רגע לפני כולם: 5 יעדים סודיים לבקר בהם בקיץ

נגנים בלבוש מסורתי על יד אגם איסיק-קול בקירגיזסטן | צילום: Shutterstock
נגנים בלבוש מסורתי על יד אגם איסיק-קול בקירגיזסטן | צילום: Shutterstock

תאילנד ויוון זה אחלה, אבל הגיע הזמן לגלות חלקות אדמה שעוד לא נכבשו על ידי הישראלים. הכירו את המדינות החמות והאקזוטיות ששוות ביקור

88 שיתופים | 132 צפיות

אוסטריה עילית – מסע אל בטן הקרחון


עם שילוב של פסגות מושלגות, אגמי בדולח צלולים, עיירות ציוריות ונופים עוצרי נשימה, חבל אוסטריה עילית מבטיח חופשה חלומית במיוחד. לכל אלה מצטרפים גם בירת תרבות תוססת, שופינג מושלם ואתרי ספא מהפנטזיות של חובבי הפינוקים.
אוסטריה עילית (Oberösterreich), השוכנת על גדות הדנובה בצפון המדינה, היא אחת מתשע המדינות המרכיבות את הרפובליקה הפדרלית של אוסטריה, וללא ספק מהמופלאים שבמחוזותיה.

לינץ (Linz) עיר הבירה הולכת ומבססת את מעמדה כאחת השחקניות הראשיות על במת האומנות העולמית. כמעט בכל שעות היממה אפשר לחוש כאן באנרגיה יצירתית מתפרצת: פסטיבלים גדושים באומני רחוב, שלל אקרובטים וציירי מדרכות, פסיפס מוסיקלי עשיר – החל מהקלאסיקות הגדולות באופרה ובקונצרטים ועד למחזות זמר וסצנת מוזיקה חיה – שוטפים את העיר. גם גלריות ותערוכות מתחלפות ומוזיאונים ייחודיים הולכים ומתווספים לסצנת האומנות המקומית.

מוזיאון לנטוס (Lentos Art Museum) לאומנות מודרנית שעל גדות נהר הדנובה מומלץ במיוחד, וכך גם מוזיאון האלקטרוניקה Ars Electronica Center שייקח אתכן היישר לעתיד בשלל מייצגים אינטראקטיביים כמו חדר מציאות מדומה, הדמיות של גלישת סקי ושהייה בחלל והצצה לתוך גופכם ב"רנטגן".

לנדשטראסה (Landstraße) הוא הרחוב המרכזי של העיר וחגיגה של ממש עבור חובבות השופינג, ששיאה בין הסימטאות וכיכרות הבארוק היפות, שם תוכלו למצוא כל מותג בינלאומי אפשרי ורשתות מובילות לצד חנויות בוטיק אופנתיות של מעצבים מקומיים. אם תאוות הקניות שלכן עדיין לא באה על סיפוקה, במרחק של פחות משעת נסיעה מכאן בואך זלצבורג, מחכה לכן אאוטלט המעצבים שבו תוכלו לעדכן את המלתחה בפריטים של כל מותג־על העולה על הדעת הנמכרים כאן בהנחות ענק של עד כ־70 אחוז. בין לבין תוכלו להתענג על הקולינריה המשובחת של האזור, ולקנח באחד מבתי הקפה האלגנטיים בעוגת הלינצר טורט המיתולוגית – קלאסיקה מקומית הקרויה על שם העיר ונחשבת לעוגה הראשונה המוכרת לאנושות.

