ארבע נשים נרצחו בשבועיים: למה לא מקיימים דיוני חירום בממשלה?

פולינה וייסמן ז"ל, הותירה אחריה ארבעה ילדים יתומים מאם | צילום: רשתות חברתיות
פולינה וייסמן ז"ל, הותירה אחריה ארבעה ילדים יתומים מאם | צילום: רשתות חברתיות

"רצוי וראוי שהרפורמה במערכת המשפט תדאג לטפל גם ברצח נשים שהפך לספורט לאומי". אהובה עמרם, יועצת ראש העיר אשדוד לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, מזכירה לנו את מה שאסור לשכוח

88 שיתופים | 132 צפיות

רק חודשיים עברו מתחילת השנה וכבר חמש נשים נרצחו. ארבע מהן רק בשבועיים האחרונים. אמש זה קרה שוב באשדוד. 

עושה רושם שרצח נשים הפך להיות משהו שבשגרה. עוד רצח, עוד תמונה של ניידות מחוץ לכתובת עלומה ובקושי ידיעה קטנה בעיתונות. בגל האלימות ששוטף את המדינה, האלימות כלפי נשים, כך נראה, כבר פחות מעניינת. נשים נרצחות או מותקפות באלימות, והמדינה שותקת.

האישה שנרצחה אמש היא פולינה וייסמן ז"ל מאשדוד, בת 41, אם לארבעה ילדים. לפניה נרצחו נשים מנס ציונה ומלוד. מפת הארץ מסומנת בדם של נשים שלא עשו עוול לאיש. בזמן שהמחאות על הפיכה משטרית הולכות וגוברות, חיים באבחת סכין נגדעים. מדי שנה נרצחות 22 נשים בממוצע, אבל זה לא מוציא אלפים לרחובות. 

איך הפכנו למדינה שבה גברים רוצחים נשים כאילו מדובר בספורט לאומי? איך מדינה מתוקנת, שבה עשרות אלפים נאבקים בשל חשש ממהפכה משטרית, לא מוטרדת מרצח של אישה בפעם הרביעית מזה שבועיים? למה לא מקיימים דיוני חירום בכנסת ובפתיחת ישיבת הממשלה? האם הפכנו למדינה אטומה? האם איבדנו צלם אנוש?

המחאה על המהפכה המשטרית בעיצומה, אבל דווקא המאבק על חייהן של נשים – קצת נזנח. הרבה שוכחים שמערכת המשפט היא גם זו שמשחררת עברייני אלימות חזרה לחיים, בלי טיפול ושיקום ראויים

 

רצח נשים חייב לעלות לסדר היום! לא רק בוועדה למעמד האישה! בוועדת הכספים – צריך לחשוב איך הופכים את התקציב הקרוב למגדרי; בוועדת  החינוך – צריך להכניס תוכניות לימוד רלוונטיות ואולי אפילו לעמוד דקה דומיה לזכר הנשים שנרצחו כדי שזה יחלחל בגיל הצעיר; בוועדה לביטחון לאומי – צריך לבדוק איך מחזירים את הביטחון לנשים, שמהוות 51% מהאוכלוסייה.  

המחאה על המהפכה המשטרית בעיצומה, אבל דווקא המאבק על חייהן של נשים – קצת נזנח. הרבה שוכחים שמערכת המשפט היא גם זו שמשחררת עברייני אלימות חזרה לחיים, בלי טיפול ושיקום ראויים. רצוי וראוי שהרפורמה במערכת המשפט תדאג לטפל גם בזה. שתכניס עוד ועוד שופטים מכווני מטרה להפוך את הפשעים כלפי נשים למשתלמים הרבה פחות. 

המערכת הזו גם חייבת להכיר בטיפול ושיקום של גברים אלימים. לא רק הקצאת משאבים לכך, אלא חקיקה הדורשת כפיית טיפול לעצורים בכלא, לפני שהם חוזרים למשפחותיהם. בסופו של יום, מדינה מתוקנת היא מדינה שבה גם נשים זכאיות לביטחון ולהגנה במרחב האישי והציבורי. 

ואני רוצה גם לפנות לתקשורת. אני מבינה את ההתעסקות ברפורמה שהיום נחשבת לאייטם "חם". אבל אל תזניחו את הנשים הללו. לכל אחת יש סיפור שראוי שיסופר. תרדו לחקר האמת, פרסמו את סיפורן ושימו פנים למאבק באלימות כלפי נשים. אם אתם תתייאשו מהסיקור הזה, אז גם מקבלי ההחלטות יתייאשו מאיתנו. 

אהובה עמרם, יועצת ראש העיר אשדוד לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי

אהובה עמרם | צילום באדיבות המצולמת
אהובה עמרם | צילום באדיבות המצולמת