עם הפנים לים: חופשה בקיסריה

נמל קיסריה | צילום: בועז אופנהיים
נמל קיסריה | צילום: בועז אופנהיים

בין ישן לחדש, לחם ושעשועים, מגלה קיסריה עולם מופלא. עתיקות רומיות בין הקשתות, מסעדות שמוכיחות קידמה קולינרית, מוזיאונים, הופעות ובעיקר - חופים שאין כמותם בארץ

88 שיתופים | 132 צפיות

 

פורסם במגזין אטמוספירה

קיסריה היא המחשה מעולה לאיך שישן וחדש יכולים לעבוד טוב ביחד ולייצר חוויה כוללת: מצד אחד עתיקות, שהן פאר תצוגת היכולת של הורדוס, ומצד שני פסגת הפינוק – מסעדות איכותיות, ספא, גלריות, הופעות ועוד. אפילו ארמון עתיק נבנה כאן בימי הורדוס, בשונית הכורכר הבולטת לים ממערב לתיאטרון ולהיפודרום, ובחפירות נמצאו בה בריכה מרובעת גדולה המכונה בריכת קליאופטרה, וגם שרידים של חדרים מפוארים המחופים ברצפת פסיפס, גן רחב ידיים ועוד. בחפירות בארמון התגלו ממצאים המלמדים על חיי היום-יום, בהם כלי אוכל מרשימים, מנורות שמן ועוד חפצים המעידים שחיו פה טוב כבר אז. בשתי מילים אפשר להגדיר את קיסריה: לחם ושעשועים. גם אז וגם היום.

לא בכדי נחשבת קיסריה לחשובה ואטרקטיבית. היא בין היעדים המתוירים ביותר בארץ. בזכות שחזור קמרונות נמל קיסריה, טיילת החומות, בית הכנסת העתיק, השוק הצלבני,  הנימפאון האגדי, טיילת הים, ההיפודרום, האמפיתיאטרון ושאר שכיות החמדה אפשר ממש לחוש את העבר. קרן רוטשילד קיסריה והחברה לפיתוח קיסריה, רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים, חברו לפיתוח, שחזור והנגשה של קיסריה העתיקה כ"עיר הבירה של העולם העתיק" וכאתר ביקור מרכזי.

בעבודות החפירות האינטנסיביות המתקיימות בתקופה האחרונה בקיסריה נחשפים בכל יום חלקים נוספים של קמרונות (קירוי קשתי בנוי מאבן) הענק הניצבים מול הים, למרגלות במת המקדש במזח של נמל הורדוס. אגב, אלו קמרונות, שלהפתעת החוקרים, התברר כי שוחזרו כבר בתקופה הביזנטית. שרידי הקמרונות שנמצאו בנמל היו בעבר מרכזה והלב הפועם של קיסריה, העיר והנמל, לאורך כל התקופה הרומית והביזנטית. מצפון לקמרונות נחשפו גם נימפאון מרהיב ופסלה של האלה היגיאה, המתוארת במיתולוגיה היוונית כאלת הבריאות והניקיון ופטרוניתם של יורדי הים. בחפירות לאורך טיילת החומות נמצאו שרידים המעידים על חיי מסחר שוקקים, כנראה של סחורות שהגיעו מעבר לים. אחד מהפרויקטים המרכזיים המתוכננים הוא שיקום של בית הכנסת העתיק "כנישתא דמרדתא", ששימש כבית הכנסת של המרד הגדול הנזכר בתלמוד ובכתבי יוסף בן מתתיהו. כל הממצאים מאפשרים הצצה נדירה להיסטוריה של קיסריה והיא אתר מדהים לבקר בו גם היום, בכל הרכב – משפחתי, זוגי, קבוצתי ועוד (לפרטים).