לינצר טורט: עוגת הטורט המיתולוגית | צילום: Shutterstock
לינצר טורט: עוגת הטורט המיתולוגית | צילום: Shutterstock

עוד כתבות מעניינות
המקומות האלה כל כך יפים שלא תאמינו שהם אמיתיים
לטיול של יום: 5 מקומות יפים בארץ שאולי לא הכרתן 

התערוכות שישדרגו את החופשה הבאה בחו"ל

הדובדבן שבקצפת הוא הנופים המרהיבים ושפע חוויות בלתי נשכחות שנמצאות במרחק נסיעה קצר. פיהרן־פריל (Pyhrn Priel) הוא אחד מאתרי הסקי הנחשקים של אוסטריה. עם בוא האביב, כשהשלג נמס, הוא משנה את פניו והופך לאזור מושלם לחובבי הטבע והאקשן. יש בו נופים מופלאים בהרים, רפטינג סוער בנהר ומסלולים מטריפים לרכיבה על סוסים ברחבי הפארק הלאומי קלקלפן (Kalkalpen).

בחבל זלצקמרגוט (Salzkammergut) תוכלו לצאת למסע במערת קרח, לגלוש כמו כורים אמיתיים היישר לתוך מכרה מלח, לשחות באגמים אלפיניים המכותרים בהרים מושלגים וקרחוני עד, ולבקר בארמון קרח. כדי להירגע מכל האקשן הזה ומימי טיול ארוכים בטבע המסחרר, סגרו את היום באחד מאתרי הספא המפנקים ביותר ביבשת. באד שאלרבאך (Bad Schallerbach) הוא מבתי המרחצאות הידועים והמומלצים. תמצאו בו חוף וכפר עם עשרות סוגים של סאונות מפתיעות ובקתות מנוחה מפנקות.

אל תחמיצו: הלשטאט (Hallstatt) היא אחת העיירות הציוריות ביותר בתבל, היא שוכנת על גדות אגם יפהפה וחובה לבקר בה. המשיכו לתצפית בשם "חמש האצבעות" שנמתחת מעל התהום האדירה אל מול נוף עוצר נשימה.
מתי: מושלמת בכל עונה.
עלות: החל מ־825 דולר לחבילה הכוללת טיסה, רכב ולינה לשבוע, בהתאם למקומות הלינה והאטרקציות. תוכלו לבחור מתוך מגוון רחב של מקומות לינה החל מבקתות אלפיניות ובתי חווה ועד מלונות מפנקים. כל הפרטים באתר: www.upperaustria.com/en

כמו מתוך גלויה: העיירה הציורית הלשטאט | צילום: Shutterstock
כמו מתוך גלויה: העיירה הציורית הלשטאט | צילום: Shutterstock

 

האיים האזוריים באוקיינוס האטלנטי – בטן, גב והרי געש


אם אתן מפנטזות על חופשה רומנטית באי מרוחק, אבל לא מרוחק מדי, בתולי, אבל לא בתולי מדי, בלי לחלוק אותו עם כל עם ישראל, האיים האזוריים יתאימו לכן כמו כפפה ליד. ארכיפלג האיים, השייך לפורטוגל וממוקם בלב האוקיינוס האטלנטי, הוא גן עדן של ממש שבו ממתינים לכן הרי געש ויערות, גייזרים ומעיינות חמים, מפלים וטחנות קמח עתיקות, מינים נדירים של פרחים ועופות ים, אגם בלועו של הר געש ומערות וולקניות שהאגדה מספרת שעדיין מוצפנים בקרבן אוצרות זהב שהטמינו שודדי הים שפעם חלשו על האזור.

בזכות בידודם היחסי של תשעת האיים הללו המכונים "אחד הסודות השמורים ביותר של האוקיינוס האטלנטי" נותרו בהם שרידים רבים מעולם שהיה ואיננו עוד – כפרים קטנטנים שכמעט לא השתנו במשך מאות שנים, ארמונות שנבנו בימים שבהם זרם כאן הזהב מהעולם החדש, וטבע מופלא ולא נגוע שעדיין לא נכבש על ידי גדודי תיירים.
סאו מיגל (Sao Miguel) הוא האי הגדול ביותר ובו נמצאים שלל ארמונות, כנסיות וביצורים לצד אגמים יפהפיים וגייזרים מרשימים, מטעי תה וגן בוטני משגע.
האי פיקו (Ilha do Pico) מתהדר בנוף שמזכיר את פני הירח, הר הגעש המרשים מכולם קפלינוס (Capelinhos) ויין משובח במיוחד המיוצר מהגפנים שמגדלים על אדמת הלבה של האי.

