אהובת הספן

הקונספט העומד בבסיס התכנון שואב מהפבלות, שכונות העוני בברזיל, את הצבעוניות ואת שמחת החיים הבולטת | צלם: אלכס לובימוב
הקונספט העומד בבסיס התכנון שואב מהפבלות, שכונות העוני בברזיל, את הצבעוניות ואת שמחת החיים הבולטת | צלם: אלכס לובימוב

גם שמה וגם העיצוב של מסעדת פבלה באשדוד נהגו ונוצרו בהשראת הצבעוניות ושמחת החיים של שכונות העוני בברזיל. כלי מטבח תלויים, טקסטיל צבעוני וחזית פתוחה לים יוצרים יחד מקום חמים שנעים לשהות בו. עני וטוב לו

88 שיתופים | 132 צפיות

מיקום: אשדוד
בעלים: לידור ז'נו, שי ספיר, עידן ביטון וגל לוי
אדריכלות ועיצוב פנים: הילי לזרוב ורועי קדרנל מסטודיו Other:wise
קהל יעד: ספקטרום רחב של לקוחות, הכולל בליינים מהעיר ומחוצה לה, ותיירים בעונת הקיץ
למה התכוון המעצב: "החלל הקיים היה עמוס חיפויים מכל הסוגים ורצינו לגלות אותו מחדש על ידי קילוף הקירות, חשיפת הקורות ושבירת קירות הגבס. ביקשנו להתחבר לסביבה, להביט לים בעיניים ולהסתכל על אשדוד כמו שהיא – עיר נמל עתיקה ואמיתית, מלאה בהתרחשויות התרחשות ושוקקת חיים".

חללים

המסעדה ממוקמת ברחוב הסמוך לשפת הים באשדוד, רצועת חוף רחבה ויפה. הקונספט העומד בבסיס התכנון שואב מהפבלות, שכונות העוני בברזיל, את הצבעוניות ואת שמחת החיים הבולטת, ומתרגם אותן לחלל מזמין שמתכתב עם סביבתו.

שטח המסעדה 182 מ"ר והוא מחולק לבמה מוגבהת ולבר ישיבה בצורת חי"ת, אשר ממשיך אל מטבח פתוח. החלוקה לאזורים יוצרת אזורים אינטימיים בחלל, ולולא הם היה החלל נשאר חד ממדי.

החלוקה נעשתה באמצעות שימוש באלמנטים בתקרה וברצפה ובריהוט מגוון, אשר מדגישים את ההפרדה בין האזורים אך מקיימים קשר סגנוני זה עם זה. חלון זכוכית גדול מאפשר לראות מבחוץ את הנעשה בפנים ולאורחי המסעדה להשקיף מתוכה על הנוף.


חלון זכוכית גדול מאפשר לראות מבחוץ את הנעשה בפנים ולאורחי המסעדה להשקיף מתוכה על הנוף

שינוי צורה

סגנון העיצוב של המסעדה נולד כאנטיתזה לפונקציה שהחלל מילא בגלגולו הקודם – דאנס בר חשוך עם הגב לים. "החלל דמה לאישה שמאופרת כבד מדי. הסרנו ממנו את השכבות המיותרות והכנסנו בו קו חדש מעיז וחצוף. שאיפתנו הייתה ליצור תחושה של בית מלאכה גולמי ולא מטופל", מסבירים המעצבים.

החזית נפתחה ובמקומה תוכנן קיר זכוכית משולב בפרופיל בלגי, מרכיב שיוצר תקשורת בלתי אמצעית עם הסביבה. קירות בטון נחשפו ונותרו כמות שהם, כרקע ניטרלי לצבעוניות הרבה שמקורה באביזרים וכמוטיב שמתכתב עם סביבה תעשייתית ומחוספסת כנמל אשדוד הסמוך.


קירות בטון נחשפו ונותרו כמות שהם, כרקע ניטרלי לצבעוניות הרבה שמקורה באביזרים

עץ, ברזל וגוונים של ים

מראה הנמל שימש לוח השראה גם בבואם של המעצבים לבחור חומרים – עץ וברזל חשופים בעיקר. בתקרה שולבו קורות עץ המתייחסות לסירות דיג, והוכנסו גם "גדרות" מתכת בדוגמה החוזרת על עצמה, כמו זו שבקיר הזכוכית בכניסה. אופן הצבת הגדרות מחלק את החלל ומנמיך אותו כדי ליצור תחושת אינטימיות, ובמקביל הם משמשים כמתלים לכלי מטבח ישנים שהשותפים אספו מבתים של קרובי משפחה.