הנימפאון בנמל קיסריה | צילום: יריב ויינברג
הנימפאון בנמל קיסריה | צילום: יריב ויינברג
גן לאומי קיסריה | צילום: נועם חן
גן לאומי קיסריה | צילום: נועם חן

 

ביניים: לחם ושעשועים גם היום

בקיסריה פועלות כמה מסעדות נהדרות ממש. אחת מהן דווקא לא נמצאת בנמל, אלא דווקא מוקפת במדשאות הנפלאות של מגרשי הגולף המנוקדים בשחקנים נלהבים. מסעדת מריפוסה ("פרפר" בספרדית) היא מסעדת שף, או ליתר דיוק שלושה שפים, מוקפדת ומעוצבת. לאחרונה חידשו במריפוסה את תפריט העסקיות בצהריים, ומדובר באחת העסקיות המשתלמות בארץ: תמורת 89 שקלים לסועד תוכלו לבחור ראשונה ועיקרית מחומרי גלם טריים ועונתיים, שזכו לטיפול משובח. תוכלו למשל לטעום סלט חסות פריכות, כרוב סגול, בצל סגול, ויניגרט מנגו, גבינת דניש בלו ופקאן מסוכר; סשימי מוסר ים עם סלסת חלפיניו, עגבניות, שום, כוסברה, קרם חציל ולחם אבוד; קרפצ’ו בקר המוגש עם זרעי עגבניה, חומץ בלסמי, פלפל חריף וגבינת פקורינו רומנו; מיקס דגים תאילנדי – פטריות צרובות, שום ורוטב תאילנדי פיקנטי; סלט שוק אווז המורכב מאטריות שעועית, כרוב סגול, בזיל תאילנדי, בשר שוק אווז מפורק ברוטב פונזו. לעיקרית תוכלו לבחור באחת המנות הנפלאות הבאות: לינגוויני פירות ים; ריזוטו עגבניות ופלפלים; כבדי עוף עם פנצ’טה של טלה, עגבניות שרי, תרד וקרם תפוחי אדמה; לינגוויני בקר; או לברק שלם אפוי בחמאת לימון, שום, עשבי תיבול ופירה קטיפתי. לצד התפריט העסקי יש מדי יום גם ספיישלים מפתיעים וקינוחים מרובי מרכיבים, היוצרים הרמוניה בפה. תעשו מה שתעשו, אל תוותרו על קוקטייל הגומה ה-19 הטרופי-מנגואי. בימי שני חוגגים במריפוסה את "שני יווני", עם מנות יווניות קלאסיות, קוקטיילים בניחוח אניס וזמר שמבצע את מיטב הלהיטים היווניים (מריפוסה, טלפון: 04-6265000).

מסעדת מריפוסה | צילום: נופר בוגנים
מסעדת מריפוסה | צילום: נופר בוגנים
מסעדת מריפוסה | צילום: נופר בוגנים
מסעדת מריפוסה | צילום: נופר בוגנים

 

מוסד קולינרי נוסף הוא מסעדת הלנה בנמל, הפעילה מזה כעשור. מסעדת השף ממוקמת בין אתרי העתיקות עם נוף לים ולנמל המשוחזר, והתפריט מציג מטבח ים תיכוני ישראלי עכשווי, יצירתי ומהנה, בדגש רב על דגים ופירות ים מקומיים, בשרים מיושנים, ירקות ופירות עונתיים ואף צמחי בר. כך למשל מככבות בתפריט מנות כמו שווארמת דג ים על טחינה היונה עם צנוניות זיתי טאסוס; קלמרי סגולים על הפלנצ'ה עם לימון ועלי זעתר, על יוגורט כבשים וסחוג רשאד; בורקס סרטנים וגבינת סנט מור על עגבניות מרוסקות וביצה חצי קשה; סיגרים של טלה ועגל על יוגורט צאן, עמבה ובצלים שרופים מהאש; "סינייה" מדג בורי בתבשיל תרד מנגולד ובהרט עם טחינה וצנוברים; שרימפס וסקאלופ באוזו עם זיתי קלמטה, סלרי וגבינת חלומי; ועוד (הלנה בנמל, טלפון: 04-6101018).