באי גרסיוסה (Graciosa) ממתין לכן אגם תת־קרקעי בעומקו של לוע הר געש. האי פאיאל (Faial) מכונה האי הכחול, בשל שפע פרחי ההורטנזיה הגדולים והמרהיבים הצובעים את האי בצבעם התכלכל. תמצאו בו תחנות רוח ססגוניות ואת החופים המושלמים ביותר לצלילות. לכל אי קסם ייחודי משלו, וניתן לעבור בין אי לאי בטיסה קצרצרה או במעבורת.

אל תחמיצו: שיט בסירות קאנו למרגלות המפלים וצפייה בלווייתנים ובדולפינים – האיים האזוריים הם אחד המקומות הטובים ביותר על פני כדור הארץ לראות אותם.
מתי: מומלץ במיוחד בין יוני לאוגוסט.
עלות: 3,310 אירו לטיול מאורגן של עשרה ימים (איילה גיאוגרפית), ואפשר גם להגיע עצמאית דרך ליסבון או יעד ביניים אחר באירופה. כל הפרטים באתר: ayalageo.co.il

אחד הסודות השמורים ביותר של האוקיינוס האטלנטי: האיים האזוריים | צילום: Shutterstock
אחד הסודות השמורים ביותר של האוקיינוס האטלנטי: האיים האזוריים | צילום: Shutterstock

 

טאיוואן – "האי היפה" שיש בו הכל


מגלי העולם הפורטוגזים, שהיו הראשונים לגלות את טאיוואן אי שם במאה ה־16, העניקו לה את השם הפשוט "האי היפה". טאיפיי הבירה היא שער הכניסה למדינה. העיר משלבת סצנת רחוב אולטרה־מודרנית ורבי־קומות החולשים על קו הרקיע לצד מקדשים קדומים אפופי עשן קטורת. דרך מצוינת לקיים היכרות ראשונית עם העיר היא לטפס למרומי מגדל טאיפיי 101, אחד מגורדי השחקים הגבוהים בעולם, שם ייחשף בפניכן נוף פנורמי מרהיב.
מקדש לונגשאן (Longshan Temple) העתיק והיפה שבמקדשי העיר, גדוש ביצירות אומנות בודהיסטיות וטאואיסטיות, פסלים ותשמישי פולחן מרתקים. עם רדת החשכה תמצאו לצד המקדש מגידי עתידות ועיוורים המציעים מסאז' לעוברים והשבים ובסמוך לו נמצא שוק הלילה הייחודי "סמטת הנחשים". כאן תוכלו לטעום בשר נחש, שהטאיוואנים מייחסים לו סגולות של הלהטת יצרים. חלק גדול מקסמו של האי הטרופי הזה מצוי מחוץ לעיר הגדולה, שם ממתינים לכן נופים וולקניים מסחררים, יערות עבותים, אגמים ומעיינות חמים, כפרים מסורתיים הטובלים באלפי טרסות של מטעי תה, שוקי לילה ססגוניים ומקדשים עתיקי יומין המספרים את סיפורן של ממלכות קדומות.

מפלי גווינין (Guanyin Falls) שבמחוז פולי יקבלו את פניכן עם סדרת מפלים יפהפיים ואלפי פרפרים ססגוניים. שמורת הטבע טרוקו (Taroko) נחשבת לאחד מפלאי הטבע של היבשת. שם מצפים לכן מסלולי הליכה מופלאים לאורך נהר החותר את דרכו בקניון שיש תלול. בשרשרת הפסגות האואנשאן (Hehuanshan) המכונה גם "שווייצריה הקטנה", תזכו לצפות בזריחה בלתי נשכחת. טיינאן (Tainan) העיר העתיקה ביותר באי המכונה "העיר בת 100 המקדשים" היא המקום המושלם לצלול לאחור בזמן בין מקדשים קדומים, מבצרים ושרידים של עבר מפואר ולהתנסות במאכלים המקומיים בדוכני האוכל הגודשים את שוקי הלילה שבעיר.
שמורת הטבע אלישן (Alishan) נמצאת בין רכסי הרים נישאים, מפלים, נהרות, כפרים מסורתיים, מטעי תה ומקדשים עתיקים (המומלץ שבהם הוא מקדש Shoujhen שהוא המרשים מכולם ובו עשרת אלפים פסלי בודהה מיניאטוריים מוארים).

