנה כמה עומס יש לו בעבודה, הוא לעולם לא מוותר על הזמן שלו עם הילדה ושם אותה בעדיפות ראשונה, כולל לילות ארוכים ללא שינה. והוא גם חבר אמת שלי".

"אולי פעם אחת היא דיברה איתי על האפשרות שתמות אבל לא דיברנו על החיים שאחרי", אורי להבי | צילום: ענבל מרמרי, סטיילינג :אלין זידקוב כהן ל-ArtBook. ג׳קט ומכנסיים – cos , חולצה zadig&voltaire
"אולי פעם אחת היא דיברה איתי על האפשרות שתמות אבל לא דיברנו על החיים שאחרי", אורי להבי | צילום: ענבל מרמרי, סטיילינג :אלין זידקוב כהן ל-ArtBook. ג׳קט ומכנסיים – cos , חולצה zadig&voltaire

הנורמלים החדשים

כיוון שהשניים חולקים הורות משותפת הבסיס כרגע הוא הבית של נילי ברמת השרון, הבית שהוא בית ילדותה ושאותו היא חולקת עם ארוסתה קארין אלעזר־בנאי, שהייתה נשואה לאורנה בנאי, ועם הבת המשותפת שלה ושל אורנה, מיקה בת ה־12. "אנחנו ביג האפי פמילי", הוא אומר בחיוך. כשימלאו לדני חצי שנה, הוא יעבור איתה לדירתו בימים "שלו", והירוק של הווילה ברמת השרון יתחלף בירוק העירוני המציץ מכל פינה בדירה היפהפייה שלו במרכז תל אביב, שאותה עיצב בעזרת האדריכלים פיליפ טומנאק וקרינה טולמן, מי שאחראים גם על עיצוב 14 חנויות הרשת.
להבי חי את תחום העיצוב מאז שהוא זוכר את עצמו. שני הוריו בוגרי בצלאל. כשהיה בן שנתיים הוריו התגרשו. סבו, אבי אימו, היה יהודה אסיא, ממקימי הבנק לסחר חוץ בארץ ואספן אומנות מהגדולים במדינה. דניאלה להבי מעולם לא הועידה את בנה יחידה להמשיך את העסק שלה. הוא למד לתואר ראשון בפסיכולוגיה ולימים עשה תואר שני במנהל עסקים ובכלל חשב שיהיה אדריכל. "אימא הייתה אדם יצירתי מהיום שנולדה, אבל אביה הבנקאי לא קיבל את זה, ורק כעבור שנים היא מצאה את הדרך לקבל את הסכמתו ואת ברכתו. אולי בגלל זה הייתה לה מדיניות של לא ללחוץ עלי. אני מאמין שבהורות מודרנית צריך לתת לילד חופש בחירה מוחלט, להיות שם תמיד בשבילו אבל לא להחליט בשבילו. בגיל 21 בערך יצאתי מהארון וככה נודע לה. היא שמחה בי ובמי שאני".
אורי גם פעיל באיגי – ארגון הנוער הגאה. קיר הלבבות ברחוב רוטשילד בתל אביב, בצבעי דגל הגאווה, הוא יוזמה של המותג דניאלה להבי והפך זה מכבר מקום עלייה לרגל לרבים מהארץ ומהעולם.

באת לעבוד איתה ביוזמתך?
"כן. אני הצעתי לה שאבוא לעבוד. התחלתי ממש מלמטה, בתפעול, עם משכורת נמוכה, בהמשך ניהלתי מחסן ועבדתי בייצור ותמיד עזרתי לה. היא התייעצה איתי הרבה אבל זה היה בגדר עצה, ההחלטות העיצוביות היו שלה. וכן, היו גם מריבות, ככה זה בעסק משפחתי, אבל הגדולה שלה הייתה שהיא ידעה לשחרר, למרות שלהורים קשה מאוד לשחרר. היא נתנה לי מרחב, אמרה לי שגם אם אעשה טעויות, אלמד מהן".

"רק בשבועיים האחרונים לחייה הבנתי שהסוף קרוב. רופאה שבאה אלינו הביתה אמרה לנו שמפסיקים את הטיפולים. הסרטן התפשט ושלח גרורות, והגוף שלה היה גמור"

מותה היה מהיר כל כך, איך מרימים ראש וממשיכים?
"עד מותה התייחסתי לחיים כאל מגרש משחקים. היא הייתה אישה מאוד בריאה, חייתה אורח חיים בריא כולל תזונה עם הרבה ירקות ופירות בלי ממתקים ובלי מאכלים שמנים, היא עשתה ספורט על בסיס יומי, נראתה פצצה. היא גם הייתה מאוד בריאה בנפשה, היו לה תחביבים כמו ציור, צילום, ריקוד והיא חייתה מאוד בבלאנס ועם חברות שהקיפו אותה".

יום אחד זה קרה

אל השינוי הגדול בחייו ובחיי משפחתו הגיע להבי כמעט לא מוכן, אבל איך אפשר בכלל להתכונן לרגע כזה. "יום אחד היו לה כאבים בכתף וסחרחורות, היא עברה סדרת בדיקות והממצאים גילו סרטן. היא החלה לעבוד מהבית, והמשפחה כולה התגייסה: אחיה דיויד לקח את העניין הרפואי כולל פגישות עם רופאים, בירורים וחוות דעת. אחותה דליה לקחה אחריות על ניהול הבית. אני תפסתי פיקוד גם על התחומים שלה בעבודה. אף אחד לא אמר שזה סופני, לרגע לא איבדנו תקווה. היא מאוד התרגשה מאיך שהתייחסתי אליה ואמרה לי שכמה שהיינו מחוברים, זה עוד יותר חיבר בינינו. אני זוכר שיחה שבה היא אמרה לי שאם יש משהו שבשבילו שווה להבריא – זה הקשר בינינו. רק בשבועיים האחרונים לחייה הבנתי שהסוף קרוב. רופאה שבאה אלינו הביתה אמרה לנו שמפסיקים את הטיפולים. הסרטן התפשט ושלח גרורות, והגוף שלה היה גמור. אני ישבתי לאורך התקופה הזאת הרבה לידה וגם ישנתי שם. בלילה האחרון אחות הלילה קראה לי. אימא שלי נשמה את נשימותיה האחרונות. המוות שלה היה דבר מטורף, משנה חיים".