הלנה בנמל | צילום: אפיק גבאי
הלנה בנמל | צילום: אפיק גבאי
הלנה בנמל | צילום: בועז לביא
הלנה בנמל | צילום: בועז לביא

 

לא רבים יודעים, אבל יש אפילו חוף רחצה קטן ואינטימי, כך שאפשר לשלב בילוי משפחתי קיצי ברחצה בחוף. את השקיעה אפשר לבלות בביץ' בר, הממסגר את החוף הזעיר, הממוקם באחת הנקודות האטרקטיביות בארץ. בכל השנה אבל בעיקר מאביב ועד הסתיו, מומלץ להגיע כדי ליהנות מהנוף, מהאוכל הים תיכוני, מהבר, המדשאות וישיבת הזוּלה, ממועדון הסאפ הסמוך ובעיקר מהופעות מוזיקה חיות וסטנד-אפ של מיטב האמנים (ביץ' בר, טלפון: 04-6363989).

ביץ' בר קיסריה | צילום: יח"צ
ביץ' בר קיסריה | צילום: יח"צ
סלסה גרוב בהופעה בביץ' בר
סלסה גרוב בהופעה בביץ' בר

 

בשבת יפה, אחרי שסיירתם בין העתיקות, ראיתם את המיצגים המשיבים לחיים את העבר השוקק של עיר הנמל, דמיינתם סוסים שועטים בהיפודרום וחלמתם על הפינוק של המרחצאות ושל מנעמי הארמון, אפשר לפרוס שמיכה על המדשאות שבשטח הגן הלאומי, לערוך פיקניק קטן ולקנח בגלידה מאחת הגלידריות שבמקום. הבריזה מהים כבר כלולה בחוויה.

מלבד הגלריות וחנויות האמנות והיודאיקה המעניינות הנמצאות בשטח הגן הלאומי, המכונה חצר היוצרים, פועל בקיסריה מוזיאון ראלי, שמטרתו לקרב את הקהל הרחב לאמנות קלאסית. מה שיפה לגלות הוא שבחירת העבודות נעשתה ללא התייחסות למוניטין של האמן או לערך השוק של היצירה. יש פה תצוגת קבע ותערוכות מתחלפות, ויש פה אגף הנקרא "חלומו של הורדוס – קיסריה הימית", המוקדש לקיסריה ולעתיקותיה. עוד אוסף מרשים שכדאי להתעכב עליו הוא אוסף מיצירותיו של סלבדור דאלי. ראלי הוא אחד מארבעה מוזיאונים שהקימו הארי רקנאטי ורעייתו מרטין להצגת אוספי האמנות שלהם (האחרים ממוקמים בחו"ל), והם בוחרים את היצירות לפי טעמם. אגב, שני המבנים המכילים את היצירות מעניינים בפני עצמם והם בנויים בסגנון ספרדי מזמין וחם (שדרות רוטשילד, טלפון: 04-6261013).

וכמובן שתמיד תוכלו להתנסות בגולף, ובניגוד לתדמית המזדקנת שיש לענף הזה, יש פה גם לא מעט צעירים. אין ספק שמדובר בספורט אלגנטי, מדויק ובעיקר חברתי (יש חבילות של שיעורים וארוחת בוקר למתחילים ומידע לגולפאים ותיקים).

גן לאומי קיסריה | צילום: נועם חן
גן לאומי קיסריה | צילום: נועם חן

 

אירועים בקיסריה

הרבה לפני ששלמה ארצי כבש את האמפיתיאטרון של קיסריה, נערכו פה מופעים ואירועים, וכך עד היום בעצם. לאורך כל השנה מתקיימים בנמל קיסריה אירועים לכל המשפחה, חלקן כוללות הדרכות ללא תשלום וסיור (הכניסה לגן הלאומי בתשלום).

בנוסף נערכים סיורים מודרכים מהשער הצלבני ומשער התיאטרון, טיול בגן ממצאים ארכאולוגיים ובטיילת הים היפיפייה, ביקור בשרידי ארמונו המפואר של הורדוס ובתיאטרון המרשים, צלילה למסע הרפתקאות במיצגים המרתקים "מסע בזמן", המפיחים חיים בעבר ובדמויות הקשורות לקיסריה, ביקור בגלריות אמנים ועוד.

לפרטים: *6550 או *3639 ובאתר של רשות הטבע והגנים