באי הצב (Turtle Island), הנמצא בראשו של הר געש פעיל עם בורות מעשנים, תוכלו ליהנות ממעיינות חמים לצד אגמים, מערות ומצוקים תלולים. אגם השמש והירח (Sun Moon Lake) הוא קינוח מושלם לחוויה הטאיוואנית, שם תוכלו לצאת לשיט חווייתי באגם שצידו האחד נראה כחצי סהר וצידו השני כשמש. האגם היפהפה השוכן בין הטרסות האינסופיות של מטעי התה של מחוז ננטו נחשב לאחת מגולות הכותרת של טאיוואן, ולגדותיו תגלו בין השאר מקדש ופגודה וכפר אבוריג'יני.

אל תחמיצו: בילוי בבית מרחץ מסורתי (אונסן) שבו תוכלו לטבול במעיינות חמים טבעיים במגוון דרגות חום על פי כל כללי הטקס והשתתפות בטקס תה מסורתי.
מתי: הכי מומלץ בין אוקטובר לדצמבר.
עלות: הגעה בטיסת המשך (דרך הונג קונג או בייג'ינג) החל מ־900 דולר או 4,050 דולר בטיול מאורגן של חברת "אקו טיולי שטח" eco.co.il

שמורת הטבע טרוקו עם מסלולי ההליכה המופלאים | צילום: Shutterstock
שמורת הטבע טרוקו עם מסלולי ההליכה המופלאים | צילום: Shutterstock

 

שוק לילה בטאיפיי | צילום: Shutterstock
שוק לילה בטאיפיי | צילום: Shutterstock

 

קירגיזסטן – לצוד עם עיטים ולרוץ עם סוסים


קירגיזסטן, המכונה גם "הפנינה של מרכז אסיה", היא חבל ארץ פראי ובתולי המשמש יעד מושלם לאוהבי טבע והרפתקאות. כאן תוכלו לבלות לילה ביורטה, לרכוב על סוסים בשטחי מרעה אינסופיים ולצוד עם עיטים ממש כמו פעם. הטיול בחבל הארץ היפהפה הזה מזמן, מעבר לנופים בתוליים מופלאים, גם מפגש בלתי נשכח עם אנשים ומסורות נוודיות קדומות ומרתקות שהולכות ונעלמות מהעולם. בשל תנאי השטח הדרך היחידה להגיע לכל אלו היא באמצעות ג'יפ או טיולית שטח מותאמת.

אגם איסיק־קול (Issyk-Kul) הוא האגם האלפיני השני בגודלו בעולם ונחשב ל"יהלום של קירגיזסטן". הוא בוהק בטורקיז על הרקע הדרמטי של הפסגות המושלגות האדירות של הרי טיין שן (Tian Shan), "ההרים השמימיים", העוטפים אותו.
אגם קל סו (Kel Suu Lake), המכונה גם "האגם הנעלם" בשל היותו חבוי בין מצוקי אבן תלולים המתנשאים סביבו לגובה של עשרות מטרים, יספק חוויית שיט פסטורלית וייחודית.
רכס אלא־טו (Ala Too) מתנשא לגובה של אלפי מטרים ונחשב לאחד מרכסי ההרים היפים בעולם.
בעמק אלטין ארשאן (Altyn Arashan) מחכה למבקרים חוויה מיוחדת במינה – "הבאר המוזהבת", עמק מרהיב הנמצא בגובה 2,600 מטרים מעל פני הים, לא רחוק מעיירת הקוזקים קרקול (Karakol), שם תוכלו לטבול במעיינות חמים בלב יערות אשוח עבותים ופסגות מושלגות.

