אורות הכרך

טכנולוגיית הלד היא אלמנט חשוב ומרכזי בתחום התאורה ומשתלבת יותר ויותר בעיצוב הבית. מה יתרונותיה של תאורת הלד וכיצד הם מתבטאים בתחום העיצוב?

88 שיתופים | 132 צפיות

החיבור בין אור לחום מלווה את האדם מאז ומעולם, אבל חום עלול להביא איתו סכנות הן לאדם והן לאובייקטים הנמצאים בסביבתו. לכן יש יתרונות גדולים לתאורה שאינה מחממת. פיתוח נורת הליבון החשמלית לפני למעלה ממאה שנים צמצם את הקשר הזה אך צריכת חשמל גורמת נזק לסביבה. נורות כמו הפלורוצנט יעילות יותר בצריכת החשמל שלהן, אבל עדיין דרושים פתרונות יעילים יותר שיספקו אור חזק וחום מועט ככל האפשר, תוך צריכת אנרגיה נמוכה ועמידות גבוהה. גילויה ופיתוחה של טכנולוגיית הלד הייתה מהפכה של ממש, והלד היום הוא חלק אינטגרלי מחיינו.

מהו הלד?

טכנולוגיית הלד התגלתה לפני כ-50 שנים והיא מבוססת על הולכה של אלקטרונים בין חומרים מוליכים למחצה הנמצאים בטווח הביניים שבין חומרים מבודדים (פלסטיק, עץ, זכוכית ועוד) לבין חומרים מוליכים (מתכות). החומרים האלה הם למעשה תרכובות כימיות היוצרות צבעים שונים. הלד האדום פותח ראשון ועד היום הוא משמש בנורות הבקרה האדומה במכשירים שונים, כמו טלוויזיה ומכונת כביסה.

במשך הזמן פותחו תרכובות צבעים נוספות וכיום המגוון רחב. "האתגר הגדול של המדענים היה פיתוח לד לבן טהור ללא תוספת של צבע אחר. רק לפני כ-15 שנים פותחה התרכובת הזאת והיא סללה את הדרך לשימוש יומיומי בלד בבתי מגורים, במשרדים ובחללים מסחריים", מספר אייל ערן, יבואן ומשווק של תאורת לד. בארבע השנים האחרונות, בפיגור של 5-10 שנים לעומת אירופה והמזרח הרחוק, גדל המגוון של פתרונות תאורת לד המיובאים לארץ וחלה ירידה בעלויות, דבר שהוביל לזמינות גדולה יותר של תאורת הלד לצרכן הישראלי.


ראש טוש עם תאורת לד בעיצוב bossini, חזי בנק. צילום: ג'יימי כהן

שילוב של לד בעיצוב הבית

כשמדובר בעיצוב הבית חשוב לקחת בחשבון את טמפרטורת החדר. "נורות לד יעילות בטמפרטורה שאינה קיצונית אחרת האפקטיביות שלהן יורדת", טוען המעצב התעשייתי אלון רזגור. "בשונה מפלורוצנט, אפשר לחבר תאורת לד לדימר המאפשר שליטה על עוצמת האור, ואפשר לשנות בקלות אווירה באותו מתחם. בארץ אנחנו מרבים לארח בבית, ושינוי מצבי תאורה מאפשר להשתמש באותו חלל לצרכים שונים". יחד עם זאת, בשלב זה מרבית המשתמשים בתאורת לד בבית מעדיפים לעשות זאת בנישות ספציפיות ולא כתאורה כוללת לבית.

אדריכל מיכאל מיקולסקי, מנכ"ל oval design, המתמחה בתכנון, פיתוח וייצור גופי לד למערכות ריהוט ולמטבחים מספר כי השימוש הנפוץ ביותר בתאורת לד בבית הוא במטבחים, מכיוון שבגלל פליטת חום נמוכה אין חשש שהנורות יגרמו להתחממות של המשטחים שהן מוצמדות אליהם, מקצתם עשויים עץ. "אורך חיי הלד הוא כעשר שנים, ואפשר למקם את הנורה בחללים נסתרים או מתחת להרכבות מסובכות שלא נרצה לפתוח או להתעסק איתן בחיי היומיום", הוא מציין.

