אופנה של מלכות

בקרוב בייבי מלכותי ראשון | צלם: bang showbiz
בקרוב בייבי מלכותי ראשון | צלם: bang showbiz

המלכה אליזבת הייתה סוג של טום בוי, קייט מידלטון לובשת זארה והנסיכה דיאנה לבשה מותגי על אבל התחברה אל לב העם. בדקנו מה בסטייל של נשות הממלכה הבריטית מתחבר אלינו ועל מה נוכל להזיל ריר רק מרחוק

88 שיתופים | 132 צפיות

הרבה לפני שזרח כוכבם של שחקני הקולנוע ואפילו לפני המצאת הטלוויזיה והמצלמה, נתנו משפחות מלוכה השראה לסגנון הלבוש של הציבור הרחב שחי בתקופתם. כיום נותרו רק שרידים בודדים למשפחות מלוכה, אך רובם אינם מכתיבים עוד את סדר היום האופנתי.

רק הבריטים לא הסכימו לוותר על הערצתם למשפחה המלכותית. בני משפחת המלוכה זוכים בבריטניה להערצת העם לא פחות מהסלבריטאים המקומיים, ועיתונים יומיים מקדישים מדורים וטורים מיוחדים הדנים בענייני החצר. השנה גם חוגגת מלכת אנגליה אליזבת השנייה את "יובל היהלום", המציין 60 שנה לשלטונה המלכותי במסכת אירועים שתתפרס על פני כל השנה.

למרות הפופולאריות של המלכה, שציינה 86 אביבים באפריל האחרון, אין היא מוקד העניין הלוהט בממלכה; קייט מידלטון, שזכתה לתואר הדוכסית מוויילס לאחר שנישאה לנכדהּ הנסיך ויליאם, היא האטרקציה העיקרית שמושכת את תשומת לב כלי התקשורת וכובשת את לב הציבור הבריטי. לפניה הייתה זו ליידי דיאנה, אמו המנוחה של ויליאם שנישאה לנסיך צ'ארלס, שהצליחה להאפיל על המלכה וזכתה לכינוי "הנסיכה של העם". פשפוש יסודי במלתחות של המלכה אליזבת ומידלטון מראה שמי שזכתה בתשבחות הרבות ביותר על הופעותיה היא זו שכבר לא עמנו עוד: הנסיכה דיאנה.

אליזבת השנייה: לא נולדה פאשניסטה

המלכה אליזבת השנייה לא הסתמנה כפאשניסטה משחר נעוריה. לפי עדויות בני משפחתה, היא נהגה ללבוש את אשר הורו לה הוריה או אומנותיה. את כס המלכות קיבלה אליזבת ב-1962, לאחר פטירתו של אביה המלך ג'ורג' השישי. התפקיד שנכפה עליה באופן פתאומי ובנסיבות מצערות אילץ את המלכה, שלפי עדויות של היסטוריוני אופנה, מעולם לא התעניינה בבגדים, לעטות חזות אצילית ולשדר "עסקים כרגיל".

מי שהייתה נהגת תובלה בזמן מלחמת העולם השנייה והייתה ידועה כקנטרי גירל בזכות חיבתה לציד ולרכיבה על סוסים למדה מהר את כוחה של האופנה. בסיור המלכותי הראשון שלה, שנה לאחר הכתרתה, ארזה 100 שמלות, שהיו מרהיבות ומרשימות ולא במקרה: באמצעותן הפגינה המלכה את אונה ואת עוצמתה כשליטת אחת האומות המשפיעות בעולם.

כשהדברים בממלכה לא הסתדרו כשורה, לא בחלה המלכה באמצעים ולא היססה להשתמש בהופעתה החיצונית כדי לנסות להסיט את תשומת הלב מקשיים, ממחדלים ומטענות שהעלה הציבור כנגד השלטון. "בגדים הם סוג של שריון עבורה", טוען אחד ממבקרי האופנה הבריטיים. אבל שריון לא תמיד חייב להיות שיא האופנה. בצרפת טענו שהיא יכולה להיראות "יפה", אך לעולם לא "שיק", ובארצות הברית הגדירו את המראה שלה כ"מרושל".