עמק שבעת השוורים (Jeti Oguz gorge) מספק תצפיות מופלאות ממעלה מצוקי אבן שמהם אפשר לראות את מדבר החול האדום הנודע בצורותיו הייחודיות ולשוטט בעמק הפרחים. ניתן להתארח באוהלי היורטה הלבנים של המקומיים, לטעום ממאכליהם הייחודיים ולצאת לרכיבה על גב סוסים קרגיזיים בעמק הירוק. העם הקירגיזי ידוע בהכנסת האורחים החמה והנדיבה שלו, והנוודים הקירגיזים מתייחסים לכל אורח כאילו נשלח אליהם על ידי אלוהים.
ציד עיטים: הזדמנות להכיר מקרוב את המסורת הקירגיזית עתיקת היומין של ציד באמצעות עיטים. כאן תוכלו לפגוש מאלף עיטים, שיסביר על הקשר הנוצר בין העיט לבין פטרונו שמגדל אותו מרגע בקיעתו (בד"כ הגוזל נחטף מהקן על ידי הצייד שמתגנב בשקט כשהאם מתרחקת), ועל תהליך האילוף והציד, כולל הדגמות חיות. גוזלי עיטים, אגב, אינם הדבר היחיד שהקירגיזים נוהגים לחטוף על פי המסורת: "חטיפת כלות" ("אלא קאצ'ו" בקירגיזית, שפירושו: "לקחת אישה ולברוח") הוא נוהג עתיק יומין כאן. נערה הבוחרת שלא להתחתן עם חוטפה ולשוב אל ביתה דנה את עצמה לנידוי וקלון. עד היום אחוזים ניכרים מהנישואים בקירגיזסטן הם תולדה של המנהג המגונה הזה.

אל תחמיצו: לינה ביורטה מסורתית, סוג של אוהל מונגולי מעוגל שבו נוהגים ללון הנוודים הקירגיזים. אחד הלוקיישנים המומלצים ללינה כזאת הוא על גדות אגם סון קול (Song Kol Lake) היפהפה שבמרומי ההרים. על פי אמונה קירגיזית עתיקת יומין, פתיחת הטונדוק (הפתח שבתקרת היורטה) עם קרני השמש הראשונות של הבוקר, תכניס את המזל היישר אליכם ליורטה.
מתי: אידיאלי בין יוני לספטמבר.
עלות: כ־2,450 דולר לטיול ג'יפים מאורגן של 11 יום, חברת "איילה גיאוגרפית" ayalageo.co.il

אוהלי יורטה מסורתיים על רקע הרי טיין שן, המכונים גם "ההרים השמימיים" | צילום: Shutterstock
אוהלי יורטה מסורתיים על רקע הרי טיין שן, המכונים גם "ההרים השמימיים" | צילום: Shutterstock

 

הריביירה הקרואטית – לא למבוגרים בלבד


הריביירה הקרואטית מספקת שפע אטרקציות לכל המשפחה. פתיחת קו טיסה חדש ישירות לאזור היא הזדמנות נהדרת לחגוג את כל מה שיש לחופשה בלקנית קיצית להציע.
זאדאר (Zadar), העיר הגדולה בחבל דלמטיה בנויה על חצי אי מצוקי המשתפל אל הים. העיר משמרת הרבה מהקסם הישן של ההיסטוריה האירופאית – כנסיות מימי הביניים, קתדרלה מרשימה, בארות עתיקות, שרידי פורום רומי ונמל ציורי. אל תחמיצו את אורגן הים הייחודי שבקצה הטיילת שבו מתנגנת לעת שקיעה שירת הים האדריאטי במוסיקה הנוצרת ממפגש גלי הים עם צינורות האורגן העצום ובליווי מופע אורות.
ספליט (Split) מציעה שילוב מושלם בין ישן וחדש. לצד שרידים מפוארים מהתקופה הרומית, כיכרות ונציאניות ואתרים מרשימים כמו הקתדרלה וארמונו המפואר של הקיסר דיוקלטיאנוס, זה המקום ליהנות מחיי לילה תוססים ומעשרות ברים, מסעדות וחנויות בוטיק. אל תפספסו את חנות השוקולד נדלינה (Nadalina) המתהדרת בשיא גינס בהכנת בר השוקולד הגדול ביותר בעולם.