אופן הצבת הגדרות מחלק את החלל ומנמיך אותו כדי ליצור תחושת אינטימיות, ובמקביל הם משמשים כמתלים לכלי מטבח ישנים שהשותפים אספו

דלפק הבר עשוי עץ בשילוב אריחי קרמיקה שחורים והרצפה מחופה בעץ המחולק בפסי בטון דקורטיביים המהווים המשך לעמודי הבטון התומכים. הקיר המפריד בין החלל המרכזי למטבח מחופה בריקים לבנים בסגנון ביסטרו נוסטלגי, וקירות המטבח הנשקפים מבעד לחלון מחופים באריחים בצבעי לבן, שמנת, תכלת וכחול.


דלפק הבר עשוי עץ בשילוב אריחי קרמיקה שחורים

פלטת צבעים זו, שמזכירה ים וטברנות יווניות שמחות, חוזרת על עצמה בחיפוי העץ בקיר הסמוך לבמה ובבדי ריפוד בכיסאות, שנרכשו בחלקם בשוק הפשפשים. כדי להימנע ממראה מעוצב מדי שולבו גם פריטי טקסטל בהדפסים פרחוניים וגיאומטריים בגוני חול עם נגיעות של ירוק, שיוצרים ערבוביה סגנונית ססגונית.

נמל בתוך נמל

כרזות פרסומת נוסטלגיות של חברת צים שאותרו במאמץ רב הוגדלו ונתלו במקום, וחביות נפט נצבעו בירוק עז והפכו לשולחנות. כיסאות מתכת באדום ובצהוב מוסיפים נגיעות צבע רעננות, כמו גם שני מקררי אמקור ישנים, ששופצו ונצבעו באותם צבעים, שיוצרים מראה של המטבח של סבתא. צלחות חרסינה מצוירות נתלו מעל במה אשר תחומה בגדר מתכת פלורנטינית, אזכור מעודן לשכונה התל אביבית הטרנדית. מתקן לאחסון צלחות, שבדרך כלל נמצא בתוך המטבח, חשוף לעיני הלקוחות כמו במטבח ביתי שבו אפשר פשוט להושיט את היד ולקחת צלחת, בלי גינונים מיותרים.


חביות נפט נצבעו בירוק עז והפכו לשולחנות

מה בתפריט

כצפוי ממסעדה בעיר נמל, ים ותיירות, התפריט של פבלה מבוסס על מטבח ים תיכוני בדגש על דגים ופירות ים, עם קריצה קטנה למטבחים הצרפתי והאיטלקי ולתפריט ביסטרו. המנות לא מנסות להתחכם ופונות למכנה משותף רחב של קהל היעד. בחלקן נשמרת צורת הגשה קלאסית (פיש אנד צ'יפס, המבורגר) ובאחרות ניכר ניסיון לחדש בחיבור בין חומרי גלם.

למרבה השמחה, כאן לא אוּמץ קונספט המנות לחלוקה ששוטף את תל אביב, ובמקומו כולל התפריט מנות פתיחה, עיקריות וקינוחים. הגשה על נייר מודפס וקינוחים בצנצנת תורמים לטרנדיות של המקום, והכמויות הנדיבות נותרות בהחלט כסממן פריפריאלי מבורך. עבור ערבי שתייה נבנו בתפריט "קומבו מעדנייה" ו"נבחרת מנצחת לא מחליפים" – מקבץ נשנושים ומנות פתיחה שהולכים מצוין עם אלכוהול.

דבר המערכת

פבלה היא לא המסעדה שהייתם מצפים למצוא באשדוד. מצד שני, זו בדיוק המסעדה שאפשר לצפות למצוא בעיר קיט שמושכת אליה תיירות, שבשנה האחרונה נפתחו בה מלון בוטיק, מסעדת שף ובית קפה ליד אגם מלאכותי.

העיצוב משכיל להתכתב עם אשדוד הנוסטלגית, עיר חוף ים תיכונית חמה וצבעונית, ועם אלמנטים מסצנת המסעדות העכשווית שמתאימים לקונספט הנבחר – מטבח פתוח, ריהוט אקלקטי ואווירה שמזכירה מסעדות שוק ואת המטבח הפרטי של כל אחד ואחד מאיתנו.


העיצוב משכיל להתכתב עם אשדוד הנוסטלגית, עיר חוף ים תיכונית חמה וצבעונית, ועם אלמנטים מסצנת המסעדות העכשווית

התפריט ממשיך את הקו העיצובי המוקפד אך הלא יומרני ומציע מנות שפונות למשפחות ולבליינים כאחד. פלייליסט דרום אמריקאי, שירות אדיב וים כחול שנפרש מקצה לקצה של האופק משלימים חוויה שנעים לפגוש מחוץ לגבולות גוש דן.

פבלה,מרטין בובר 1 אשדוד, 8526583־08