מימין: אליזבת עם שני כלביה בטירה באלמורל בסקוטלנד בשנת 1952 ורוקדת בנשף בהייד פארק בלונדון


אליזבת בביקור בפיג'י בשנת 1977

קלאסית ועל זמנית

השמלות המרכיבות את המלתחה המלכותית מתאפיינות בגזרה קלאסית ואל זמנית. גזרתה הנאה ככלל, והמותן הצר של אליזבת השנייה בפרט, זכו לתשומת לב מיוחדת בשמלות שעיצבו עבורה חייטי בית המלוכה בימי נעוריה. עם החדרתו של סגנון הניו לוק (שאותו המציא כריסטיאן דיור ב-1947) והפיכתה של אליזבת לאם, היא החלה להתלבש כשאר האמהות בנות התקופה. חליפות החצאית שלה לימי חולין היו באורך מתחת לברך והמקטורנים היו צנועים, אך מודגשי כתפיים והדוקי מותן. שמלות הקוקטייל וחליפות החג התאפיינו בצבעים בהירים ומוארים כמו פסטלים מלבבים.

לפי סקירה שעשה "ווג" הבריטי לקראת יום הולדתה ה-86, נמצא שהמלכה מעדיפה צבע כחול, על כל גווניו ומרקמיו, בשנה האחרונה (אחריו היא מעדיפה הדפסים פרחוניים, ירוק, סגול וורוד, לפי הסדר הזה). שתי שמלות נשף מרהיבות ובלתי נשכחות במיוחד, שנתפרו עבורה בידי נורמן הרטנל וששובצו בחרוזים ובקריסטלים, שימשו אותה ביום חתונתה וביום הכתרתה למלכה. הבגדים שברשותה מקוטלגים לפי שם, בצד תמונות מהאירועים שבהם הם נלבשו, כדי שלא לחזור על אותו הלוק פעמיים בנוכחות אותם אנשים, היות שלוח הזמנים הצפוף שלה דורש לעיתים החלפה של עד חמישה אאוטפיטים ביום.

חיבתה לרכיבה ולחיק הטבע הפכה אותה לאספנית צעיפי המשי החשובה ביותר של מותג היוקרה הרמס (הצעיפים משלימים את המלתחה הכפרית שלה). בתי אופנה (אקווקוסטום, פרינגל אוף סקוטלנד או ברברי), חנויות כלבו (הרודס, הרווי ניקולס, ג'ון לואיס) ומותגי תיקים או תכשיטים (אספרי) המספקים סחורות לבית המלוכה זוכים לאות היוקרתי המאפשר להם לשאת את הכיתוב "By Appointment to HRH" בצד הלוגו שלהם, ולפרסם את היותם ספקי השירות של בית המלוכה.


מימין: אליזבת בנמל סאות'המפטון באנגליה בשנת 2004 ובכנסייה בחג המולד בשנת 2008


אליזבת בשמלה בהדפס פרחוני בשנת 2010

הנסיכה דיאנה: גלאם בגובה עיני העם

באוגוסט השנה ימלאו 15 שנה למותה של הנסיכה דיאנה בתאונת דרכים שהתרחשה לאחר שנהג הרכב שבו נסעה עם בן זוגה לאחר גירושיה מהנסיך צ'ארלס,דודי אל-פאייד (בנו של מוחמד אל-פאייד, שהיה אחד מבעליו המפורסמים של בית הכלבו הרודס), ניסה להימלט מצלם פפראצי שרדף אחריהם.

הנסיכה דיאנה הצטרפה לבית המלוכה ב-1981 לאחר שנישאה לצ'רלס, בנה הבכור של המלכה. ממורה הפכה דיאנה לבת המלוכה החביבה ביותר על נתיני הממלכה. אדיבותה והחמימות התמימה שהפגינה מול צלמי העיתונים והפפראצי זיכו אותה בכינוי "הנסיכה של העם". סגנון הלבוש של דיאנה זכור כמוצלח לא פחות מאשר אופייה. זמן קצר לאחר שנחשפה לפלאשים של המצלמות, הוכתרה כאייקון אופנה על ידי המגזינים והצהובונים הבריטיים.

דיאנה לא נכנעה לתכתיבים אופנתיים, אלא הובילה אותם, וכן לא נרתעה ממותגי יוקרה. כך, תיק מעוינים קלאסי בעיצובו של בית כריסטיאן דיור, שאותו נהגה לשאת עמה לעיתים קרובות, כונה Lady Dior, משחק מילים על שם כינוי החיבה של דיאנה, Lady D. מלבד מוצרים של בית דיור, נהגה דיאנה ללבוש מוצרים של מותגים כגון גוצ'י ושאנל, בצד מעצבים בריטים מקומיים.