לצד ערים תוססות, בריביירה הקרואטית אפשר ליהנות משמורות טבע מרהיבות. קרקא (Krka) היא מהיפות שבהן. ניתן לבלות יום נפלא בשטחה בין מפלים מרהיבים, נהר החוצה יערות עבותים וצמחייה אקזוטית. עוד בשמורה תחנות קמח ומבצרים עתיקים, שלל חיות בר ומעיינות הנובעים מבטן האדמה.

הפארק הלאומי פקלניצה (Paklenica) מרשים לא פחות. הרים טרשיים מפוסלים, מצוקים ושלל מערות נטיפים וזקיפים ממלאים אותו. בתחומו תוכלו לצאת לטיול ג'יפים חווייתי במיוחד בהר ולביט (Velebit), שהוא רכס ההרים הגבוה ביותר בקרואטיה.
פארק המים Dalmatia Aquapark מומלץ במיוחד עבור משפחות עם ילדים ונמצא במרחק שעת נסיעה מזאדאר. כאן ניתן לצאת לשיט חווייתי של שעתיים וחצי בספינת פיראטים מסביב לאיים המקיפים את שיבניק וליהנות משפע מתקני מים ובילוי בחוף, שיט קיאקים מסעיר בנהר ז'רמנג'ה (Zrmanja) או בנהר קרופה (Krupa), שהם מהיפים בנהרות אירופה, וליהנות מבילוי חווייתי במוזיאון האשליות שגולת הכותרת שלו היא מנהרת המערבולות וחדר האנטי־כבידה, לצד מגוון הולוגרמות, שעשועים אופטיים, ופאזלים.

חובבות ההימורים ימצאו לא מעט בתי קזינו ברחבי דלמטיה שבהם יוכלו לנסות את מזלן, וחובבות הבטן־גב ייהנו משפע חופים יפים הנושקים למימיו הצלולים של הים האדריאטי. המומלצים שבהם הם: חוף זטון (Zaton) המוקף בעצי אורן וערסלים, החופים דרזיקה (Drazica) וזנג'ן (Znjan) המציעים שפע של מתקני מים ושאר אטרקציות לילדים, וחוף Zlatana Kula שהוא החוף המושלם לחובבי הצלילה.

אל תחמיצו: פסטיבל הירח המלא של זאדאר המתקיים מידי חודש יולי, כשהמזחים מוארים בנרות ובלפידים ומתמלאים באומני רחוב ובדוכנים גדושים במעדנים מקומיים, לצד אירועים ופסטיבלים נוספים כמו: פסטיבל האולטרה הנודע בספליט שהוא מהגדולים בעולם למוזיקה אלקטרונית, ופסטיבל הקיץ של ספליט (מאמצע יולי ועד אמצע אוגוסט) שהוא חגיגה לכל המשפחה עם מופעי מוזיקה ומחול, תיאטרון בובות ואופרה.
מתי: אידיאלי בין מאי לאוקטובר.
עלות: החל מ־1,070 דולר לחבילה הכוללת טיסה, שבעה לילות על בסיס חצי פנסיון והעברות או 469 דולר לטיסה בלבד. kishrey-teufa.co.il

שרידים מהתקופה הרומית בריביירה הקרואטית | צילום: Shutterstock
שרידים מהתקופה הרומית בריביירה הקרואטית | צילום: Shutterstock