שיער

ממישל אובמה ועד שלומית מלכה – משחררות את התלתלים

בלה חדיד | צילום: Dimitrios Kambouris/Getty Images
בלה חדיד | צילום: Dimitrios Kambouris/Getty Images

מישל אובמה צולמה עם תלתליה הטבעיים וזכתה לאלפי תגובות מפרגנות. שלומית מלכה קיבלה תגובות קצת פחות נחמדות. האם עוד מפורסמות יעשו צעד אמיץ ויחזרו לתלתלים?

88 שיתופים | 132 צפיות

"כמה חיכיתי שתלכי בגאווה עם השיער שלך בצורתו הטבעית!"

"אני אוהבת את התלתלים הטבעיים שלך"

"יש! שיער מתולתל!"

אלו הם רק מקצת מאלפי תגובות דומות שקיבלה אתמול הגברת הראשונה לשעבר, מישל אובמה, כאשר פרסמה תמונה מפסטיבל בו השתתפה בסופ"ש האחרון.

חלק או מתולתל, למה הפך השיער של אובמה לעניין ציבורי?

זו לא הפעם הראשונה שמישל אובמה הפציעה בתקשורת עם שיער מתולתל, היא עשתה זאת גם לפני כחצי שנה כשתלתליה עיטרו בגאווה את שער המגזין Essence:

וגם אז היא זכתה לתשואות מהקהל. אובמה, גם אם לא ניסתה לעשות זאת מלכתחילה, הדגימה למעשה שחרור מההשתעבדות להחלקות, ובצעד אמיץ הציגה סוף סוף את עצמה. 

זה לא סוד שנשים מתולתלות רבות בארץ ובעולם בוחרות להחליק את שערות ראשן, אם מטעמי נוחות ואם כדי לשוות לעצמן מראה מוקפד, קלאסי, ואולי מראה שמסתנכרן עם מודל היופי כפי שאנחנו מכירים אותו כיום.

לפני כמה שנים התפרסם לראשונה סרטו של כריס רוק Good Hair שעוסק במציאות העגומה שבה כמעט כל הנשים האפרו-אמריקאיות המפורסמות מחליקות את רעמתן המפוארת, מישל אובמה הייתה אחת מהן, אך ברשימה הארוכה הזו תוכלו למצוא גם את אופרה ווינפרי, קונדוליסה רייס ועוד. אין כלל ספק בכך שהתופעה הזאת משפיעה מאוד על תפיסתן של נערות ונשים ברחבי העולם המתבוננות במודלים להשראה הללו, ועשויות לחשוב שכדי להגיע להצלחה מסחררת כמותן, עליהן לעמוד על משמרות הפן, ההחלקות, ושזירות של שיער קנוי.

במקביל חלה בשנים האחרונות מגמה הפוכה, תנועה עולמית הנקראת Natural Hair Movement, אשר מטרתה לקבל באהבה את השיער הטבעי, לא להסתיר אותו ובעיקר לא להיות משהו שאת לא. אומנם מדובר כאן על שיער אבל עומד מאחוריו רעיון גדול יותר: לגרום לכל אחת ואחד לאהוב את עצמם ואת מה שהטבע נתן להם. 

בעוד השיח בעולם הוא לרוב סביב חיבור חזק למורשת, שהשיער הוא חלק מהסמלים המובהקים שלה, המגמה הזו של קבלת השיער המתולתל הטבעי אינה מנת חלקן של הנשים האפרו-אמריקאיות בלבד. גם בישראל ניתן לראות בשנים האחרונות חזרה לשורשים ולתלתלים, דוגמה חזקה מאוד לכך היא הקהילה שלנו, קהילת מתולתלות בפייסבוק, העוסקת בהעצמת השיער המתולתל בישראל, ומפורסמות שאט אט חוזרות לשורשים כמו שלומית מלכה (שבאופן מצער דווקא "זוכה" להשמצות בתקשורת על בחירתה בטבעי).

חשוב להגיד שלא מדובר באופנה חולפת. הקריאה להעצמת השיער הטבעי היא לא אופנה שפשוט חזרה אלינו משנות ה-80 העליזות, בהן בעלות השיער החלק פקדו את מיטב מספרות הארץ והתהדרו בסלסול פרמננטי, מפני שגם סלסול בעצם פועל כנגד העיקרון של שחרור השיער הטבעי. 

אפילו לא מדובר כאן על יופי אלא הרבה יותר עמוק מכך, מדובר על דימוי גוף וקבלה עצמית, וזה לאו דווקא מה שנחשב בעיני אחרים כהולם.

האם יגיע היום בו נראה את שלי יחימוביץ', ציפי לבני ועוד מתולתלות מפורסמות רבות אחרות בישראל, משחררות את הפריזורה ומתגאות במראה הטבעי שלהן? זה אולי נראה פשוט אבל הנשים האלה נתונות תחת ביקורת ציבורית מתמדת, ולא פעם הביקורת היא על המראה שלהן. לשינוי כזה נדרש אומץ אבל ההשפעה החיוביות שלו, בעיקר על נערות, רבה לאין שיעור. כל שנותר לנו לעשות זה רק לקוות שיום אחד לא נצטרך יותר להתעמק בחזרתה של סלבריטאית אחת או אחרת לשורשים ולתלתלים.