"לפני חמש שנים לא חשבתי שיהיו לנו 150 חנויות בעולם שימכרו את המותג דניאלה להבי. אנחנו מוכרים כיום נעליים ברשת בלומינגדיילס ותיקים ברשת אנתרופולוג'י"

היא עשתה לך הכנות לגבי ההמשך?
"אולי פעם אחת היא דיברה איתי על האפשרות שתמות אבל למרות שלא דיברנו על החיים שאחרי, היה לי ברור מה היא רוצה. היא רצתה שאמשיך את העסק וידעתי שהיא סומכת עלי. אני יודע שהיה חשוב לה שהמשפחה תישאר מלוכדת, ואכן המוות של אימא ליכד את המשפחה המורחבת שלה, אחיה, אחותה והילדים".

היו חששות אם העסק ישרוד את מותה?
"לא היו לי ספקות לגבי היכולות שלי אבל מי שהייתה בפרונט זו אימא, אף שלא אהבה את זה, ואני לא ידעתי עד כמה הלקוחות הקבועות הרבות של המותג יבינו את המסר שיש בית אופנה שבו המייסד והמעצב הראשי הלך לעולמו והוא ממשיך. הגישה שלי הייתה לבסס את העסק על כתב היד שלה. דניאלה נשארה סוג של מצפן, אני לא עושה מה שאני רוצה, אני מסתכל על חומר או סילואטה ושואל את עצמי אם זה הדנ"א של דניאלה ואם היא הייתה מאשרת".

"הגדולה של אמא שלי הייתה שהיא ידעה לשחרר, למרות שלהורים קשה מאוד לשחרר. היא נתנה לי מרחב, אמרה לי שגם אם אעשה טעויות, אלמד מהן", אורי ודניאלה להבי | באדיבות אורי להבי
"הגדולה של אמא שלי הייתה שהיא ידעה לשחרר, למרות שלהורים קשה מאוד לשחרר. היא נתנה לי מרחב, אמרה לי שגם אם אעשה טעויות, אלמד מהן", אורי ודניאלה להבי | באדיבות אורי להבי
אורי להבי | צילום: ענבל מרמרי, סטיילינג :אלין זידקוב כהן לArtBook. ג׳קט ומכנסיים – cos ,חולצה zadig&voltaire ,נעליים Acne studios בבוטיק ורנר תל אביב
אורי להבי | צילום: ענבל מרמרי, סטיילינג :אלין זידקוב כהן לArtBook. ג׳קט ומכנסיים – cos ,חולצה zadig&voltaire ,נעליים Acne studios בבוטיק ורנר תל אביב

העולם אינו מספיק

להבי לא רק ממשיך את יצירתה של אימו, אלא גם שולח זרועות תמנון אל העולם. "לפני חמש שנים לא חשבתי שיהיו לנו 150 חנויות בעולם שימכרו את המותג דניאלה להבי. אנחנו מוכרים כיום נעליים ברשת בלומינגדיילס ותיקים ברשת אנתרופולוג'י. יצרנו קולקציית קפסולה של שטיחים וכריות. ממש עכשיו שיתפנו פעולה עם קארן אוברזון שתפרה עבור הלקוחות שלנו בגדים מהעורות הייחודיים של המותג. יש מחשבה על שיתוף פעולה עם אומניות מהתחום הפלסטי, אימי הייתה מחוברת לזה".

אחרי ארבע עונות נפרד המותג דניאלה להבי מהפרזנטורית וחברת הילדות שלך אניה בוקשטיין. מה קרה?
"אניה הייתה בחירה מדויקת ותרמה רבות. הרגשנו שזה הזמן לקדם נשים בתחומים של עסקים ויזמות ובקמפיינים יופיעו נשים שיספרו את סיפור ההצלחה שלהן".

אניה בוקשטיין לדניאלה להבי | צילום: דודי חסון
אניה בוקשטיין לדניאלה להבי | צילום: דודי חסון

איך ייראה הקיץ של דניאלה להבי?
"הצבע שישלוט הוא צהוב, אחריו יהיו אדומים וכחולים. גם בנעליים יהיה צהוב ויהיו פרינטים של זברה, נמר וג'ירף, קצת שונה מדניאלה הקלאסי אבל אימא הייתה עפה עליהם".

דיברת עם אימך על הרצון להיות אבא?
"האג'נדה שלה הייתה לא לשאול יותר מדי ולא להלחיץ, מגיל צעיר נתנה לי להחליט לבד ולעשות את הבחירות שלי".

היא ודאי הייתה הכי מאושרת בשבילך.
"בטוח, אבל היא לא הייתה מסוג הסבתות שמגיעות עם הסירים. מירי היא הסבתא הכי טובה בעולם, היא סבתא מאכילה. אימי הייתה עושה איתה סדנאות יצירה".

אתה חי בזוגיות?
"כיום לא. היו לי כמה בני זוג בעבר, אני זורם עם מה שהחיים יביאו ומאמין שהם יביאו לי דברים טובים".

תרצה ילדים נוספים?
"בגדול כן. ועם אותה אימא".