הגוונים הפופולריים ביותר הם גוני לבן: לבן חם (warm white), לבן קר הנוטה אולי לכחלחל ((cool white ולבן "טבעי" – גוון ביניים נקי ונייטרלי בטווח שביניהם. קביעת הגוון המתאים נעשית על פי רוב בהתאם לגוונים ולטקסטורה של המשטחים המוארים, לרבות חיפויי הקיר האחורי, וכן בהתאם לקו העיצובי של המטבח. תאורה בגוון לבן קר נחשבת תאורת עבודה המתאימה לעיצוב הייטקיסטי, ותאורה בגוון לבן חם מתאימה בדרך כלל למטבחים בסגנון כפרי עם גוני עץ דומיננטיים.

יש לזכור כי ככל שהגוון חמים יותר פוחתת עוצמת האור, אבל כך אפשר להפיק מהמשטחים המוארים גוונים "טבעיים" יותר שהם מעייפים פחות ונעימים לעבודה. לדברי אדריכל מיקולסקי, אם שאר אמצעי התאורה בחלל הם חמימים, הגוונים הקרים יספקו נקודת מיקוד או דגש ויצרו עניין ודרמה. באופן דומה, גוונים חמים יבלטו בחלל קר. שימוש נוסף שנפוץ בזמן האחרון הוא שטיפת אור ומיקוד של משטחים או אובייקטים חשוכים כמו פנים של ארונות או נישות שנדרשת להן תאורה נסתרת.

"אף על פי שהגענו אל הלד הלבן, עדיין לא הצליחו לפתח לד הנותן אור חם המחקה בהצלחה את הגוון המופק מתאורת ההלוגן והליבון שהאור שלהן נראה לנו טבעי ואנחנו מרגישים איתו בנוח", אומר אייל ערן, וזה החיסרון העיקרי של תאורת לד בשימוש יומיומי.

הלד צורך עשירית מכמות החשמל שצורך ההלוגן, ובעל אורך חיים של 50 אלף שעות עבודה לעומת 2,000-3,000 שעות עבודה של ההלוגן. הלד גם אינו שביר, אינו מהבהב ואינו פולט קרני UV מסרטנות, ולכן יכול להחליף את הפלורוצנט בשביל מי שרגיש לגורמים האלה.


תאורת לד המשתלבת במקומות נסתרים במטבח. מטבחי הדקל. צילום: שחר תמיר

מתחת למים

אפשרות נוספת שעדיין לא נפוצה בארץ אך הולכת וצוברת תאוצה ברחבי העולם היא שימוש ברהיטים ובאובייקטים מאירים. האדריכל האיטלקי ג'נקרלו זמה, מומחה באדריכלות ימית שכל הפרויקטים שלו נמצאים מעל המים או מתחתם, עיצב קולקציה הנקראת bright wood collection ובה שרפרפים ושולחנות עשויים עץ ורצועות שרף טבעי ומוארים בלד.

גם החברה האיטלקית Meritalia ייצרה קו רהיטים בשם Via Lattea (שביל החלב) ובו הרהיטים מצופים בפוליאתילן, שהוא סיב של ניילון, ומואר מבפנים בלד. כאן מתבטא יתרונו של הלד כאמצעי בטוח הפועל במתח נמוך כמעט בלי לפלוט חום.