חיבתה לטניס הייתה ההשראה למראה הספורטיבי שלה, שכלל מכנסיים לבנים קצרים אלגנטיים וחולצות פולו או בגד גוף שחור. בערבי גאלה ובסעודות מלכותיות נהגה ללבוש שמלות מרהיבות ואלגנטיות, נטולות פומפוזיות או פאתוס בדרך כלל וללא חרוזים או עיטורים. דיאנה העדיפה בגדים בעיצובה של מעצבת ממוצא צרפתי בשם קת'רין ווקר, שהלכה לעולמה לפני כשנתיים; שמלת הנשף הלבנה שבעיצובה, כמו גם ז'קט הפנינים בעל הצווארון הלבן שלבשה בביקורה בתפקידה כנסיכה בהונג קונג, מוצגים עד היום במוזיאון V&A וממשיכים לזכות בתגובות משתאות מקהל המבקרים.

דיאנה הייתה בת המלוכה הראשונה ששברה את המחסום בין האצולה לסלבריטאים וגיבורי התקופה. עם חוג חבריה הקרובים נמנו מפורסמים רבים, בהם הזמר אלטון ג'ון ובן זוגו דייוויד פרניש ומעצב העל ג'יאני ורסאצ'ה, שאת שמלות הקוקטייל שלו הייתה לובשת ללא הרף ובצדן תיקי קרוקודיל מעוטרים באבזמי זהב בדוגמת מדוזה שעיצב.


מימין: דיאנה באירוע צדקה בשנת 1997, לובשת חליפת שאנל ובשמלה של קת'רין ווקר, המעצבת האהובה עליה (1988)


דיאנה בשמלה של ורסאצ'ה ובנעליים של ג'ימי צ'ו בשנת 2005

קייט מידלטון: הנסיכה לובשת זארה

עוד לפני שנישאה לנסיך ויליאם, בנה של דיאנה ונכדה של המלכה, הפכה קייט מידלטון, שהייתה קניינית האביזרים ברשת האופנה העממית ג'יגסו, לשיחת היום בבריטניה. מידלטון, שבמידה מסוימת הולכת בעקבות חמותה המנוחה דיאנה, משתדלת להישאר עם הרגליים על הקרקע ולהפגין "חיבור לעם", בעיקר באמצעות בחירותיה האופנתיות שנקנות על פי רוב ברשתות אופנה מהירה דוגמת זארה הספרדית או ריבר איילנד הבריטית.

בצד אלה מקפידה מידלטון לשלב פריטים של מעצבים בריטים. דניאלה הלייל, מעצבת המותג הצעיר ISSA, היא המעצבת החביבה על הנסיכה הצעירה, שנראתה גם בשמלות של מעצבים אנגלים אחרים, בהם ג'ני פקהם, אליס טמפרלי, ארדם קת'רין וולקר ואלכסנדר מקווין. טעמה הטוב והמוניטין המלכותי שלה הופכים כל שמלה כזו לפריט מבוקש, ורוב הפריטים שהיא צולמה בהם נחטפו מהחנויות ואזלו מהמלאי בתוך שעות ספורות.

הדיבורים על שמלת הכלה של מידלטון התסיסו את הציבור הבריטי ואת כלי התקשורת חודשים רבים לפני האירוע ואחריו. השמלה הנבחרת, בעיצובה של שרה ברטון למותג אלכסנדר מקווין, נתפרה במיוחד עבורה לפי המסורת והכללים הדקדקנים של בית המלוכה, כמו גם לפי דרישותיה של מידלטון עצמה תחת מעטה כבד של סודיות. ברטון נאלצה לשקר אפילו לאנה וינטור, עורכת "ווג" האמריקאי, כשנשאלה אם היא זו שתעצב את השמלה. לפי השמועות, את הקישור בין מקווין למידלטון עשתה אלכסנדרה שולמן, עורכת "ווג" הבריטי, שנהגה לקיים עם מידלטון "פגישות ייעוץ" טרם החתונה. הסגנון הקלאסי והאלגנטי של השמלה התכתב עם דגמי שמלות שלבשו נסיכות אחרות בעבר, בהן גרייס קלי ודיאנה.

גם טבעת האירוסים שהעניק ויליאם לארוסתו הייתה שייכת לנסיכה דיאנה, ואפילו זר הפרחים שהיא נשאה עמה בדרך לחופה עוצב ברוח הזר של דיאנה. אולם בשונה מדיאנה, שמוזכרת כיום כמובילת דעת קהל והאם הרוחנית של סגנון הלבוש שאותו אימצו נשים רבות בשנות השמונים והתשעים של המאה הקודמת, בחירותיה של מידלטון נוטות להיות בטוחות מדי ולעתים אף משעממות לדעת מבקרי האופנה.


מימין: קייט בשמלה של איסה בשנת 2011 ובשמלה של זארה בהופעה של גארי בארלו (2011)


קייט לבושה באלכסנדר מקווין בטקס הבריטס בשנת 2011


קייט (שוב) לובשת אלכסנדר מקווין בשנת 2012