רהיטים מפוליאתילן בשילוב תאורת לד פנימית מסדרת Meritalia ,Via Lattea. צילום: Meritalia

טכנולוגיה הפותחת אפשרויות חדשות

מוריץ ולדמייר הוא מומחה בעל שם עולמי לתאורת לד שעובד עם מעצבי-על מתחום העיצוב התעשייתי, בהם מרסל וונדרס, רון ארד ופיליפ סטארק, מעצבי אופנה כמו חוסיין שאלאיין ואמנים רבים מתחום הבמה, ומסייע להם לבצע רעיונות שונים. ולדמייר מספר כי קסם לו השילוב בין תאורת לד לשימוש במיקרוקונטרולרים (microcontrollers), מעין בקרים אלקטרוניים קטנים המיועדים למשימה ספציפית, ומאפשרים שילוב בין מחשוב, אלקטרוניקה ותאורה הפותח אפשרויות חדשות. "ברגע שיש רעיון ברור אנחנו עוסקים בהנדסה טהורה, מחקר בשיטות ורכיבים, קבלת אבות טיפוס, עיצוב ותכנון בעזרת מחשב (CAD), תכנות ולבסוף ייצור והרכבה".

ולדמייר סייע למעצב האפנה הבריטי חוסיין שאלאיין ליצור שמלות וידיאו המורכבות מ-15,000 נוריות לד המוטבעות מתחת לבד. אחד מסרטוני הווידיאו מראה צלליות של כרישים ובגלל השקיפות של הבד הלבן נוצרת תנועה מהפנטת של הדימוי פנימה והחוצה.

המעצב פיליפ סטארק שיתף פעולה עם אמנית המחשב האמריקאית ג'ני הולצר, שרבות מעבודותיה מבוססות על טקסטים הכתובים בלד, ועיצב גוף תאורה שהעמוד המרכזי שלו עשוי מקריסטל ובתוכו פס לד המקרין את הטקסט. מגוון הפרויקטים מצביע על כך שבאופן ההולם את העידן הפוסט-מודרני במקרים רבים העבודות אינן שייכות לקטגוריה ספציפית אחת כמו "עיצוב תעשייתי", "אמנות פלסטית" או "אופנה". כך, למשל, שמלות הווידיאו הן גם אופנה וגם יצירת אמנות עכשווית, ואם נעמיד אותן בבית הן יהיו פריט דקורטיבי היוצר אווירה מיוחדת בחדר.


שמלה מוארת בעיצוב חוסיין שאלאיין, ביצוע: מוריץ' ולדמייר. צילום: באדיבות מוריץ' ולדמייר

מבט אל העתיד

בחיי היומיום אנחנו מודעים לנוכחותו של הלד בעיקר כשאנחנו נתקלים באפקטים מיוחדים כמו שינוי התאורה הצבעונית בלובי של המלון או במסעדה, אבל כשאנחנו תקועים בפקק למשל, ומסתכלים על הרמזור איננו חושבים על תאורת הלד המאפשרת לו לפעול שעות רבות ביעילות כה רבה. אלון רזגור מעריך כי בעתיד אורך החיים של נורת הלד יגיע ל-60,000 שעות (היום הוא עומד על 50,000). אייל ערן סבור כי האתגר לייצר רכיבי לד בעוצמה גבוהה שיאירו בעוצמה חזקה דיה כדי להחליף את הנורות רבות העוצמה הקיימות כיום (כמו נורות מטל הלייד, נורות נתרן לחץ גבוה ועוד).

יחד עם זאת, בעקבות העלייה בתפוקת האור של רכיבי הלד והעבודה בהספקים גבוהים נוצר חום רב, שהוא אויבו העיקרי של הלד ויש לו השפעה רבה על אורך חייו. כך שבמקביל נוצר אתגר נוסף – הצורך לפזר את החום ביעילות בלי להגדיל את גוף התאורה ולהעלות את משקלו.

אפשר להניח שיותר ויותר אנשים ישתמשו בלד בבית מכיוון שהוא פתרון עמיד ובטוח יותר מכל אמצעי תאורה אחר. מכיוון שמעצבי-העל כבר גילו את הפוטנציאל בשילוב תאורות לד במוצרים שלהם ייתכן שפתרונות עיצוב משולבים בלד לפונקציות שונות בבית יגיעו גם לרשתות המציעות בטווח מחירים עממי יותר.

* בתמונה למעלה: גופי תאורה רצפתיים מפלסטיק היכולים לשמש כשרפרפים או כשולחנות קפה לבית ולחוץ בעיצוב פאולו גרסלי למותג MODO, לוצ'ה תאורה.